Att kura Axel 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Att kura Axel 5 månader

Inlägg av Manfred10 »

Ramsdiskussion är när liten ställer 100 frågor och får 101 svar! Liten frågar, ni svarar, liten reagerar, ställer ny fråga, ni ramsar igen osv tills liten är nöjd! :D

Vi har natt 19-7 men vi är hemma hela högen och har ingen stress på morgonen. Pappan jobbar förstås.... :wink:

Vad har ni för tider att passa?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
tove79

Inlägg av tove79 »

Inatt har Axel sovit hela natten. HELA!
När jag gick in imorse var han visserligen vaken, men inte ett dugg missnöjd. Bajsat hade han gjort också, och det hade nog skett tidigare än så. Så jag vet inte hur länge han hade varit vaken, eller om han vaknat, bajsat och sen somnat om av sig själv med blöjan full. Det spelar ju egentligen ingen roll, så länge missnöjesyttringarna uteblev.

Igår trasslade det med eftermiddagsluren: mormor kom för att hämta storebröderna och Axel vaknade av allt hålligång... sov bara ca 15 min ist för planerade 45. Så när alla hade åkt gav vi honom en 5minutare för att alls få nån fason på kvällen. Tänkte vi rätt där?

Hursomhelst var Axel så trött när det skulle badas och busas att det knappt gick att få honom att le ens. GUD, vad vi jobbade för det där skrattet! :lol: Till slut hittade jag nåt som fungerade och Axel skrattade hela vägen till sängen!

Nattningen innehöll förvisso protester - men inte lika länge som tidigare kvällar (han orkade väl inte). Han lyssnar verkligen på ramsan, det märks, men tydligen måste han "svära" och leva om en del iallafall. Så vi hade några verbala duster om vem som skulle ha sista ordet! :lol:
Sen har vi inte haft ett enda uppvak under natten. Inte ett enda!
Jag är mentalt förberedd på kommande bakslag, men är ändå jublande glad och stärkt denna morgon!
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
klockan

Inlägg av klockan »

Kikar in här och säger stort GRATTIS :D och fint jobbat =D> . Både avseende ansträngningarna att guida lillen, men även avseende den fina Attityden :thumbsup: :heart: . Fortsätt nu på samma sätt, steg för steg.

Jag tycker ni resonerade helt rätt som gav en 5-min "bonus" i det läget som uppstod :D

Vill oxå tillägga (ser att du har 3 barn liksom jag :wink: ) att olika blir det med varje barn, även om man har grundtanken och kunskapen med sig :wink: .

Stor kram :heart:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
tove79

Inlägg av tove79 »

Igår hade vi en riktig katastrofdag då ingenting verkade fungera. Han var svårt sur vid läggning men protesterade bara 5 minuter. Sen vaknade han vid midnatt, men somnade om på 2 ramsor. Imorse hade vi en riktig skitmorgon då Axel började skrika kl 06 och ramsan inte bet ett dugg. Han var så ledsen! :( Det kändes som att vi gjorde ett litet baksteg där.
Men dagen har därefter varit bra och lillen har på klockslaget sovit sina dagslurar och däremellan varit mitt i verkstaden där vi möblerade om, monterade gardinskenor runt hans säng och sydde mörkläggningsgardiner.

Och ikväll uteblev protesten helt! Han knorrade och bökade lite vid läggning men somnade utan att en enda gång höja rösten!
Nu har vi flyttat hans säng tillbaka in i vårt sovrum, med med kolsvarta gardiner runt om. Det ska bli intressant och se hur det påverkar vargtimmen.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
klockan

Inlägg av klockan »

Jag tänker såhär: det går upp och det går ner och det går framåt och bakåt :wink: så är det ju .

Vid för tidiga uppvak på morgonen tycker jag det funkar bäst med en pangramsa och sen ge husljud som stöttning.

Lycka till med flytten in till sovrummet, tror nog det kommer gå galant!

:D
tove79

Inlägg av tove79 »

Flytten in till sovrummet gick så där. Det märks att Axel störs av oss. Vi kan härja helt vilt utanför dörren - igår hade vi en helt galen brottningslek med storebröderna precis utanför sovrumsdörren utan att han reagerade det minsta men när jag och barnafadern går och lägger oss då blir han störd och börjar böka runt och gny. Vi har verkligen världens minsta sovrum, så mellan Axels säng och vår, har vi bara ett draperi (en mörkläggningsgardin runt Axels säng, från skena i taket).

Nu vaknar lilla älsklingen 05.45 varje morgon, 45 minuter för tidigt. När vi ramsar honom då gör vi ju det precis bredvid honom, vilket kanske gör honom förvirrad och ännu mer vaken. Två morgnar i rad har barnafadern fått honom att somna om igen så att vi har kunnat väcka honom med väckarklockan - men jag är rädd att det ska bli en tråkig vana att han vaknar för tidigt och sen behöver hjälp att somna om. På natten händer ju ingenting, som vi alla vet, men det är svårt att efterleva när ungen ligger och låter rakt i örat på mig... :roll:

Så: Rätt? Fel?
Ska han ut ur sovrummet iallafall?

Men i övrigt somnar Axel på en minut utan minsta pip och sover sedan rakt igenom hela natten! Det är bara den där sista lilla 45minutaren som felar. Bra jobbat på lite mer än en vecka tycker jag ändå :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

jag tänker som så att det låter som om det går superbra för er. Bra att pappa fått liten att somna om två mornar. Jag tror att han snart kommer sluta vakna och sova till klockan ringer.

Jag tänker att han gott kan sova kvar i ert sovrum. Om jag förstått det hela så är det bästa alternativet för er. Med draperiet så kommer det gå bra är jag övertygad om.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
tove79

Inlägg av tove79 »

Det känns som att han vänjer sig vid att vakna kvart i sex varje morgon och få hjälp att somna om. Dessutom bajsar han när han vaknar och det kan ju inte vara speciellt angenämnt att somna om i. Nu gör vi ingenting åt det, utan byter först när morgonen har börjat.
Kan det vara så att han har sovit färdigt på 11 timmar och en kvart och därför vaknar? Borde vi senarelägga hans sänggående? Han har natt 18.30-06.30 enligt schema.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Ursäkta om jag missar infon här :oops: , men hur länge har han vaknat för tidigt på morgonkvisten? Det KAN skvallra om en piggis som behöver få kortat sin em.lur.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
tove79

Inlägg av tove79 »

Vi började kuren förra söndagen, det är alltså 11 dagar sedan. Vet inte hur det var i början för då var ju allt upp och ner. Sedan flytten in till vårt sovrum för fyra dagar sedan så har han vaknat exakt 05.45 varje morgon. Men det är ju bara 4 dgr som sagt. Eftersom han trots allt somnat om så har jag tänkt att han nog är trött iallafall.
Nu fuskar han ju redan med sina dagslurar så de är kortare än vad jag tänkt ändå. Sover inte längre än 30 min fast jag schemalagt 45 min.
Idag gick det åt fanders med alla dagslurarna och ungen har knappt sovit nåt :(
klockan

Inlägg av klockan »

Ge det tiiiiiid :wink: Ni är precis ute ur uppföljningsveckan.Det är NU det ska stötas och blötas :wink: .Det tar ca 1 mån innan kuren sitter helt och hållet och jag tror nog att de allra flesta har sina issues som de får jobba med: dagslurar, för tidiga uppvak, vargtimmen etc etc. T ex: vi hade vargtimmen som spökade i ca 2 v efter kuren. Men ger man hela tiden samma självklara besked om vad det är som gäller, samt ser till att förutsättningarna för sömn ges, då är det bara att tuta och köra. Långsiktigt tänk, du vet :)
tove79 skrev:Det känns som att han vänjer sig vid att vakna kvart i sex varje morgon och få hjälp att somna om. Dessutom bajsar han när han vaknar och det kan ju inte vara speciellt angenämnt att somna om i. Nu gör vi ingenting åt det, utan byter först när morgonen har börjat.
Fast vänjer sig ? Nja, jag ser det mer som att det är det här som gäller just nu - det är detta han frågar om. "Är det morgon nu?" Och så svarar ni att "Nej, det är fortfarande natt och du ska somna om". Fine, om du frågar mig :D Han behöver fortfarande besked.

Ang bajsandet så kan jag rek att ge stor mängd med katrinplommonpuré (el päron el kiwi) till frukost el under fm (jag gav typ en hel liten burk när min son var bäbis). Då hinner det som ska komma ut komma under dagen/kvällen. Sen kan man ge ngt stoppande i samband med kvällsgröten/kvällsvällingen oxå: jag körde mkt på banan och blåbär :)

Keep up the good work
:D
tove79

Inlägg av tove79 »

Ja, här har det alldeles spårat ur igen. Axel sov som en dröm men sen slutade han med det. Det nya: Vara vaken på natten och snacka - i timmar! Inatt mellan 01 och 03.
Han är alltså inte ledsen eller ens upprörd, han är glad, och pigg och väldigt vaken. Pangramsa - han svara med att börja skrika.
Ignorera - jo, men han stör ju oss med sitt "pratande".

Så vi har buffat honom, och fastnat lite i det. Han har kolmörkt i sin säng och har ingen anledning att tro att det är morgon.

Om någon orkar svara: Hur ska vi gå vidare nu?
Nat

Inlägg av Nat »

Go kväll!
Vara vaken på natten och snacka - i timmar! Inatt mellan 01 och 03.
Han är alltså inte ledsen eller ens upprörd, han är glad, och pigg och väldigt vaken
Först och främst, stor applåd till att ni har lyckats få er son att vara så trygg och lugn med sig själv och sin säng att han kan vara vaken i 2 HELA timmar utan att bli upprörd. Det är enastående. Bra jobbat för att få en sådan situation =D> Detta är något ni definitivt bör vårda på bästa sätt.
Han är alltså inte ledsen eller ens upprörd, han är glad, och pigg och väldigt vaken. Pangramsa - han svara med att börja skrika.
Du har säkert hör det förr men jag säger det igen, verktyga inte gärna barn som är lugna, glada eller arga. Verktygen är till för att lugna barn som mår dåligt, kanske är rädda, otrygga, ledsna. Att ramsa, buffa, solfjädra ett lugnt barn ger ingen annan effekt än ilska, och då har du ett argt barn istället för att lugnt glatt barn som ligger och jollrar för sig självt...
Först och främst får vi försöka komma tillrätta med hans vakenhet på natten men har han några nätter nån gång ibland där han vaknar och ligger och pratar lugnt och glatt så får ni helt enkelt turas om att använda öronproppar tänker jag :shock:
Så vi har buffat honom, och fastnat lite i det. Han har kolmörkt i sin säng och har ingen anledning att tro att det är morgon.
Sluta genast med buffandet. Ni har ett lugnt och tryggt barn som kan vara vaken själv i timmar utan problem. Det måste ni vårda. Släpp inte in vargen genom att använda dessa fysiska verktyg som är tänkta att användas vid verklig panik såsom hysteri [-X

Några frågor:

:idea: Hur ser ert schema ut?
:idea: Behöver ni kanske dra ner på sovmängden?
:idea: Minska ner antalet antalet sovtillfällen per dag?
:idea: Är ni ute minst två gånger per dag?
:idea: Hur lång tid låter ni det gå från dagens sista sömnpass innan natten börjar?

Många frågor men jag tänker att det är någon av dom som ställer till det för er!

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Jag tycker att ni har jobbat på jättefint! Men jag håller med föregående talare om att ge det tid :wink: . Att han ligger och snackar i sin säng utan att bli ledsen eller upprörd visar ju på att han känner sig trygg i sin säng. Och det vill ni ju inte ta ifrån honom nu eller hur :wink: . Så backa från buffandet nu. Låt honom vara så länge han inte blir ledsen.
Jag tänker att visst han kanske stör er lite just nu, men om ni fortsätter konsekvent med det fina ni åstadkommit hittills så kommer det att ge med sig och ni alla kommer få sova så gott så gott på natten. Kom ihåg att det är en process som faktiskt tar sin tid av konsekvent arbete innan det sitter helt och hållet.

Sedan kanske ni kan se över hur det ser ut dagtid. Kan han kanske behöva mer riktig mat? Utevistelse? Social delaktighet? Mycket golvtid så han kan gymnastisera.

Så fram med den där härliga attityden som jag såg i början av den här tråden :D Ni kommer fixa det här! :D

//Norahsmamma :D

Ps. Ser att du fått ett förträffligt svar från Nat, men jag skickar med lite extra pepp här då :wink: :D
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
tove79

Inlägg av tove79 »

Tack för svar. Det gav mig lite att tänka på. Ok, vi har öronproppar inatt. Hans sovtider ser ut som schemat i början av tråden, jag har följt det så noga det går.
Vi är absolut ute minst två gånger om dagen, och jag ser till att han inte bara sover när vi är ute, utan också har vakentid så han kan kolla in världen runtomkring.

Men vi ska sluta buffa och ramsa i onödan. Jag tar till mig. Axel har i min mening aldrig egentligen upplevt som otrygg, han har sovit i sin egen säng från början. Det jag ville komma till rätta med var de många uppvaken då han ville äta. Eller vara vaken på fel tider på dygnet :lol:
Han gråter aldrig. Har egentligen bara sett honom ledsen när han fått vaccin på BVC, men knappt ens då. Han missnöjesyttringar är ofta ilska/frustration istället. Så tolkar jag det, men vad vet jag! Tack ändå för komplimang, känns fint att han är trygg och nöjd, även om klockan är 2 på natten...

Han har 15 tim sovtid inplanerat under dagen, utifrån rekommendationen för en 5-6månaders.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"