Äter för ofta?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ladybird

Äter för ofta?

Inlägg av Ladybird »

Min gosse blir fyra månader på lördag. Schemat som vi har haft sen två månader fungerar utmärkt. :D Problemet (som kanske inte är nåt problem?) är att han äter så mycket under vakentiden att det tar så mycket tid. Jag försöker amma varje gång (det har trasslat ända sen födseln) och ger sen ersättning. Han får 135 ml först och sen 100 ml innan han lägger sig. Detta för att han ska få i sig det han behöver under dygnet (det blir 1080 ml totalt). Jag delar upp det på två gånger per vakentid, för annars blir det för mycket på en gång. Han har väldigt lätt att få upp maten, så man kan inte truga för mycket. Det jag undrar är om han får äta för ofta på detta vis? Det går ju aldrig 4 timmar mellan målen, snarare 1,5-2.

Så här ser schemat ut:
7-8,45 vaken, mat kl 7,15 och 8,15
8,45-9,30 sova
9,30-11,30 vaken, mat kl 10,15 och 11 (för att det tar lite extra tid att få på ytterkläderna när han ska sova ute)
11,30-13,30 sova
13,30-15,30 vaken, mat kl 13,45 och 15,15
15,30-16,15 sova
16,15-19,00 vaken, mat kl 17,15 och 18,15
19-7 sova natt (har nu slutat ta upp honom kl 4)

Som ni ser går det 2 h mellan matningarna i första och andra vakenpasset, 2 h 45 m mellan andra och tredje och 2 h mellan tredje och fjärde. Inom vakenpassen får han ju mat inom 45 m - 1,5 h. Det känns som om jag matar honom hela dagen. Jag är ju rädd att jag grundlägger nåt sjukt ätbeteende för honom senare. :?

Men hur ska jag göra annars? Jag kan inte truga i 200-230 ml på en gång, för då får han upp alltihop. Magen är väl för liten! Det är egentligen inget problem annat än att jag är rädd att han äter för ofta.
Håkan, född 18 oktober 2011
videunge

Re: Äter för ofta?

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag tror att det liten försöker säga är "Mamma, jag vill ha riktig mat!" :lol:

Läs i barnaboken om införandet av smakportioner ( 3-4 mån kapitlet) och låt dig inspireras. Under " svar på vanliga frågor här på forumet finns en snabbguide Mer mat åt småfolket

har man en kräkis så brukar det faktiskt bli bättre när man börjar med riktig mat. :wink: Dessutom står man sig längre och magen får en chans att vila mellan målen.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Tack för svar!

Vi hade tänkt introducera plockmat (BLW) vid sex månader, så jag vill inte ge honom puréer nu. Han har inte visat något intresse för den mat vi äter än heller. Men visst tror jag att han skulle klara sig längre och spy mindre på fast föda. Jag skulle gärna börja ge mat nu redan, men han kan ju inte plocka själv än, och jag har läst att magen inte är riktigt redo för annan mat än bröstmjölk före sex månader. Men tror ni att det gör nåt att han äter så pass ofta som han gör? Jag kan inte se hur jag ska kunna få till det annars.

Hur gör ni andra? Om man ammar kan man ju inte veta hur mycket de får i sig, men när man ger flaska ser man ju precis. Ni som ger flaska, hur mycket ger ni per mål och hur ofta? Till en 3-4 månaders alltså.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag är fullständigt övertygad att det är att man inte står sig så länge på ersättning/bm som annan mat som gör att liten äter så ofta. :wink: Sen kan ju bara ni som familj känna efter om
det är ett problem eller inte. MEN jag tror att ni får räkna med att inte sätta hela nätter så länge ni inte matar på med riktig mat. Det är inte mängden ersättning som spelar roll längre. Man står sig helt enkelt inte tillräckligt länge. Ni matar ju fullt som det är.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ladybird skrev:Ni som ger flaska, hur mycket ger ni per mål och hur ofta? Till en 3-4 månaders alltså.
Jag har sett en siffra på 170 ml per kilo kroppsvikt per dygn, vilket jag tyckte stämde rätt bra för min tös när hon var runt 3 månader.

Jag har ingen erfarenhet alls av BLW (mest OLW... :lol:), men de i min omgivning som väntat så pass länge med att införa riktig mat har stött på riktiga problem. Det var som att intresset för mat hann försvinna innan det var dags. Värt att fundera på kanske.

:heart:
Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Hej igen!

Lilleman har sovit hela nätter ända sen han var två månader (19-07), men jag har väckt honom vid fyra för att inte min mjölk ska sina helt. Ett par veckor före fyramånadersdagen slutade jag med det. Jag tyckte det var mer värt för både honom och mig att få sova hela natten, och det gick bra. Tills nu. Lustigt nog började natten krångla just efter att jag läste att ni skrev att han kanske inte står sig på mjölken/ersättningen.

Alltså började jag lite med mat igår. Han blev överförtjust och riktigt kastade sig mot skeden. Jag gav honom några teskedar av mosad kokt äggula med osaltat smör blandat med ersättning. Han kunde ha ätit alltihop, men jag tordes inte ge honom då. Nästa vakenpass provade jag igen, och då åt han alltihop. Är det för mycket? Han har inte mått dåligt. Igår kväll fick han pytte-pytte fruktmos. Alla gånger fyllt på med ersättning, förstås.

Idag fick han på morgonen ersättning och sen några teskedar fruktmos och några teskedar banan. Han älskar det! Så mycket att han blir förbannad när jag inte törs ge honom mer.

Hur mycket törs jag ge?? Tänk om han blir ett matmonster! :o Så här bra trodde jag inte att det skulle gå.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :lol: :lol:

Grattis till ett matmonster. Min sons första smakis vid 4 mån var 1dl gröt och han gallskrek tills han inte kunde äta mera. :wink:

Så länge magen inte krånglar utan hänger med är det ok att öka. Vissa kan öka fort andra långsammare. Min erfarenhet är att ersättningsbarn klarar av lite snabbare.

Matvrak till bebisar kan som min son vid 2,5 blir riktiga låt oss kalla dem gorméer :roll: (eller sparrisar) :lol:

Mata på och låt ungen frossa! :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Tack! :D

Idag har han fått något att äta vid varje vakenpass, och sen har jag avslutat med ersättning. Han vräkte i sig två äggulor med smör och bröstmjölk, 1/3 banan och lite fruktmos ikväll. Sen klämde han i sig ca 100 ml ersättning efter badet strax innan sovdags. Jag tycker redan han har blivit soligare i humöret. Det var en fröjd att bada ikväll! (Vi badar hela familjen i badkaret). Får se hur det går i natt nu. Det enda konstiga är att han var svår att lägga ikväll. Det var som om han var pigg. Hoppas det inte håller i sig.

Hur mycket ska man ge att dricka? Han fick vatten i nappflaskan lite då och då medan han åt. Jag tyckte ägget blev så torrt. Jag vill ju själv dricka till maten.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
Ladybird skrev:Jag tycker redan han har blivit soligare i humöret. Det var en fröjd att bada ikväll! (Vi badar hela familjen i badkaret).
Vad roligt! Tänk vad lite mat kan göra. :D
Ladybird skrev:Hur mycket ska man ge att dricka? Han fick vatten i nappflaskan lite då och då medan han åt. Jag tyckte ägget blev så torrt. Jag vill ju själv dricka till maten.
Erbjud till varje mål och ge så mycket han vill ha, ingen begränsning på vatten tycker jag... ;)

Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Nu har jag några nya frågor.

Hur mycket mat kan man egentligen ge per dag? Han verkar inte ha någon botten, eller snarare, han verkar inte riktigt känna när han inte bör äta mer. Han bara gapar efter mer och blir arg om man slutar mata, men rätt vad det är spyr han upp lite. Särskilt om han har druckit på slutet.

Så här ungefär ser dagen ut:

Kl 7 – välling på 0,5 dl vatten, 0,5 dl grädde, 1 äggula och ca 1 tsk smör och lite kokosfett. Totalt 120 ml.
Kl 8.45 - Sova 45 min
Kl 10.30 – fruktmos/banan, ca 100 g
Kl 11.30 - Sova 2 tim
Kl 14 - Omelett på 2 äggulor, 2 msk grädde och lite smör eller 2 mosade kokta äggulor med smör
Kl 15.30 - Sova 45 min
Kl 17.30 - Hirsgröt med bröstmjölk/grädde, smör och lite fruktmos. Totalt ca 150 ml. Han orkar inte alltid allt.
Kl 18.30 - Nattslurk. Samma välling som på morgonen, men mindre. Kanske 80 ml.

Får han för mycket mat? För lite? :?

Jag är rädd att jag endera proppar i honom så att han blir smällfet eller att han får för lite så att han inte växer och utvecklas i ordning. Han kissar mycket mindre nu än när han fick ersättning. Ändå erbjuder jag vatten till varje mål och ibland mellan. Idag köpte jag färdig ”barndryck” (Sempers fruktdryck äpple, aprikos och apelsin) för att se om han skulle dricka mer av den. Han har nog druckit ca 200 ml vätska förutom maten idag, men jag tycker inte att han har kissat särskilt mycket.

På nätterna har han börjat krångla genom att han vänder sig och sen inte kan somna om när han ligger på rygg eller på sidan med armen under sig. Jag såg i en tråd om vändningar att man kunde ”boa in” spjälsängen med kuddar och hoprullade handdukar. Jag ska prova det inatt. I morse provade jag att stoppa ner en kudde på sidan om honom och en hoprullad filt på den andra, ovanpå täcket så att det hölls ned, och då sov han faktiskt bättre. Det känns ju så konstigt att behöva ”fjättra” honom vid sängen för att han ska sova lugnt... Jag tror jag skulle få panik själv om jag hade det så. Vad tror ni?
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!
En bebis som bara är fyra månader skulle jag absolut bara mata i mera mat, om han själv vill ha. Att vara rädd för att han ska bli en tjockis är nog ingen risk. Vår senaste var en riktig knubbis tills hon blev ett. Ettåringar brukar ha mindre aptit. Så mata på du!

Angående svängandet skulle jag låta honom försöka fixa det själv. Kanske är det så att han kanske vill sova på mage? Det kommer inte att ta många nätter innan han har kläm på svängandet, tror jag. Låt honom försöka bara och OM du ingriper, gör så snabbt och utan prat så att det fortfarande ska kännas som natt.

Lycka till! :)
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

titti_lie skrev:Låt honom försöka bara och OM du ingriper, gör så snabbt och utan prat så att det fortfarande ska kännas som natt.
sâ har jag ocksâ gjort när vi haft vändningscirkusen pâ besök. Här kan du läsa mer om olika strategier.

Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Hej igen!

Matningen är det inga problem med, han äter allt med god aptit! Sömnen, däremot....

Han krånglar fortfarande på nätterna med att försöka vända sig (jag har stängt in honom mellan hoprullade täcken) eller så styr han iväg sig framåt så att han kör huvudet i framväggen på sängen. Han vaknar flera gånger (allt mellan 5 och 20 ggr per natt) och börjar med att pusta/stånka/grymta innan han övergår till att hojta. Jag stiger upp och rättar till honom, stoppar eventuellt in nappen och ruskar sängen lite. Ibland somnar han om och sover flera timmar efter det, ibland vaknar han efter några minuter. Detta känns verkligen ovant och onödigt när han har sovit så bra hela nätterna tidigare. Vad gör man nu? Och vad kan det bero på?

Vi har inte använt ramsan särskilt konsekvent, är jag rädd. :oops: Bara lite då och då. Dessutom sitter alltid nån av oss och gungar sängen eller buffar en stund varje kväll. På dagarna är det samma bekymmer. Då sover han i vagnen, och då får man stå och gunga den allt mellan 5 och 20 minuter. Hur går man vidare från detta?

Dessutom har han börjat vakna tidigare på morgonen. Bör vi kanske slopa eller minska eftermiddagsluren till 20 min redan nu? Han sover 45 min på förmiddagen, 2 timmar mitt på dagen och 45 min på eftermiddagen. Om ett par veckor tänkte vi flytta in hans säng till ett eget rum.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Ja, vändningscirkusen var lite knepig. Jag försökte hjälpa till så lite som möjligt, för att undvika onödigt spring. Det hörs ju skillnad på lite missnöjt gruff och när de faktiskt ber om hjälp! Jag gjorde också sängen mindre först, för att undvika vändningar, men tyckte det blev bättre utan, då hade hon en chans att vända tillbaka själv.
Ladybird skrev:Dessutom sitter alltid nån av oss och gungar sängen eller buffar en stund varje kväll. På dagarna är det samma bekymmer. Då sover han i vagnen, och då får man stå och gunga den allt mellan 5 och 20 minuter. Hur går man vidare från detta?
För att barnet ska göra framsteg måste ni göra "baksteg", dvs hjälpa till mindre och mindre. Våga lite på att han faktiskt vill och kan somna och ge honom en chans att göra det! Stötta med rejäla husljud så att han inte har en chans att missa att ni finns i närheten och håller vakt.
Ladybird skrev:Dessutom har han börjat vakna tidigare på morgonen. Bör vi kanske slopa eller minska eftermiddagsluren till 20 min redan nu? Han sover 45 min på förmiddagen, 2 timmar mitt på dagen och 45 min på eftermiddagen.
:thumbsup:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"