Diskussionstråd om barnaboken

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miniz

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av miniz »

miniz skrev: För mig har gnäll samma ljud som en ostämd fiolin.
Jag menar gnällröst.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det klart gnället är en ventil. Men bättre än att ha en ventil är att inte behöva en.
Dina sista inlägg Plutteli vittnar om att du är problemorienterad. Jag är lösningsfokuserad. Därvid finns skillnaden.

Du har hos dig en marodör.
Jag har hos mig en gentleman.
I rest my case.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Alma skrev:Den här brukar jag sjunga för och med min son när jag tappat humorn och blivit tjatig och trist. Sjunger den med självironi, sonen hjälper till att skoja till det och det blir en bra stämningshöjare som hjälper mig upp på banan igen.

"Goddag, min fru, jag ser, min fru, ni Lillen har i famnen..."
Å Alma, kära Alma :heart: Den har jag ju i Barnaboken också, på sid. 263 (2008), avslutandes "En mors försvarstal". Och jag spelar den varje gång mina små älsklingar till tvååriga barnbarn ska sova middag hos mig (eller natt), vilket de gör en dag (ibland också natt) varje vecka. Jag hörde den när jag var liten, ensam och olycklig :shock: och den gav näring åt en livslång och lycklig dröm.

Alice Tegnér - ett barnakärlekens geni :-({|=

I "En mors försvarstal" står också, strax innan, mitt Budskap par préférance, om man säger. Mitt testamente till eftervärlden :lol: Nu är jag ju redan död och begraven, enligt vissa somliga (inga namn, inga namn) så desto mer platsar väl ett "testamente" :mrgreen:

:arrow: *Barn är inget hinder. Hindren finns inom en själv och i det samhälle som omger en. Barnen kan hjälpa en, ja, tvinga en - att övervinna de hindren.

De kan tvinga en att prioritera.

De kan tvinga en att utifrån klen förmåga bidra till en förändring av samhället, ett förmänskligande av samhället.

De kan ge en nya ögon, som låter en skilja det väsentliga från det oviktiga.

De kan hjälpa en att syna sitt liv, som långt styrs av krafter man aldrig ville det skulle styras av: kommersiella, samhällspolitiska, manipulerande.

De kan förmå en att återerövra sitt liv, sin bestämmanderätt, sin frihet, sitt omdöme.

De kan låta en se världen på nytt – den värld de ska leva i, och till vilken man visar vägen.

De kan ge människokännedom och självkännedom. De kan ge sanningen, befriad.

Barn är inget hinder. Den som säger det lurar sig själv. Barn är utveckling.*

(Ur Barnaboken, "En mors försvarstal", sid 261, Förlag AW AB 2008.)

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
plutteli

Inlägg av plutteli »

miniz skrev:Det stàr inte att du tycker din dotter är jobbig, bara att barnaboken inte talar om jobbiga barn. Precis som du säger, det är beteendet som blir behandlat.

Man har ett beteende, ok, sà hur kan man göra för att hjälpa barnet komma förbi det, sà barnet inte fastnar i det oönskade beteendet. Förstàr du? För mig har gnäll samma ljud som en ostämd fiolin. Man vänjer sig vid det, men trevligt är det inte, för nàgon. Man fàr vara missnöjd, javisst, men gnälla nej tack. Man kan prata som vanliga (smà)folk.

Det du beskriver om hur ni gör med boken som vapen och saxen som verktyg, sà stàr det ocksà i barnaboken, sà den är kanske inte helt bortblàst ändà? :wink:
Jag har aldrig påstått att BB är bortblåst, tvärt om har jag flera gånger förut skrivit att jag tycker att det finns bra saker däri, det är mest SHN jag har invändningar emot (och till allra största del faktiskt det bemötande jag fått i detta forum INNAN jag blev kritisk). F.ö hade det varit jävigt märkligt faktiskt om det inte hade funnits nått bra i BB (eller SHN), ingen kan ha fel jämt.
Mamma till S 080818 och V 110126
plutteli

Inlägg av plutteli »

Luvisen skrev:Det klart gnället är en ventil. Men bättre än att ha en ventil är att inte behöva en.
Dina sista inlägg Plutteli vittnar om att du är problemorienterad. Jag är lösningsfokuserad. Därvid finns skillnaden.

Du har hos dig en marodör.
Jag har hos mig en gentleman.
I rest my case.
Om det är så du vill tolka det står det dig fritt att göra det. Sist jag kollade hade jag dock inga marodörer här hemma, men dock en rejält viljestark 3åring som kommer gå långt i livet, var så säker ;)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Plutteli skrev:Så vitt jag vet står det att det är ok att dricka som GRAVID, men inte som ammande, därefter spelar det inte så stor roll.
Så står det inte. Det AW vänder sig mot är domedagsprofetiorna. Ansvaret (och skulden) läggs på modern och hennes leverne, men forskningen står ändå handfallen inför över 60 % av alla fosterskador.
Barnaboken sid 34 skrev:Modern måste leva med sitt skadade barn - eller sörja sitt döda barn. Det ska inte domedagsprofeterna. Modern ska i alla tider anklaga sig själv: "Var det för rökningen, jag som verkligen försökte sluta.... Eller var det drinkarna den där festen, innan jag visste att jag var gravid...?
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
miniz

Inlägg av miniz »

plutteli skrev: Jag har aldrig påstått att BB är bortblåst, tvärt om har jag flera gånger förut skrivit att jag tycker att det finns bra saker däri
Ja men perfecto, dà är vi ju sams. Skàl för den!

Att du har blivit behandlat pà nàgot dàligt sätt innan du blev kritsik har jag svàrt att se, för var inte ditt första inlägg här hos annawahlgren.com i upprop mot svt var du sa at det var du som har grundat fb gruppen mot AW?
Hade du ett annat användarnamn? Eller hur menar du? :?: :?:
fem älsklingar
plutteli

Inlägg av plutteli »

Manfred10 skrev:
Plutteli skrev:Så vitt jag vet står det att det är ok att dricka som GRAVID, men inte som ammande, därefter spelar det inte så stor roll.
Så står det inte. Det AW vänder sig mot är domedagsprofetiorna. Ansvaret (och skulden) läggs på modern och hennes leverne, men forskningen står ändå handfallen inför över 60 % av alla fosterskador.
Barnaboken sid 34 skrev:Modern måste leva med sitt skadade barn - eller sörja sitt döda barn. Det ska inte domedagsprofeterna. Modern ska i alla tider anklaga sig själv: "Var det för rökningen, jag som verkligen försökte sluta.... Eller var det drinkarna den där festen, innan jag visste att jag var gravid...?
Jenny
Jo, det står faktiskt att det är ok att dricka under graviditeten och Anna tar ju även exempel på att hon själv "groggade" medan hon väntade på att en av förlossningarna skulle komma igång samt att "alla" gravida dricker vattenblandat vin i sydligare länder för där har man minsann inte hört talas om nån nolltolerans mot alkohol vid graviditet. (vilket kanske stämde 83 men inte idag)
plutteli

Inlägg av plutteli »

miniz skrev:
plutteli skrev: Jag har aldrig påstått att BB är bortblåst, tvärt om har jag flera gånger förut skrivit att jag tycker att det finns bra saker däri
Ja men perfecto, dà är vi ju sams. Skàl för den!

Att du har blivit behandlat pà nàgot dàligt sätt innan du blev kritsik har jag svàrt att se, för var inte ditt första inlägg här hos annawahlgren.com i upprop mot svt var du sa at det var du som har grundat fb gruppen mot AW?
Hade du ett annat användarnamn? Eller hur menar du? :?: :?:
Haha, nejdu, det jag skrev i tråden om upprop mot SVT skrevs nästan ett ÅR efter att jag gick med på forumet. Det allra första jag skrev på forumet handlade faktiskt om PSD där jag luftar åsikten att jag anser det säkraste för barn vara att sova på rygg med andningslarm. Står inte ett kritiskt ord i de svaren faktiskt (kolla själv om du har lust, jag kan gärna visa dem).
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

plutteli skrev:[Det allra första jag skrev på forumet handlade faktiskt om PSD där jag luftar åsikten att jag anser det säkraste för barn vara att sova på rygg med andningslarm.
Vad intressant! Precis samma slutsats som jag själv har. Men andra plats då? Magläge med larm eller rygg utan?
plutteli skrev:Jo, det står faktiskt att det är ok att dricka under graviditeten och Anna tar ju även exempel på att hon själv "groggade" medan hon väntade på att en av förlossningarna skulle komma igång samt att "alla" gravida dricker vattenblandat vin i sydligare länder för där har man minsann inte hört talas om nån nolltolerans mot alkohol vid graviditet. (vilket kanske stämde 83 men inte idag)
Det var just det här jag tror är uppdaterat i den senare utgåvan... Är det ngn som har bättre koll än jag?

Jag måste också ge dig en stor eloge för din goda ton trots en del personligare påståenden angående ditt barn.
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
jag håller med Nimrah! Nu har vi ett samtal, olika åsikter i vissa frågor men det hör till!

Och helt kort lägger jag till att jag känner igen min egen dotter i din - med sonen så fungerade pakt, avledning, mutor och dålig teater som en dans. Lilla L är av hårdare kaliber och det gäller att träffa rätt med val av medel Direkt annars får vi våra fiskar varma.

Det som hjälpt är ett "åtgärdspaket" av mer delaktighet och mer humor och bus. Och tid - att jag saktar ner mitt eget och familjens tempo och Verkligen försöker ta reda på vad som felas. Det hon ger oss är ständiga chanser att utvecklas och utvärdera oss själva som föräldrar - misstänker att sonen rätt ofta stryker oss medhårs..

Vad gäller "antiklaglagen" här på forumet och i BB så är det nästan det jag gillar mest :D - klaga kan alla men att lösa situationer, förändra och utvecklas kräver medvetet arbete.
För mig är det en hel livsstrategi!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
miniz

Inlägg av miniz »

jaja, plutteli; Nu har jag kollat i alla tràdar du har skrivit i. Orkade naturligtvis inte läsa allt du skrivit det räcker med början för att se att du inte blivit behandlat orättvist. I psd tràden du skrev kunde inte jag hitta nàgot neggo, men jag sökte inte heller, bara läste. Amningstràden fick du lite stryk i, men det är inte sà konstigt eftersom detta är annawahlgren.com och standardmodellen är vàr standardmodell. :lol: I kurforum om friska barn, fick du ingen rspons, sà det âr väl ok.

De andra tràdarna var inte sà nöytrala...
Jag tror inte du har fàtt sà hàrd motstànd som du tycker innan du började kasta ord efter AW. Men om man inte känner sig väl hos nàgon har man nog lite tunnare hud.
miniz skrev: Man har ett beteende, ok, sà hur kan man göra för att hjälpa barnet komma förbi det, sà barnet inte fastnar i det oönskade beteendet. Förstàr du?
Som Clara skrev använder hon sig av humor, som är ett superverktyg om man orkar ta tag i det.
Ibland vill man inte skratta, men troll spricker i solen!
fem älsklingar
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Plutteli skrev:Jo, det står faktiskt att det är ok att dricka under graviditeten och Anna tar ju även exempel på att hon själv "groggade" medan hon väntade på att en av förlossningarna skulle komma igång samt att "alla" gravida dricker vattenblandat vin i sydligare länder för där har man minsann inte hört talas om nån nolltolerans mot alkohol vid graviditet. (vilket kanske stämde 83 men inte idag)
Må så vara. Jag tog för givet att vi diskuterade den senaste REVIDERADE utgåvan.

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Om Svante Weyler (och FF) bara hade kunnat nöja sig med att såga mig och därmed Barnaboken i Sverige och Norge, där jag ju sedan tidigare löpt gatlopp #-o Men nu är drevet igång i Tyskland också. Det började med Bild-Zeitung för några dagar sedan (Tysklands Expressen). Alla följer efter, hela vägen upp till FAZ, Frankfurter Allgemeine Zeitung (lika tung som New York Times). Efter Norge och Danmark bombarderas jag nu fortfarande dagligen med anmaningar att bemöta, låta mig intervjuas, förklara och försvara... NU :!: För i morgon har de deadlline.
Typ.

Mitt tionde barn, Barnaboken, är på väg att förblöda.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:cry: :cry: Kramar till dig Anna!! :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"