När jag räknar på det schemat du har skrivit ovan får jag ihop 16-16.35 min sömn/dygn.
Detta är bara upplagt för att få problem.
Sen maten... Han är hungrig, det är jag inte ett dugg tveksam över. Så att mata var 3:e timma på natten vid 4 mån om man helammar är inte heller det konstigt.
Att sen inte har något "fast schema" gör ju att dagarna blir lite "flytande" och då får man nattsömn därefter med.
Jag använde ju mig av "nattmackan" vid 4 mån för att få till bättre nätter. Kanske kan vara något?
Kolla bland "vanliga frågor" så tror jag du får recept.
Men jag tycker allt att du skall överväga att föra in 4 mån gröt, och lite smakisar. Man har nu gått ut med NYA rekommendationer ang. smakisar.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bebis- ... t-tidigare
Lite sötpotais, majs, palsternacka, till lunch är nog poppis.
Det är maten över dagen som spelar in hur nätter och lurar blir. Och det speglar sig ibland upp till 3 dagar senare. Så om du har en bra matdag kan det ta 2 dagar och ha en bra natt och dag som speglar hur det var.
En 4 mån är jättehungrig, detta är den vanligaste orsaken till att de inte sover på nätterna och skarvar på dagarna. OCH, har man inte fått till maten till 6 mån så kommer man att vid 6 mån då de absolut inte har någon botten alls få jätteproblem.
Så här behövs nog en rejäl uppsträckning på alla fronter.
Att skarva är ett första tecken på att något inte stämmer med antingen schema eller mat eller utvecklingsperioder.
Nu har du alla på ett och samma fat.
Så det kan vara värt att styra upp dagarna och maten och allt annat, så du kan med självförtroende vagna/buffa bort måltider på natten. Om du har tur skippas kanske några av sig självt med mera mat.