Introducera välling

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Bemman

Introducera välling

Inlägg av Bemman »

Hej!

Vår Lilleman är 3 månader och äter enbart ersättning - babysemp 1.
äter mellan 100-135ml per tillfälle (5 stora mål/dag). Jag fick ett tips om att introducera babysemp 2 och majsvälling för honom så att han håller sig mätt om natten. Jag blandade BS1 och BS2 50/50 och rörde ner ca 25% välling. Redan första dagen blev han förstoppad... Har återgått till enbart BS1 och nu är magen igång igen. Hur ska jag gå tillväga nu om jag gör ett nytt försök?

Tacksam för alla tips!
111219
Tetz

Re: Introducera välling

Inlägg av Tetz »

Hej! Jag skulle säga att du ska blanda i BS2 ELLER välling. Förslagsvis BS2 eftersom han är så liten.

Börja med att på dagens första mål blanda 75% BS1 och 25% BS2. Resten av dagen ger du BS1 som vanligt, och håller koll på hur bajset artar sig :D

Blir det ingen särskild reaktion kan du göra samma blandning och ge till två mål dagen efter. Blir det fortfarande ingen reaktion kan du köra 25/75 på alla mål dagen efter.

Men hoppa över vällingen så länge, om han nöjer sig med att få lite BS2 :D

Vad tror du om det upplägget :?:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Bemman

Inlägg av Bemman »

Hej!

Jo jag tycker att det låter som ett bra förslag. Jag har nog gett honom för mkt för fort.. är BS2 likvärdig med majsvälling?
111219
Tetz

Inlägg av Tetz »

Bemman skrev:BS2 likvärdig med majsvälling?
Hmm, det vet jag inte :-k Men jag skulle tro att majsvällingen är lite stabbigare, åtminstone mer trögflytande. Sedan är ju BabySemp fullgod näring (alltså rent näringsmässigt, inte ur mättnadssynpunkt...) upp till året. Medan majsvälling har lite annan funktion. Så tänker jag i alla fall :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"