nystart efter kolik

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Caspian

Re: nystart efter kolik

Inlägg av Caspian »

Glömde skriva att 45 1,5 1,5 45 är min hemgjorda vaiant av 45, 3, 45. Men det blir kanske för många sovpass. :wink:
Förresten hon är snart 4 månader, i fall att det spelar någon roll för antal sovtimmar....
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Caspian skrev:Hon har precis fått en dubbel smakis nu :) . Förresten kanske jag kan ge smakisar 2 gånger om dan nu i början, för att lära sig :?:
Härligt att det går bra med smakisarna! :thumbsup: Personligen hade jag nog satsat på ett (samma) mål varje dag (förslagsvis lunch eller middag), och när det blivit en riktig måltid hade jag infört nästa. Men här finns nog lika många sätt som det finns mammor och pappor! :D
Caspian skrev:Om jag matar henne oftare än var 3:e timme blir hon tokig och vansinnig.
Det tycker jag absolut inte du ska göra heller, det bästa är att sprida ut målen så mycket som möjligt över dagen så hinner liten jobba upp hungern emellan! :P Nattslurken kan dock komma tätare, men den är ju heller ingen full måltid...
Caspian skrev:Hur ska vi bäst ändra vårt schema, så det blir så enkelt för henne som möjligt??
Omöjligt att säga vad som passar just henne allra bäst, men ett schema som verkar passa de flesta småttingar på 3-4 mån (och som vi själva använder :P ) är:

07.00 Godmorgon! Mat
08.45 sova 45 min
09.30 Vaken (mat kl 11)
11.30 sova 2 tim
13.30 vaken (mat kl 14.30)
15.30 sova 45 min
16.15 vaken (mat kl 17.30, nattslurk kl 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Sen väljer ni förstås själva om ni vill lägga natten 18.30-06.30 el 20-08 eller något annat...)

Här hemma har vi blivit av med (nästan) allt tuttrassel sen vi spred ut måltiderna på det här viset. Dock är Irma en liten långsamätare så vi har lagt lunchen 10.45 istället (för att hinna innan långluren) och melliset kl 14.15 istället, för att hinna bli hungrigare till middagen!

Inte sagt att detta måste passa alla, men man kan ju alltid prova! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Caspian

Inlägg av Caspian »

Nu har vi kört nytt schema i en dryg vecka. Vaknar 6.15, sova 45 + 3 timmar + 45 och sova natt vid 20.00
Det fungerar perfekt dagtid, men hon är delvis krånglig på nätterna, och det nästan tilltar. Hon krånglar vid kl 23 och ibland vid kl 01, äter vid ca kl 3 och krånglar mycket vid kl 05.
Hon sover i vagn och vi drar den när hon krånglar, hon somnar då oftast om fort efter några få dragningar, men vaknar strax till igen och man får gör om proceduren några gånger. Efter 5 sover hon mycket lätt, det verkar nästan som om hon tyckte natten var slut då. Under dagarna är hon nöjd och glad.
:?: :?: :?:
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hur mycket vanlig mat äter liten? Runt fyra månader brukar de små bli rysligt hungriga och då gäller det att hänga med! :P

Och mörkläggningen, har ni sett över den? (Kanske jag har frågat förut.... :oops: )

Har ni infört ramsan? Våra små verkar ju vara lika gamla, och här började vi förra veckan och det blev succé! Ingen mer buffning hittills!

Läs detta om ramsan om du inte redan gjort det! :D ( Eller vad sjutton, läs det igen isåfall! 8) )

Caspian

Inlägg av Caspian »

Liten äter ca 2-3 matskedsmått med palsternacka-mos. Hon har precis fattat hur man gör, så jag tänkte börja prova blanda med lite fler sorter, morot, potatis.. sedan banan. Är mängden för liten för att göra någon skillnad??
Köpte "första havregröten" idag, tänkte köra lite grötsmakis på kvällen innan sista nattslurken. Men egentligen verkar hon inte hungrig när hon vaknar på morgonen, bara pigg, men kanske hon sover bättre om hon har kraftigare mat i magen...??

Ang mörkläggningen, jo du har frågat, men jag har inte svarat... :oops: :oops: för mörkare rullgardin är inköpt.. men ej upphängd. Jag tänkte att det kanske hjälpte bara vi köpte den.. :lol: :oops:
Ska försöka få till det ikväll.

Väckarklocka har vi inte tagit till än, det känns som om det är omöjligt att "inte ta upp henne" förrän klockan ringer. Hon är ju klarvaken vid 6 fast vi skulle vilja att hon sov till 7. Vi provade att lägga henne en halvtimme senare igårkväll, men det spelade ingen roll, snarare sämre. #-o

Började ramsa igår... få se vad det har för verkan.. [-o<
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Kör på med skedmat tills liten säger stopp tycker jag! :D Och fyll sen på med flaska/tutte.

Men tror inte ni behöver dra några större växlar på de tidiga morgnarna förrän mörkläggningsgardinen är uppe! (utan minsta glipa :P )
Svårt för liten att förstå att det fortfarande är natt om hon vaknar och det är ljust! (Jag förstår att ni inte har LJUST, men det ska vara så becksvart att man inte ens ser handen framför sig :wink: )

Caspian

Inlägg av Caspian »

ok, gardin nästa. Ikväll åt hon gröt som bara den :D
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Caspian skrev:ok, gardin nästa. Ikväll åt hon gröt som bara den :D
Bravissima!! =D> :D
Caspian

Inlägg av Caspian »

problem igen...
När vi börjat med gröt så började hon sova till 4.30, lugnt och bra hela natten... några nätter (så var det också när hon innan började äta lunchsmakis ordentligt). Men sen.. blir det sämre och sämre och inatt varje timme strul. Hon verkar sova så ytligt. Vi går upp och vagnar, stadigt och ibland går det bra men hon vaknar 2 min senare och man får börja om. Hon är av den ilskna sorten så är man inte snabb kan hon bli jättearg. I nödfall har vi fått ta upp henne för att lugna henne, för hon blir precis galen och då går det inte att vagna. Men när vi lugnat henne kan vi lägga henne och fortsätta vagna och då somnar hon. (Fast vaknar ofta snart igen eller en timme senare). Inatt provade jag att mata en gång bara för att veta om det är hunger/matintresse det handlar om, men hon äter dåligt så jag tror inte det handlar om hunger. Hon äter drygt 1/2 dl smakis till lunch och knappt 1 dl gröt på kvällen. (ska hoon äta mer eller ett mål till?) Hon sover lika dåligt på långluren mellan 11.30.och 14 och det är ett vagnande emellanåt. Vi funderar på om nappen stör och kanske borde vi sluta med den? (men å andra sidan har hon ju sovit djupt till 4.30 flera nätter inkl napp). Tacksam för all hjälp!!!!
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Caspian skrev: När vi börjat med gröt så började hon sova till 4.30, lugnt och bra hela natten...
Härligt! Fint jobbat! :D =D>
Caspian skrev:Hon är av den ilskna sorten så är man inte snabb kan hon bli jättearg. I nödfall har vi fått ta upp henne för att lugna henne, för hon blir precis galen och då går det inte att vagna.
Här tror jag problemet skulle kunna vara att ni ger henne dubbla budskap. För det första är det svårt att vagna en arg bebis (blir oftast ännu argare som ni verkar ha märkt...) Tror att det börjar bli dags för baksteg för er del, så att lillan kan göra framsteg. Gör ni höga husljud?
Och att ta upp för att lugna är inte att rekommendera [-X :wink: Det gör liten väldigt förvirrad, "Jaså, ÄR vagnen farlig iallafall?" Då är det inte konstigt att hon inte kan somna om själv vid nästa uppvak heller....
Jag frågar igen: har ni läst på om, och infört RAMSAN? Den är verktygens verktyg och för oss är buffning/vagning ett minne blott sen ramsan kom in i bilden! :D
Caspian skrev:Hon äter drygt 1/2 dl smakis till lunch och knappt 1 dl gröt på kvällen. (ska hoon äta mer eller ett mål till?) Hon sover lika dåligt på långluren mellan 11.30.och 14 och det är ett vagnande emellanåt.
Skarvar brukar ju som bekant avhjälpas av.......tamtaratam....MER MAT! :P Men det vet ni ju redan! :wink: Låt henne få äta så mycket hon bara kan ta emot, och jag skulle säga, inför riktigt käk även till mellis och frukost också! I kombination med amning/flaska om ni så önskar förstås!
Caspian skrev:Vi funderar på om nappen stör och kanske borde vi sluta med den?
Där svarade du på din egen fråga =D> Släng nappen genast! Lillan har glömt den fortare än ni! :D

Caspian

Inlägg av Caspian »

Oj va mycket tips :D
Du skrev: Här tror jag problemet skulle kunna vara att ni ger henne dubbla budskap. För det första är det svårt att vagna en arg bebis (blir oftast ännu argare som ni verkar ha märkt...) Tror att det börjar bli dags för baksteg för er del, så att lillan kan göra framsteg. Gör ni höga husljud?
Hur gör vi då om hon börjar bli arg i vagnen?? För javisst blir hon argare och argare. Vilka baksteg ska vi göra? Husljud på natten?? Jag förstår att det är dumt att bära henne, men vad gör vi när hon inte alls lugnar sig i vagnen?

Ramsan har vi inte börjat med än, trodde det var svårt när vi fortfarnde har ett kaos. Jag trodde den skulle bara ta bort vagning, men kanske skulle den hjälpa. Vi satsar på det [-o<

Idag har hon fått mat 2 gånger och gröt blir det ikväll. Jag får nog börja med kött och fisk nu med då, för nu handlar det ju om mat inte smakisar.
Är det inte dumt att göra allt på en gång. Ramsa, nappborttag och inte bära?
Jag har Barnaboken och läser så mycket jag kan, men jag har problem med nackvärk och den blir helkass av att jag läser, så därför är jag så tacksam för alla tydliga tips och steg i rätt riktning somjag kan få, för jag kan omöjligt plöja boken. JAg läser lite här och där bara. Vi genomförde shn kuren på vår 7 månadres son och det fungerade bra, tyckte det dock var svårt att få ramsan att bita bra. Kanske är det därför vi är lite skeptiska nu. Jag skulle vara jätte tacksam om du ville beskriva kort hur vi ska införa den. För det kanske inte är exakt lika som på vår son som då fick eget rum och säng, buffning och fjädertaget över ryggen.

Bra mattips, vi ska införa fler mattillfällen och så mycket vi kan "proppa i"- det är ju en enkel åtgärd.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Caspian skrev: Hur gör vi då om hon börjar bli arg i vagnen?? För javisst blir hon argare och argare. Vilka baksteg ska vi göra? Jag förstår att det är dumt att bära henne, men vad gör vi när hon inte alls lugnar sig i vagnen?
Har du läst detta? När SM-barnet skriker vid sovdags
Det går alldeles utmärkt att översätta till uppvak också tycker jag! :D

Vidare angående verktygen så tycker jag att Yazz har en väldigt fin poäng om vikten av att inte vara långrandig:
Etter denne laaaange erfaringen har det dukket opp et bilde på "verktygen" som jeg har lyst til å dele:

Vi voksne har en tendens til å svare barn (i alle aldre) med alt for lange svar. Dette frustrerer barn og gjør dem "arga". Jeg har jo også en 10 åring og en 4 åring og ser dette veldig klart.

Verktygen er derimot KORTE svar med KORTE og ENKLE forklaringer: "nei, nå skal du sove, FORDI du er trett/det er natt!" og END OF STORY! Etter ditt svar skal barnet få lov til å reagere og få tid til å lugne ned seg uten mer inngripen!

Men svarer vi slik: "nei, nå skal du sove, fordi, bla, bla, bla, bla og mamma synes at bla, bla bla, bla...., får vi et barn (stort som lite) som blir ARGT og fortvilet over alt pjattet! Dette gjelder både i ord som i handling!

ALTSÅ verktygen, er enkle og magiske i sin effekt når de brukes på denne måten, som KORTE svar til barnet. Barnet må få svare tilbake og ha tid til å lugne ned seg i sitt tempo! Når du lar dette være et utgangspunkt, hører man fort forskjell på virkelig skrik (på hjelp til å lugne ned seg) og protest skrik/nedvervningsskrik som svar!

Min dialog med mitt lille barn er som forvandlet fra og med i går kveld, når jeg forsto dette! Han er idag våken ved brystet HELE tiden, kan derfor også legges våken med sang og skratt, og våkner glad og fornøyd
.
Det här citatet hade jag själv väldigt stor nytta av för några månader sen när jag var på väg ner i buffningsträsket.... :P
Caspian skrev:Husljud på natten??
Finns nog lite olika åsikter om det där med husljud på natten eller ej..... Här har vi kört på det och det har funkat. På natten har vi inte kört disk och dammsugare och liknande, utan puffa med kuddarna och "sovandas" ljudligt mm så att liten ska höra att vi finns där och vaktar.
Caspian skrev:Är det inte dumt att göra allt på en gång. Ramsa, nappborttag och inte bära?
Inte dumt alls tycker jag! Raka rör 8) Ramsan måste ju dock få sätta sig lite först innan ni börjar använda den som verktyg.
Caspian skrev:Vi genomförde shn kuren på vår 7 månadres son och det fungerade bra, tyckte det dock var svårt att få ramsan att bita bra. Kanske är det därför vi är lite skeptiska nu. Jag skulle vara jätte tacksam om du ville beskriva kort hur vi ska införa den.
Inför den genom att ramsa ut fyra verser vid läggning och efter vagning. Nu i början är det också viktigt med en femte, bekräftande vers, när liten tystnat. Tanken är att den är det sista hon ska få med sig när hon somnar...
När ni sedan känner att ramsan satt sig (när den "tar" som verktyg), då kan ni slopa vers 5 och baka ihop bekräftelsen med resten av ramsan istället.

Lycka till!

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
jo om jag ska försöka fylla ut lite, en arg liten är mycket svår att verktyga och då spelar det ingen roll om man ramsar, solfjädrar, buffar eller vagnar (att ta upp finns inte ens med på verktygslistan efter som det inte förmedlar trygghet till liten). Alla dessa verktyg funkar utmärkt om man är ledsen. Du skriver att du upplever att liten är arg (vilket också bekräftas av att liten inte lugnar sig av ditt vagnande).
Så det som fungerar i många fall är husljud, även om det är mitt i natten, dvs backa från verktygandet. Prassla med täcken och tidningar, spola i kranar, dra igång duschen en stund, gå på knarriga golv ja vad du nu än kan komma på. Tänk att ni ska stödja liten i sin ilska, liten hör att ni är där och är arg men trygg och arg får man vara.
Jag brukade tänka att: oj vad liten är förbannanad och ligger där och svär. :)
Så fort liten övergår från arg till ledsen kan ni verktyga på igen, för ledsen ska man absolut inte behöva vara.

Och jag vill verkligen rekommendera ramsan som verktyg, det är ett formidabelt verktyg som möjliggör att man inte behöver gå in i litens rum alls efter nattning. Man kan föra all dialog utanför dörren och liten blir så lite störd som möjligt.

Och vet du riv av napp och inte ta upp på en gång. Men var konsekvent, liten kommer tacka och ta emot. :)

Sen förstod jag inte riktigt, ville ni kura liten och införa ramsan eller inte? Man kan inte genomföra kuren med ett skeptiskt sinne! Om ni känner er osäkra på ramsan som verktyg tycker jag ändock att ni skall läsa SHN, för att sedan bestämma er för om det är något för er. Kanske kan din man läsa den högt för dig om kvällarna? Att vara påläst och övertygad är a och o, och sedan finns vi här för att stötta.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Oj två svar. :) :lol:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Caspian

Inlägg av Caspian »

Nu är det dags. Nu är jag mer påläst. Nappen är borta. Hon äter 3 mål på dagen + amning. Inatt börjar vi med eget rum. Är det en nackdel att hon sover i vagnen + vagning, istället för spjälsäng + buffning? Några övriga tips innan start?
Wish me luck
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"