sluta amma

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Nimrah

sluta amma

Inlägg av Nimrah »

Hej alla kloka!

Finns det ngn bra sluta amma tråd här? Om inte har ngn bra tips på hur man slutar amma. Min första slutade själv men den här damen vill inte riktigt.
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nat

Re: sluta amma

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Tror inte speciellt många bäbisar självmant vill sluta, varför skulle dom? det är ju gott, mysigt och bekvämt att ligga och snutta på sin moder :D

Vill du sluta amma måste det vara du som tar beslutet och sedan stå fast vid det och visa att så här är det nu och därmed basta :shock:

Några tips:
* bestäm ett datum då du börjar nedtrappningen för att ge dig lite tid att vänja dig vid tanken

* man kan och får må dåligt när man slutar amma, att känna separation och vara låg är helt ok. Visa bara inte detta för barnet utan prata istället med någon närstående

* Vill du kanske behålla några av amningsmålen? vilka isåfall? bestäm detta på förhand

* Uteslut ett mål i taget. Ta bort ett i veckan kände jag fungerade bra

* Pumpa ur det målet du skulle ha gett men pumpa bara lite grann. Tömmer du bröstet fortsätter produktionen på samma nivå eller till och med ännu högre. Var noga med att det inte blir några knutor i bröstet, isåfall värm och massera

* Börja med att ta bort mål som ligger på dagen och låt första och sista målet vara de som behålls lite längre. Varför? jo för att barnet antagligen är super hungrigt när det vaknar på morgonen och att det kan då vara praktiskt att ge något som denne är van. På kvällen gäller är barnet istället trött och vill ha närhet alltså är amningen skön att behålla här

Hoppas det var lite till hjälp!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Tack Nat!

Hm. Jodå. Min dam tjatar till sig "babba" och vi har inga egentliga BM-mål utom på morgonen. Hon är ju ganska gammal lilla skruttan och vill mest ha för att hon inte har ngt bättre för sig skulle jag tro. Ett snutträsk har vi. Vad ska jag göra på morgonen istället för att ge BM? Hon gillar inte välling ngtvidare. Ska jag bara gå direkt till frukosten? Vad ska jag göra när hon tjatar? Distrahera?
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Servera något annat, ha maten klar innan hon vaknar och erbjud den direkt med en attityd av självklarhet. Kanske gröt? smoothie? smörgås? något som fröken gillar kan väl vara bra framförallt de första dagarna är det nog bra att ge något riktigt gott. Varm smörgås med lite smält ost *mums* kanske passar fint? Sätt er vid köksbordet och var fullt upptagen med en tidning när hon börjar fråga. Säg bara tydligt "nej idag äter vi smörgås" och återgå sedan raskt till din tidning.

Lycka till!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Tack för attityden! Om du eller ngn har fler attitydråd angående sluta amma så skriv. Hon kommer att gnälla och dra i mina kläder så fort vi inte gör ngt aktivt och jag är inte speciellt aktiv nu utan mkt trött och illamående. Vill helst bara ligga i sängen eller framför tvn... :)
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Hade världens strul att komma i gång med amningen på ettan och sen när vi väl var igång så liksom bara fortsatte det....i 1,5 år :roll: :lol:
Vi ammade ffa på morgonen för att vakna. men annars med, speiellt om liten var sjuk. Precis som Nat skrev så fick JAG sätta en gräns. Jag tog det som nyårslöfte. I vårat fall så ersatte vi morgonamningen med en liten saga i mammas säng (så man fick ligga kvar en stund till) och hon köppte det faktiskt. Det var väl lite mysfaktor hon var ute efter.

Kompisen körde variant med succesiv nertrappning. Hon bestämde helt enkelt att först " bara på morgonen tex. Sen tog hon bort det med ett tag senare. Lite attityd av självklarhet. Det här gör vi bara DÅ. Jag slutade bara rätt av fast vi var ju redan nedtrappade en del.

Lycka till.

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Tack för pepp! Andra dagen med bara morgonamning är avklarad. Tänkte ta nästa måndag som slutadagen. Skruttan blev verkligen riktigt arg när hon inte fick efter långluren men med mkt distraktion gååår det väl. Hon är ju snart 20 månader tjejen så det är tuffare att säga nej. :(
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"