Först vill jag bara informera att vi alla här svarar varandra som vanliga mammor vissa av oss (typ jag) har blivit utbildad av AW som dipl. kurare och därmed har jag lite mera erfarenhet än andra, men inte nödvändigtvis.
Hjärtebarnskontrollanter och moderatorer har som regel att ingen skall vara utan svar i mer än 3 dagar så lite mera tålamod vill vi nog allt se här.
Så med det sagt är detta inget "expertforum" utan ett vanligt forum där många har kurat egna barn och därmed ger råd från sin egen erfarenhet och från boken, de kan böckerna som ett rinnande vatten.
Nu är det så här att antingen kan man köra helt enl. boken och den lathund som finns där. Eller så gör man kuren till sin egen. Vilket många gör och klarar med goda resultat. MEN, vi är liksom inlästa och har kurat enl. boken och då är det ju så att det i praktiken är slutbuffat och slutsolfjädrat på natt 3. Vissa vill ta det lugnare och då kanske man tar natt 1 i 2 nätter, natt 2 i två nätter, natt 3 i två nätter. Andra liksom fastnar på natt 2-3 typ. Och då upprätthåller man krisläge och precis som du just själv skriver, du säger i handling att här är kris, du är hysterisk.
Ens förväntningar kan slå in.
Det är mycket svårt att verktyga "arga" barn. Här får man stötta med HÖGA husljud istället. Sen ramsa när man hör att de är mottagliga.Gör samma sak igen, går därifrån, hon är fortfarande aeg, jag ramsr igen, hon blir väldigt arg, jag går in, lägger tillrätta, solfjäder, ramsr mig ut,
Vad är hysterisk? Jag personligen och AW med mig är lite allergisak mot att alla dessa barn blir "hysteriska". Äkta hysteri så kommer ett barn att tuppa av i sin hysteri.Hon blir hysterisktarg, kiknar, hostar av gråt, jag ramsar utanför, utan resultat, går in lägger tillrätta, solfjädrar ramsar mig ut, hon är fortfarande hysterisk, jag får gå in igen och gör solfjäder, ramsar, får gör några buffftag sen ut, och tyst..
Att ett barn skriker upp sig från 0-100 på 10 sek är helt ok, det händer det med.
Kommer tycka synd om henne bota hickan? Min son har lagt sig med hicka jag vet inte hur många gånger. Att hicka gör inte ont, att hicka är inte farligt, att hicka är mest irriterande kan jag tycka.Tyckte lite synd om hemne, och tanken slog mig om jag skulle vänta ur hickan, men då skulle jag hamna helt utanför schemat och nej, det går inte.
Så antingen när man lägger kan man ge lite vatten och se om hickan går över annars får man liksom ligga och ta det lugnt tills hickan slutar. Det kallas för att får FÖRUTSÄTTNINGAR.
Att hålla schemat på minuten betyder inte att man måste sova varenda sekund som det har, utan att man har just FÖRUTSÄTTNINGARNA för att sova. Behövs kan du lägga 15 min tidigare om hon behöver längre insomningstid, så hon somnar i tid. Det är tillåtet. Kallas för marginalkvartar.
Så nu måste du ta fram en plan, hur tänker du fortsätta och driva detta i hamn? Hur gör du nu mindre och mindre och framförallt, hur lär du dig att använda ramsan som det ultimata verktyg den faktiskt är. För om inte du tror på den, hur skall dottern?
Litet PS. Dagslurarna kan ta längre tid att sätta sig och bli bra än nätterna, detta är inte konstigt. Så jobba på nu så du ror detta i hamn. DS.