Hej!
Jag är föräldraledig med mitt tredje barn och har med alla tre fått god hjälp av Barnaboken och standardmodellen. Mina båda pojkar, nu fem och två år, har båda varit stora i maten och jag har gett dem tillägg från början tillsammans med amning. Jag har tidigare gått in och läst på detta forum och alltid hittat bra råd och tips bara genom att läsa andras funderingar, så tack för det! Med lillasyster gick det bättre med amningen och nu ger jag bara tillägg när jag tycker det verkar behövas. Det har gått fint fram till för ungefär en vecka sedan då jag började lägga lillan tidigare eftersom hon själv verkade mogen för det. Hon hade ett tag verkat vilja somna för natten vid sju så jag valde att följa med trots att jag inte trodde att hon hunnit få i sig tillräckligt under dagen för att klara en hel natts sömn redan. Därför fortsatte jag att mata på natten. Min tanke var att bar mata i vargtimmen vid fyra-tiden men nu har jag hamnat lite snett tyvärr. Lillan har tre nätter i rad vaknat jättemånga gånger. Jag har fått henne att somna om men jag har matat henne vid ca 01 och 04 i ca. 30 min vardera. Tillbaka flera steg känns det som!
Ungefär så här ser vårt schema ut: (Mat =amning 45 min-en timme med blöjbyte som kort paus däremellan)
6.00-8.30 Mat, morgonstök
8.30-10.00 Sova ute i vagn
10-11.45 Mat vakentid
11.45-13.15 Sömn i säng
13.15-14.45 Mat, vaken, promenad i vagn till dagis
14.45-16.15 Sömn i vagn ute
16.30- 17.00 Mat
18.00 Bad
18.30 Mat
19.00 Godnatt!
Nu behöver jag lite råd. Lillan sover jättebra under dagtid men hur kan jag komma tillbaka till ett bra mönster på natten? Efter bara tre nätter är jag helt ur form själv så jag behöver lite hjälp att nu snabbt vända skutan.
Varma hälsningar från trebarnsmamman
Lillasyster vaknar oftare på natten
-
Anna-Marie
Lillasyster vaknar oftare på natten
Lillasyster född 111031
-
SaraMilana
Re: Lillasyster vaknar oftare på natten
Varmt välkommen hit och stort grattis till lillasyster! 
Min gissning är att lillasyster är sugen på mer mättande mat än bara bröstmjölk och ersättning. Dags att börja med smakisar? Mer mat åt småfolket!

Min gissning är att lillasyster är sugen på mer mättande mat än bara bröstmjölk och ersättning. Dags att börja med smakisar? Mer mat åt småfolket!
-
Irmasmamma
Hej Anna-Marie!
Välkommen till forumet och Späda barn och små!
Härligt att forumet redan har varit till stor hjälp! Det är vi många som kan skriva under på.
Jag hinner inte skriva så långt nu, men några saker slog mig när jag läste ditt inlägg:
Tror att lillan kanske börjar bli sugen på riktigt käk!! Hon är ju fyra månader och de små liven brukar plötsligt bli väldigt hungriga då!
Sen ligger, i mitt tycke, middagen kanske lite långt ifrån natten för att hon ska ha något att sova på. Nattslurken är tänkt mest som en sängfösare och ingen regelrätt måltid med kaffe och kaka och hela köret, så du kan gott lägga middagen senare, närmare nattslurken, tycker jag. (Kanske så sent som 17.30? Men då får du förstås stuva om lite i övriga mattider också...)
Några tankar på vägen!

Välkommen till forumet och Späda barn och små!
Härligt att forumet redan har varit till stor hjälp! Det är vi många som kan skriva under på.
Jag hinner inte skriva så långt nu, men några saker slog mig när jag läste ditt inlägg:
Tror att lillan kanske börjar bli sugen på riktigt käk!! Hon är ju fyra månader och de små liven brukar plötsligt bli väldigt hungriga då!
Sen ligger, i mitt tycke, middagen kanske lite långt ifrån natten för att hon ska ha något att sova på. Nattslurken är tänkt mest som en sängfösare och ingen regelrätt måltid med kaffe och kaka och hela köret, så du kan gott lägga middagen senare, närmare nattslurken, tycker jag. (Kanske så sent som 17.30? Men då får du förstås stuva om lite i övriga mattider också...)
Några tankar på vägen!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
Irmasmamma
Så mat är nog helt klart grejen!!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
Anna-Marie
Tack för svar! Jag ska nog börja direkt med lite smakportioner, tänkte vänta ett litet tag till men kom plötsligt inte riktigt på varför... Jo, förresten, att BVC nu rekommenderar att börja vid sex månader . Varför, kan man undra. Smakisar redan ikväll blir det! Jag håller med om att middagen ligger lite tidigt men har lite svårt att få till den när storebrorsorna är hemma och jag samtidigt ska fixa fram mat till dem. Får komma på något här. Tips emottages tacksamt!
Tack för bra pepp!
Tack för bra pepp!
Lillasyster född 111031
Mat brukar ju ofta vara ett glädjeämne, också i den där åldern, så gör mycket potatismos med morot och broccoli i och låt också henne sitta och suga på broccolibuketter och större pasta (typ penne) och knäckebröd brukar vara skönt i munnen när tänder börjar klia.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
-
Anna-Marie
Vilka bra tips på mat! Det hade jag aldrig kommit på själv. Jag har nu börjat med smakportioner och som ni förutspådde: Lillan sover bättre och blev dessutom sååå glad för att få äta från sked, majs- och potatismos senast nu till middagen. Gröt gick ju ned hur lätt som helst också. Nu hoppas jag på att få till en hel natt inom kort. Att äntligen få sova själv på natten, hoppas hoppas!
Tack igen för goda råd!

Tack igen för goda råd!
Lillasyster född 111031
-
Irmasmamma
Hurra!! \:D/ Härligt att läsa!! :-({|=Anna-Marie skrev:Vilka bra tips på mat! Det hade jag aldrig kommit på själv. Jag har nu börjat med smakportioner och som ni förutspådde: Lillan sover bättre och blev dessutom sååå glad för att få äta från sked, majs- och potatismos senast nu till middagen. Gröt gick ju ned hur lätt som helst också. Nu hoppas jag på att få till en hel natt inom kort. Att äntligen få sova själv på natten, hoppas hoppas!
Tack igen för goda råd!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof