Theralen...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
kerstin

Theralen...

Inlägg av kerstin »

:roll: Tja det kan vara som /LO sa så för att ta det säkra för det osäkra så tar jag nu bort denna tråd.........ber om ursäkt och tackar alla så innerligt för er hjälp!!! :heart:
Senast redigerad av kerstin den sön 12 feb 2006, 21:53, redigerad totalt 2 gång.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D

Förstår hur du känner det - måste vara fruktansvärt att se och inte direkt kunna göra något.

Några idéer. Hur man kan göra beror förstås på vilken typ av människa det är. Bra är att berätta om tredje person (i värsta fall påhittad) och hur det kan vara och vad man kan göra istället och förstås, hur det kan påverka barnet på lång sikt. Man ska se till att hon inte hamnar i försvarsposition utan faktiskt lyssnar. Var inte rädd för att gå in - tänk på vad det gäller.

:arrow: Ge henne Annas artikel från hemsidan
:arrow: Sova-hela-natten-boken
:arrow: Säg till henne att prova en natt själv för att se hur det känns
:arrow: Kanske erbjuda dig att hjälpa till med en kur?

Lite snaba idéer bara för att gå vidare i tanken.

Underbart att du bryr dig.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
kerstin

Inlägg av kerstin »

....
Senast redigerad av kerstin den sön 12 feb 2006, 21:54, redigerad totalt 2 gång.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ett tips är att helt odramatiskt- så där i förbigående - säga: "Vet du vad - om du känner att du vill prova något annat än Theralen - så har jag några bra tips. För jag kan ju förstå om du känner en viss oro över att ge barnet Theralen. Som sagt - jag har några tips som jag har hört ska fungera för många. Så om du vill veta så kan jag berätta någon gång. Du kan ju säga till!"

:idea: Här lägger du in en tanke som kan odlas hos mamman. När hon är mottaglig för info så kommer hon till dig och då är hon öppen för förslag! Inan dess så går gärna försvaret varmt - tyvärr!Men det är så knepigt människan fungerar!
kerstin

Inlägg av kerstin »

....
Senast redigerad av kerstin den sön 12 feb 2006, 21:55, redigerad totalt 3 gång.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Kan du försöka att se till att träffa henne? Och då visa uppriktigt intresse för deras situation och fråga hur det går.

Jag upplever att man oftast kringår försvaret om man inte ifrågasätter utan berättar om någon annans situation som de kan känna in sig och då lyssar. Precis "vet du vad" men du kan också fördjupa direkt. Ex. På mitt jobb hade jag en som hade det som du. Provade Theralen och uppräckte att det påverkade barnet illa...så kom de i kontakt med AW osv osv.

Visst är det lite teater i det hela...men för den goda saken skull.

Lite tidiga och luddiga morgontankar.

Lycka till :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
kerstin

Inlägg av kerstin »

..........
Senast redigerad av kerstin den sön 12 feb 2006, 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Sökhär på forumet. Det finns andra som sökt och fått hjälp. Jag hjälpte en tjej via PM ett tag då hon fått Theralen utskrivet till sin son. Sonen var inte ett år då ens :shock:

Så du kan ju säga att du vet än, även om du inte säger att du känner henne.

Sedan en sak som jag funderat mycket på. Min bästa mammakompis och jag har mycket olika syn på ganska mycket. Så jag ville absolut inte pracka på henne AWs tankar om hur man "uppfostrar" små, när vi gick hemma tillsammans. Jag förslkte inflika ibland och har lånat ut onlineboekn till henne, men hon läser aldrig så det varjuinte direkt lönt.

När däremot Anna hade sin föreläsning här i Jönköping så sa jag tillhenne att jag gör vad som helst för att få henne med. Efteråt frågade hon flera gånger -jamen varförhar du inte sagt det och tänker ni så, det är ju helt rätt. Så man kanske inte ska vara så feg ändå, utan helt enkelt säga som man tycker. Inte tala om förfolk att deär dåliga utan att det finns andra sätt. (fast jag skulle troligen ändå göra samma sak igen - jag är en fegis :oops: )

Mina funderingar - lycka till!

/LO

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kit

Inlägg av Kit »

Jag hade lyssnat på Mammut Marias goda och klockrent pedagogiska och psykologiska råd! Det gäller ju att få mamman att frivilligt och intresserat komma till dig för att stilla sin nyfikenhet....och kanske ängslan....

Kanske kunde du "arrangera" möten er emellan? T ex barnvagnspromenad eller nåt?

Det är förfärligt att i sin närhet se ett barn fara illa på något sätt. Jag vet det av egen erfarenhet. I mitt exempel fanns även två hundar, som jag tänkte att jag kunde be att få gå på promenad med, som en förevändning att få närmare kontakt. Men jag velade alltför länge och mycket hann gå alldeles på tok för den lilla familjen. Att jag inte agerade i tid har jag förfärligt dåligt samvete för...

Kerstin, du är beundransvärd som vill agera! Lycka till!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Irisen

Inlägg av Irisen »

Be henne att prova själv! Theralen är ett fruktansvärt sömnmedel, har egen erfarenhet av det! tar hon Theralen en kväll och sover på det för att sedan orka med en hel dag i det tröga tillstånd Theralen sätter en i, då kommer hon aldrig ge det igen till sitt barn. och gör hon det ändå kan hon icke vara riktigt klok!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D En ung väninna till mig blev övergiven av sin man som hittat en annan. Barnet var bara några månader gammalt.

Hon var stark och höll ihop länge men kraschade till slut, och hennes mamma tog henne till psyket. Där fick hon halva dosen Theralen mot vad man förskriver små bebisar :shock: Hon sov i 18 timmar.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kit

Inlägg av Kit »

Jag läste på KomVux och som den överambitiöse person jag är - var! - studerade jag mina läxor dygnet runt... Det höll på att gå illa och för att göra en lång historia kort fick jag Theralendroppar, som skulle hjälpa mig att få den sömn jag behövde.

Dosen var densamma som för små barn. Dagen efter satt jag på lektionerna och stöttade huvudet i händerna och gäspade stup i kvarten och fattade inte ett jota och jag minns med fasa en vinglig cykeltur hemåt...
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
kerstin

Inlägg av kerstin »

..........
Senast redigerad av kerstin den sön 12 feb 2006, 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hmm Funderar lite.. :? undrar hon inte hur du får ditt/dina barn att sova?
Isåfall kan man ju överdriva lite där...Säja att "de sover gott och somnar själva...MEN det har inte alltid varit så!! Tro mej" :shock: Och så berättar man om "problemen"..boken .shn kuren osv och hur kanon den verkligen är!
Känns ju inte som man ljuger sååå mycket då.. :lol: Tips från mej. Lycka till!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
kerstin

Inlägg av kerstin »

.......
Senast redigerad av kerstin den sön 12 feb 2006, 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "