får han äta 2 ggr på vakentiden?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av videunge »

Hej hopp :D

När min plutt var i samma ålder så hade vi inte två långlurar längre. Vi körde så här

07,15 vakna och frukost

9,15-10 sova 45

10.45 lunch

12-13,30 sova 1,5

14.30 mellis

15,45- 16,30 sova 45

17.30 mat

18.45 nattslurk

19.15 natti.

Jag skulle nog säga att du fortfarande ligger över sömnmässig. ( vilket man iofs kan behöva men om det strular så...)

Så mitt förslag är att kapa fm luren. och sen antingen köra 1,5 och 45 till eller 2h+20 min på em. Här finns en bra sammanstänllning överrekommenderade sovtider

Lycka till! :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag håller helt med Videunge, kapa lite på sömnen :D Jag fick ju förmånen att lyssna på den lille när han "sov" långlur i tisdags, och ligger man och snackar nöjt så länge som han gör så är det nog för mycket sömn på schemat.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
xstephx

Inlägg av xstephx »

Tuuuusen tack Vidunge!!! Ska pröva det schemat i nån vecka o så om de ger resultat!:D

Kram!
wolfgang född 2011-09-03
xstephx

Inlägg av xstephx »

Taack till dig Tetz oxå! :wink:
wolfgang född 2011-09-03
xstephx

Inlägg av xstephx »

Helloooo!
Nu har vi kört med nya schemat i en vecka, men verkligen ingen förändring. :(
Han vaknar exakt mellan 6-6.15, inte efter det. Fattar inte! Det verkar som om 11tim för honom räcker?
Han är lixom pigg, de första jag hör är skratt, Haha.
Men vill verkligen inte ha morgon kl 6, så tidigt ju.. :(
wolfgang född 2011-09-03
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Vill bara flika in att vi om några veckor byter till sommartid och då är det ju väckning lite tidigare som gäller. Många väljer att ändra lite i förväg, kanske du har som avsikt att han ska sova 18.30-06.30 nu nån vecka och sedan justera mer om ett par veckor? Och ÄR det riktigt mörkt i rummet? Solens strålar är starka och minsta glipa kan ju väcka en liten om solen strålar utanför.

Att man ligger glad och väntar på morgonen gör ju inget, kanske lär han sig att somna om om han ligger där nöjd?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hur har ni det med utevistelsen :?: Ofta sovs det bättre när liten har fått mycket frisk luft och dessutom mycket golvtid för att göra av med energi :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
xstephx

Inlägg av xstephx »

Heey! Tack att ni svara!

Ja just ja, det är ju sommartid snart, när förresten?
Brukar de bli trassel för er när ni ska ändra till sommartid?
Vi har bäcksvart i rummet, lyser ej in nått alls! Han pratar o skrattar först men sen efter 20min eller så blir han frustrerad o ledsen..

Nja en gång per dag är vi ute och springer, och det är på morgonen. Vi började med igår att han sover första luren 45min i vagnen när jag springer ,o de går toppen.
Han ligger konstant på golvet och krålar o kryper(börjar lära sig), men för nån dag sen vände han på steken o blir JÄTTE ledsen om jag lämnar honom för att fixa i köket eller nått, som är precis bredvid.. kan de va 6månaders seperationsångest? Är ensam nu för mannen min e bortrest i 3veckor så nu är de ganska tufft...:(
wolfgang född 2011-09-03
Tetz

Inlägg av Tetz »

Ja just det, tidsomställning.... Det är knappast en småbarnsförälder som kommit på det! :evil: :lol: Fast till sommartid är toppen, för då får man en timma "gratis" om man kämpar med tidiga morgnar :D

Jag tycker du ska satsa på lite vaken utetid också! :D Lite solljus och känna på träd och buskar :D Min lilla blir toktrött när vi varit ute mycket :D :sleep: :sleep:
xstephx

Inlägg av xstephx »

Tack tetz för tipsen. Varit de nu de här dagarna men inget hjälper. Nu skiter jag i detta. Han får väl gå upp kl 6, sen kan man ju bara Hoppas det blir annat när tidsändringen kommer :shock:
Jag orkar ej detta. Jag kämpar i en timme nu, och här egentligen gjort i 2månader, innan ändringen av schemat för nån vecka sen..
wolfgang född 2011-09-03
xstephx

Inlägg av xstephx »

Jag känner mig inte som en bra mamma längre.. en hemsk start på dagen..fast det ibland går över så är jag inte på topp ändå... :(
wolfgang född 2011-09-03
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tänk inte så, kära du!! Du är en fantastisk mamma! :heart: Alla små pluttar har sina fnurror...då är det bara extra viktigt att stå stadig som en fura! Tro på dig själv, du är lille Wolfgangs allra bästa mamma! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
xstephx

Inlägg av xstephx »

Tjoho! Låg och funderade igår, vi ska åka till new york snart. Förhoppningsvis hittar vi ett direkt flyg. De bästa är ju o hitta ett natt flyg.

Min fråga va: hur kan jag lösa liggplats till honom, just för han e ju magsovare?
Och sen blir det ju 6timmar skillnad, vad är de jag kan göra så de blir lite smidigare för wolfgang?

Hoppas allt är bra med er!! :heart:
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jag vet att det finns en tråd om just detta, men jag hittar den inte... #-o Någon annan kanske har koll?

Det brukar ju finnas sådana där hängkorgar till barn på långflygningar, men jag vet faktiskt inte hur stora de är. I den tråden jag inte hittar vet jag att någon skrev att barnet sov på mage på en filt på golvet vid deras fötter.

Angående tidsskillnaden skulle jag låta resdagarna bli lite som de blir och sen följande dagar försöka vara tillbaka på schemat. Bjussa på lite extra sömn (typ marginalkvartar) om det behövs och sedan vara överseende om det strular lite. De säger ju att tidsomställning tar lika många dagar för kroppen att anpassa sig till som antal timmar det gäller.

Hoppas ni får en superbra resa! :heart:
xstephx

Inlägg av xstephx »

TAck för ditt svara Saramilana!

Ja jag hoppas NÅGON som vet vart den länken är kan skicka, vore toppen!! :D
Vill verkligen ha tips på detta!

Haha shit, då kommer det ta lika många dagar vi är på semester:) 7dagar, 6timmars skillnad till nyc!

Taaaack!! :D :heart:
wolfgang född 2011-09-03
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"