16 månader-vill inte sova på dagen.

Skriv svar
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

16 månader-vill inte sova på dagen.

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Lillpojken är ett riktigt charmtroll! 16 månader på pricken idag. Natt 19-07 som han sover sig igenom utan problem.

07.30 frukost
9.30 frukt
11 lunch
12-13.30 sova 1,5 timme
14.30 mellis
17 middag
19 godnatt

I en vecka har han nu krånglat med insomnandet på dagen. Han sover inne i sin spjälsäng. I dagsljus. Tidigare har det tagit ungefär en kvart. Men nu tar det 45 min-en timme! Sen sover han 1 timme och 15 minuter ca. Vaknar då av sig själv och är glad.

Han leker i sängen. Pratar, ropar, kastar ut grisen (hans snutte). Är tyst ett bra tag, gapar lite till. Gnäller. Leker. Är inte ledsen förrän precis innan han är på väg att somna.

En gång förra helgen somnade han inte alls så maken plockade upp efter 1,5 timme.

Jag tänker att vi ger förutsättningarna för att sova men när vi lägger runt tolv så verkar han inte alls trött. Och ja, vi är ute en timme på fm och har även varit och badat på fm men han somnade ändå inte på "utsatt tid".

Vi har lite tidspress på oss eftersom vi måste väcka 13.30 för att hinna hämta storasystrarna på förskola och skola till kl 14.

Jag har trixat med hämtningstiderna den senaste veckan. Hämtat systrarna tidigare medan han ligger hemma och sover för att han ska ha möjlighet att få sin 1,5 timme.

Jag har funderat på att senarelägga hans sovning till 13 och hämta systrarna innan?

Eller att testa att mörklägga rummet även dagtid? Fast jag tycker inte det är optimalt. Han måste ju kunna somna på dan lite överallt.

Eller ska jag bara stå ut. Han utvecklas i rasande fart just nu. Både motoriskt och med språket. Jag tror helt enkelt att han inte har tid att sova just nu.

Tips, erfarenheter?!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: 16 månader-vill inte sova på dagen.

Inlägg av Sofias mamma »

:D Hej

Jag tycker gott ni kan mörklägga även dagtid, det gör jag själv. När ni är på vift kanske han somnar i rullande vagn med liten filt som mörklägger? Själv så håller vi oss oftast inne vid lunchvilan och är ute/borta före eller efter. Tiden går snabbt och snart sover han inte dagtid längre och då kan ni åka iväg heldagar lättare. Så tänker jag :D .

Verkar stressigt att väcka 13.30, då måste han i princip somna direkt han läggs, vilket inte alla barn gör... Kan ni inte lämna tjejerna 30 min senare och hämta 14.30 istället? Är det för att ni har 15-timmars vecka (eller 30 beroende på kommun)? I sådana fall har jag hört att det inte finns lagstadgat att det måste vara mellan vissa klockslag, även fast 30-timmars barn oftast går 9-15. Kan vara värt o kolla upp.

Fortsätt ni som ni gjort, tänk förutsättningar att somna, det här är nog en tillfällig fnurra, jag tror nog han kommer somna dagtid snart igen. Kanske han känner av er stress kring insomnandet?

Skrattar ni innan läggningen även dagtid?
Är han riktigt mätt? Ser att ni har kort tid mellan mellis och lunch, äter han bra vid lunch ändå?

Lycka till, kram :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: 16 månader-vill inte sova på dagen.

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Tack för lite funderingar!

Jo, vi har 15 timmars vecka på Selma som går på förskola och Linnéa som går i förskoleklass får gå 10 timmar utöver "skoltid".

Det finns inte möjlighet att ändra tiderna eftersom Selma inte får äta frukost på förskolan när vi är föräldrarlediga och inte heller mellis som serveras strax efter 14. Barnen ska vara hämtade kl 14 helt enkelt. Dessutom startar de pedagogiska aktiviteterna och diverse grupper kl 09 på fm. Så det passar inget vidare att dyka upp 09.30 heller.... Och linnéa har obligatorisk skoltid 08.10-11.30.

Och ja, det är skitstressigt!! Det är verkligen inte smidigt med alla lämningar och hämtningar.

Nu har jag tänkt testa att lägga Elias närmare 13 i tre dagar här över helgen samt på måndag. Somnar han mycket snabbare då så ändrar jag flickornas hämtningstider (det är minsann inga problem att minska ner på barnens vistelsetid!) till 12.30-12.45, så vi hinner hem och kan lägga elias efter hämtningen istället.

Så får vi utvärdera och se hur det blir. Skulle ju också kunna lära honom att sova i vagnen för att kunna gå och hämta flickorna. Men jag vet att de gånger jag gjorde så i höstas så vaknade han när vi kom in på skolgården eller dagis. Känns bättre att han får möjlighet att sova sin 1,5 timme, ostört. Tänker att vi säkert kan backa tillbaka till sovning 12 så smoningom. Om inte innan så blir det naturligt så i höst då han börjar i förskolan han med.

Tack igen. Skönt att reda ut sina egna tankar så här på forumet. :)
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: 16 månader-vill inte sova på dagen.

Inlägg av Sofias mamma »

:thumbsup:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: 16 månader-vill inte sova på dagen.

Inlägg av lilla mia »

Idag somnade han på 5-10 minuter trots en nybyggd snögubbe utanför sovrumsfönstret! Och somnade fint även ikväll, vanlig tid. :D :D
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: 16 månader-vill inte sova på dagen.

Inlägg av Sofias mamma »

Härligt :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"