Hej,
Jag ha en dotter på 20 månader som sedan hon var fem månader har sovit genom natten, det har tagit 1 min att lägga henne och hon har sovit mellan 7 och 7 (Men undantag för når hon varit sjuk och vissa andra korta perioder)
För 3 veckor sedan fick hon ett syskon och sedan dess har nätterna blivit totalt kaotiska.
Hon vägrar att somna om vi inte sitter bredvid henne, hon vaknar flera gånger per natt och vi måste återigen sitta vid hennes sida. Första nätterna försökte vi köra samma rutin som alltid, dvs vi säger en ramsa till henne sedan lämnar vi henne och vi sjussar henne om hon klagar. I vanliga fall klagar hon i ca 30 sek när vi går. Första dagarna efter hon fick ett syskon häll vi på i nästan två timmar.
Efter både pappan och jag höll på att bli galan av sömnbrist så gav vi upp och började ta med henne till vår säng....detta har vi aldrig gjort innan.
Såååå nu sover hon hon hos från ca 12, 1 på natten...
Förutom sömnsvårigheter har hon blivit extremt mammig sedan syskonet kom och jag är rädd att avisa henne på natten, vill inte att hon ska bli otrygg eller känna sig bortstött. Men vi har vårt att sova med henne i sängen.
Hur ska vi göra för att få henne tillbaka till hennes gamla rutin.
Jag vet inte om chocken av att få ett syskon har sammanfallit med en trotsperiod. Hon har precis upptäckt ordet MIN och har väldigt bestämde åsikter om allt på sista tiden.
HJÄLP!!
Stora sömnproblem efter att fått syskon HJÄLP!!
Re: Stora sömnproblem efter att fått syskon HJÄLP!!
Hej!
Det är stor omställningen i livet att få ett syskon. Speciellt när man inte är så stor själv.
För det första tycker jag att ni ska se på syskonet som något positivt för henne. Hon har faktiskt blivit storasyster. Vilken härlig gåva med en lite till.
Tänk på att prata positivt med henne om syskonet. (menar inte att ni inte redan gör det men ni kanske kan göra det lite extra).
Be henne om hjälp att ta hand om den nya bebisen. Hämta blöja, kasta blöja, hämta papper, rulla vagnen, klä på strumpa mm.
Du skriver att ni inte kan sova med henne i sängen. Du skriver också att du inte vill avvisa henne pga av nytt syskon. Jag tycker inte att man avvisar någon bara för att man inte sover i samma säng. Den känslan hos er måste ni själva reda ut. Om ni ska få henne att sova själv igen är det bäst att ni kör en kur men NI måste vara redo för det. Tycka synd om henne och ha dåligt samvete går inte. Den osäkerheten sover inget barn gott på.
Hur ser det ut om dagarna för henne? Är hon på dagis? Om hon är det så kan ni kanske ha henne hemma istället så att hon får känna sig mer delaktig.
Hon är också förmodligen i förtrotsen. Många barn börjar krångla med sömnen då. Det gäller bara att man håller fast vid sina rutiner och står stadigt som ett berg när deras värld gungar.
Framförallt. Grattis till bebisen!
Susanne
Det är stor omställningen i livet att få ett syskon. Speciellt när man inte är så stor själv.
För det första tycker jag att ni ska se på syskonet som något positivt för henne. Hon har faktiskt blivit storasyster. Vilken härlig gåva med en lite till.
Be henne om hjälp att ta hand om den nya bebisen. Hämta blöja, kasta blöja, hämta papper, rulla vagnen, klä på strumpa mm.
Du skriver att ni inte kan sova med henne i sängen. Du skriver också att du inte vill avvisa henne pga av nytt syskon. Jag tycker inte att man avvisar någon bara för att man inte sover i samma säng. Den känslan hos er måste ni själva reda ut. Om ni ska få henne att sova själv igen är det bäst att ni kör en kur men NI måste vara redo för det. Tycka synd om henne och ha dåligt samvete går inte. Den osäkerheten sover inget barn gott på.
Hur ser det ut om dagarna för henne? Är hon på dagis? Om hon är det så kan ni kanske ha henne hemma istället så att hon får känna sig mer delaktig.
Hon är också förmodligen i förtrotsen. Många barn börjar krångla med sömnen då. Det gäller bara att man håller fast vid sina rutiner och står stadigt som ett berg när deras värld gungar.
Framförallt. Grattis till bebisen!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Re: Stora sömnproblem efter att fått syskon HJÄLP!!
Hej Susanne,
Tack för ditt svar.
Det är sant som du säger att vi måste ändra vår attityd att inte tycka synd om vår dotter. Hon sover ju klart bäst i sin egen säng och när hon kan sova hela natten.
Jag har nog bara känt att hon är så liten och därför fått dåligt samvete, men det är ju klart att det inte hjälper situationen.
Ibland känner jag bara att jag är så trött att jag gör vad som helst bara jag får sova....men det blir ju en ond cirkel.
Hon går på dagis, men det är nog en bra ide att ha henne hemma mer.
Jag ska läsa på om att kura igen och samla styrka för att klara av några kanske jobbiga nätter..
Tack igen för svar
Tack för ditt svar.
Det är sant som du säger att vi måste ändra vår attityd att inte tycka synd om vår dotter. Hon sover ju klart bäst i sin egen säng och när hon kan sova hela natten.
Jag har nog bara känt att hon är så liten och därför fått dåligt samvete, men det är ju klart att det inte hjälper situationen.
Ibland känner jag bara att jag är så trött att jag gör vad som helst bara jag får sova....men det blir ju en ond cirkel.
Hon går på dagis, men det är nog en bra ide att ha henne hemma mer.
Jag ska läsa på om att kura igen och samla styrka för att klara av några kanske jobbiga nätter..
Tack igen för svar