Hur minskar jag sömnen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lojsan

Behöver hjälp med dagslurarna.

Inlägg av lojsan »

Började kura i måndags och HERREGUD vilken jävla grej :D Sonen på 4 månader sover redan från 20:00 till 05:30 då han vaknar och snackar med sig själv och somnar om på en ramsa. Kan knappt tro det själv.

MEN. Jag har problem med dagslurarna. På kvällarna blir han inte förbannad när han läggs, men på dagarna blir han skogstokig. Gråter i vagnen (skär i hjärtat). Och jag vill inte stå och vagna till han somnar eftersom jag är rädd för att fastna i det träsket. Nu gör jag såhär:

Ramsar x 4
Ner i vagnen, vagnar bara några tag, ramsar x 4 och går ut
Han gallskriker - jag försöker låta bli att gå in. Ramsar utanför dörren utan resultat. Tar väl knappt två minuter innan jag inte står ut mer.
Går in, lägger tillrätta, vagnar kort (han tystnar direkt nästan)
bekräftar och går ut
Han gastar
Och så går jag in och lägger tillrätta, vagnar kort, bekräftar när han är tyst och går ut.

Det håller väl bara på typ 10 minuter vilket inte är så farligt egentligen, men jag är rädd för att jag gör fel. Går jag bara in och lägger tillrätta så somnar han fortare - men det blir tre tillrättaläggningar på kanske 8 minuter. Har försökt plöja boken men det handlar så mycket om nattsömnen/läggningen och den funkar finfint.

Så snälla - vad gör jag för fel? Hur ska jag göra istället? Är det verkligen okej att han blir så himla ledsen? (Vi pratar tårar ledsen, inte förbannad). Och är det okej att gå in och vagna kort och lägga tillrätta tre ggr på tio minuter för att han ska somna såhär på dag fyra, eller ska ramsan vara nog? Eller borde jag stå i början och vagna tills han är så avslappnad att han snart kommer somna?

Tusen tack på förhand
Elias 2011-10-11
Kurstart 2012-02-13
LilloppansMamma

Re: Behöver hjälp med dagslurarna.

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit! :lol:

Härligt att höra att ni fått fina resultat av SHN- njutningen ligger runt hörnet för er alla. :wink:

Dagslurarna har en tendens att strula. Lägg gärna in schemat för gossen.

Precis som du är inne på så är det ramsan som skall odlas här. Ni måste vidare till säkerheten även på dagslurarna. Har ni alla lurarna i vagnen? Min högst personliga åsikt är att man bjussar på en säng på långvilan. :D Ni skall ta en diskussion med gossen att det går alldeles utmärkt att sova gott på dagen också. I nuläget blir det lite för mycket trafik för att gossen skall känna sig säker. Och lyssnar du och hör att han är ledsen så skall han i FÖRSTA hand få en självsäker och hurtig ramsa. Ramsan akompanjeras med rejäla husljud. Vid kris får man en snabbt tillrättaläggande och en mjuk solfjäder.

Man skall inte vara rädd att ta en diskussion med ramsan- på så vis blir den ett verktyg som är nästintill magisk. Om liten frågar 100 gånger så skall de få 101 svar. Så enkelt och så svårt. :wink:

ps, lägg gärna in sonens födelsedatum samt kurstart i din signatur ( kontrollpanel, profil, signatur)

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
lojsan

Inlägg av lojsan »

Åh tack!

Jag följer schemat jag hittade här inne:

Första målet: kl 7- (högst) 8, ca 200 g, trugas!
Sova 1,5 tim: kl 8.30-10
Andra målet: kl 10-11
Sova 1,5 tim: 11.30-13
Tredje målet: kl 13-högst 14
Sova 45 min (håll tiden!) t ex 15-15.45
Fjärde målet: kl 16-högst 17
Sova 45 min, t ex 18-18.45
Femte målet: kl 19-högst 20 - sova natt.

Ska jag byta till säng nu under kurveckan? Blir det inte kluddigt?

Ok, så även om han gastar och gråter så ska jag stå i andra rummet och hojta ramsan och skramla med saker tills...? Ja tills närdå? Tills han skrikit sig trött? Tycker det är så jäkla svårt :shock: Det går ju så mycket fortafre att bara gå in, vagna några tag (typ 10) tills han lugnat sig... :oops:
Elias 2011-10-11
Kurstart 2012-02-13
klockan

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

kikar bara in här och flaggar lite (mkt :wink: ) för schemat.

Det ser lite upphackat ut med 4 pass varav 2 st är 1.5 och 2 st 45 min ...EN lur BÖR vara längre än de andra.

Här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

hittar du fina tips avseende schema för olika åldrar beroende på om man har en piggis el en tröttis. Där finns förslag på hur man kan lägga upp dagsschemat utifrån en 11-tim natt , men på ett lte annat sätt än ni har gjort , så det blir mer sammanhållet :wink: å så att man får den där lååångluren. Om ni nu inte vill ändra och köra 12 rim-natt ist (då kan ni ha 45+2+45 på dagen).

Och så vare det här med maten :D Har ni börjat med fast föda ännu? Annars rekommendrar jag starkt att ni gör det nu. Mätt mage = förutsättningar för sömn, och då innebär det att man fylls på med jämna mellanrum under dagen. Man kan tuta på ganska bra om inte magen protseterar...inom 1 mån tid kan ni lätt vara uppe i 5 fulla måltider (gröt/välling, puré och frukt). Här gäller oxå ATTITYDEN. Mat är gott och roligt! :D :thumbsup:

Jag tror att mkt av det du beskriver avs tjorvet med dagslurarna faktiskt har med schemat att göra. och kanske med maten oxå. Tänker på detta oxå nämligen:

:?:
lojsan skrev:kl 7- (högst) 8
menar du att du ger maten antingen tidigast 7 ELLER antingen senast 8? :arrow: Maten skall komma på EXAKT samma klockslag från dag till dag :wink: på samma sätt som lurarna. På detta sättet ställer man in kroppens klocka och synkar den stora helheten.En sån liten en som en 4-månaders är vrålhungrig när det är dax att kliva upp, så man behöver absolut inte vänta, utan ha frullen redo!

Så, läs på och fundera ut ett nytt schema är mitt heta tips. Ändra sedan i o m att uppföljningsveckan är över (inte förrän dess). Ge det 10 dgr att sätta sig och utvärdera sedan.

Ok? :thumbsup:

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
lojsan

Hur minskar jag sömnen?

Inlägg av lojsan »

Vi har kurat vår son och det fungerar underbart. Men nu är han äldre och har minskat sömnbehovet med ca 30 min. Hur gör man då? Är det bara att korta en av 45-minuterslurarna med 25 minuter?

Hans schema är PM:et jag hittat här inne:

Första målet: kl 7
Sova 1,5 tim: kl 8.30-10
Andra målet: kl 10-11
Sova 1,5 tim: 11.30-13
Tredje målet: kl 13-högst 14
Sova 45 min 15-15.45
Fjärde målet: kl 16-högst 17
Sova 45 min, 18-18.45
Femte målet: kl 19-högst 20 - sova natt.

Det schemat funkar kanon på honom, men nu ska det som sagt minskas.
Elias 2011-10-11
Kurstart 2012-02-13
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Hur minskar jag sömnen?

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Tog mig friheten att sammanfoga dina trådar då vi helst har en tråd per barn. Blir lättare att hålla koll då :wink: . Hoppas att det är ok.

Vad härligt att höra att det funkar så bra för er! =D> :D

Visst är han 6 månader nu? Då är sömnbehovet 15h. Om ni fortsatt vill ha 11-timmarsnätter så skulle jag rekommendera att antingen kapa sista luren till 20 min, alternativt ta bort den helt, beroende på om ni har en piggis eller tröttis. Det kan ju bli så att det sista vakenpasset blir lite långt om ni gör om till 3-lurschema, men då kan ni ju eventuellt senarelägga den med 30 min så att den ligger 15.30-16.15. Jag personligen skulle dock rekommendera att ha 12-timmarsnätter eftersom jag tycker att det är lättare att bygga ett schema efter det, men det är jag det :wink: .

Här får du en jättebra tråd för schema-inspiration. Det är samma tråd som du blivit tipsad om tidigare, men kika gärna in där igen :wink: :D

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"