Hjälp hjälp hjälp...
-
Erahsmamma
Re: Hjälp hjälp hjälp...
Tack för svaret! Inatt så vaknade hon mer än den 3 natten då hon sov väldigt bra.. Men nu får man lix fråga sig själv en extra gång- haha har jag verkligen sovit? För känner mig såå trött o gosig lix har nog kommit in i zombiestadiet!! Är så skönt i sängen nu.. Har alltid vridit och vänt på mig, och legat vaken och inte kunnat somna om på nätterna... Men iaf, ja, jo jag har kännt att vi har dialog, men som sagt så verkar hon inte tycka att det ska bli skönt att sova på natten, så fort jg lägger ner henne så blir hon ledsen, som om hon tycker att ngt hemskt väntar. ne jag vet att jg inte ska dröja mig kvar hos henne, men går ju inte om hon blir hysterisk?.
Då måste jag solfjädra.
Då måste jag solfjädra.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Läs mer under "vanliga frågor" på startsidan på forumet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
t ex "Hur hittar vi attityden ?" samt " Hjälp! Barnet skriker vid läggdas så fort vi inte verktygar".
Kanske hittar du ngt matnyttigt där?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
t ex "Hur hittar vi attityden ?" samt " Hjälp! Barnet skriker vid läggdas så fort vi inte verktygar".
Kanske hittar du ngt matnyttigt där?
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
-
Erahsmamma
har kollat in dom vanliga frågorna.
Men känns så jobbigt iallafall.
Ska jag kanske backa ett steg och solfjädra ändå tills hon känner sig lugn?.
På dagarna har hon alltid sovit i vagn ute, men idag fick hon sova middagsluren i min säng. Hon var väldigt ledsen nu när jag la henne. Fick till och med buffa, och knappt det hjälpte först.
Så fort jag lägger henne tillrätta, så tittar hon på mig och börjar gråta- som , är det detta hemska nu igen.
Det ska ju vara något bra och skönt att få sova..
Men känns så jobbigt iallafall.
Ska jag kanske backa ett steg och solfjädra ändå tills hon känner sig lugn?.
På dagarna har hon alltid sovit i vagn ute, men idag fick hon sova middagsluren i min säng. Hon var väldigt ledsen nu när jag la henne. Fick till och med buffa, och knappt det hjälpte först.
Så fort jag lägger henne tillrätta, så tittar hon på mig och börjar gråta- som , är det detta hemska nu igen.
Det ska ju vara något bra och skönt att få sova..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Erahsmamma
Hon somnar ju alltid tillslut, men är nästan av utmattning då.. börjar kännas som 5 min- metoden.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Erahsmamma
sen kände jag mig så hård mot henne, för jag hade svårt med tålamodet, ramsade så¨högt, och tryckte till rejält vid solfjädern.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Vill du berätta precis hur du gör när det är dags för läggning?
Känner du att dottern är ledsen och att du brister i förmedlande av lugn och säkerhet tycker jag att ni ska överväga att avbryta kuren och läsa på mer. Komma igen när ni känner er stärkta och vågar ta ledningen och visa vägen till god sömn för dottern.
Känner ni att ni vill fortsätta måste ni förmedla LUGN OCH SÄKERHET, läs på mer i de avsnitten i boken. Alltså inte stanna kvar extra i rummet vid läggning för att hon ska bli lugn, inte tycka synd om och oroa er för att "nu kommer det där hemska...
=sova"
Jenny
Känner du att dottern är ledsen och att du brister i förmedlande av lugn och säkerhet tycker jag att ni ska överväga att avbryta kuren och läsa på mer. Komma igen när ni känner er stärkta och vågar ta ledningen och visa vägen till god sömn för dottern.
Känner ni att ni vill fortsätta måste ni förmedla LUGN OCH SÄKERHET, läs på mer i de avsnitten i boken. Alltså inte stanna kvar extra i rummet vid läggning för att hon ska bli lugn, inte tycka synd om och oroa er för att "nu kommer det där hemska...
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Erahsmamma
Aldrig att jag bara skulle kunna sluta nu? fasen vad ska jag då göra? Vid läggning gör jag som så: skratt till godnatt, läger henne i sin säng, lägger henne på sidan och lägger henne tillrätta, - då brukar hon gnälla till, och bli riktigt ledsen, jag börjar ramsa, om hon är lugn så ramsar jag mig ut, om inte måste jag solfjädra, då brukar hon komma till ro. Dock igår, fick jag även buffa... och nu när hon sov middag så ska hon sova vid 2, men somnade inte förns halv 3, sen sov hon till tio i 4, och ska egentligen sova till 4. Men iaf, då vid tio i vaknade hon och var jätteledsen, då fick jag gå in och buffa på henne, hon somna om efter mkt om och men, sen vakna hon igen och kl hann bli över fyra, men vill ju inte ta upp henne när hon är jätteledsen då är det ju bättre att hon får somna om 5 min och så väcker man henne me tjo och hej ist?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Erahsmamma
Men ska jag hellre backa vid läggning nu? Och solfjädra tills hon blir sömntung, så att hon känner sig säker?
Är inne på 7 natten nu i natt
Är inne på 7 natten nu i natt
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
Du upprätthåller konstant krisläge genom att vara kvar i rummet. Läs på i de avsnitten jag tipsade om ovan i boken, sidorna 46-74, läs extra på sidan 67 och framåt. Samt sidorna 180-182.
I kväll gör du en ljus och trevlig läggning! Leee
hela tiden. Skratta och busa ordentligt. Lägg till rätta, kort solfjäder och ramsa UT i samma veva som du släpper solfjädern. Inte tveka, DU MÅSTE VETA VAD DU GÖR! 8) Utanför stöttar du med husljud, ramsa vid behov. När det känns som om du verkligen vill gå in, då ska du ramsa. Sysselsätt dig med något VIKTIGT!
Du måste tro på vad du gör och att du gör det rätta! hur ska du annars kunna förmedla detta?
Jag ber dig oxå lägga in dotterns födelsedatum samt datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur. Då är det lättare att svara på dina inlägg.
Jenny
I kväll gör du en ljus och trevlig läggning! Leee
Du måste tro på vad du gör och att du gör det rätta! hur ska du annars kunna förmedla detta?
Att backa är att lämna över MER till liten inte att stanna kvar.Erahsmamma skrev:Men ska jag hellre backa vid läggning nu? Och solfjädra tills hon blir sömntung, så att hon känner sig säker?
Jag ber dig oxå lägga in dotterns födelsedatum samt datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur. Då är det lättare att svara på dina inlägg.
Helt rätt därför har du marginalkvarten, men buffen skulle du lämnat därhän. Somnar hon inte om med ramsan så gå in i en andningpaus och servera ett glatt återseende!Erahsmamma skrev:men vill ju inte ta upp henne när hon är jätteledsen då är det ju bättre att hon får somna om 5 min och så väcker man henne me tjo och hej ist?
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej igen!
Vet du! nu har jag läst hela din tråd och jag kan liksom inte hitta någom början på din kur. Hur gick första natten? Sitter lugnet? Är du tillräckligt påläst? Det känns ändå som om du behöver pausa tycker jag i alla fall några dagar. LÄS, LÄS, LÄS tills ögonen blöder och sen bestämmer du ett datum för start och KÖR HELA VÄGEN inte lite grann bara. Då följer du lathunden till punkt och pricka OCH schemat! Ha den framför ögonen hela tiden. Du sänder budskap i det oändliga nu och upprätthåller konstant krisläge!
Jenny
Vet du! nu har jag läst hela din tråd och jag kan liksom inte hitta någom början på din kur. Hur gick första natten? Sitter lugnet? Är du tillräckligt påläst? Det känns ändå som om du behöver pausa tycker jag i alla fall några dagar. LÄS, LÄS, LÄS tills ögonen blöder och sen bestämmer du ett datum för start och KÖR HELA VÄGEN inte lite grann bara. Då följer du lathunden till punkt och pricka OCH schemat! Ha den framför ögonen hela tiden. Du sänder budskap i det oändliga nu och upprätthåller konstant krisläge!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Erahsmamma
Ja, men jag kan ju inte bara sluta nu? På nätterna får jag ju ändå sova mer är någonsin? Då kimmer väl det också försvinna heöt?! Och det orkar jag inte!!?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Om du nu ändå bestämmer dig för att fortsätta LÄS i kväll, läs allt du blivit rekommenderad och sen måste du börja göra baksteg så dottern kan göra framsteg. Dvs. man måste hela tiden göra mindre och mindre så hon får ansvar att göra mera och mera.
Anna skriver så här i boken:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
8)
Om du nu ändå bestämmer dig för att fortsätta LÄS i kväll, läs allt du blivit rekommenderad och sen måste du börja göra baksteg så dottern kan göra framsteg. Dvs. man måste hela tiden göra mindre och mindre så hon får ansvar att göra mera och mera.
Anna skriver så här i boken:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Det är här du har fastnat, nu är det dags att gå vidare, inte stanna och tro att du är klar om du hänger med? Så det är därför det är så viktigt att du slutför arbetet, sluta inte mitt i nu. Ända in i mål vill vi.Om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, kommer du att se att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn - när du bara vet hur du ska göra.
När du lyckas med det, då växer självkänslan!
Och då kan du frestas att slå dig till ro, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!
Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla säkerheten. Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Erahsmamma
Hej torsmamma! Det stämmer, jag har fastnat. Har läat på ikväll om både lugnet och säkerheten. Ikväll efter skrattet till godnattet, så skulle jag lägga min dotter, dock hade hon hicka, så hon var lite små irriterad över det. Tyckte lite synd om hemne, och tanken slog mig om jag skulle vänta ur hickan, men då skulle jag hamna helt utanför schemat och nej, det går inte. Så jag la henne, tillrättaläggning, på med täcke, och lätt solfjäder ramsar och ut, hon blir irriterad, jag ramsar utanför 4•2 ca med bekräftelseramsa. Går där ifrån, hon blir ännu mera irriterad, jag går dit,
Gör samma sak igen, går därifrån, hon är fortfarande aeg, jag ramsr igen, hon blir väldigt arg, jag går in, lägger tillrätta, solfjäder, ramsr mig ut,
Hon blir hysterisktarg, kiknar, hostar av gråt, jag ramsar utanför, utan resultat, går in lägger tillrätta, solfjädrar ramsar mig ut, hon är fortfarande hysterisk, jag får gå in igen och gör solfjäder, ramsar, får gör några buffftag sen ut, och tyst..
Gör samma sak igen, går därifrån, hon är fortfarande aeg, jag ramsr igen, hon blir väldigt arg, jag går in, lägger tillrätta, solfjäder, ramsr mig ut,
Hon blir hysterisktarg, kiknar, hostar av gråt, jag ramsar utanför, utan resultat, går in lägger tillrätta, solfjädrar ramsar mig ut, hon är fortfarande hysterisk, jag får gå in igen och gör solfjäder, ramsar, får gör några buffftag sen ut, och tyst..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Erahsmamma
Kommer det bli bättre om jag fortsätter så här? Då låter jag ju henne fortsätta till nästa steg? Eller kommer det fortsätta med hysteri? Vet vad som står i boken, men man måste ju se själv i praktiken också. jag vet att jag förmedlar krisläga om jag står och skulle buffa på henne minsta lilla i nuläget, men hon var hysterisk, verkligen!! Fasen,
Vet inte riktigt ska jag fortsätta med att lägga tillrätta, lätt aolfjäder, ramsa och ut, även om hon blir så hysterisk så hon nästsn somnar av utmattning.. Elr är det att hon lyssnade pånmig tillslut?.. Får jag väl se imorgon.
Men vet att jag läste en insändare här från någon mamma som du lagt upp i en av dom vanligaste frågorna" och hon beskrev samma problem
Som jag, och hon hade då somfjädrat riktigt länge, ca 20 min, sen
Nästa natt hade hon bestämt gått vidare med tillrättaläggning, lätt solfjäder och uut.min dotter kanske har blivit osäker på lugnet? Att jag slutade solfjädra "längre tid" för snabbt, så hon började känna sig osäker?
Vet inte riktigt ska jag fortsätta med att lägga tillrätta, lätt aolfjäder, ramsa och ut, även om hon blir så hysterisk så hon nästsn somnar av utmattning.. Elr är det att hon lyssnade pånmig tillslut?.. Får jag väl se imorgon.
Men vet att jag läste en insändare här från någon mamma som du lagt upp i en av dom vanligaste frågorna" och hon beskrev samma problem
Som jag, och hon hade då somfjädrat riktigt länge, ca 20 min, sen
Nästa natt hade hon bestämt gått vidare med tillrättaläggning, lätt solfjäder och uut.min dotter kanske har blivit osäker på lugnet? Att jag slutade solfjädra "längre tid" för snabbt, så hon började känna sig osäker?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
kurstart 2012-02-18
-
Erahsmamma