Varför är inte min fyraåring som BB:s?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Varför är inte min fyraåring som BB:s?

Inlägg av Minabarn »

Hej!

Vi har två underbara söner. Den store har alltid varit lite blyg och osäker. När han fick sin lillebror reagerade han med att vara mer irriterad på oss, men gjorde inget emot sin bror. Så har det varit hela tiden. Han var mitt i trotsen när lillebror kom och hade det jobbigt. Vi försökte vara stabila. Stax före fyllda fyra år så kom lugnet. Det blev en helt annan kille. Det gick att prata och resonera. Han var som Anna beskriver det i sin bok: "Fyra år: På rymmen".

Men nu har det hänt något!
Han har liksom gått bakåt i utvecklingen. Jag ser att de andra barnen på förskolan har börjat skriva. Vår kille som kunde alfabetet vid två vill inte skriva. Vi accepterar så klart detta och vill inte stressa honom. Samtidigt så har jag märkt att om vi gör vissa saker hemma så vågar han göre de på förskolan sen. (tex rita, bygga lego ect)
Han har även blivit mer orolig och rädd för andra barn. Fröknarna på förskolan upplever att han är rädd för att göra fel.

Vi har gjort något stort fel och måste vi få hjälp att göra allt rätt igen!!

Han börjar även bli mer irriterad och vill inte gå i uppförsbackarna som vi alltid har gjort innan.
Han kan sitta vid bordet hur lång tid som helst och knappt få i sig något alls. (har aldrig varit intresserad av mat men nu är det värre)

Det känns som vår fina kille är på glid och mår inte bra. :cry: Korta stunder kommer den glade och nyfikne killen fram.

HJÄLP!

Kram
J 29/11-07
E 28/3-11
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Varför är inte min fyraåring som BB:s?

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Minabarn! :D

Kort svar, för sängen kallar på mig... :wink:

:idea: Hur har ni det med den sociala delaktigheten? Har du uppgraderat hans uppgiften nu när han inte är ett trotsbarn längre, utan kan och klarar så hemskt mycket? Tips kan vara att svara i telefon, skala saker och skära med riktig kniv, borsta ditt och lillebrors hår, dammsuga (gör min 5-åring mkt gärna, med peltorskydd...:D). Min 5-åring vill gärna ha egna jobb också, som man kommer och inspekterar sedan.

:idea: Om du upplever att han verkar ledsen och irriterad så kan du ju fråga honom om det är något han är ledsen, arg eller rädd för. En av finesserna med 4-åringar! :thumbsup: Se det som ett förtroligt samtal på tu man hand, er stora emellan. Och om han har nåt orosmoment så kan ni tillsammans försöka spåna fram en lösning eller hitta nåt sätt att ta er förbi det. Min 5-åring hade också en lite svajig seglats ett tag i samma ålder - enl BB är det ju en utforskande period, och det är ju skoj, men också jobbigt och kanske lite läskigt! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Varför är inte min fyraåring som BB:s?

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Les også her om utfordringer og forholdningssätt med fireåringer: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=18665

:heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Varför är inte min fyraåring som BB:s?

Inlägg av Alma »

Min son kunde både alfabet och var vansinnigt road av bokstäverna vid 2. Vid 3 kunde man inte läsa en bok utan att han noterade bokstäver och ord. Nu just fyllda fem helt ointresserad och har glömt bort nästan allt.

Jag tror det är en utvecklingsfas. En två-åring kan lära sig långa textsjok utan att förstå dem. En fyra-femårig måste förstå mer på djupet, inte inriktad så ensidigt på att lära intantill och repetera det andra säger obearbetat...

En tvååring kan ha korrekt språk, t ex tempus; göra, gjorde, gjort och pluralformer ett bord två bord. Härmar det han hört. En fyraåring kan språket på djupare plan och släpper inantillärningen. Då kan det bli göra, gjortit, gjört... och två bordar.

Blev fel men visar på mer riktig språkförståelse!

Många barn börjar tala om rätt och fel i fyraårsåldern. Vems fel något var t ex. Gäller att leda här tror jag. Vi gör alla fel, de flesta fel är inte allvarliga alls. Man MÅSTE göra tokigt för att lära sig något. Hela livet. Och det måste finnas massor som din son kan påminnas om som gör dig glad, stolt och glatt överraskad.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: Varför är inte min fyraåring som BB:s?

Inlägg av Minabarn »

Tack söta snälla! :)

Vi har uppgraderat den sociala delaktigheten och läst på på fyraåringstrådarna. Det har blivit mycket bättre!

Han har fortfarande dagar som inte är så glada, men det har ju vi med. Han är fortfarande orolig, men kanske att det ändå är något bättre.
Det är faktiskt så bra att även pappa har läst på o använder sig av honom. Man ser hur han växer. :wink:

Kram
J 29/11-07
E 28/3-11
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Varför är inte min fyraåring som BB:s?

Inlägg av Alma »

Det var snabbt jobbat! =D>
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"