Dela rum med morgonstökare?

Skriv svar
mammaT
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 23 aug 2005, 13:03
Ort: Lerum

Dela rum med morgonstökare?

Inlägg av mammaT »

Hej!

Lillebror i familjen är nu 10 månader och en riktig solstråle. Han är inte någon storätare, men det funkar bra med mat och sysselsättning. Det är alltid full fart i vår stora familj! Han sover 12-1,5-45. Natt 18:30-06:30.

Vi har två barnrum och när lillebror var två månader behövde han eget rum, så storasysters säng flyttade in under storebrors loftsäng och där står den fortfarande kvar. Det funkar bra för dem att dela rum, de sover gott och stör inte varandra. Men jag tror att storebror skulle behöva ha sitt rum ifred, han delar mycket med sina syskon och tar mycket ansvar. Tanken är att lillebror och lillasyster ska dela rum. Men lillebror är en envis morgontrasslare och lever om ganska ordentligt den sista timmen innan det är dags att säga god morgon.

Jag skulle gärna be om tips på hur vi får bukt med trasslet, men jag tror att det inte finns så mycket mer vi kan göra. Han sover bra på dagarna (förutom mornarna då!), full aktivitet hela dagen och gott om utevistelse. Mörkt och svalt rum på natten. Han får en pangramsa när han drar igång. Sen eventuellt någon påminnelse och ibland ett tillrättaläggande. Han babblar och snurrar, klagar emellanåt. Slumrar säkert till ibland. Vi tar upp när han är tyst och gör glad morgon. Kanske är dags för väckarklocka?

Frågan är om vi ska våga flytta in lilla storasyster till lillebror och riskera att förstöra hennes goda nattsömn? Eller fixar hon det?
Rummet som lillebror sover i nu är väldigt litet och just nu håller vi på och renoverar upp ett nytt rum till oss i källaren så att de minsta syskonen ska dela vårt stora sovrum istället, men det dröjer säker ett par månader till innan det är klart.
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Dela rum med morgonstökare?

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vilken härlig familj ni verkar vara. :D
De där morgonstrulet kan ju hålla i sig ett tag. ](*,) vi hade det så med ettan.

Rent spontant tänker jag att ni borde vänta tills rummet är klart. Kanske har lillebror då börjat sova tills klockan ringer. Inför väckarklocka redan nu så kanske sömnen sitter som en smäck om några månader.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
mammaT
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 23 aug 2005, 13:03
Ort: Lerum

Re: Dela rum med morgonstökare?

Inlägg av mammaT »

Ja, jag gissar att det är så vi får göra.

Storebror var också vaken mycket på mornarna när han var mindre, men han var alltid nöjd. Det är mycket trevligare att ligga och halvlyssna på nöjt småprat och sång än de här svordomarna och stöket som lillebror sysselsätter sig med just nu...
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Dela rum med morgonstökare?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, hur går det nu?
:D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
mammaT
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 23 aug 2005, 13:03
Ort: Lerum

Re: Dela rum med morgonstökare?

Inlägg av mammaT »

Hej igen!

Just nu är det faktiskt lite skönare mornar här hemma. Lillebror är visserligen vaken från och till den sista timmen, men det är lugnare och han är för det mesta nöjd. Han är tyst långa stunder och då tror jag att han sover. Jag gör inget, inte ens en rasa.
Kanske hänger det ihop med att han för ovanlighetens skull är frisk och har god aptit.
Tack för att du frågade hur vi har det!
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Dela rum med morgonstökare?

Inlägg av miniz »

Làter lugnt och skönt! :thumbsup:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"