Hjälp hjälp hjälp...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
Erahsmamma

Re: Hjälp hjälp hjälp...

Inlägg av Erahsmamma »

Erah somnade 5 i 8, brukar alltid ta iaf en kvart tills hon verkligen kommit till ro, men nu gick det ganska fort ikväll, vid eftermiddagsluren så hade hon lagt sig själv på mage, och det gjorde hon igår med och sov då hela liren ut, så för denna natt, la jag kudden under lakanet, så det ska bli slätt, och la henne sedan på mage, får se om hon kanske sover bättre så? Hon är ju ändå snart 8 månader och då tycker jag att dom kan lungt sova på mage om dom vill, men tycker ni att man måste ha ett sånt här andningslarm ändå?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Nat

Inlägg av Nat »

Go kväll!
har läst igenom safarin åter igen,¨samt läste jag också på om lugnet, och säkerheten igen, och om hur du kan misslyckas med din kur.
-Jag måste hålla mig självsäker!, inte visa oro, eller osäkerhet.
- köra stenhårt med ramsan ikväll, och försöka urätthålla en dialog med Erah.
- på natten är det lite svårare med denna dialog, då hon kan väcka grannarna.. men ska försöka allt jag kan med ramsan, och annars blir det kort tillrättaläggning.
Mycket bra! vidmakthåll detta, läs dina egna meningar minst 10 gånger varje dag, gärna högt för dig själv och efterlev det du skrivit!
Någon gång måste hon snappa upp ramsan, som ni säger.. det blir ju faktiskt så att går jag in, eller på natten går fram till hennes säng och solfjädrar, då vet hon ju att jag ger med mig efter en stund?..
Exakt, och inte nog med det, hon vill att du skall vakta dörren och inte släppa in några vargar men när du går fram till sängen så släpper du ju in vargarna i rummet (safarin).
Men som sagt, jag tänker ro detta i hamn!
vi ska skapa en dialog! .. För jag tänker då itne gå tillbaka till att amma 1 gång i timmen!
=D> Precis så!
Och sen- Finns det fler här som kurat sitt barn i samma sovrum?,
Ja vi har ofta mammor som har barnen i samma rum där de själva sover. Det är inte optimalt men det går. Viktigt är då såklart att tydligt särskilja vad som är barnets hörna med exempelvis hjälp av skärmar du ställer på golvet.
vid eftermiddagsluren så hade hon lagt sig själv på mage, och det gjorde hon igår med och sov då hela liren ut, så för denna natt, la jag kudden under lakanet, så det ska bli slätt, och la henne sedan på mage, får se om hon kanske sover bättre så? Hon är ju ändå snart 8 månader och då tycker jag att dom kan lungt sova på mage om dom vill, men tycker ni att man måste ha ett sånt här andningslarm ändå?
Huruvida man behöver ett andningslarm eller ej måste du själv känna efter. Om du känner dig det minsta otrygg med att ha ditt barn på mage utan larm, ja då borde du genast införskaffa ett. Onödigt att skapa extra oro tänker jag... I övrigt kan jag bara råda dig till de rekommendationer BVC gör gällande andningslarm.

Lycka till inatt!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Tack för svaret!! Jag blir peppad!! Jo jag ska hänga upp en sänghimmel jag köpte för ett tag sedan, så hon får som en liten koja:) jag känner väl lite att kan hon vända sig själv, så behöver jag inte det, hon kan ju lyfta nacken, det kan ju inte en nyfödd bebbe, erah är ju ändå 8 månader nästan.. Men men, har ni det själva?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!
Tack för svaret!! Jag blir peppad!! Jo jag ska hänga upp en sänghimmel jag köpte för ett tag sedan, så hon får som en liten koja:) jag känner väl lite att kan hon vända sig själv, så behöver jag inte det, hon kan ju lyfta nacken, det kan ju inte en nyfödd bebbe, erah är ju ändå 8 månader nästan.. Men men, har ni det själva?
Låter bra de! desto mer känsla av eget rum dottern din får ju enklare kommer du att få det med kuren.

Angående larm så finns det inte någon generell riktlinje hos oss utan du får nog gå på de rekommendationer BVC ger. Det är väldigt olika helt enkelt hur vi resonerar här i forumet. Min personliga åsikt är att jag tycker larm kan fungera fint när barnen är små och inte själva kan vända sig plus att de kan vara tryggt att ta fram om barnen är sjuka. Personligen använde vi inte larm efter att sonen kunde vända sig "åt båda hållen". Så snart han kunde vända sig själv valde han självmant magläge och blev väldigt sur om vi försökte spänna fast honom på rygg i vagn :shock:

Det finns begagnade larm på blocket och tradera du kan kika på om du tycker det är för dyrt i handeln.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Tack för tippset! La erah på mage vid sängdags igår, och ja, hon somnade vääldigt fort så, det är ju också myvket svårare att skrika upp sig på mage, elr hur?:) dock märkte jag, att hon i spjälsängen inte kan vända om sig själv? Kanske föe hon är lat, jag vet inte riktigt för när hon vaknade imorse var hon lite sur när hon låg på mage, hon brukar ligga och jollra ett tag innan jag kmr och plockar upp henne, men udag blev det lite jobbigare efter ett tag med tanke på magläget att hon fick ligga och hålla upp nacken.. Men annars i min säng som hon sover middag i, där vänder hon alltid sig själv till magläge, och näe hon tycker det blir jobbigt att ligga på mage när hon är vaken så vänder hon sig alltid, men inte i spjälsängen? Hehe konstigt.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Grattis till alla framsteg.

Ang. andningslarm så rekommenderar AW att man har larm till 1 år oavsett sovställning. Det äldsta fallet av PSD man hittat är ett barn i Australien som var 1,5 år. Vi hade larm till typ 11-12 mån då det började bli för svårt med att sonen stod för mycket i sängen.

Hon kommer att vänja sig i spjälsängen, se till att hon sover UTAN kudde på mage, det skall vara slätt. Inte för mycket som ligger runt och stör.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Hej!! Tack :) okej! Får se hur vi gör med det. Kudden hon är är väldigt tunn, + att jag lagt den under lakanet, så det är helt slätt, tänker då att det inte borde vara några problem, men kanske enklare att vända sig utan kudde?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Idag så var jag hemma på kalas hos mina föräldrar, och första luren gick jättebra, den sover hon ju i sin vagn.. Andra luren på 2 timmar skulle hon sova i sin resesäng, och guud vad hon protesterade , somnade inte förns halv 3, var till och med tvungen att ge lite buff i rumpan, till slut somnade hon på ramsan, sen vaknade hon för tidigt och var jätteledsen, jag ramsade och ramsade, när kl var dags passade jag på att gå in när hon lugnat sig lite, men hon blir ledsen när hon får syn på mig Liksom gnyr och har sig. Hoppas detta inte förstört för ikväll, för har gått bättre dom 2 senaste dagarna och nätterna.. För Gud vad hon skrek idag, såhär ska det ju inte vara?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hon frågade! :wink: Men vad tusan ska jag sova hääär nu???!!! Vilken konstig säng??!! Och lite ljust är det oxå, oj vad mycket skoj det fanns att titta på här! men kanske lite skrämmande saker oxå :shock: :? ... eller nåt liknande. Du svarar lugnt och stadigt. Japp så här ska det vara nu! Allt är precis som VANLIGT! Soooov goott! Går du in VID KRIS, verktyga tills liten sover. GLÖM INTE MÖRKLÄGGNINGEN! Och utsätt inte liten för överkoncentrationen..........sysselsätt dig ge trygghet med husljud. Men en gång är ingen gång. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tips, öva på att sova i resesäng hemma några dagar innan är mitt supertips, för både barn och mamma. SEN, häng något som skärmar av speciellt runt men även till viss del över. Jag hade ett svart lakan som jag hängde över 3/4 av sängen och en glipa vid fotändan. Det funkade bäst för oss.

Så in i rutinerna nu direkt och ta nya tag till nästa gång.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Okej!, men vadå vid kris verktyga tills hon sover :/? uppehåller jag inte konstant krisläge då?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Om du går in titt som tätt och buffar upprätthåller du konstant krisläge. Är det KRIS och det är det ju sällan.... :wink: Och du går in då får du vara beredd att hålla solfjädern tills liten sover, springer du ut och in hela tiden blir liten bara arg och förvirrad. :? :evil: :shock:

MEN när det känns som om du verkligen borde gå in, ramsa i stället och återgå sen till ditt! 8) HUSLJUD! Låt liten försöka själv ibland tar det 20 minuter innan man somnar eller längre.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Men då känns det som om hon krm vilja att jag ska buffa och solfjädra hela natten?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Erahsmamma skrev:Men då känns det som om hon krm vilja att jag ska buffa och solfjädra hela natten?
Då är det nog inte KRIS! :wink: Det är ramsan som ska jobba i FÖRSTA hand! Försök få till en diskussion med henne, hon ska ha svar när hon frågar. Ilska och gnöl bara husljud!

Vad jag menar är det löser oftast inget att springa in och ut ur rummet flera gånger. I de flesta fall blir liten bara arg. :evil: och undrar vad tusan man håller på med.

Om liten ber om hjälp tar hon oxå emot den är min erfarenhet och ja, det kan ta lång stund, men knappast hela natten. :wink:

LÄSTIPS! :mrgreen:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24696

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo, det är sant, men ibland är det svårt att veta när det verkligen är kris eller ej, aja iaf känns som vi är på rätt spår nu, och ja, när hon ska sova i sin resesäng ngnannanstans får vi väl träna hemma först i den! Tack för alla tipps!, sen en sak, erah vaknar nästan alltid 7 på morgonen och vi ska inte upp gärna 8, det är inte mkt gnäll men om hon visar misstycke och vill gå upp så ramsar jag bara, men ofta ligger hon bara och pratar med sig själv, hur gör man då? Ibland gör hon riktigt glada ljud? Ska man ramsa iaf, elr? Hon ska ju ändå sova en timme till?..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"