Piggilinkille ska få sova hela natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
dkolar

Piggilinkille ska få sova hela natten!

Inlägg av dkolar »

Hej!
Har en glad och högljudd kille som dock behöver lära sig att sova hela nätter. Själv skulle jag vilj ha respons på ett 6månaders schema inför kurningen som jag tänkte dra igång på onsdag:

Morgon 6:15
Första frukost (bröstmjölk) 6:15
Andra frukost (förhoppningsvis snart gröt) 7:45
FM-lur 8:30-10
Mat 10:30-11:30 (Kanske hellre 10:45 för att sova på mätt mage)
Lunchlur 12:15-13:45
Mat 14-15
EM-lur 15:45-16:30
Mat 16:45 (bröstmjölk) 17:45 (middag m familjen)
Bad 18:15
Kvällsslurk 18:45
Sova 19:00
Sovtiderna (förutom sammanhängande natt) är etablerade, men mattiderna har det inte varit någon ordning på. Jag vet att frukostarna i schemat kommer väldigt tätt men jag vet inte hur hans aptit kommer att vara på mornarna nu när han inte får äta sig mätt kl 4-5 vilket han gjort tidigare. Det är också uppenbart att han vill ha mycket mat nu, har inte lyckats få honom att äta annat än bröstmjölk ännu, för att komma ikapp eftersom han varit sjuk länge.

Pga hur vi bor kommer vi köra kur i vårt sovrum och flytta honom till systern när han är hjälpligt färdigkurad. Jag brukar köra kvällsprocedur inne i sovrummet: amning, bus, släcka, lägga. Är det ok att hålla den rutinen eller bör jag byta och köra kvällsprocedur utanför rummet? Känns spontant som om det vore bra att hålla så mycket som möjligt intakt?!

Angående kurning så har vi fuskat oss fram med en del buffning, men han är i alla fall van att somna själv (dock inte sällan med buffningshjälp) och får inte alltid bröst när han vaknar och frågar om natten... Ramsan sitter dock inte som verktyg har jag märkt. Hur ska vi tänka med kurningen? Jag kommer ta första två nätterna och min man har mycket lite tilltro till ramsan (han fick den aldrig riktigt att funka med stora tjejen). Ska jag räkna med att köra vanlig kur eller mer rikta in mig på att ramsa mig blå (så att min man får det lättare sedan) redan första två nätterna?
Tack på förhand!
/Daniela
Mamma till David, född 14:e sept 2011.
Anna09

Re: Piggilinkille ska få sova hela natten!

Inlägg av Anna09 »

Hej och varmt välkomna hit!

Först gällande det som redan sitter - behåll det. Det finns ingen anledning att ändra det, tänker jag.

Gällande ramsan - öva, öva och öva den innan kuren - både du och din man. Olika tonfall, volymer och betoningar - allt efter vilka frågor som kan uppkomma. Ändra tonfall och betoningar mellan verserna som ni upprepar och upprepar. Utom hörhåll från objektet så att säga. :lol:

Jag var med och kurade en liten kille i höstas och han hade buffats innan kuren, så vi förbjöd den under kuren och körde endast solfjädern, den hade han inte träffat på förut. Det blev den kurande mammans heliga verktyg som vi vårdade ÖMT, dvs hon stod till den tog och sedan använde den med omsorg. När sömnen satt kunde hon buffa honom enstaka gånger vid krislägen utan att "halka dit" igen så att säga.

Men det gäller att öva och att ha tro på att lugnet kan förmedlas. Man vill inte "bränna" de få verktyg till trygghet och lugn man har, handfasta sådana alltså.

Det är mina erfarenheter, rent praktiskt.

Be mannen att öva sin ramsa - även om du sätter din ramsa under dina dagar, så kommer han med all säkerhet få lite extra frågor och bli tvungen att sätta sin också. Övning ger färdighet, tänk dialog och samtal. Visualisera olika scenarior - t ex att ni vyssjar i famnen och se vad som händer med tonfallet när ni står där utanför dörren och ramsar - tro mig, effekten uteblir inte.

Lycka till!

:D :) :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
dkolar

Inlägg av dkolar »

Tack för snabbt svar! Känns som att du förordar en modifierad något "avbuffad" variant även för oss. Nu är ju lillkillen som väl är inte någon "buffoman", han somnar nästan alltid utan på kvällen och de gånger jag blivit stående har det varit i vargatimme när jag ju eg vet att buffning inte är någon bra ide. Så jag inbillar mig att jag fortfarande vågar räka buffning som verksamt verktyg. Men: så har jag ju ännu aldrig insisterat på atthan ska sova när han sovit en längre tid och är lite småhungrig, kommer det inte mat då så blir han verkligen arg och sedan helt förtvivlad :cry: och det sinnestillståndet har jag ännu inte testat verktygen mot. Han är som sagt en väldigt högljudd, "emotionell" och fysisk typ så det känns som om det skulle krävas "rejäla" doningar för att få honom ur det. De gånger det varit nära har det nästan varit så att varken buffning eller solfjäder tagit särskilt bra utan snarare provocerat " vad står du här och stör för om jag ändå inte får nått" när jag gått ut och ramsat har han bytt från arg till övergivenhetsledsen men i alla fall lugnat sig rel snabbt. Det jobbiga är ju att det låter som om han inte somnar lugnad eller ens småtjurig utan övergivet uppgivet ledsen, som att mitt "snack" inte räknas. Jag tror och hoppas att ramsningen ska bita om jag verkligen lägger min själ i den, men det ÄR också så att han är väldigt "fysisk" (gillade tidigt att bli lyft och kittlad och busad med och vagning på kullrigt underlag funkar fantastiskt bra) och då undrar jag om jag inte bör se till att han får ett riktigt "fysiskt" svar på första nattens förvirring snarare än att jag "smiter " och lämnar honom att lösa det själv (under glada tillrop från mig).

Jag är ju van vid att han hojtar och kan visst ta att han blir arg, men ledsen vill jag inte att han ska vara!
/Daniela
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du,

Huruvida du kört slut på buffning eller ej kan vi nog bara sia om. Vill du använda buff under dygn 1 så kör på det..

När jag läser ditt inlägg så tolkar jag det som att du är osäker om kuren kommer att fungera, om barnet kommer att bli lugnat och om han kommer att gråta. Tolkar jag dig rätt?
Det finns många sovmetoder varav SHN är en. Om du skall gå vidare eller inte med just detta måste du känna själv. Vi finns här och guidar när du är 100 % säker på att detta är något för er.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
dkolar

Inlägg av dkolar »

Hej Nat!
Nej jag är inte orolig för om kuren fungerar, det gjorde den med storasystern så det gör den säkert med lillis också! Jag är bara säker på att den kan funka mer eller mindre bra beroende på hur lyhörd och tydlig man är så att man svarar på rätt = övertygande sätt. Annars blir det ju i praktiken bara femminutersmetod i alla fall!

I efterhand är jag ganska säker på att vi gjorde det onödigt svårt med storasyster som verkligen har ett mindre sömnbehov än snittet. Henne "kurade" jag enligt konstens alla regle för vargatimme och daglurar i typ två tre månader innan polletten trillade ner hos mig att hon faktiskt inte behövde så mycket som jag försökte övertyga henne om. :oops: Och jag tror tyvärr att det påverkade henne negativt så att sovandet inte riktigt blivit så njutningsfullt för henne som det kunde ha varit.

För lillis del är det att få honom ordentligt mätt som är utmaningen. Han ska få vara arg för att han saknar buffning eller inte kan somna, inte ledsen för att han är hungrig! Jag har försökt köra sm från början men det har verkligen varit väldigt svårt att få honom att överge varannantimmesätandet och vi trillar dit så snart han är sjuk Anledningen att vi inte kurat tidigare är framförallt strulet med ätandet då han är så väldigt intensiv och har ätit kopiösa mängder (när han inte varit sjuk) utan att vilja äta gröt eller något annat än bröstmjölk. Han har varit dålig i magen senaste två veckorna så jag har legat lågt med matexperimenten men nu verkar det vara på bättringsvägen så kanske kan jag locka honom att äta något idag eller imorgon. SKA börja kuren imorgonkväll.

Han är ju egentligen alldeles för stor för att "behöva" mat på natten. Men det är väldigt uppenbart att han är hungrig och vill ha (minst) ett ordentligt mål till före midnatt så innan jag lärt honom att käka något stadigare till kvällen, kan det ändå vara en bra ide att väcka honom för "nattmacka" säg kl 22? Som jag skippar så snart det bara går?
Med vänlig hälsning,
Daniela
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Mm förstår hur du tänker.. kanske det kan vara en idé att köra en liten "matkur" innan ni kör själva sömnkuren? försöka jobba på att få in ett matschema på dagarna där ni lägger till vanlig mat, gröt och liknande. När ni sedan fått till några rejäla mål mat om dagen kan du känna dig trygg med att om lillen gastar på natten så är det inte av hunger...

Vad tror du om det?
dkolar

Inlägg av dkolar »

Jo det hade jag gärna gjort. Men vi ska resa bort i april så jag vill verkligen ha det klart till dess. Har ju försökt övertyga om glädjen av mat i snart två månader... Så jag tänker att det få ge sig under tiden. Kan ju fixa sig när som helst eller dröja flera veckor till.

Har inte bestämt mig, lutar mot att han trots allt får en slurk vid 22 tills jag fåttigång i alla fall lite mat. Ikväll ska här kuras!
/Daniela
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jag är rädd att jag inte riktigt förstår allt riktigt. :oops: Men sonen ammas enbart i nuläget? Hur länge har han gått på schemat? Håller du på mattiderna, eller småduttas det med amningen mellan målen? Välling om magen tillåter? När och hur ger du honom smakisar?

Jag personligen kan inte rekommendera en kurning med ett nattmål inplanerat. Min åsikt är den att det förvirrar barnet. Vi vill förmedla att på natten händer ingenting och att alla stora som små sover som grisar tryggt och säkert i sin säng. :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
dkolar

Inlägg av dkolar »

Rapport första kurnatten:
Stjärnläggning utan minsta pip somnade nöjd och glad. Vaknade kl 21:20, svarar med ramsa, men han skriker upp sig, buffar ngn minut solfjädrar ramsar ut. Tystnad. 22 ammas han i halvsovande skick, äter duktigt, knäpptyst läggning ramsar ut. Sover obrutet till kl 03 ( lite hosta vid 2 bara) sover alltså utmärkt bara jag inte är i rummet...! Kl3:08
lyckades jag ramsa ner honom efter hostattack ( han är på bättringsvägen efter förkylning) men fem min senare satte cirkusen igång och höll på oavbrutet till kl 4:30. Var inne och buffade/solfjädrade 2ggr à 10-12 min funkade sådär. Verkade mest bli störd precis när tystnat under solfjäder tog han ny sats körde tvåtre omgångar på det sättet men han Verkade mest arg så jag gick till slut ut med ramsa innan han hann skrika upp sig. Vilket han naturligtvis gjorde sedan. Ramsade å ramsade å ramsade han lyssnade å ville diskutera frågan (tror han var hungrig helt enkelt) . Sedan sov han till 6:03 och låg nöjd när vi gjorde glad morgon 6:09 (vågade inte vänta sista fem min).
Ska bli mycket spännande hur denna natt går.

Har en fråga om ramsningen: när han skriker och man ramsar och han svars-skriker och tystnar sådär så att det låter solen tydlig fråga SKA man svara då eller låtabli att "ge sig in idiskussionen för att man nyss ramsade? Jag har kört med att avvakta några min men då låter det som att han blir ledsen för obesvarad fråga?

Förstår att du inte rekommenderar nattamning, det är helt mot mina principer också, men känns som enda utväg just nu. Kanske kan det bli ordning på aptiten nu när han är ordentligt hungrig på morgonen?
Nu ammas han nästan enbart och det tenderar att småsnuttas lite efter sjukdom Problemet med smakisar är att han inte verkar fatta att det är mat. Kan vara intressanta smaker men får kväljningar om det ska sväljas. Gillar inte några gröter nå vidare mjölkersättning i flaska vill han inte ha från mig och inte från pappan. Är han hungrig gnölar han tills han får bröst är han mätt/halvmätt "leker" han med/smakar på maten men vill inte äta den. ja vi får väl envisas. Ska kanske byta och försöka börja med gröten innan han får bröst. Håll tummarna!
dkolar

Inlägg av dkolar »

Andra kurnatten:
Jaha ja, hur ska man kunna träna in ramsan om man inte får någon fråga förrän kl 5:40 (morgon ska vara 6:15...) ?! :?
Stjärnläggning kl19:10 i nya spjälsängen, slocknade som ett ljus och sov hela natten :) med avbrott för påfyllning kl22 (jag väckte).
Men ack så sorgesam morgon :cry:
Försökte upplysningsramsa men det tog inte för fem öre, första 10 min var han nöjd, nästa 20 gick upp och ner (det var då jag försökte ramsa) eftersom det inte bet tänkte jag vargatimme och försökte husljuda( mannen fick duscha och jag hasade men det lät kanske inte tillräckligt?) lillis skrek vad han orkade tillslut försökte vi Mozart men noterade ingen skillnad. Önskade nästan att vi hade morgon senare, då hade han nog hunnit somna om i ren utmattning. Nu väntade jag in i det sista för att han skulle vara tyst(are) innan "väckning" men det gick ju inte fick nyttja ett hostanfall istället.

I och med att han är så snabb med att fixa nätterna undrar jag om jag ska tänka på annat sätt för "vargatimmes" morgnarna? Måste jag bygga om schemat och förlänga natten? (schemat är väl etablerat i månader...)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Blir det KRIS i vargtimmen alltså riktig kris, inte bara ilska utan ledsamheter utan slut där ingen ramsa eller husljud hjälper.... Då har du solfjädern att ta till, du går in till liten och håller solfjädern tills liten sover. Det kan ta en stund, inget spring in och ut! [-X

På natten händer inget! Därför ska all trafik vara i stort sett obefintlig. Ser att du nattammar oxå... det skickar lite dubbla signaler. Ibland är det mat på natten och ibland får man en ramsa??!! :roll: :roll: vad är det som gäller liksom....

Om du tycker det går knaggligt med smakproverna kanske du ska tänka mer SM i stället för kur? Har du barnaboken? Där finns standardmodellen och hur man börjar med smakportioner lysande beskrivet. Ju mer mat som finns med på dagen desto godare sover man om natten. En del väljer att "matkura" innan man "sov-kurar" dvs ökar på maten först och tar tag i sömnen sen. Hur känner du inför det?

Du fortsätter alltså med ditt schema men försöker öka på maten så mycket som det går i litens takt. När du känner dig redo att skippa nattmålet=inte oroar dig för att han är hungrig då! (MATVARGAR :wink: ) tar du upp kurandet igen.

:D Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat

Inlägg av Nat »

Precis som Manfred skriver så måste man ha mat och mycket mat för att kunna sova gott. SHN består av många delar som skall till för att sömnen ska fungera. Hade det bara varit lite buffning, några solfjädrar och sen lite ramsande hade det varit easy peacy.. men så är det inte.

* Uteaktivitet minst två gånger om dagen
* Minst 2 mål riktig mat på schemat
* Social delaktighet
* Kreativ syssla (inte nödvändig för att sömnen ska fungera)
* Skrattet till gonattet
* Rörelse och lek
* Ensamlek (inte nödvändig för att få sömnen att fungera)

Fungerar inte maten fungerar heller inte sömnen.
Jo det hade jag gärna gjort. Men vi ska resa bort i april så jag vill verkligen ha det klart till dess. Har ju försökt övertyga om glädjen av mat i snart två månader... Så jag tänker att det få ge sig under tiden. Kan ju fixa sig när som helst eller dröja flera veckor till.
Sömnen kan du inte stressa fram, ge det den tid det behöver och arbeta fram ett bra underlag i form av mat och ett trevligt dagsschema (med alla punkter som jag beskrev ovan inkluderade).

/Nat
dkolar

Inlägg av dkolar »

Hej Nat och Manfred!
Jag är VÄL införstådd med att man måste vara mätt för att kunna sova, har barnaboken och har kört sm så gott det gått med både storasyster och lillebror. Med syrran var problemet att jag inte lärde henne somna själv från början utan det skulle alltid vara med bröst i mun, maten gick däremot alldeles utmärkt. Så det blev kurning vid ca 7 mån. Med lillis har jag verkligen jobbat för att lära honom att somna själv med "skrattet i halsen". Och jag har lyckats bra med det. Men ätandet har varit struligt hela tiden (vill gärna käka varannan timma och försvårats av sjukdom. Anledningen att jag ändå velat ta tag i sovandet först är ju att jag tror att jag aldrig får ordning på maten så länge som han är van att få i sig en tredjedel av behovet nattetid! + att det är jättesvårt att hålla schemat när han vaknar allt emellan 4:45 och 6:30 beroende på hur väl han somnat om. Jag tycker också att det verkar funka, han verkar äta bättre och det har gått att hålla tiderna.

Jag blir lite osäker (inte så bra för attityden) på vad du Manfred menar med att återuppta kuren när det är ordning på maten om du menar ok för nattmackan men hålla på tider och ingen matning i övrigt så som jag tänkt eller menar du att det i dagsläget är meningslöst att försöka kura morgnarna (det som är kvar) Och vad göra istället då? Mata som svar på fråga??? Göra morgon??? Intetdera känns som något alternativ när det nu gått så bra!

Gällande nattmatningen vill jag bara upprepa att det alltså inte är så att han får mat som svar på frågor, utan det är jag som försiktigt tar upp honom kl 22 när han sover matar och sedan ner igen och ramsar ut. Utevistelse delaktighet etc har han naturligtvis och sover daglurar ute i vagn. Två mål mat om dan är givetvis målet och jag kämpar förmiddag och kväll med hur fantastiskt kul och gott det är med gröt och mat. Rekordet innehas av min mor som i förmiddags lyckades lura i honom typ 1,5 msk gröt... Var finns fler bra tips för matkurning?

Ärligt talat känner jag mig lite nedslagen av era svar, som om ni inte tycker jag är seriös nog bara för att jag försöker få lite rätsida på sömnen innan maten. Det hänger ju ihop åt båda håll väl?! Trodde faktiskt att jag/vi rent av skulle få lite beröm och uppmuntran när vi redan första kurnatten lyckas sova till tre och andra till halv sex! ( innan har det varit typ varannan timme hela natten)
Med vänlig hälsning,
Daniela
klockan

Inlägg av klockan »

Jag kikar bara in här som hastigast :) .

Om du/ni känner att er son behöver en nattmacka så är det helt klart OK. Det är dock inte enl SHN-tänket eftersom det bygger på att barnet skall sova obrutet 11, 11.5 el 12 tim. Mat äter man på dagen, på natten händer inget för då sover man.

Vi som svarar här utgår från de premisserna och att ni som använder er av forumet "har köpt" hela tänket och förhållningssättet. Inte med det sagt att man inte får plocka delar av SHN eller Annas BB-tänk för det, men då kanske man får ta att vi som svarar här kan låta "lite fyrkantiga" eller upprepa oss, eftersom vi primärt förhåller oss till SHN-kuren såsom den beskrivs i SHN-boken.
dkolar skrev:Trodde faktiskt att jag/vi rent av skulle få lite beröm och uppmuntran när vi redan första kurnatten lyckas sova till tre och andra till halv sex! ( innan har det varit typ varannan timme hela natten)
Tråkigt att du känner så. Jag tänker såhär: att det är så pass många personer som engagerat sig i din tråd och kommit med så många fina och konkreta tips är väl uppmuntran om nåt (?).

OK?

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:mrgreen: Jättebra att du känner dig nöjd över nätterna och att killen sover längre pass än han brukar! :D
dkolar skrev:Jag blir lite osäker (inte så bra för attityden) på vad du Manfred menar med att återuppta kuren när det är ordning på maten om du menar ok för nattmackan men hålla på tider och ingen matning i övrigt så som jag tänkt eller menar du att det i dagsläget är meningslöst att försöka kura morgnarna (det som är kvar) Och vad göra istället då? Mata som svar på fråga??? Göra morgon??? Intetdera känns som något alternativ när det nu gått så bra!
Jag menar att om du måste väcka honom klockan 22 varje natt är det ju för att du tror att han inte fixar att sova hela natten för att han är för hungrig. Eller hur? Fortsättningsvis menar jag att om ni jobbar vidare med maten dagtid och du känner att han får i sig mer behöver du inte väcka på natten, vem vet han kanske sover över av sig själv? Du måste vara kvitt dina vargar innan du kan kura tänker jag. I detta fall är det väl maten vad jag kan se. NÄR du känner dig säker på att han får i sig det han ska vid sina måltider och inte behöver äta mellan målen kan du lägga mer energi och ork på att kura nätterna. Då vet du att när/om han vaknar så är det inte av hunger i alla fall. VET du redan nu att det inte är hungern som talar vid uppvak i vargtimmen så är det bara att köra på enligt sidorna 177-179 i internationella SHN.
Så menade jag.

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"