Hjälp hjälp hjälp...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
Erahsmamma

Re: Hjälp hjälp hjälp...

Inlägg av Erahsmamma »

Förutom enbart bm-målet på morgonen så tycker du alltså att jag bör ge bm efter maten vid varje måltid ist för att ge det enskilt? Det vore väl egentligen väldigt smidigt, och sammlat, är bara att jag är rädd för att hon inte ko
Mer vilja ha ngn bröstmjölk då, för brukar alltid mata henne så hon blir proppmätt av puree ellr annat. Och det är så viktigt för mig att fortsätta med
Ammning särskilt med tanke på att hon är så känslig med eksem och allt.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Då kan du amma först vid varje måltid, då äter hon BM I första hand. :wink: Fyll på med så mycket mat och frukt du sen kan. :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo hehe det har du ju rätt i :), men iaf, jag tänker köra såhär  
7.30 bröstmjölk 
8.15 frukost men familjen gröt+ fruktpuree
10.30-11.30förmiddagslur
11.45 grönsakspure+bröstmjölk
14.00 bröstmjölk
14.30-16.00  eftermiddagslur
16.15 grönsakspuree+ fruktpuree+ bröstmjölk
18.30 välling
19.00pyamas, ordning för natten, 
19.30 bröstmjölk
20.00 godnatt
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

elr, ska jag lägga till en halvtimme på eftermiddagen då ja kanske.. så att hon somnar 2 ist?,
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Härligt att du bestämt dig för att kura :D
Jag skulle bara vilja komma med lite tips och tankar angående ditt schema. Det ser ut att vara lite många måltider. Det rekommenderade är ju 4 mål plus nattslurk, med 3-4 timmar mellan varje mål. Detta för att de små ska få chansen att bygga upp en ordentlig aptit så att de äter mycket vid varje mål och då kan sova gott hela natten med mätt mage. Jag har förstått av tidigare inlägg att du vill behålla amningen i så stor utsträckning som möjligt och då tycker jag att Torsmammas förslag om att ge BM först varje mål är en bra idé.

Men nu har ni ju redan startat kuren (om jag förstått rätt) och då ska ju inte eventuella schemaändringar ske förrän tidigast efter uppföljningsveckan, men jag tycker ändå att du kan lägga henne kl 14. Om jag får peta lite till :oops: :) så tycker jag att du ska korta ner första luren till 45 min då det är ett mer naturligt sömnpass för de små, dvs de är mer lättväckta efter just 45 min.

Lycka till!
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Hej!, ja jag har redan pillat lite i det själv.. även om jag inte skulle ha gjort det.. utan hon får en 45 minutare på förmiddagen och 2 timmar på eftermiddagen.. igår vägrade hon dock att sova dom två timmarna.. men jag tog itne upp henne utan lät vänta till kl blev 4 och förökte då få henne att somna om. Senare på kvällen fick hon en 5 minutare, och sedan blev hon laggd som det var sagt.
Dock när jag ska lägga henne på kvällen, (elr på eftermiddagen (om jag itne går ut med barnvagnen), så blir hon jätte ledsen när jag ska lägga henne tillrätta, även om vi på kvällen har innan prcis haft "skrattet till godnattet", känns hemskt.. :/ men sen på natten somnar hon om enbart genom ramsa nu.. men är mkt svårt vid läggdags.. då får jag fortfarande solfjädra, och buffa lite..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Oj skrev lite fel.. försökte få henne att somna om till kl 4. vid 4 tog jag upp henne!
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
klockan

Inlägg av klockan »

Hej igen,

ja, hur är det - har du inlett kuren, eller?

Kurar man så är det väldigt viktigt att man håller schemat till punkt och pricka så att schemat har en chans att sätta sig i både kropp och knopp hos barnet. Så fortsätt kämpa på med det, även om hon envisas med att vakna innan utsatt tid.

Osäker på vilket dygn du/ni är inne på (?) men f rom dygn 3 så skall solfjädern ha tagit över från buffningen, om det nu är så att man "måste" gå in.

:?: Är lugnet etablerat? Det är en förutsättning för att hon ska kunna börja ta till sig ramsan på allvar.Just nu är det frågandets tid, och du/ni ska svara, svara, svara - som vi brukar säga "låta ramsan sätta sig". Använd olika röstläge/tonläge/satsmelodi. Låt det bli till en kommunikation mellan dig och henne dvs hon frågar du svarar...avvaktar fråga - svar osv osv. Vi vuxna ska alltid ha det sista ordet.

Gnöl och prat och joller mm lämnas bäst ifred. Att låta barnet veta att man finns där görs bäst m h a husljud, dvs stök och bök utanför dörren så att barnet får till sig att allt är som vanligt, vi finns här, men du ska sova nu.

Avs ledsenheten vid läggningen så tänker jag, att ni kanske är på väg in i en "ond" cirkel, där hon "förväntar sig" att du ska buffa/solfjädra, medan det går hur bra som helst på natten att somna om m h a ramsan. Är du med på hur jag menar (?). Att då istället ramsa sig ut, med självklarhet och sen visa att man finns därute (husljud i kombo med ramsan) kan vara ett sätt att komma bort från det... Förstår du hur jag menar?

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo, grejen är ju den att hon somnar alltid i sängen på sidan då jag lägger henne tillrätta, men om jag föröker gå ut innan hon har kommit till ro blir hon jätteledsen, då funkar lix inte att jag ramsar mig ut, dock när hon väl har somnat och vaknar igen
Då räcker det med att jag ramsar utanför dörren. Ja.. Det är väl 4 natten nu inatt. är bara så henskt att hon ska vara så ledsen när hon ska somna, så fort jg la ner henne så var det som - nej snälla mamma jag vill inte ligga här :(
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
klockan

Inlägg av klockan »

Väntar du länge inne i hennes sovrum innan du går ut? Nedläggningen, ska gå snabbt, tillrättaläggandet, kort markering och sen ramsa ut. Tänker ifall det är så att du står kvar (?) för DÅ kan jag förstå att hon frågar och undrar vad det är.

På sida får man somna, man får somna hur som helst (el uppfattade jag dig fel, som att det skulle vara ett problem? :wink: ). Vi bara ser till att tillrättaläggandet blir enl oss, sen väljer barnen själva hur det gör :D .
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo det kanske jag gör. Men hon blir jätteledsen innan jag äns hunnit ut genom dörren. Hur gör jag då lix? Dka jag låta henne skrika då? Det vill man ju inte! Då känns det bättre att solfjädra på henne en stund extra ist. Buffa behövde jag inte göra igår iallafall.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Sen en till sak, det känns som erah är tröttare dom här
Kurdagarna? Och inte lika glad?:( konstigt nog.. Kan det vara så att eftersom jämt när hon vaknat förr har hon alltid fått tutte, och lix inte hunnit vaknat till, nu vaknar hon ju och får somna om själv.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Det handlar inte om att tysta tjejen till varje pris. Hon måste få utrymme för att reagera. Det är en väsentligt skillnad på att låta barn skrika utan åtgärd= ställer frågor utan att få tillfredställande svar- och låta barnen få utrymme att reagera= ställa frågor och få TILLFREDSTÄLLANDE svar. Inte svar i form av ens älskvärda sällskap- för det leder ingenstans. Om barnet frågar efter säkerhet så hjälps det inte att man står och klappar på barnet i sängen. Man skall hålla vakten och hålla vargen stången. Ramsan och husljuden blir de verktyg som kommer att övertyga damen om hennes säkerhet.

Sakta men säkert så håller du på att lära henne att det går inte alls att somna tryggt och säkert i sin säng. "Mamma måste stå inne vid sängen och för att du ska sova- gud vet vad som händer om jag inte står kvar." Det här handlar om att LYSSNA alla "gråt" är långtifrån ledsna. Utifrån vad hon frågar skall hon ha svar.

Du måste mota bort dina vargar här. Nu blir det en ond spiral- du tänker att hon blir ledsen när du går ur rummet och blir antagligen ganska stel och konstig. Ni busar och skrattar och ner i säng, inga krusiduller. Tillrättaläggande, andas gärna HÖGT. UT med självsäker, stadig ramsa. Den sviktar inte fast att du hör att liten börjar att ställa sina rättmätiga frågor. Dra ett par verser extra om du känner att det behöv- tänk dialog här och att "få ner henne". Sedan handlar det som vanligt om att avvakta och lyssna. Är det KRIS så har du en snabb solfjäder till hands som följs av en stadig ramsa.

Har du upplevt dialog med tjejen? När du får henne att gå ner sig i frågandet och faktiskt bli lugnad? Vägen dit går via ramsdiskussion och den kan ta sin tid men genom den så får man ett verktyg så är guld värd!

Det är inget konstigt att hon är trött nu, mycket som är på gång. Låt det vara lugnt och fridfullt på dagarna och håll tiderna.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Lilloppansmamma skrev:Det handlar inte om att tysta tjejen till varje pris. Hon måste få utrymme för att reagera. Det är en väsentligt skillnad på att låta barn skrika utan åtgärd= ställer frågor utan att få tillfredställande svar- och låta barnen få utrymme att reagera= ställa frågor och få TILLFREDSTÄLLANDE svar. Inte svar i form av ens älskvärda sällskap- för det leder ingenstans.
Så sant så! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"