Jag tror att det är just det här det handlar om. Våra kroppar har inte lärt sig ta hand om "ny" mat, som pasta, ris, bröd, godis etc etc. Det ska vara sånt som vi ätit i århundraden.Ladybird skrev:Den handlar inte om regelrätt low carb, utan mer om naturlig, tillsatsfri, ekologisk mat.
Funderingar kring bebismat och LCHF
-
SaraMilana
Re: Funderingar kring bebismat och LCHF
Tack för dina tankar och bra lästips! 
Jag håller fullständigt med. Vi mår nog bäst om vi håller oss borta från den "nya" maten, och då särskilt spannmål och socker. Men det är ju inte alltid så lätt. Då får man resonera som så, att klarar jag 80 % av tiden är det bra. Man ska inte ta kål på sig.
Vad gäller barnen tror jag man gör dem en tjänst genom att vänta med att introducera socker och mjölmat. Tids nog kommer de i kontakt med det ändå, och då är det bra om man har grundlagt goda vanor hemma, så att de vet vilken mat man ska fokusera på. Dvs köttfärssås med spagetti, inte tvärtom. Och inte vara rädd för grönsaker. Så tänker jag.
Välling tror jag inte alls på, inte den vanliga mjölvällingen i alla fall. En sockerchock med påföljande insulinpåslag när man ska sova, det rimmar illa.
Däremot kan jag tänka mig en välling som jag själv brukar äta till frukost, och som jag står mig på hela dagen:
3 dl grädde
2 dl vatten
2 äggulor
30-50 g smör
smaksättning om man vill: kanel, vaniljpulver
Ungefärliga mängder, förstås. Vissa dagar mer, andra mindre. Jag ska prova den på min pojke endera dagen.
Vad gäller barnen tror jag man gör dem en tjänst genom att vänta med att introducera socker och mjölmat. Tids nog kommer de i kontakt med det ändå, och då är det bra om man har grundlagt goda vanor hemma, så att de vet vilken mat man ska fokusera på. Dvs köttfärssås med spagetti, inte tvärtom. Och inte vara rädd för grönsaker. Så tänker jag.
Välling tror jag inte alls på, inte den vanliga mjölvällingen i alla fall. En sockerchock med påföljande insulinpåslag när man ska sova, det rimmar illa.
3 dl grädde
2 dl vatten
2 äggulor
30-50 g smör
smaksättning om man vill: kanel, vaniljpulver
Ungefärliga mängder, förstås. Vissa dagar mer, andra mindre. Jag ska prova den på min pojke endera dagen.
Håkan, född 18 oktober 2011
Kom på en grej häromdagen när jag handlade barnmat. Jag har utan att tänka på det följt åldersrekommendationerna även på fruktpuréerna. Problemet är ju bara att från sex månader så har tillverkarna RISSTÄRKELSE i frukten #-o Det känns ju helt galet och onödigt, så nu har vi återgått till att köpa fyramånadersfrukten som bara innehåller just frukt 
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
SaraMilana
Ja hua, jag hittade risstärkelse i blåbärspurén också som är från 4 månader. Men annars skulle det väl mest bli blåbärssoppa kan man tänka, jag brukar blanda äpple och blåbär när jag gör själv, just av den anledningen.
Å andra sidan, om man ger sitt barn köpevälling är ju stärkelse ingen nyhet...
Å andra sidan, om man ger sitt barn köpevälling är ju stärkelse ingen nyhet...
Har ni kollat in här? SUPER tycker jag, boken är kanon!
http://rasmart.se/
Ska man undvika "ny" mat= halvfabrikat och manipulerade köttbitar så är väl stenålderskost the shit, här snackar vi "gammal" mat!
Rena råvaror med bra fetter, proteiner och kolhydrater (som trots allt behövs, men man kan ju välja bra sådana)
Jenny
http://rasmart.se/
Ska man undvika "ny" mat= halvfabrikat och manipulerade köttbitar så är väl stenålderskost the shit, här snackar vi "gammal" mat!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903