Vill icke sova men är inte ledsen
Vill icke sova men är inte ledsen
Min dotter är snart 10 månader och sover gott 12 timmar varje natt. Hon somnar själv i sin säng varje kväll och där finns inget mer att önska.
Dagtid har vi nu en 45-min-lur på fm och en 1,5-tim-lur på em. Dessa börjar dock haverera totalt. För dottern sover inte. Jag lägger henne i sängen och går och hon säger inte ett knyst. Efter ett tag börjar hon "sjunga" och säga da da da, na na na etc. Hon gråter inte, skriker inte och verkar inte ett dugg missnöjd men somnar gör hon absolut inte. På fm-luren hinner hon inte somna alls under dessa 45 min utan ligger och vrider på sej, jollrar och bökar omkring helt enkelt (hon kan inte krypa, ställe sej upp eller sätta sej upp) trots att hon får chansen en hel timme att sova. På em-luren somnar hon till sist och sover 45 min - 1 timme. Sen vaknar hon och är pigg och glad!
Innan hon blir lagd kan hon ev. börja gnugga liiite i ögonen ibland men detta är som bortblåst på 5 sek när jag bär henne till sängen. Då är hon bara glad och hoppar upp och ner i min famn.
Vad ska jag göra? Ska jag verkligen hålla fast vid dessa tider? Har lekt med tanken på att skippa bägge sömnpassen och försöka få till ett ordentligt sova-middag-pass istället. Är jag helt ute och cyklar då? Men jag kan ju liksom inte tvinga henne att somna.
Någon med refektioner/idéer?
Dagtid har vi nu en 45-min-lur på fm och en 1,5-tim-lur på em. Dessa börjar dock haverera totalt. För dottern sover inte. Jag lägger henne i sängen och går och hon säger inte ett knyst. Efter ett tag börjar hon "sjunga" och säga da da da, na na na etc. Hon gråter inte, skriker inte och verkar inte ett dugg missnöjd men somnar gör hon absolut inte. På fm-luren hinner hon inte somna alls under dessa 45 min utan ligger och vrider på sej, jollrar och bökar omkring helt enkelt (hon kan inte krypa, ställe sej upp eller sätta sej upp) trots att hon får chansen en hel timme att sova. På em-luren somnar hon till sist och sover 45 min - 1 timme. Sen vaknar hon och är pigg och glad!
Innan hon blir lagd kan hon ev. börja gnugga liiite i ögonen ibland men detta är som bortblåst på 5 sek när jag bär henne till sängen. Då är hon bara glad och hoppar upp och ner i min famn.
Vad ska jag göra? Ska jag verkligen hålla fast vid dessa tider? Har lekt med tanken på att skippa bägge sömnpassen och försöka få till ett ordentligt sova-middag-pass istället. Är jag helt ute och cyklar då? Men jag kan ju liksom inte tvinga henne att somna.
Någon med refektioner/idéer?
-
heartworn
Hej!
Det påminner mycket om vår dotter. Hon är nu strax 1,5. Ungefär vid ett år så skippade vi fm luren och satsade på en middagssömn på 1,5 timme istället.
Några månader tidigare var det ibland stört omöjligt att få henne att somna på förmiddagen. Det rådde lite förvirring de första dagarna och visst var hon ibland supertrött när det var dags för middagslur (13-14.30).
Jag tror nog att du ska vänta någon månad till innan du kör på ett sovpass. Hur länge har hon vägrat sova på förmiddagen? Vad kör ni för tider?
Det påminner mycket om vår dotter. Hon är nu strax 1,5. Ungefär vid ett år så skippade vi fm luren och satsade på en middagssömn på 1,5 timme istället.
Några månader tidigare var det ibland stört omöjligt att få henne att somna på förmiddagen. Det rådde lite förvirring de första dagarna och visst var hon ibland supertrött när det var dags för middagslur (13-14.30).
Jag tror nog att du ska vänta någon månad till innan du kör på ett sovpass. Hur länge har hon vägrat sova på förmiddagen? Vad kör ni för tider?
Det har varit så här i drygt 1 1/2 vecka nu. Några gånger har hon somnat, sovit 20 min kanske och sedan varit totalt jättepigg igen. Våra sömntider ser ut så här:
19:30-07:30 sova natt
10-10:45 sova fm
14:45-16:15
ammar henne på morgonen typ 07:40 sedan fortsätter vi med frukost vid bordet typ 8.
lunch kl. 11
Mellis kl. 14
Gröt kl. 17
Välling kl. 19
19:30-07:30 sova natt
10-10:45 sova fm
14:45-16:15
ammar henne på morgonen typ 07:40 sedan fortsätter vi med frukost vid bordet typ 8.
lunch kl. 11
Mellis kl. 14
Gröt kl. 17
Välling kl. 19
Hej!
Jag tror hon är för liten för ett enda sovpass ännu.
Men det GÖR ingenting om hon inte sover!
Du ger ju henne chansen, eller hur? Tar hon den inte får hon skylla sig själv
Det är inte förbjudet att vara vaken, och absolut inte om hon dessutom är glad
Däremot måste du ingripa om hon är ledsen, men så är ju inte fallet
kram anna
Jag tror hon är för liten för ett enda sovpass ännu.
Men det GÖR ingenting om hon inte sover!
Du ger ju henne chansen, eller hur? Tar hon den inte får hon skylla sig själv
Det är inte förbjudet att vara vaken, och absolut inte om hon dessutom är glad
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tror kanske att jag funnit en ev. orsak. Har hela dagen sagt att det känns som hon går på droger numer min stumpa. För hon är bara övernaturligt pigg. Då kom jag på att dottern ju den senaste tiden fått Ventoline mot sin gräsliga hosta. Denna är utskriven av läkare. Kollade nu på fass.se och såg att en, om än dock ovanlig, biverkning av denna är överaktivitet och sömnstörning hos barn. Låter som det passar på pricken in på min lilla primadonna som är överallt och ingenstans just nu, hela tiden. Trots att hon inte ens kan krypa. Lyfter man upp henne så springer hon med benen, ligger hon ner trummar hon med benen, sitter hon upp hoppar hon med överkroppen och lägger man henne att sova busar hon bara.
Tror jag ska skippa den här medicineringen faktiskt. För inte hjälper den mot hostan heller. Och hostan verkar lustigt nog inte ens störa henne så värst. Hon sover lika bra ändå, på natten alltså. Fast nu antar jag att jag har förklaringen till varför hon va vaken typ halvtimme inatt också och sjöng för oss. Vet inte exakt hur länge hon höll på för jag vände mej och somnade om innan hon gjorde det.
Tror jag ska skippa den här medicineringen faktiskt. För inte hjälper den mot hostan heller. Och hostan verkar lustigt nog inte ens störa henne så värst. Hon sover lika bra ändå, på natten alltså. Fast nu antar jag att jag har förklaringen till varför hon va vaken typ halvtimme inatt också och sjöng för oss. Vet inte exakt hur länge hon höll på för jag vände mej och somnade om innan hon gjorde det.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Givetvis slopade jag genast medicinen. Men tilläggas ska att jag inte hade någon som helst vetskap om att detta kunde ha sådana bieffekter. Det var inget som läkaren berättade och nu när jag forskat mer i frågan har jag fått reda på att det som Jonna upplevde är mycket ovanligt.
Det enda jag gjorde var att gå till läkare p.g.a. min dotters elaka hosta som inte ville ge med sej och följde sedan doktorns råd. Hade jag vetat det jag vet nu hade jag absolut ifrågasatt medicineringen men så vr tyvärr inte fallet.
Det enda jag gjorde var att gå till läkare p.g.a. min dotters elaka hosta som inte ville ge med sej och följde sedan doktorns råd. Hade jag vetat det jag vet nu hade jag absolut ifrågasatt medicineringen men så vr tyvärr inte fallet.
-
Gäst