Justera istället för att kurera en snar 5-månaders Eskil?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MoMa2011

Justera istället för att kurera en snar 5-månaders Eskil?

Inlägg av MoMa2011 »

Hej!

Som ny här lade jag först in mina funderingar och frågor i kura-forumet och fick rådet att gå hit istället eftersom vi inte riktigt är på kuranivå ett (för att vi kanske inte behöver om vi kommer rätt ändå med schemahjälp)
Bakgrund och hopklipp från kuratråden då (markerar mina frågor så ni snabbt ser dem, jag är lite långrandig kanske... :wink: )

Jag är nyregistrerad här men har varit inne och kikat redan från liten Eskil var 1 mån. Vi har inhandlat och studerat både BB och SHN långt innan födseln. En förhoppning har varit att slippa kura... Nu undrar vi om vi ska kura eller ej?

Nu har Eskil då passerat 4-mångränsen med ett par veckor och vi har lite att önska vad gäller hans sömnrutiner.
Problemet är att jag inte riktigt känner mig hemma i problembeskrivningarna för att kura, eftersom han egentligen inte strular så farligt eller är trött eller gör livet surt för hans föräldrar. Men vi tror att vi alla mår bra av lite bättre ordning på torpet! Ända sen födseln har han sovit ovanligt lite verkar det som. Alltid legat ett par timmar under det man ska för den åldern. Han har sovit bra och varit pigg och stark detta till trotts men jag tror att han gott kan lägga på några timmar.

Så här sover han idag:
Natt 20 (somnar själv i sin säng utan problem)
Vaknar vill äta 3 el 4
Vaknar E tror att han vill äta 5.30 el 6
Vaknar pigg 6.30 el 7 el 7.30 (sover längre/somnar om om han får ligga bredvid mig vilket han då får eftersom jag är jädrans morgontrött)
Total nattsömn alltså ca 11 h.

På dagarna sover han lite och har alltid gjort, men eftersom han fått styra och mått bra har det blivit så;
10-10.30/10.45 (30-45 min)
12.30-13/13.15/13.30 (30-60 min) (några gånger har detta passet blivit längre, särskilt om jag sovit bredvid honom)
15.30-16 (30 min) (ibland hoppar han tom över detta och är vaken till 19.30)

Det schema jag skulle vilja ha och tror skulle passa E är;

20-8 natt (med ett ätande kl 4 fram till han är 6 mån och äter mer mat/vällning)
8 ammas
10-10-45 sova (oftast hemma)
11 ammas
12.45-14.15 sova (oftast vagn ute)
14.30 ammas
17-17-45 sova (oftast hemma)
17.45 Smakportion samt ammas
19.30 Äta nattslurk, består av ersättning upp till 200 ml

Ramsa kör vi redan med. Buffa gör vi om han skulle strula någon gång. Vagna har vi inte gjort. Han sover i vårt sovrum i egen säng, på rygg eller sidan (han kan vända sig så han lägger sig som han föredrar)

DET som vi BEHÖVER styra upp är att
- E ska sova längre pass på dagarna
- E ska sova längre på morgonen
- E ska inte vakna mer på natten efter han har ätit kl 4

Han brukar oftast inte skrika eller vara missnöjd när han vaknar, bara ligga där och vara pigg.

VAD gör vi då för att få honom att somna om och få honom till våra önskade tider :?:

SKA vi följa kuren eller gör vi på något annat sätt när vi vill justera rätta till dessa delar :?:

Stort TACK på förhand för vägledning!

------------------------------------------------------------------
SEN FICK JAG LITE TIPS OCH RÅD SAMT ATT STARTA TRÅD HÄR OCH JAG SKREV OCKSÅ INLÄGGET NEDAN MED FRÅGOR SOM JAG DÅ ISTÄLLER HOPPAS FÅ HJÄLP MED HÄR :D
ons 07 mar 2012, 13:55

Svara med citat
Inlägg Re: Kurera eller justera? Om att kura en snart 5-månaders
TACK fina ni för snabb respons! :D

Jag gick till den andra tråden och fick en del tips där tycker jag.

Vi får kanske vänta med hela nätter och ev kur då tills han äter mer fast föda. Eftersom smakisarna går så bra har vi ökat mängden något. Nu för tiden säger de att man ska börja med kryddmått på BVC... Då hinner han ju knappt hinna känna smaken och få upp sväljtekniken. Vi är uppe i dryg matsked nu och jag tänker direkt att vi ska testa gröt innan det längre sovpasset mitt på dagen.

Eftersom det mesta flutit på rätt bra innan utan att vi har behövt styra så mycket så inser jag nu att vi kommer behöva bråka lite med honom för att få till schemat. Jag började redan igår att följa schemat nämligen...

De två första dagsovpassen gick bra :!:
Det sista sovpasset tog ca 1,5 timma med skrik och buffning och ramsor. Han blev inte hysterisk och det var inte så tufft. Men han undrade nog vad vi höll på med.
Det passet blev så sent att han skulle sova natt en timma efter uppvaket. MEN han somnade utan problem kl 20 ändå. Tycker det vittnar om att kl 20 sova natt är väl inpräntat redan, samt att han verkligen behövde den där eftermiddagsluren ändå (hade han inte fått den kanske han hade varit övertrött kl 20 och DÅ hade det krånglat tänker jag).

Jag känner mig helt säker på att vi hjälper honom om vi lyckas spika tiderna, så det ska vi göra bums. Det som blir svårast är nog morgonen. Imorse vaknade han 6.30 pigg som en jag vet inte vad. Han ligger nöjt och småpratar och vevar och stör egentligen knappt oss. Pappa går upp vid 7 så då plockade han med honom upp för frukosthäng och duschsällis.

En ledsen och trött känns lättare att få att somna om än en pigg och glad. Så här vet jag inte vad vi ska göra :?: (Förutom att fortsätta spika dagarna med mat och sömn i rätt ordning. )

Egenlek här skulle funka, men eftersom han SKA och BEHÖVER sova 1 eller 1,5 timma till så är det det vi vill uppnå..

En konkret fråga jag har gällande schema och tider är

:?: När han så här i starten inte riktigt håller schemat och insomningar dröjer eller uppvak blir för tidiga. Förskjuts schemat någonsin eller försöker man hålla på tiderna benhårt ändå?

Hur räknar man tiden då? Som nu vaknade han 6.30 och hans första sovpass ska ligga kl 10, vilken blir lååång vakentid. Jag höll honom vaken till 9.45 men då fick han somna en kvart fel.

Även igår när han somnade 1,5 timma för sent var jag osäker på om han då bara skulle få sova 20 min ist för e 45 som schemat säger. Osv osv.

Ooops - för ordningen Norahsmamma - borde jag ställa den frågan i Späda och små istället? Säg då till så gör jag det där istället!

Tack igen :heart:

HÄR ÄR JAG NU OCH TACK PÅ FÖRHAND FÖR HJÄLP OCH VÄGLEDNING HÄR! :heart: :heart: :heart:
Mamma till Eskil född mitten okt 2011, första barnet.
Studerat BB och SHN redan innan födseln i hopp om att hamna rätt från början...men inte helt och håller gjort!
Tin
Rådgivare/advisor

Re: Justera istället för att kurera en snar 5-månaders Eskil

Inlägg av Tin »

Hej igen :heart: ,
nu så har Eskil en egen tråd, vad bra. Vad härligt att dagen börjat bra men bra sovpass och en mamma som leder fint.
Sista sovpasset kan krångla ett tag, det är en klassiker, jobba vidare bara mot ditt tänkta mål.

Vad gäller maten, min lilla åt alltid mer och tidigare än vad BVC rekommenderade. Hon älskade smakisar och det blev raskt hela portioner, potatis ratades däremot så vi körde annat och ganska varierat. Gillar Eskil mat så låt han äta är mitt råd, underbart med matglädje hos små.

Samma med gröt, direkt populärt för att sedan raskt ratas igen. Då fick hon vanlig havregröt istället för barngröt, och det äter hon fortfarande stora lass av.

Till schemat: jag resonerar så att schemat är schemat men att marginalkvarter gäller. Om man tullar för mycket på schemat så är det ju inget schema och då sover man ändå lite hipp som happ. :D tillslut sätter det sig, så sikta på att hålla schemat och plussa på lite kvartar vid behov. Och det gäller även på morgonen, ni bestämmer när dagen börjar. :lol: tidiga morgnar kan vara ganska envisa.
Har ni kolsvart i rummet?

Kram Tin

Kramar Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MoMa2011

Inlägg av MoMa2011 »

Tack :heart: Tin!

Tack för stöd i att hålla på schemat. Det blir lite knepigt när allt förskjuts men å andra sidan blir det aldrig någonsin satt om vi inte håller på tiderna.

En fråga till som jag kom på är detta med skarvar. Just nu sover liten E på balkongen sin långlur (som brukar bli kort). Det går bra! Den ska vara 1,5 timma men han vaknade efter 45 min, då gick jag ut och ramsade och vagnade (fast mest rulla faktiskt efter han tystnat). Han somnade om på en kvart. Sen vaknade han till igen efter 10 min och jag började om. Nu tog det 5 min så sov han igen. Nu tänker jag väcka honom för det har gått 1,5 timma sen han somnade första gången. Detta för att hålla schemat. Å andra sidan har han sovit 1,5 timma minus ca 20 min då.

Är det rätt tänkt att väcka i rätt tid eller skulle jag lägga på 15-20 min :?:

Och nej vi har inte kolmörkt i rummet. Vi har så stora fönster så det finns inga breda rullgardiner nog. VI har så det täcker men det blir glipor. Fattar att det skulle hjälpa med kolmörkt rum. En fråga jag har på det är om människan för resten av livet måste sova i kolmörkt rum? Eller är det 'bara' tills rutinerna satt sig :?:

Det blir ju svårt att leva och resa osv (som vi gör en del) om vi alltid är beroende av kolmörka rum. Bara en fundering :!:

Tack igen Tin :D
Studerat BB och SHN redan innan födseln i hopp om att hamna rätt från början...men inte helt och håller gjort!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

MoMa2011 skrev: Är det rätt tänkt att väcka i rätt tid eller skulle jag lägga på 15-20 min :?:
Jag brukar marginalkvarta (väcka en kvart efter schematiden) om jag tycker att det behövs, t.ex om lillan har sovit dåligt två sovpass i rad eller så... Men aldrig mer än en kvart, då är det så lätt att halka i ofas med nästa pass osv, och till slut är schemat inget schema längre! :wink:
MoMa2011 skrev:En fråga jag har på det är om människan för resten av livet måste sova i kolmörkt rum? Eller är det 'bara' tills rutinerna satt sig :?:
Det blir ju svårt att leva och resa osv (som vi gör en del) om vi alltid är beroende av kolmörka rum. Bara en fundering :!:
Inte hela livet hoppas jag... :shock: Men det är visst så att ungefär 90 procent av ett barns intryck tas in via synen, så om den lilla slår upp sina stora blå t.ex i vargtimmen och SER saker, då börjar lilla hjärnan arbeta direkt! Så tyvärr, man får acceptera en hel del meck om man vill ge barnet dess välbehövliga 12-timmarsnatt även på resa...

Här kommer lite mörkläggningstips!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
MoMa2011

Inlägg av MoMa2011 »

Vi får nog helt enkelt se över detta med mörkläggning om vi ska lyckas få honom att sova den där extra timmen på morgonen.

Inne på tredje dagen nu att att följa dagschema strikt. Precis som igår gick första fm-luren fint som alltid. Han vaknar själv efter 45 min (det gjorde han igår också).

Mitt på dagen följer exakt som igår som nästan på minuten; tog 10 min att somna och sen en skarv efter 45 min. Somnar om efter 10 min ca, sover 10 och vaknar igen för 5 min skarv. Detta i vagn på balkong.

Vad gäller sista luren på em så var den tyvärr ännu värre igår. Han illskrek så fort han förstod vad jag höll på med, dvs jag sa att han skulle sova utan att han själv visat sig trött. Han skrek i ca1,5 timma och somnade sen (av utmattning skulle jag tro). Jag buffade och ramsade. Buffen får ju honom tyst för stunden men så fort jag skulle gå började han om. Ramsan kändes ofta som att den inte tog :(

Ska jag ändra något :?: Funderar på om den luren kommer för sent, att han eg behöver sova redan 2 timmar efter förra luren. Men då kanske han är ännu piggare när jag ska lägga honom och han fattar ännu mindre vad jag pysslar med :!:

Jag kände mig så otroligt misslyckad och dålig och började tvivla. Tänk vad lätt det är att ge upp!
Så här gör han aldrig kl 19.30 el 20 när det är dags för natt. DÅ accepterar han verkligen att ligga där och vänta in sömnen. Och det är alltså samma plats, hans säng, som gäller här och inte vagn som mitt på dagen.

För att det är helg och min sambo kan ta natt så ska vi from i natt sluta att plocka upp honom/över honom till vår säng förutom kl 4 nattmålet som han får ha kvar någon månad till. Vi kommer inte sova i rummet som vi hittills alltid gjort.
Han brukar bli upplockad och ammas även vid ca 5.30 och det är alltså detta som ska bort är planen.
Lite halvkura, halvjustera schemat alltså.

Något särskilt att tänka på :?:

Jag bävar för i natt och är lite orolig att det inte kommer hålla...
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej MoMa,
och vi finns här, vi ska peppa, du har hela forumet i ryggen. :D

Min första tanke när det skarvas är mera mat.

Och sista luren är knepig ett tag, särskilt om långluren blev kort. Jag tänker övertrött, då är det svårt att slappna av. Min liten har aldrig sett trött ut när det är sovdags, till andra mammors förfäran "ska du lägga hemme nu, hon är ju klarvaken?", men jag har litat på schemat och bjudit sömn.

:?: Hur ser ditt schema ut? Vi börjar där.

kram Tin :heart:

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

MoMa2011 skrev:Vi får nog helt enkelt se över detta med mörkläggning om vi ska lyckas få honom att sova den där extra timmen på morgonen.
:thumbsup:
MoMa2011 skrev:Precis som igår gick första fm-luren fint som alltid. Han vaknar själv efter 45 min (det gjorde han igår också).
Härligt!! :D
MoMa2011 skrev:Mitt på dagen följer exakt som igår som nästan på minuten; tog 10 min att somna och sen en skarv efter 45 min. Somnar om efter 10 min ca, sover 10 och vaknar igen för 5 min skarv. Detta i vagn på balkong.
Kanske ni skulle lägga lunchen lite senare, så att han är riktigt mätt och belåten när det är dags för lunchluren? Kan även funka med samma strategi inför em-luren tänker jag. Vad sägs om mattider i stil med 08, 12, 16 och 18.30 (nattslurk 19.30)?
MoMa2011 skrev:Ska jag ändra något :?:
Prova schemat i sammanlagt 10 dagar innan du ändrar tycker jag. Liten måste ju ha en chans att hänga med i svängarna! :D

Sist men inte minst, det allra viktigaste för er alla är att du jagar bort vargarna och skrotar alla tankar på bävan, oro och misslyckande! Läs den underbara Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden! Och som Tin :heart: skriver, vi finns här och stöttar! :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
MoMa2011

Inlägg av MoMa2011 »

Tack för pepp!

Här är schemat vi arbetar efter:

20-8 natt (med ett nattmål kl 4 fram till han är 6 mån och äter mer mat/vällning)
8 ammas
10-10-45 sova (oftast hemma, sin säng)
11 ammas
12.45-14.15 sova (oftast vagn ute)
14.30 ammas
16.45-17.30 sova (oftast hemma, sin säng)
17.45 Smakportion samt ammas
19.30 Äta nattslurk, består av ersättning upp till 200 ml
20 god natt

I natt skulle morgontrasslet rättas till tänkte vi och insäg väl att det skulle bli lite av ett minikurande. Men oj oj oj, det kändes nog som ett riktigt kurande. Stackars Eskils pappa som kanske inte riktigt var redo men var den som tog det på madrass utan för rummet. Attitydmässigt var han nog redo, men jag som låg i gästrummet och inte heller kunde sova tyckte mig höra att kommunikationen inte riktigt funkade. Han - och jag - hade nog behövt läsa på mer för att vara redo.

E vaknade redan kl 1.50 (brukar vakna första gången när han vill äta kl 3-4 ca). Då somnade han om efter 20 min och mkt skrik. Vaknade 20 min senare och sen skrek han oavbrutet (nästan) till kl 3.30 då han fick äta. Sen somnade han lugnt om själv och sov till 6.40. Då var han pigg och nöjd med sovandet. Pappa försökte truga på sömn fram till 7.30 då han gav upp och vi gjorde glad morgon och han fick äta (han verkade knappt hungrig så det var inte det som var problemet). Troligtvis ljuset problemet här och vi ska rigga mökläggning bättre för ikväll.

Han somnade alltså inte på ca 1,5 timma av buffning och ramsor. Ska det vara så :?: (Pappas morgonkommentar var att 'det här funkar ju inte...')
Hur långt tid 'får' det ta :?:
Och sen avbröts ju det för att han behövde sitt nattmål.
Ska Nattmålet inte schemaläggas lika hårt :?:
Skulle jag istället ammat 2.30 när han avböjt sömn i över 30 min :?:
Min tanke var nämligen att ställa klockan på kl 4 och plocka upp honom då. Ska jag kanske istället ta isf kl 3.30 för att förekomma honom :?:
Jag vill ju lägga en strategi redan nu för att ta bort nattmål helt när han blivit 6 mån... Om jag måste väcka honom för att mata borde ju det signalera till honom att 'jag ser till att du får mat om du behöver, det behöver du inte ta ansvar för mitt lilla :heart: . Tänker jag.

Vad gäller mätt för att slippa skarv så har jag sen jag fick tipset här fyllt på lite extra (halv portion ersättning) precis innan läggning inför långa dagsluren. Skarven har kommit, men har iaf somnat om och slutfört luren.
Och jag har tidigare matat mer nära sov men ändrade det för 1-2 mån sen när jag insåg att jag alltid ammade honom till söms. För att komma bort från det så fick han istället äta direkt efter sov. Vad tycker ni om det tänket, ska jag tänka om igen då :?:

Puh vad jag babblar, men jag gissar att ni sett det förut :wink:

Mer än något kanske jag behövde skriva av mig för att reflektera, men jag vill mer än gärna ha er kloka input om ni hinner och har lust :D

// MoMa
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej MoMa,
Jag har läst ditt inlägg och funderat.

Först och främst, vilket bra teamwork ni har du och mannen. =D> Det gör det mycket enklare när man kan backa varandra om det kommer en varg på besök.

Jag tänker att jag skulle lagt allt krut på mat på dagen, smakisar, gröt, välling. Små fem månaders är vråååål hungriga. :D Då lägger man basen för den goda nattsömnen. Det finns många på forumet som kombinerat amma med mat så det brukar gå alldeles utmärkt. T ex amma till frukost, amma och smakisar till lunch och middag, amma som mellis och mättande välling till kvällsslurk.
Så jag skulle grunda med ett stabilt schema (det ni har), mängder med mat, och låta det vara så i en vecka för att utvärdera. Det är inte ovanligt att nätterna stabiliserar sig av bara farten då, sen om det fortfarande hänger kvar ett envist nattmål, då kurar man bort det. Vet du skulle jag vara hundra på att det inte är hunger.
Vi gjorde exakt så med vår liten, kurade bort det sista vid 5,5 månader, och vid det laget åt hon obeskrivliga mängder mat och välling. :D

Mörkläggningen är à och o för morgonsömnen, vi tejpade upp svarta sovsäckar runt fönstret, vrålsnyggt :wink: tills det var bäcksvart.
När liten vaknar på morgonkvisten finns där inget att intressera sig för. Budskapet är: allt är svart, på natten sover man, mamma väcker mig när det är dags. Jag somnar om.

Vad härligt att dag skarvarna är enklare. :D
Och mata före sovet, man sover så gott på proppmätt mage, somnar liten vid bröstet, väck helt enkelt, jag hade en våtservett redo som jag strök över litens panna. :shock: det gjorde susen.

Kram Tin :heart:

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Här sitter jag och tänker på er, hur har det gått MoMa?

kram Tin :heart:

MoMa2011

Inlägg av MoMa2011 »

Tack det går ganska bra tycker jag!

Sovandet på dagen börjar sätta sig. Fortfarande någon skarv på långa passet mitt på dagen och lite gnöl vid sista sovpasset (men igår tog det bara 15-20 minuter för honom att somna då, mot tidigare 1 timma ca). Så på dagschemat känner vi oss starka!

Första natten som jag redan skrivit om kändes som sagt hopplös. Nu har natt 2 och 3 även passerat och de blev nästan likadan och rätt å bra! Han sov från 20, jag väckte honom (eller ja, han sov mest) för nattmål kl 3.40 och han somnade om direkt. Sov till 7.10 natt 2 och 6.10 nu i natt dvs natt 3. Vi har inte lyckats få honom att somna om efter det. Så det är morgontimmarna vi har att jobba med.

Han ligger utan problem kvar i sin säng och filosoferar och i morse tog det till typ kl 7 innan han började 'protestera'. Då gick jag in och la honom tillrätta och buffade lite, han blev lugn och avslappad snabbt och jag gick ut. Men han somnade ju inte för det... kl 7.50 var det helt tyst iaf och hade varit länge, och vi gick in och gjorde glad god morgon. Han såg förvånad ut men blev snabbt glad och go!

Sen när han åt straxt innan 8.30 så somnade han vid bröstet trotts mina försök att hålla honom vaken. Jag tänkte då att ok, han få 5 min. DET gör jag inte om. Det tog mig en kvart att få liv i honom efter det och det var riktigt komiskt. Jag körde alla trick. Bytte blöja, blåste honom då i rumpan och i ansiktet, körde med koksaltdroppar i näsan, gjorde alla ljud jag kunde komma på , försökte bända upp hans små ögonlock osv...
Så han sov i 15-20 min. Hoppas inte det förstört dagens schema nu bara :!: :?:

Så trött och svårväckt är han förresten nästan efter det långa sovpasset mitt på dagen (på 1,5 timma) Kan sådan trötthet och djupsömn vittna om att han kanske behöver sova ÄNNU längre där på dagen - dvs 2 timmar? Har har ju 'bara' 15 timmar i sitt schema. Well well, bara en tanke... (det är MYCKET sömnatankar på sistone!! :? :!: )

Vi tänker fortsätta sova utanför rummet i några dagar till för att försöka få till morgonen på ett bättre sätt. [-o<

Ja har förresten börjat mata honom precis innan sov nu. Han får extra ersättning då precis innan (för han somnar aldrig av flaskan, bara tutten...) så vet vi säkert att han är mätt.

Nu ska vi gå ut i solen :D

Kram MoMa
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

MoMa2011 skrev:Tack det går ganska bra tycker jag!

Sovandet på dagen börjar sätta sig. Fortfarande någon skarv på långa passet mitt på dagen och lite gnöl vid sista sovpasset (men igår tog det bara 15-20 minuter för honom att somna då, mot tidigare 1 timma ca). Så på dagschemat känner vi oss starka!
=D> Vilka bra föräldrar Eskil har, underbar attityd. =D> :heart:
MoMa2011 skrev:Första natten som jag redan skrivit om kändes som sagt hopplös. Nu har natt 2 och 3 även passerat och de blev nästan likadan och rätt å bra! Han sov från 20, jag väckte honom (eller ja, han sov mest) för nattmål kl 3.40 och han somnade om direkt. Sov till 7.10 natt 2 och 6.10 nu i natt dvs natt 3. Vi har inte lyckats få honom att somna om efter det. Så det är morgontimmarna vi har att jobba med.
Tänk vad långt ni kommit, snart är allt uppstyrt. \:D/
MoMa2011 skrev:Han ligger utan problem kvar i sin säng och filosoferar och i morse tog det till typ kl 7 innan han började 'protestera'. Då gick jag in och la honom tillrätta och buffade lite, han blev lugn och avslappad snabbt och jag gick ut. Men han somnade ju inte för det... kl 7.50 var det helt tyst iaf och hade varit länge, och vi gick in och gjorde glad god morgon. Han såg förvånad ut men blev snabbt glad och go!
Bra jobbat, filosofera för sig själv får man ju, helt bäcksvart rum hjälper dock liten att inte få syn på nåt, då är det svårt att somna om.
MoMa2011 skrev:Sen när han åt straxt innan 8.30 så somnade han vid bröstet trotts mina försök att hålla honom vaken. Jag tänkte då att ok, han få 5 min. DET gör jag inte om. Det tog mig en kvart att få liv i honom efter det och det var riktigt komiskt. Jag körde alla trick. Bytte blöja, blåste honom då i rumpan och i ansiktet, körde med koksaltdroppar i näsan, gjorde alla ljud jag kunde komma på , försökte bända upp hans små ögonlock osv...
Så han sov i 15-20 min. Hoppas inte det förstört dagens schema nu bara :!: :?:
Ha ha, glöm inte att en gång är ingen gång, två gånger är en vana.
MoMa2011 skrev:Så trött och svårväckt är han förresten nästan efter det långa sovpasset mitt på dagen (på 1,5 timma) Kan sådan trötthet och djupsömn vittna om att han kanske behöver sova ÄNNU längre där på dagen - dvs 2 timmar? Har har ju 'bara' 15 timmar i sitt schema. Well well, bara en tanke... (det är MYCKET sömnatankar på sistone!! :? :!: )
15 timmar brukar vara lagom för en 5 månaders, du kan ju marginalkvarta lite på långsovet så länge det inte stör annan sömn. Min lilla var likadan ett tag då vände jag över på rygg när luren var över så fick hon dra sig, ibland 2 minuter ibland pp till en kvart, men hon somnade inte om på rygg. Tog jag upp henne direkt blev hon ledsen.
MoMa2011 skrev:Vi tänker fortsätta sova utanför rummet i några dagar till för att försöka få till morgonen på ett bättre sätt. [-o<

Ja har förresten börjat mata honom precis innan sov nu. Han får extra ersättning då precis innan (för han somnar aldrig av flaskan, bara tutten...) så vet vi säkert att han är mätt.
Heja heja heja, ni jobbar så fint tillsammans hela lilla familjen. :heart:

kram Tin

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"