Hjälp hjälp hjälp...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hjälp hjälp hjälp...

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Först vill jag bara informera att vi alla här svarar varandra som vanliga mammor vissa av oss (typ jag) har blivit utbildad av AW som dipl. kurare och därmed har jag lite mera erfarenhet än andra, men inte nödvändigtvis. :wink:

Hjärtebarnskontrollanter och moderatorer har som regel att ingen skall vara utan svar i mer än 3 dagar så lite mera tålamod vill vi nog allt se här.

Så med det sagt är detta inget "expertforum" utan ett vanligt forum där många har kurat egna barn och därmed ger råd från sin egen erfarenhet och från boken, de kan böckerna som ett rinnande vatten.

Nu är det så här att antingen kan man köra helt enl. boken och den lathund som finns där. Eller så gör man kuren till sin egen. Vilket många gör och klarar med goda resultat. MEN, vi är liksom inlästa och har kurat enl. boken och då är det ju så att det i praktiken är slutbuffat och slutsolfjädrat på natt 3. Vissa vill ta det lugnare och då kanske man tar natt 1 i 2 nätter, natt 2 i två nätter, natt 3 i två nätter. Andra liksom fastnar på natt 2-3 typ. Och då upprätthåller man krisläge och precis som du just själv skriver, du säger i handling att här är kris, du är hysterisk.

Ens förväntningar kan slå in.
Gör samma sak igen, går därifrån, hon är fortfarande aeg, jag ramsr igen, hon blir väldigt arg, jag går in, lägger tillrätta, solfjäder, ramsr mig ut,
Det är mycket svårt att verktyga "arga" barn. Här får man stötta med HÖGA husljud istället. Sen ramsa när man hör att de är mottagliga.
Hon blir hysterisktarg, kiknar, hostar av gråt, jag ramsar utanför, utan resultat, går in lägger tillrätta, solfjädrar ramsar mig ut, hon är fortfarande hysterisk, jag får gå in igen och gör solfjäder, ramsar, får gör några buffftag sen ut, och tyst..
Vad är hysterisk? Jag personligen och AW med mig är lite allergisak mot att alla dessa barn blir "hysteriska". Äkta hysteri så kommer ett barn att tuppa av i sin hysteri.

Att ett barn skriker upp sig från 0-100 på 10 sek är helt ok, det händer det med.
Tyckte lite synd om hemne, och tanken slog mig om jag skulle vänta ur hickan, men då skulle jag hamna helt utanför schemat och nej, det går inte.
Kommer tycka synd om henne bota hickan? Min son har lagt sig med hicka jag vet inte hur många gånger. Att hicka gör inte ont, att hicka är inte farligt, att hicka är mest irriterande kan jag tycka.
Så antingen när man lägger kan man ge lite vatten och se om hickan går över annars får man liksom ligga och ta det lugnt tills hickan slutar. Det kallas för att får FÖRUTSÄTTNINGAR.

Att hålla schemat på minuten betyder inte att man måste sova varenda sekund som det har, utan att man har just FÖRUTSÄTTNINGARNA för att sova. Behövs kan du lägga 15 min tidigare om hon behöver längre insomningstid, så hon somnar i tid. Det är tillåtet. Kallas för marginalkvartar.

Så nu måste du ta fram en plan, hur tänker du fortsätta och driva detta i hamn? Hur gör du nu mindre och mindre och framförallt, hur lär du dig att använda ramsan som det ultimata verktyg den faktiskt är. För om inte du tror på den, hur skall dottern?

Litet PS. Dagslurarna kan ta längre tid att sätta sig och bli bra än nätterna, detta är inte konstigt. Så jobba på nu så du ror detta i hamn. DS.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
klockan

Inlägg av klockan »

=D>
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Hej igen! Ber om ursäkt för om jag at varit så på att få svar, men i början fick jag nästan alltid svar direkt kändes det som. Men ber om ursäkt, :wink: jo, och det gav jag henne, hon fick lite dricka av mitt bröst, men det gick ju inte över iaf, så hon fick alla de förutaättningar som finns för att kunna sova gott. Jo,
Efter hon somnade igår vid halv 9, så vaknade hon en till gång innan 9, men sov sendan till 4 då hon vaknade, somnade om med ramsa, vaknade igen vid halv6 ramsade, och har märkte inatt att hon blit väldiht lugn närhon hör
Mig andas högt också samtidigt. Sen vakna hon vid 7 igen, lite svårare att somna om men ramsade bara, och andades högt, srn vakna hon 10 i 8, och 8 var det första frukost i sängen. Ja, har märkt att det är svårt med lurarna på dagen.. Hon sover sällan hela luren ut.. jo, planen är ju som sagt att låta ramsan ta över mer.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
klockan

Inlägg av klockan »

Du behöver absolut inte "be om ursäkt" :wink: , det var inte så Torsmamma menade. Däremot så tycker jag att du har fått ganska mkt att stå på av oss här på forumet för närvarande, bäst nu är reflektera kring det och oxå ta boken till hjälp och låta allt ha sin gång. Tålamod och långsiktigt tänk är två ganska viktiga grundpelare när man kurar (det är iaf min egen erfarenhet). Att börja utvärdera kan/ska man inte göra förrän uppföljningsveckan är över. Kroppen, och knoppen, behöver de här 11 dygnen på sig att ställa om, så under den tiden får man nog betrakta det mesta som en pågående process med allt vad det innebär :) . Annars är risken stor att man hoppar från det ena till det andra, och det är ju bort från ett sånt beteende vi vill sträva, istället fram mot:konsensus och förutsägbarhet :) Sen kan ju det se lite olika ut från barn till barn såklart, men ramarna är desamma för alla (dvs utgå från SHN-boken).

Vi som svarar här är som sagt vanliga mammor som gör detta ideellt på vår fritid, så av den anledningen kan svarsfrekvensen diffa lite, beroende på vad som pågår IRL :wink:

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Hej igen, hade 9 natten i natt, och detta var nog en av de jobbigaste nätterna, hon vaknade vid 3 och skrek upp sig totalt, lyssnade inte alls på ramsa, fick göra solfjäder minst 3-4 gånger innan hon tillslut kom till ro. Hon har börjat lyssna mindre och mindre på ramsan.. i början räckte det på kvällen när hon vaknade att jag bara ramsade utanför dörren, men nu blir hon flyförbannad, och jag måste gå in och solfjädra.. Dock kan det ha varit problem med magen inatt, för när sen vaknade vid 7.10, somnade hon inte heller om men hon var glad så ramsade inte utan hon låg och jollrade till 8 då hon fick mat i sängen, och då märkte jag att hon hade bajsat.
Vet att jag ska backa så hon kan göra mera framsteg, men är så svårt att få en dialog nu, hon blir bara arg på mig, i början somnade hon om vid första versen lixom?.. och skrattet till godnattet är också jättesvårt att få till.. sen har jag en fråga om maten. HAr ju som sagt tidigare berättat att min dotter har väldiga eksem, därför är jag väldigt noga med att hon fortfarande får bröstmjölk.. och i och med kurens start har ju bröstmjölken minskat radikalt med tanke på all annan mat.. och eksemen har blivit mer sen jag har minskat på bröstmjölken.. Men iaf, har en fråga, bröstmjölken sägs ju vara så tunn och inte innehålla så mycket näring på kvällen? när erah får bröstmjölk, sista slurken" är hon alltid så mätt av gröten så hon äter ju knappt något av mig ändå, men iaf, hon tar några tag, och blir nästan alltid jättesömnig av detta, och efter är hon väldigt svårflörtat med skrattet till godnattet , och verkar nästan bli lite arg att man ska tjoa och stimma?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

I natt gick det ännu sämre, precis som det sägs i boken om man inte har förmedlat säkerheten rätt så börjar barnet vakna upp allt oftare..hon vaknade 12, 3, 6 och alla gångerna vägrade hon lyssna på ramsan, hon blir flyförbannad och tillslut ledaen,
Så fort jag börjar.. Så har slutat med varje gång att jag har fått solfjädra. Erah sover i sin spjälsäng i mitt rum, har inte möjlighet på ngt annat sätt, ska nu sätta upp en sänghimmel tänkte jag så hon mer får "ett eget rum", sen en till sak, jag har en liten lampa tänd innan jag går och lägger mig, mkt svag, erah har inte verkat bry sig om detta, men har på många
Inlägg i forumet sett att folk säger att det ska Vara kolmörkt. Dock ser inte jag något om jag då måste gå in och lägga tillrätta, och det blir ju mer chockande då, för då måste jag nämligrn tända taklampan..
Men iaf, har alla gångerna hon vaknat försökt ha en dialog, ibalnd känns det som ja, nu är jag på väg, men då stegrar hon bara ännu mera?
slm ni hört så många gånger förut, -det gick så bra i början, vad gör jag för fel? För i början funkade det verkligen bara med ramsa utanför dörren på kvällen när hon vaknade, visst var det lite problem vid läggnig,
Men inte som nu...
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,
i början räckte det på kvällen när hon vaknade att jag bara ramsade utanför dörren, men nu blir hon flyförbannad, och jag måste gå in och solfjädra..
Om du märker att hon är arg, du skriver till och med fly förbannad, då skall du inte verktyga. Inga verktyg lämpar sig för arga barn, de sparar vi tills barnet ställer oroade eller ledsna frågor. Ju mer trafik du har inne hos barnet desto mer frågor kommer att ställas.
Läs Safarin i SHN!
Vet att jag ska backa så hon kan göra mera framsteg, men är så svårt att få en dialog nu, hon blir bara arg på mig, i början somnade hon om vid första versen lixom?...
Precis, för att hon skall kunna gå framåt måste du ta ett steg tillbaka. Analysera noga innan du går in och gör en insats. Varför går du in? vad skedde efter att du gått in etc.. för loggbok
och skrattet till godnattet är också jättesvårt att få till.
så kan det vara, barn som sällan skrattar har svårare till skratt, ju mer hon skrattar desto lättare kommer det att bli. Håll bara ut och fortsätt kämpa så kommer det, det lovar jag
I natt gick det ännu sämre, precis som det sägs i boken om man inte har förmedlat säkerheten rätt så börjar barnet vakna upp allt oftare..hon vaknade 12, 3, 6 och alla gångerna vägrade hon lyssna på ramsan, hon blir flyförbannad och tillslut ledaen,
Så fort jag börjar.. Så har slutat med varje gång att jag har fått solfjädra.
Du ger en ramsa cirka varannan minut lite beroende på hur dialogen ser ut, du går INTE in till barnet utom vid verklig panik. Panik menar jag ren hysteri. Solfjäder och buffning ges alltså ENDAST vid panik. Du måste få in en dialog med barnet genom ramsan. Som det är nu är barnet förvirrat och vet inte vad som sker, "ibland springer mamma iin hit, ibland inte, och borde inte mamma vakta min dörr?"
Inlägg i forumet sett att folk säger att det ska Vara kolmörkt. Dock ser inte jag något om jag då måste gå in och lägga tillrätta, och det blir ju mer chockande då, för då måste jag nämligrn tända taklampan..
Kolmörkt skall det vara eller ja så mörkt det går. I och med att du ändå inte skall gå in till barnet mer än vid verklig panik borde det inte vara något problem tänker jag.. :shock:

Tänder du en lampa i rummet blir barnet väldigt piggt och vaket så det är väldigt synd.
Men iaf, har alla gångerna hon vaknat försökt ha en dialog, ibalnd känns det som ja, nu är jag på väg, men då stegrar hon bara ännu mera?
Låt det stegra, det är ingen fara, du kan och ska fortsätta ramsdialogen så länge det behövs. Är det 15 minuter eller 90 minuter det vet vi inte men du behöver få ramsan att sitta och du måste få barnet att bli lugnt av ramsan.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo, jag vet att jagnmåste hålla ut, men försökte verkligen, alltså verjligen skapa en dialog med henne, men det gick inte, känner att jag måste ha en plan?! Som jag skrev, så blir det ju lätt att mab letar fel, som med lampa,
Att vi sover i samma rum och så, men i början gick
Det ju bra, så kan ju inte vara det?
Vet att det står i boken att dröjer du dig kvar i rummet så släpper du in vargar" men på natten då? Jag sover jag i samma rum? Men i början somna hon om direkt på natten då jag drog ramsan.. Jag behöver en plan.. Känns som att jag är rädd att jag kommer misslyckas!
Och jag vill inte... Detta gar ju varit min räddning.. :cry:
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Om 2 veckor är min dotter 8 månader också.. Detta kanske har börjat spela in?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

självklart kan 8-månadersångesten börja spöka men vi måste fortfarande ge förutsättningarna för god sömn.

Det absolut viktigaste när man kurar och även generellt för att få barn att sova gott är att man som förälder är lugn, sansad och trygg och visar hur skeppet skall styras. Det jag menar är att du kan som lugn och trygg få ett barn att sova med en sol rätt i ögonen medan du kan inte få ett barn att sova trots beckmörkt rum, en skön säng och knäpp tyst om mamma nojar, ohar och ahar och kollar tempen, kollar om täcket är på plats, kollar att benen inte är ute mellan spjälor etc etc. Oro smittar. Du är barnets guid, du är vägvisaren och om du står trygg blir barnet tryggt. Är du med hur jag menar?

Jag gav en hel massa tips i mitt förra inlägg, jag vill att du tar dom tipsen och skriver dom på ett papper i ditt egna format. Du skall skapa en plan av den informationen jag givit dig tillsammans med den fina informationen som andra hjärtan oxå delat med sig av. Utöver det vill jag att du även läser Safarin minst 2 gånger och verkligen ta till dig den. Vad betyder den egentligen? hur gör du för att inte göra samma misstag som safariledaren i boken? analysera och skriv ner.

Lycka till!!
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Tack för svaret! Ska sätta mig senare idag och kolla över detta! Sen kimmer jag med en plan här!
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Nat

Inlägg av Nat »

Låter bra! :D
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

har läst igenom safarin åter igen,¨samt läste jag också på om lugnet, och säkerheten igen, och om hur du kan misslyckas med din kur.
-Jag måste hålla mig självsäker!, inte visa oro, eller osäkerhet.
- köra stenhårt med ramsan ikväll, och försöka urätthålla en dialog med Erah.
- på natten är det lite svårare med denna dialog, då hon kan väcka grannarna.. men ska försöka allt jag kan med ramsan, och annars blir det kort tillrättaläggning.

Någon gång måste hon snappa upp ramsan, som ni säger.. det blir ju faktiskt så att går jag in, eller på natten går fram till hennes säng och solfjädrar, då vet hon ju att jag ger med mig efter en stund?..
Men skrikandet är ju inte roligt att höra precis, och det trodde man inte att det skulle bli så mycket med, det är ju detta kuren vill framhålla att barnet ska inte skrika sig till söms,
men det blir ju mycket skrik, - eller frågor om man så ska säga det enligt boken. och även om jag markerar med svar i form av fråga, så har det ju ibland kännts som hon somnar av att hon är lite färdig.. efter allt "frågande"
Men som sagt, jag tänker ro detta i hamn!
vi ska skapa en dialog! .. För jag tänker då itne gå tillbaka till att amma 1 gång i timmen!
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

skrev lite fel, svar i form av *ramsa , menade jag!
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Och sen- Finns det fler här som kurat sitt barn i samma sovrum?,
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"