Jag har en 6-åring som har börjat få mardrömmar. Tidigare försökte vi lugna genom att prata om vad han drömt och sedan ramsa och kanske ha på musik utanför rummet. Tyvärr har det sällan hjälpt mer än 10-15 minuter och sedan har han varit ledsen igen.
När jag gick en utbildning i NLP (neurolinguistic programming) pratade de en del om att bryta/ändra tillstånd. Det gjorde att vi har bytt strategi:
När sonen vaknar och är ledsen/rädd går någon av oss dit, konstaterar att "jaha, har du en mardröm" och sedan föreslagit att "vi går på toaletten så att du får kissa". Under tiden till och från toaletten börjar jag prata med honom om något som jag vet att han tycker är kul, exvis hockeyskolan. Det gör jag för att bryta hans tankar och tillstånd till något positivt.
När vi är tillbaka i hans rum och han ligger i sängen fortsätter jag ställa frågor om hur det kommer att bli eller var på hockeyskolan. Hur såg det där finfina målet ut som han gjorde? Hur kändes det när han fick till överstegen? Han får beskriva målet, överstegen, biofilmen, kalaset eller vad det nu är som är positivt. Sedan ber jag honom se, höra och känna känslan av hockeyskolan. Allt sker i mörkret förstås, inga tända lampor annat än på toa
Att fråga om vad de har drömt och hur hemskt det var gör att de är kvar i känslan och det tillståndet av ledsenhet/rädsla och obehag, och det vill vi ju inte spä på eller hur? Så bryt/ändra tillståndet till något positivt. Ett skratt eller leende är ett tecken på att tillståndet är ändrat.
/Kristiina
PS. Om du är nyfiken på vad NLP är kan du gå in på följande länk:
http://youtu.be/m198yGuZ3ls