Hej alla hjälpsamma kunniga människor!
Nu har sömnen börjat komma på plats ordentligt här hemma och då undrar vi några saker ang mat... Liam blir 6 mån i början av april och har ätit fruktmos/grönsaksmos och gröt sedan han var tre månader. Han älskar riktig mat, skrattar högt och gapar så käkarna nästan går ur led, smaskar och pratar glatt med mig när måltiden ska intas- härligt! En rejäl kille har han blivit också, var 67cm lång och vägde 8660g på 5mån kontrollen. Vi bor ju i Norge så här heter det "helsestasjon" ( som BVC) och de sa att det var ok att han är så stor som han är men att han inte behöver "äta mer"... Jag ger honom så mycket mat som han vill ha, alltså så länge han är intresserad. Ibland äter han massor , både riktig mat och ersättning och ibland är han mindre hungrig och då slipper han. Så är det ju för en själv också. Vet att jag nog inte borde oroa mig meeeen.... dubbelkollar... ska jag passa på hans vikt? Han är pigg och glad och aktiv och grejar och håller igång här hemma. När han blev fem månader började han stå själv med stöd! Jag tycker inte att hans vikt verkar påverka hans utveckling ( vänder sig åt båda hållen och försöker åla/krypa men kommer bara bakåt och åt sidan än så länge...). Kan sitta lite själv men är ganska ostadig så man får passa på litegrand.
Hursomhelst, här i Norge finns det inte välling till barn som är under ett år. Eftersom Liam är hungrig och inte blir mätt på bara ersättning började jag blanda i lite gröt i flaskorna. Tex: till 210ml vatten blandade jag 5 skopor ersättning och 2 skopor gröt. Det är tydligen så man gör här. Sen läste jag att det inte blir alls samma sak att blanda gröt i ersättningen som att ge välling. ? . Nån som vet hur det är med det där? Såhär ser vårt matschema ut:
07:30-08:00 frukost ca 200ml ersättning/gröt ( 5 skopor ersättning, 2 skopor gröt)- Liam äter fortfarande på natten... mer om dt sen... och är inte så jättehungrig på morgonen. Vi går upp klockan sju men han behöver tid att bygga upp aptit och äter ofta flaskan i två omgångar. Försöker dock få i honom så mycket han orkar äta för annars står han sig inte till elva...
ca 11:00 lunch 50-120ml ersättning ( lite olika hur mycket han vill ha) och något fruktmos- päron, blåbär, nypon, banan, mango- detta äter han rikligt av!
ca 14:00-15:00- en slurk ersättning- lagar ung 100 men har tänkt mig att detta ska bli första riktiga målet mat utan ersättning så är lite snål med just den här... ger däremot vatten som törstsläckare och för att vänja Liam vid måltidsdryck... ( ingen aning om det är ok att göra såhär??!!) nån typ av grönsaksmos, brukar blanda potatis/palsternacka/morot/persilja el majs/morot/persilja- kör med burk ifall vi är ute på nåt och inte har tillgång till kyl...
ca 17:00-18:00 GRÖT! Liams favoritmåltid! Ger en slurk ersättning och häller resten på gröten, får också "sviskemos" ( katrinplommonmos..) för magen.
19:30- 20:00 nattaslurk ersättning/gröt ( 5 skopor ersättning, 2 skopor gröt)
nattmål runt kl 01:00 stooooor flaska ersättning/gröt blandar på 240ml vatten 5skopor ersättning 3 skopor gröt.
När vi gick från två nattmål till ett- runt 3,5mån ålder... lade jag nattmålet vid fyra. Men sen gick inte det... Plötsligt vaknade Liam vid tolv/ett och var jätteledsen! Första natten var jag stenhårda mamman och vaggade och vaggade men tog inte upp och matade inte... Vi har haft MASSOR med strul med sömnen och jag tänkte INTE ge mig. Lilla prinsen klagade och klagade ända till två... då gav jag med mig och tog upp och matade. Efteråt kände jag mig HEMSK! Nu matar jag vid ett när han börjar bli orolig. Han somnar med en gång och sover till fyra. Från fyra har han väldigt orolig sömn. Vissa nätter är jag så sliten att jag lägger över honom i vår säng och då sover han till ca 07:00.. Han äter vara den enda gången på natten.
Har läst lite olika om det här med välling och gröt å sånt... Liam får ju bara en grötmåltid per dygn. Jag köper en havregröt med ris och vete som är från fyra månader. Här fick man rådet att det bara var allra första förpackningen gröt som skulle vara glutenfri men att man kunde köra på som vanligt sen så det har vi gjort. Jag har tänkt att havre är nyttigare än bara ris eller vete...
När Liam nu bir sex månader har jag tänkt införa lite kött, pasta och ris till middagen vid två/tre tiden och skippa ersättningen helt då ( evt införa "efterrätt" oxå för det har jag förstått att man gör...) . Är det så man gör? Tips? Det andra målet som jag har tänkt göra om är förmiddagsmålet vid elva tiden. Tänkte fortsätta med frukt/bär då men kanske ge smörgåsrån/smörgås också och minska ner på ersättningen.. Grötmåltiden vid fem/sex behåller jag som den är för den gillar han och den fyller magen rejält.
Mina frågor eg är:
*ska man satsa på att ta bort ersättningen på ett el två mål per dag när barnet blir sex månader eller gör man inte det förrän senare?
*kan jag hålla på och blanda gröt i ersättningen el bör man hellre gå över på välling då? det finns ju inte här men kan köpa på mig i Sverige... Eller ska han bara få klara sig på ren ersättning och då kanske en större mängd? I dagsläget får han ju faktiskt hela tre mål med ersättning+ lite gröt i... ( nattaslurken orkar han oftast inte så mycket- bara 50-60 ml eller så...)
Efter den hemska natten när Liam var hungrig och jag inte tog upp honom har jag inte ens tänkt tanken på att ta bort nattmålet och få honom att sova hela natten... Jag känner mig urusel som gjorde så mot honom... Efter att inte ha sovit en blund de tre första månaderna är man rätt nöjd när man har en unge som bara äter en gång ändå... Eller hur ska jag göra med detta eg?
/ Annika
Välling/gröt i ersättningen?
Re: Välling/gröt i ersättningen?
Jag är långt ifrån expert på detta. Min grundinställning är att de barn som vill äta ska få göra det och sedan få så mycket ersättning som de vill ha på de tider man gör upp eller när de verkar hungriga... Och att man ska kolla och rätta maten lite efter avföringen också, värst är när de blir hårda i magen. Mjölkersättning verkar lösande.
Själva har vi en son som gärna åt men pyttelite och vi använde ersättning länge och övergick aldrig till den industritillverkade pulvervällingen. Jag litade inte på den, utan gjorde egen med vatten eller mjölk och skrädmjöl, och så gjorde jag kornavkok. Hade han ätit mer i början hade jag litat på att gröt, mos och annat att knapra på är ett mål mat och att man kan dricka något nyttigt till som t ex kornavkoket.
Havregrynsgröt tror jag också är bättre än ris och vetegröt. Ett annat du kan variera med är gröt gjord på hirsflingor eller boveteflingor. De är också hyfsat lättsmälta, innehåller inte så mycket fiber som barn ändå inte har nytta av.
Jag tror Barnaboken har goda tips om hur man kan resonera här. En grabb som din som är storväxt och stark borde må bra av något som stannar längre än mat i vätskeform, som ju ändå är en slags fasta mer eller mindre gjord för att magarna inte tål allt i början, väl?
Av andra här kan du säkert få hopp om att sova hela natten med en mätt son också.
Själva har vi en son som gärna åt men pyttelite och vi använde ersättning länge och övergick aldrig till den industritillverkade pulvervällingen. Jag litade inte på den, utan gjorde egen med vatten eller mjölk och skrädmjöl, och så gjorde jag kornavkok. Hade han ätit mer i början hade jag litat på att gröt, mos och annat att knapra på är ett mål mat och att man kan dricka något nyttigt till som t ex kornavkoket.
Havregrynsgröt tror jag också är bättre än ris och vetegröt. Ett annat du kan variera med är gröt gjord på hirsflingor eller boveteflingor. De är också hyfsat lättsmälta, innehåller inte så mycket fiber som barn ändå inte har nytta av.
Jag tror Barnaboken har goda tips om hur man kan resonera här. En grabb som din som är storväxt och stark borde må bra av något som stannar längre än mat i vätskeform, som ju ändå är en slags fasta mer eller mindre gjord för att magarna inte tål allt i början, väl?
Av andra här kan du säkert få hopp om att sova hela natten med en mätt son också.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Jag skulle vilja påstå MER MAT! MYCKET MER MAT! Oavsett vad BVC säger så har en 6 mån nästan ingen botten.
Så man äter frukost
typ välling eller gröt kan du ge här. (gillar du den vällningen du gör så är det säkert ok) BAra det mättar ordentligt.
Lunch, riktig mat! Och fruktpure till efterrätt, sen kan du fylla på med ersättning efter det om du vill och han vill ha.
Mellis, lite turkisk yoghurt kanske passar med fruktpure? Mosad avocado, eller annat mumsigt.
Middag, riktig mat! Och fruktpure till efterrätt. Ta gärna lösande fruktpureer. typ päron, kiwi, aprikos. (hoppa över äpple, blåbär och grön banan, övermogen banan går bra)
Kvällsslurk, Kan vara den hemgjorda vällingen.
Jag kan säga att det är inte ovanligt att barn i denna ålder äter en hel burk mat (med kött eller fisk) och en hel burk frukt på det. 2ggr/dag. Utan problem.
Så jag hade satsat mera på maten.
Sen motionen! Ta av strumpor på fötterna, ha glidvänliga kläder och tryck på mot stortårna så han måste trycka ifrån korsvis och använda händerna. Att kunna åla korsvis innan man kryper är jättestort försprång för dagens stjärthasande barn som jag måste rehabba.
Så ingen sittning, bara ligga på mage hela dagen. Man får i princip bara sitta när man äter. Sen mage, mage, mage! Åla, åla åla, fram med speglar ner på golvet med dig och träna. Det skall vara skoj! Tänk på att vissa måste skrika för att ladda lungorna med luft för att få syret för att orka. Tänk tyngdlyftare som skriker. samma för barn. Så peppa och rädda inte från golvet utan lugna där han ligger först, sen tar man upp.
Recept! 10ggr/5min/dag MINST, resten av tiden ligger man på mage, mamma kan förlägga hushållssysslor till golvet. vika tvätt, sortera tvätt, skala potatis och rotfrukter m.m.
Det är även kul att ligga på bordet och bänken med en vakande hand på stjärten för att vara med när mamma äter frukost, läser tidning m.m.
det går åt mycket energi för att åla så oroa dig inte för vikten.
Jag skulle vilja påstå MER MAT! MYCKET MER MAT! Oavsett vad BVC säger så har en 6 mån nästan ingen botten.
Så man äter frukost
Jag kan säga att det är inte ovanligt att barn i denna ålder äter en hel burk mat (med kött eller fisk) och en hel burk frukt på det. 2ggr/dag. Utan problem.
Så jag hade satsat mera på maten.
Sen motionen! Ta av strumpor på fötterna, ha glidvänliga kläder och tryck på mot stortårna så han måste trycka ifrån korsvis och använda händerna. Att kunna åla korsvis innan man kryper är jättestort försprång för dagens stjärthasande barn som jag måste rehabba.
Så ingen sittning, bara ligga på mage hela dagen. Man får i princip bara sitta när man äter. Sen mage, mage, mage! Åla, åla åla, fram med speglar ner på golvet med dig och träna. Det skall vara skoj! Tänk på att vissa måste skrika för att ladda lungorna med luft för att få syret för att orka. Tänk tyngdlyftare som skriker. samma för barn. Så peppa och rädda inte från golvet utan lugna där han ligger först, sen tar man upp.
Recept! 10ggr/5min/dag MINST, resten av tiden ligger man på mage, mamma kan förlägga hushållssysslor till golvet. vika tvätt, sortera tvätt, skala potatis och rotfrukter m.m.
Det är även kul att ligga på bordet och bänken med en vakande hand på stjärten för att vara med när mamma äter frukost, läser tidning m.m.
det går åt mycket energi för att åla så oroa dig inte för vikten.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
TorsMamma, dina härliga svar ger lust att ha tre barn till!!!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Tack tror jag.Alma skrev:TorsMamma, dina härliga svar ger lust att ha tre barn till!!!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.