Kämpar för att få en säker sovare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Kämpar för att få en säker sovare

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

När jag räknar på det schemat du har skrivit ovan får jag ihop 16-16.35 min sömn/dygn.

Detta är bara upplagt för att få problem.

Sen maten... Han är hungrig, det är jag inte ett dugg tveksam över. Så att mata var 3:e timma på natten vid 4 mån om man helammar är inte heller det konstigt.

Att sen inte har något "fast schema" gör ju att dagarna blir lite "flytande" och då får man nattsömn därefter med.

Jag använde ju mig av "nattmackan" vid 4 mån för att få till bättre nätter. Kanske kan vara något?

Kolla bland "vanliga frågor" så tror jag du får recept.

Men jag tycker allt att du skall överväga att föra in 4 mån gröt, och lite smakisar. Man har nu gått ut med NYA rekommendationer ang. smakisar.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bebis- ... t-tidigare

Lite sötpotais, majs, palsternacka, till lunch är nog poppis.

Det är maten över dagen som spelar in hur nätter och lurar blir. Och det speglar sig ibland upp till 3 dagar senare. Så om du har en bra matdag kan det ta 2 dagar och ha en bra natt och dag som speglar hur det var.

En 4 mån är jättehungrig, detta är den vanligaste orsaken till att de inte sover på nätterna och skarvar på dagarna. OCH, har man inte fått till maten till 6 mån så kommer man att vid 6 mån då de absolut inte har någon botten alls få jätteproblem.

Så här behövs nog en rejäl uppsträckning på alla fronter.

:arrow: Ett schema (kan vara för en tröttis, men 16,5 tim är för mycket det är jag säker på) som ni följer med max marginalkvartar. (skall ha 3 lurar nu vid 4 mån)

:arrow: Mätt mage (hur ni gör får du bestämma)

:arrow: Utevistelse 1 tim på fm och 1 tim på em gärna i sele framåtvänd i skog och mark. Så man kan ta på löven se saker i skogen och bröder

:arrow: Social delaktighet fm och em på mage på golvet

:arrow: Skratt till gonatt (Man skall skratta gott minst 10 min innan man läggs, dag som natt)

Att skarva är ett första tecken på att något inte stämmer med antingen schema eller mat eller utvecklingsperioder.

Nu har du alla på ett och samma fat. :wink:

Så det kan vara värt att styra upp dagarna och maten och allt annat, så du kan med självförtroende vagna/buffa bort måltider på natten. Om du har tur skippas kanske några av sig självt med mera mat. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anso

Inlägg av anso »

Tack snälla!

Vad härligt med konkreta förslag. Det är precis vad jag behöver just nu. Är såååå trött. Lillkillen verkar klara det bra (han får ju sin sömn på dagarna) ... du har helt rätt det är dax att justera schemat. Idag har han varit mycket mer vaken och gladare än någonsin, ett tydligt tecken på att han vill vara med mer på dagarna.

Jag tycker ditt förslag till schema ser väldigt bra ut. Testar det. Problemet kommer nog vara att hålla honom vaken innan första luren.

Okej då börjar vi med lite mat och smakportioner. Som ni skriver så är han säkert hungrig. Han är en stor kille och jag kan tänka mig att amningen börjar bli lite för lite näring.

Jag sparar vagningen ett tag och ser vilken effekt dessa ändringar får.

Kram vi hörs snart! Jag behövde verkligen få dessa tips för att få energi och självförtroende för att ta ledningen!
Storebror (febr 2010) kurstart 101008
Lillebror (aug 2011)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Toppensvar från Torsmamma ! =D>
anso skrev:Kram vi hörs snart! Jag behövde verkligen få dessa tips för att få energi och självförtroende för att ta ledningen!
Heja heja! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
anso

Inlägg av anso »

Tack för att ni finns!

Här har vi styrt upp på flera fronter med hjälp av goda tips!

Vårt schema:

07 vakna och frukost
9-9.45 sova
10.30 mat
12-14 sova
14 mat
16-16,45 sova
17.00 mat
18.30 nattslurk
19 sova

* Vi har kört detta schema sedan i lördags. Han har somnat gott inför varje lur. Vaknar ofta efter en timma på den långa luren men somnar om med lite vagning. Ibland får jag lägga in en 5-minuterslur efter 17.00 för att han inte skall bli övertrött.

* Vi har börjat med smakportioner och det går helt okej. Han har fått grönsaker/rotfrukter men jag tänkte även introducera gröt i veckan.

* Han har dock börjat strula med maten på dagarna. Han äter fortfarande på natten (cirka 23.00 och 02.00 och 05.00) Idag hoppade han över amning klockan 07.00, 14,00 och 18,30. Det gör mig väldigt orolig. Hur skall jag hantera detta? Han har sedan födseln ätit väldigt snabbt, cirka 5 minuter. Det är helt omöjligt att ge honom på fyllning enligt standardmodellen.

* Är det läge att börja vagna bort något nattmål? Eller skall jag avvakta några dagar tills han börjat äta mer riktig mat?

* Jag har även behållet nappen under natten för att få honom att somna om efter amning. Han verkar ha kvar sitt sugbehov och får han inte nappen suger han ivrigt på sina händer. Jag tar även till nappen i krisiga lägen under dagen. Bör jag ta bort den? Han kan vara så otroligt olycklig under dagarna, jag känner mig otillräcklig. Han verkar ha väldigt ont i magen och pruttar och har svårt att bajsa. Skall testa att ge katrinplommon och hoppas att det hjälper. Har ni några tips?

Det känns som vi är inne på rätt väg men vi har en bit kvar! Hjälp oss.
Lillebror (aug 2011)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej! :D

Jag håller helt med om att ni är på rätt håll!

Så här hade jag gjort:

:arrow: Nattmålskura! Mer mat på dagen och bort med nattmålen! Tänk dig själv om du åt frukost, lunch och middag på natten, hur mycket mat hade du fått i dig under dagen? En 4 månaders både kan och BEHÖVER 12 timmars sammanhängande natt. Han kommer inte att introducera det för dig (det är DU som vet hur man lever här i världen), alltså får du göra det!

:arrow: ta bort nappen! Att han suger på dina händer är ju helt okej. Visst har barn sugbehov efter 4 månader, men det avtar. Om nappen ställer till mer bekymmer än nytta skall man ta bort det. Resultatet kan bli att insomningen tar lite längre tid och det hojtas lite. Men det är betydligt svårare att verktyga om du dessutom måste stoppa in nappen.

:arrow: Han märker din oror :D Som förälder är ju inte föräldrarskapet som en rak linje där man har klart för sig alla delar hela tiden. Men man får styra upp sina tankar och visa att man LEDER barnet. Dvs DU besvarar hans frågor. Ser till att han får det han behöver, 12-timmars natt, schemalagda måltider och sömn, ordentligt med mat (tänk ERBJUDA! Äta får han göra själv :wink: ), utevistelse och passiv social delaktighet. När du gjort detta VET du att han har alla förutsättningar för att sova gott och vara en glad liten människa.

Resten överlåter man till barnet...! :D Du frågar inte "Vad behöver du??" Du besvarar hans frågor och LEDER.

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

blivandemamma skrev: :arrow: ta bort nappen! Att han suger på dina händer är ju helt okej. Visst har barn sugbehov efter 4 månader, men det avtar. Om nappen ställer till mer bekymmer än nytta skall man ta bort det. Resultatet kan bli att insomningen tar lite längre tid och det hojtas lite. Men det är betydligt svårare att verktyga om du dessutom måste stoppa in nappen.

Anna
Hehe, här gick det lite fort. Antar att han suger mest på SINA händer. Men du kanske förstod att det var det jag menade.

:wink:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu har du fått fina, fina svar. Jag bara petar lite med maten.

Mer FETT i maten. Typ kallpressad, ekologisk filtrerad Rapsolja i maten. OCH katrinplommon och päronpure till efterrätt och på gröt. Inget äpple än och bara övermogen banan.

Fortsätt mata på och ta bort nattmålen. Chansen att han hittar fingar att suga på är stor, men då slipper ni nappistoppningar till ca 1 års ålder. Det är inte heller så skoj.

Viktigt! Inga händer i munnen på dagen, då har man annat i händerna, slevar, skedar, stekspadar m.m.
Tor 2006

anso

Inlägg av anso »

Hej!

Dagarna går bra och schemat håller vi. Men han har mycket magknip och svårt att bajsa. Har varit på akupunktur med honom och hans tarm är väldigt spänd. Jag har avvaktat med vagning på natten och hoppats på att mer mat skulle ta bort nattmålen automatiskt. Tyvärr har det inte blivit så. Ett par kvällar har han nu varit helt otröstlig vid 21.00 och cirka en timma. Han pruttar och är spänd i magen. Kan det bero på gröten?

Tror ni att jag kan börja vagna trots att han verkar ha ont i magen?

Såhär har jag försökt införa mat.

07 vakna amning
9-9.45 sova
10.30 mat (smakis av grönsaker + katrinpl, funkar ofta sådär)
12-14 sova
14 mat (gröt, får i sig en hel smakportion)
16-16,45 sova
17.00 mat (smakis av grönsaker + katrinpl, funkar ofta sådär)
18.30 nattslurk (hoppar ofta över denna amning)
19 sova

(nattamning cirka två gånger, samt ett evigt iputtande av nappen)

Jag är väldigt laddad för att få ordning på nätterna och beredd att börja redan inatt. Är dock hos mor och farföräldrarna över helgen och "sova hela natten" boken är hemma. Men jag har kurat storebror så jag bör komma ihåg hur det skall göras. Ett par frågor.

Storebror buffades och nu tänkte vi ta till vagnen. Han ligger på rygg i vagnen men det har funkat perfekt på dagarna så jag tänkte försöka låta honom sova på rygg i vagnen på natten också.

* Hur skall jag göra med ramsan? Skall den användas
på samma sätt vid vagning som vid buffning?
* Måste jag hålla mig vaken hela nätterna eller räcker det att hoppa upp och vagna när han vaknar?
* Är det vagning första natten och sedan ramsa?
* Vad gör jag när vi sedan flyttar över honom till spjälsäng och jag behöver lugna honom på natten? Kan jag använda buffing då?

Har ni några fler tips inför den kommande kurningen?

Stor kram till er!
Lillebror (aug 2011)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej anso :D
anso skrev:Dagarna går bra och schemat håller vi.
Kanon! :thumbsup:
anso skrev:Jag har avvaktat med vagning på natten och hoppats på att mer mat skulle ta bort nattmålen automatiskt.
Hur länge har ni hållit på med smakisar? Hos oss så hade vi först hela nätter bara på amning (runt tre månader), sen kom vändningscirkusen och lite annat och efter ganska precis tre dagar med vad jag upplevde som BRA matintag så sov killen igen hela fina nätter. Men om du känner att nattuppvaken blivit en dålig vana så tror jag att du har helt rätt i att ta tag i saken.

Jag tycker att ditt matschema ser fint ut, visst lägger du i lite extra smör eller rapsolja för att fetta upp det lite? 8)
anso skrev:(nattamning cirka två gånger, samt ett evigt iputtande av nappen)
Här tror jag att du har den stora boven i den inte så fridfulla nattsömnen. :shock: :wink: Nappen blir lätt en sömnstörare och det blir mer och mer sant ju äldre barnet blir. Fyra månader brukar vara en bra gräns, det faktiska sugbehovet avtar och nappen blir en (o)vana. Så mitt råd, ryck nappen! Läs här för inspiration.
anso skrev:Jag är väldigt laddad för att få ordning på nätterna och beredd att börja redan inatt. Är dock hos mor och farföräldrarna över helgen och "sova hela natten" boken är hemma. Men jag har kurat storebror så jag bör komma ihåg hur det skall göras.
Ska du kura så råder jag dig att verkligen läsa på så att du blir så där härligt övertygad och får den där attityden som gör underverk. Om boken ligger hemma så kika in under SHN-fliken här på forumet. Och fräscha upp hela filosofin genom att läsa om Säkerheten och Safarin
anso skrev:* Hur skall jag göra med ramsan? Skall den användas
på samma sätt vid vagning som vid buffning?
Ja.
anso skrev:* Måste jag hålla mig vaken hela nätterna eller räcker det att hoppa upp och vagna när han vaknar?
Vid en regelrätt kur är man vaken de första nätterna för att kunna reagera vid första pip.
anso skrev: Är det vagning första natten och sedan ramsa?
Du måste läsa på mer. Ta en koll i Lathunden
anso skrev:* Vad gör jag när vi sedan flyttar över honom till spjälsäng och jag behöver lugna honom på natten? Kan jag använda buffing då?
Ja. Fast nej. :shock: :D Om man jämför att sova i vagn med att sova i säng, så är ju vagning samma sak som buffning - alltså att lugna barnet där det ligger. Men nu när du kurar så sätter du ju ramsan som främsta verktyg och buffning/vagning blir ett KRISverktyg redan vid andra natten. Alltså, det är ramsan som ska användas vid eventuella frågor. 8)
anso skrev:Har ni några fler tips inför den kommande kurningen?
LÄS PÅ! :D Det är din attityd som gör att verktygen (vagning, buffning, ramsan, you name it) fungerar. Det är inga knapptryckningar det handlar om, du måste kunna förmedla lugn på ett sätt som ditt barn köper. Gör du det och låter ramsan ta över, så kommer säkerheten att komma allt eftersom. Och sen är ni inte långt från njutningen!

:!: Du är nu inne på forumkategorin Späda och små, ska du kura så kan vi flytta dig till kurforum så att du får chans till stöttning av de erfarna kurproffsen. Vi här inne är mer inne på standardmodellen även om vissa av oss har kurat (dock inte jag, erkänns villigt). Säg till hur du vill ha det så fixar vi.

Kram tillbaka och lycka till!

anso

Inlägg av anso »

Hej!

Tack för era fina svar. Jag har valt att fortsätta satsa på mer mat på dagen och avvakta med vagning/kurning. Lilleman har varit riktigt förkyld under julen så det har inte varit läge. Dagarna funkar bra förutom att han ofta vaknar vid 06.00-06.30. Ibland vaknar han efter 30 min på eftermiddagsluren. Han närmar sig 5 månader. Kan det vara läge att minska eftermiddagsluren till 20 min från 45 min?

Nuvarande schema:
07 vakna amning
9-9.45 sova
10.30 mat (smakis av grönsaker + katrinpl, funkar ofta sådär)
12-14 sova
14 mat (gröt, får i sig en hel smakportion)
16-16,45 sova
17.00 mat (smakis av grönsaker + katrinpl, funkar ofta sådär)
19 sova

Kram kram
Lillebror (aug 2011)
videunge

Inlägg av videunge »

Kan det vara läge att minska eftermiddagsluren till 20 min från 45 min?
Ja :wink: :lol:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
anso

Inlägg av anso »

Hej!

Jag har följt era kloka råd med mat och satsat helhjärtat på det. Har inte vagnat eller kurat på nätterna utan hoppas att standardmodellen skall vara lösningen.

Nuvarande schema:
07 vakna amning
9-9.45 sova
11 mat (ofta både mat och amning, c:a en halv stor burk + frukt)
12-14 sova
14 mat (gröt, får i sig drygt en halv portion, ibland även amning)
16-16,45 sova
17.00 mat (som vid 11)
19 sova

Han somnar själv på kvällen. På dagarna går det utmärkt. Jag lägger honom i vagnen
och somnar ofta direkt, oavsett vad som händer runtomkring.

Nätterna den senaste veckan har varit helt okej. Han vaknar runt 22-23 och ammar. Därefter vaknar han ett par gånger men nöjer sig med nappen. Runt 05.30-06.30 vill han amma och har ofta svårt att somna om efter detta.

Utvecklingen sedan vi fick in maten har varit väldigt bra, precis som ni skrev att det skulle bli. Nu är det bara det där lilla sista för att han skall vara en säker sovare.

Har ni tips på hur vi går vidare?

Många kramar!
Lillebror (aug 2011)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej anso :D

Härligt att du känner att ni är pâ väg ât rätt hâll. :thumbsup:

Jag upprepar mig :oops: :lol: , men jag skulle ha satsat pâ MATEN. Öka portionerna, smâ 5-6mânaders kan vara sâ mycket mer hungriga än man tror. Lât barnet sätta stopp, inte du. Och sâ alltid smör eller olja i maten.

Jag skulle ha ryckt nappen ocksâ, den kommer antagligen att stjälpa mer än hjälpa ju längre tiden gâr. Som du märker sâ behöver han den för att somna om när han vaknar till och dâ är du där och hjälper. Sâ kommer det att förbli och det vinner ingen av er pâ. Läs napptrâden jag länkade till i mitt förra svar för inspiration och pepp.

När/om ni skippar nappen sâ har ni ett gyllene tillfälle att införa lite verktygande, tänker särskilt pâ ramsan som verkligen är guld värd. Att sätta den relativt tidigt gör att ni sedan har ett verktyg som kan rädda liv höll jag pâ att säga under de kommande âren. Fnurror brukar komma pâ besök hos de bästa familjer. :wink:

anso

Inlägg av anso »

Hej!

Nu börjar lillkillen närma sig 8 månader och jag har kört standardmodellen sedan start. Dagarna går finfint men nätterna har inte ordnat upp sig. Efter lite olika tips här på forumet har jag valt att försöka kämpa maten men det har inte gett effekt på nätterna. Nu är det dax för kurning. Ni skrev att om jag valde det skulle ni hjälpa mig att flytta denna tråden. Det är nog dax för det nu ;-)

Dagarna ser ut som följer:
07 vakna, amning
08.00 gröt
9-9.45 sova
11.15 mat
12.30 -14 sova
14.15 mat
16-16,20 sova
17.15 mat
18.30 nattslurk
19 sova

Vad tror ni om det schemat inför kuren? Är det för tätt mellan målen?
Han brukar vara trött på fm men om han sover hela natten tror jag det ordnar upp sig.
Lunchluren brukar innehålla ett uppvak som enkelt vagnas borg (ett par drag).

Läser och läser och hoppas känna mig tillräckligt laddad för att sätta igång i helgen!

Kram
Lillebror (aug 2011)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"