Hjälp m schema till 6,5 månaders bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammas pyre

Hjälp m schema till 6,5 månaders bebis

Inlägg av mammas pyre »

Hej

Jag skulle vilja ha lite hjälp med schema till vår grabb som är 6,5 månader. Jag har läst en del på forumet om olika scheman men jag har svårt att få ihop det.

Han har alltid sovit väldigt bra, han äter som en häst och vi har haft fasta tider sedan han var väldigt liten även om jag då inte kände till Anna Wahlgren. Nu fungerar inte schemat som jag vill.

Dagens schema är:
19,30-7,30 natt
7,40 frukost (välling)
9,15 mellis (ersättning + frukt)
9,45-10,30 sova
11,45 lunch (pure)
13,00-14,30 sova
15,30 mellis (ersättning + avocado/gröt)
16,45-17,15 sova
18,00 middag (familjens mat)
19,00 kvällsmat (välling
19,30 god natt

Han somnar som ett lamm på kvällen, alltid. Vad som inte fungerar längre är att han vaknar vid 6-tiden, ofta pigg, vill inte somna om, han för inget oväsen utan ligger oftast tyst, ganska nöjd. Sen somnar han ibland om vid 7-tiden.

Efter en natt med lite sämre morgonsömn sover han väldigt bra på fm. Om han sovit bra på natten, är han väldigt pigg då han ska sova och det kanske bara blir 20 min sömn, dvs det tar 20 min för honom att somna och sedan väcker jag honom 10,30, men han är inte arg utan jollrar och kryper omkring i sängen innan han somnar.

Framförallt är långsömnen mitt på dagen ofta ett problem. Ibland går det jättebra, men ofta vaknar han efter 45 min-1 timme. Ibland kan han somna om men ofta inte. Är man iväg någonstans blir det aldrig mer än 1 timme. Blir det bara 20 min på fm och 45 min efter lunch, blir han gnällig på em och sover som en stock då.

Sover han däremot bra till lunch så är han pigg som en lärka när det är dags för em-sömn, så ibland blir det bara 5 min.

Hur ska jag få till detta schema så att det fungerar bättre. När jag jämför med andra har vi sovtiderna senare, men att sova tidigare går inte eftersom han då är för pigg. Han är rätt kvällstrött. Framförallt är det tråkigt att inte långsömnen mitt på dagen fungerar bättre.
Jag vore jättetacksam för hjälp.
Nat

Re: Hjälp m schema till 6,5 månaders bebis

Inlägg av Nat »

Hejsan och varmt välkommen hit!

När jag läser det du skriver låter det som att mycket redan fungerar väldigt bra för er, ni har redan ett schema och liten sover långa nätter utan uppvak. Det du saknar är litens förmåga att själv somna om under dagens längre lur samt den sista timmen på morgonen. Stämmer detta?

Är det en regelrätt kur du vill köra eller bara finjustera schemat?
Han somnar som ett lamm på kvällen, alltid. Vad som inte fungerar längre är att han vaknar vid 6-tiden, ofta pigg, vill inte somna om, han för inget oväsen utan ligger oftast tyst, ganska nöjd. Sen somnar han ibland om vid 7-tiden.
Låter som att killen är trygg och lugn i sin säng i och med att han utan problem kan ligga kvar vaken nästan en timme på mornarna. Det tycker jag är en mycket god start. Trygghet är a och o till förmågan att sova gott.
Framförallt är långsömnen mitt på dagen ofta ett problem. Ibland går det jättebra, men ofta vaknar han efter 45 min-1 timme. Ibland kan han somna om men ofta inte. Är man iväg någonstans blir det aldrig mer än 1 timme. Blir det bara 20 min på fm och 45 min efter lunch, blir han gnällig på em och sover som en stock då.
Sover han i vagn eller säng? många barn kan ha problem att sova längre stunder i vagn och sover gärna sina 2 timmar när de har möjligheten till bättre rörelsefrihet som en säng kan ge.

Sover liten på mage eller rygg?

19,30-7,30 natt
7,40 frukost (välling)
9,15 mellis (ersättning + frukt)
9,45-10,30 sova
11,45 lunch (pure)
13,00-14,30 sova
16,45-17,15 sova
18,00 middag (familjens mat)
19,00 kvällsmat (välling
19,30 god natt

Natt: 12 timmar
Dag: 45 min + 1 1/2 + 30
Summa: 14 timmar och 45 minuter

Rekommenderad sömntid är 15 timmar för en bäbis 5-6 månader gammal så ni ligger lite under.

Förslag på schema:
7:30 gomorron
7:40 frukost (välling)
9:15 mellis (ersättning + frukt)
9:45-10:30 sova
11:45 lunch (pure)
12:30-14:30 sova
17:00-17:20 sova
18:00 middag (familjens mat)
19:00 kvällsmat (välling
19:30 god natt

Sova natt: 12 timmar
Sova dag: 45 min + 2 timmar + 20 min
Summa: 15 timmar och 5 minuter

Jag förlängde sömnpass 2 timmar 2 timmar och minskade ner eftermiddagssömnen till 20 minuter som är ett mer naturligt sovpass.

Vad tror du om detta? Förstår att det just nu kan kännas tungt att öka på ett sömnpass ytterligare som redan nu spökar men nu ska vi tänka drömschemat och inte det schema som efterföljs just nu :D

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mammas pyre

Inlägg av mammas pyre »

Hej och tack för snabbt svar.

Jag vet inte om han behöver kuras, tycker du det? Jag har testat ramsan, ganska länge nu, men jag får den inte att fungera. Kan det bero på att den aldrig fått tillfälle att sätta sig? Går det att kura bara en särskild lur? Hur gör man då i så fall, som en vanlig kur?

I natt hängde jag för stora lakan för fönstren, jag har inte brytt mig om att ha det helt mörkt. Jag tycker att han lättare kommit till ro om det funnits någon liten svag lampa i rummet. Genast sov han till 7,10, han vaknade bara till ett par gånger och somnade snabbt om igen. Om detta är något som kommer att hålla i sig eller bara var en engångsgrej vet jag inte än, men jag hoppas på det. Han har sovit 12-timmarsnätter när han var lite mindre. Jag ska köpa en riktig rullgardin imorgon.

Killen är ryggsovare, men nu sover han ofta på sidan. När han var mindre blev han vansinnig om man lade honom på mage.

Var han sover varierar. I vagnen går det aldrig mer än 1 timme, vilket kan gå i sängen, men det var ett tag sedan nu och ofta vaknar han till någon gång. Vi har en gård och nu när våren är här så är det så behändigt att ha med honom i vagnen även på långluren. Jag har också funderat på 2-timmars lur mitt på dagen. Men om det spricker, tex när vi är iväg och han inte vill sova mer än 45 min - 1 timme blir det väldigt mycket sömn som saknas för att vara den superglada bebis som han nästan alltid är. Så vad gäller schemat tror jag hellre att jag förlänger em-luren till 45 min, är det dumt?

På fm-luren tar det ofta 10-15 min för honom att somna, han verkar inte vara så där jättetrött. Det gör att det bara blir ½-timme sömn. När jag summerar hur mycket han sover på en dag, ska jag då utgå från schemat eller hur mycket han faktiskt sover? Att jag valde ½-timme på em beror på att det ofta tar 10 min att somna och då får han sina 20 min.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Om du skall köra rullgardin tänk på följande!

:arrow: En som faktiskt MÖRKLÄGGER, en som gör det kolsvart

:arrow: Den måste sitta LÅNGT utanför fönstret, gärna i taket och utanför med 20 cm utanför fönstret på väggen.

:arrow: Vissa måste ändå ha kardborre på sidorna för att få kolsvart.

:idea: Jag har mörkläggningstyg i skena i taket sen 50 cm utanför fönstret, det mörklägger kan jag lova.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mammas pyre

Inlägg av mammas pyre »

Hej och tack för tipsen om rullgardin. Vi får se vad jag hittar imorgon.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Jag har både rullgardin (mörkläggning) och mörkläggningstyg. 8) Vissa mörkläggningstyger (de som inte har folierad baksida) släpper ändå igenom ett visst ljus. Märks inte så tydligt denna årstid kanske, men ljusare tider stundar. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mammas pyre

Inlägg av mammas pyre »

Nu är jag desperat. Jag behöver hjälp!! nu!!

Vi har varit sjuka alla 3 och bebis har varit hos mormor några dagar så schemat har börjat trassla mer än förut.

Eftersom vi också varit sjuka har vi inte orkat hålla så hårt på schemat, vilket resulterat i allt tidigare mornar. Idag halv 6 och han vägrade somna om.

Jag läste här på forumet hela fm och när det blev dags att sova lunch var det verkligen gallskrik, något liknande har jag inte hört förut. Jag lade honom som vanligt, det kan ta tid att somna men inte med skrik utan snarare joller. Jag satte på Mozart och lät honom vara. Han har precis lärt sig ställa sig i sängen så det gjorde han förstås ideligen. Han kan inte lägga sig igen, så jag gick in och la honom till rätta gjorde solfjädern tills han lugnade sig, men så fort jag gick drog han igång i gen, även om jag trodde han sovit någon minut innan jag gick ut. Det blev bara värre och värre, tillslut var det helt omöjligt att få honom lugn. Efter en timme klarade jag inte längre, det kändes helt lönlöst. Han hade inte somnat innan det var dags att vakna, och han var så trött eftersom det blev så tidig morgon. så jag tog upp honom och gick ut med vagnen. jag vet att det är fel. Men det kändes sannerligen inte rätt att lämna honom där heller. Det var inte det att jag sprang där hela tiden. Det var nog 10 min mellan gångerna, men ståendes kan man inte sova.

jag vet inte vad jag ska ta mig till inför nattens prövningar. Snälla hjälp mig.
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

Visst uppfattade jag det rätt som att ni inte kurat? Att anv "typiska SHN-verktyg" helt plötsligt och typ köra lite på random funkar nog inte så bra utan förvirrar bara för honom och er. Därför undrar han ju såklart :wink: . Kuren tar ju 11 dygn, som du säkert vet, och innefattar så mkt mer än bara schema och verktyg. Så att er kille inte tar emot ngt av det du nu helt plöstligt erbjuder honom upplever jag inte som spec konstigt i sammanhanget.

Jag tänker att han just nu frågar och frågar för att få veta vad det är som gäller eftersom det invanda varit rubbat ngr dgr.

Att det strular efter sjukdom är inte alls ovanligt. För de flesta brukar det ta ngn dag att komma tillbaka på banan, men då gäller det att man har en uttalad strategi, dvs klara och raka besked att ge och som barnet känner igen sen tidigare.

Tycker du att ni har det, dvs strategier? Fundera på hur ni gjorde innan ni blev sjuka och ni kom lite på sniskan, och återgå till det. Strikta upp schemat, om det funkade förut vill säga. Var på pricken noga med klockslagen så att kroppen och knoppen hittar tillbaka.

Inte med det sagt att ni gör ngt fel el att ni "måste kura" el så.Det där bestämmer ju ni själva såklart. Har ni strategier som funkar sen tidigare så ta fram dem igen isf är mitt tips, och ge honom 2-3 dgr. Jag vill bara reda ut begreppen så att ni inte snurrar in er totalt. SHN är ju ett helhetstänk och ngt som man inte kan anv litegrann av( om barnet inte har genomgått standardmodellen innan vill säga...) :wink:

OK?
:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
mammas pyre

Inlägg av mammas pyre »

Hej och tack för snabb respons

Tack för ett nyanserat svar och jag förstår vad du menar (tror jag) men behöver förtydliga lite vår vardag.

Vi har inte kört en full kur eftersom det inte strulat så mycket, men vi har gjort det i den utsträckning som behövts för att få honom att sova. Dvs har vi inte kurat ett barn med sömnsvårigheter, men vi har ramsat sedan ett par månader tillbaks för att kunna ha den till hands om det skulle bli bekymmer framöver. Vi har ramsat vid läggning och vid uppvak, men inte fått den att fugera särskilt väl. Vilket kan bero på att vi avänt den fel eller att den inte fått tid att sätta sig. Vi kör också använt solfjädern för ett effektivt sätt att lugna.

Eftersom det varit svårt med middagsluren och tidiga uppvak senaste månaden, undantagsvis sover han numera till 7, fast det är morgon först kl 7.30. så tänkte jag att det är dags att ta tag i detta ordentligt. Men att få sådana jättebekymmer att somna hade jag inte räknat med, det har aldrig hänt förr. Troligtvis för att han var så jättetrött.

Efetrsom jag inte har någon annan strategi att falla tillbaks på, det har ju som sagt inte varit några problem tidigare vet jag inte vad anat jag ska ta tilll än SHN.

Så åter till min fråga. Vad gör jag när han blir helt hysteriskt arg och han står och gallskriker i sängen? Solfjädern som jag brukat ta till tidigare och som fungerat bra. Fugerade inte alls imorse eller idag.

Nu är det dags för en tupplur i vagnen...
mammas pyre

Inlägg av mammas pyre »

Efter en liten stund i friska luften kom jag på lite mer.

Vad som var nytt vid middagsluren var eg. inte hur jag agerade, inte initialt. Utan det var han som för första gången inte somnade utan istället blev mer uppe i varv och solfjädern tog inte. Då tog jag till verktyg som inte funnits förut. Dvs låta honom skrika (o lyssna på Mozart, men jag tror inte han hörde en ton), han har ju inte heller kunnat ställa sig upp tidigare, så jag visste inte riktigt hur jag skulle agera. Det är där jag vill ha hjälp.

Jag är beredd på att göra en riktig kur, men jag kommer bara behöva "använda" den på mornarna misstänker jag och kanske om han fortsätter som han gjorde idag eller vaknar för tidigt på lunchen, vilket är vanligt.

Vad innehåller kuren mer än schema, trygghet, rutiner och verktyg för att kunna sova? har jag missat något väsentligt?
klockan

Inlägg av klockan »

Hej igen,

här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 23&t=11404

är en tråd om hur man kan hantera att barnet står upp i sängen. Använd sökfunktionen oxå :D Tror du kommer få många napp eftersom detta är en inte helt ovanlig företeelse 8) . För de allra flesta går det att åtgärda, men det gäller att man arbetar på :) .
mammas pyre skrev:Vad som var nytt vid middagsluren var eg. inte hur jag agerade, inte initialt. Utan det var han som för första gången inte somnade utan istället blev mer uppe i varv och solfjädern tog inte. Då tog jag till verktyg som inte funnits förut.
Precis vad jag menade i mitt förra inlägg :)
mammas pyre skrev:Vad innehåller kuren mer än schema, trygghet, rutiner och verktyg för att kunna sova? har jag missat något väsentligt?
Enl mig så spelar den sk attityden av självklarhet (den vi brukar benämna "Attityden") rätt och slätt en ganska så avgörande roll.

Det är den självklarhet och självsäkerhet som vi vuxna förmedlar till barnet när det kommer till de frågor som barnet ställer i alla möjliga och omöjliga situationer. För att man ska kunna uppbringa den så måste man känna sig helt på det klara med vad man gör och VARFÖR. Man kan aldrig backa och bör inte heller eftersom man då förmedlar oklara budskap. Besitter man Attityden så fortsätter man oxå styra med säker och fast hand, oavsett vilka frågor barnet ställer och oavsett vilka situationer.

Om detta finns mer att läsa i SHN-boken, så jag rekommenderar den VARMT om det nu är så att du/ni känner att SHN-/AW-sättet är ett sätt ni vill bemöta er son med :) . Verktyga kan vi göra hursomhelst egentligen, men vi måste
T R O på det vi gör. Är du med? :)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

"Förhållningssättet - det som avgör" en underbar läsning som konkret förmedlar grundtesen i SHN :) . Men läs för den skull boken oxå, reflektera och bolla gärna med oss här på forumet om du vill :) . Kan även rek " Svar på vanliga frågor" inne på startsidan på kurformum 4-12 mån. Där hittar du en massa inspiration och klokt tänk.

:arrow: Så jo, SHN är mer än what meets the eye :wink:
mammas pyre skrev:Dvs har vi inte kurat ett barn med sömnsvårigheter, men vi har ramsat sedan ett par månader tillbaks för att kunna ha den till hands om det skulle bli bekymmer framöver. Vi har ramsat vid läggning och vid uppvak, men inte fått den att fugera särskilt väl. Vilket kan bero på att vi avänt den fel eller att den inte fått tid att sätta sig. Vi kör också använt solfjädern för ett effektivt sätt att lugna.
Nä, har han inte behövt ramsan så har den såklart inte kommit till pass...så därför är det ju inte så konstigt att den inte funkar när det väl strular :wink: Bra att solfjädern har funkat för er dock. SHN ÄR ju ett tänk för små sömnstrulare :wink: i första hand och barns sömnmönster förändras ju titt som tätt..har man tänket och sättet med sig så klarar man sig genom de sk utvecklingsfaserna galant enl mig :) Kanske är ni för första ggn nu inne i ett skifte och behöver lite mer konkreta verktyg? Jag vet inte...eler så är det bara de här dagarna nu efter er sjukdom som spökar.

Hursom så : fördjupa dig gärna i SHN-.tänket om du känner att det är ngt för er (boken går inte att komma undan 8) (forumet och dess trådar är för upphackat/individanpassat för att man ska få ngn enhetlig grundbild av SHN..iaf enl mig).

Och jag vill oxå varmt rekommendera "Barnaboken" eftersom där står så mkt klokt och igenkänningsbart om barnens olika åldrar och vad de behöver då. Underlättar för en själv, man slipper drabbas av "panik" och tillslut reder man ut det tillsammans med barnet, fast det är man själv som leder.

:arrow: Och D E T är väl oxå en sån där typisk SHN-grej; att det är man själv som vuxen som går in och leder och styr upp. Har man ett barn som bara sover helt enkelt och aldrig "strular"...då kanske man alrdig har behövt gå in och leda/styra upp...inget fel i det, ung så hade vi det med vårt första barn och trodde sen i vår enfald att det var så det var...så när tvåan började trilskas m sömnen vid 7 mån så drabbades jag av panik och trodde det var kört...tills jag hittade hit och insåg att vad det var frågan om var att jag/vi behövde ta ledningen 8)

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"