vaknar för tidigt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
renstrom

vaknar för tidigt

Inlägg av renstrom »

Har en 9mån flicka som inte sover hela natten ut.
Har alltid varit jätte duktig på att somna själv, aldrig behövt buffa, äta lr skrika sig till sömns. Vaknar inte under natten.
Hon sov 21-09 ett tag, men sen slutade hon...

Senare tid har hon börjat vakna för tidigt.
Somnar 21.00 & vaknar 7-7.30. Ställer väckaren kl 9 för att hon ska förstå att då kliver vi upp. Hon är kvar i spjälsängen tills väckaren ringer, skriker inte i panik men är inte nöjd, utan pratar på leker & gnäller.

Hon äter jätte bra på dagen.
Gröt kl 9
Lunch 11
Sover 11.30-12.30 ev 12.45
Mellis 13.45
Macka 15.45
Sover 16.-17
Middag med efterrätt 18.00
Gröt 20.30
Somnar in själv 21.

Har försökt korta ned vilorna på dagen, funkar ej.
Förlängt med en kvart, funkar ej. Hon vaknar ändå för tidigt & vill inte somna om. Jag har provat ignorerat & somnat om själv, buffa, hållt en hand på hon för att hon ska ligga ned men hon somnar inte om.

Så, vad ska jag göra?
Hur ska jag kunna få väcka hon en morgon?
Eftersom hon vaknar för tidigt nu så är hon ju jätte trött vid 10.30 & gnäller lite, förut när hon sov till 9 så var hon glad till vilan kl 11.30.

Tacksam för svar & provar på alla olika förslag.
Anna09

Re: vaknar för tidigt

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Spontant tycker jag att det är för sent att lägga 21, om ni inte har en specifik anledning till att ha det så på grund av egna tider/scheman etc.

Eftersom hon vaknar 07, kanske det är hennes melodi att sova 19-07?

När man väcker med väckarklocka är det mest effektivt att "sätta den" som vana genom att när den ringer, stänga av den tillsammans. Ta hennes hand och tryck på knappen, beröm hur bra det är att hon stänger av er klocka och att morgonen nu kan börja. :D

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Tin
Rådgivare/advisor

Re: vaknar för tidigt

Inlägg av Tin »

Hej och varmt välkommen till formet, :D
underbart att du vill ge liten en bra sömn. Vi finns här och kommer hjälpa er till målet.

Jag skriver ner en liten översikt på de steg som vi på forumet rekommenderar för god sömn och aptit:
1 Köp Barnaboken och läs läs läs
2 Sätt ett schema som passar en 9-månaders
- 14 timmars sömn och 10 timmar vaken gäller för 9-11 månader
- Sätt gärna lângluren (mitt pâ dagen/i början pâ eftermiddagen) pâ plats frân start, den kommer att kunna hänga med upp till treârsâldern.
- Ha barnet som utgângspunkt, du känner henne allra bäst.
- Allting tar 3 dagar när du ändrar i t ex schemat + en uppföljningsvecka
- 2 lurar per dag brukar fungera bra vid 9-11 mån
3. Bäcksvart i rummet, liten ska inte se handen framför sig om hon vaknar

I ditt fall tänker jag att om liten vaknar vid 7 på morgonen (mycket vanligt) så får natten starta vid 19 på kvällen också. Då får ni 12 timmars natt samt 2 en timmas lurar vilket gör 14 timmars sömn. Så du ska inte korta ner dagvilorna, dom behöver hon, utan istället förlänga natten. :lol: Lägg liten klockan 19, detta betyder ju att du för göra ett schema därefter.

Vad gör ni för att söva henne när om hon vaknar mitt i natten, eller för att lägga henne vid 19, har ni något verktyg såsom buff, ramsa osv? I barnaboken finns en rad verktyg beskrivna för hur man ligger steget före för att skänka sitt barn en härlig 12 timmars natt.
Här hittar du schema förslag: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=60

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"