Hälsa på, ut med bilen, handla och så

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Låttis

Re: Hälsa på, ut med bilen, handla och så

Inlägg av Låttis »

Tack SaraMilana för dina kloka, upplysande ord! :D

Alltså... Man är ju som en velpanna ibland, suck!
1:a sovstunden är jag alltid stenhård på eftersom jag sover på den jag åxå ;)
Nr 2, 12.00 - eg 14.00 har jag tjollrat till, han började vilja vakna en halvtimma tidigare och var som halvt omöjlig att få att somna om därför blev det lite hit o dit med denna, tänkte att han behövde kanske inte 2h men de 2 sista dagarna har han sovit igenom 2h, ska ta tillbaka attityden här... Nu blir det 2h och inget annat!
Sen tar jag bort den där 20 minuters luren för den behöver han ju inte när han sover 2h... onödigt att man ska hoppa o vela hit o dit, men nu blir det ändring på det! ;)
Blir ju lite för mycket sömn, men det känns som det behövs när han trilskas o vaknar kl 6 på morgonen, men när vi får till det så får man ta bort mer sovtid på dagen...

Dåligt samvete delux! Såklart, jag har ju hoppat över 1 mål mat utan att tänka på det.
Drog som ihop tidig och sent kvällsmål och det blir ju inte bra.
Gav gröt och banan ca 1,5msk + 165ml ersättning ikväll halv 7 och han åt som en tok, stackarn han har ju varit dunder hungrig på denna tid säkert. Han har ju inte velat ha bröstet men nu har jag hittat en napp till flaskan som han gillar och då åt han ju massor :) Men det går inte att sitta stilla, jag måste gå runt i huset under hela flaskmatningen, pust, vilka arm muskler jag får 7,2kg hantlar :)
Sen ska jag väcka och ge påfyllning klockan 22.00 ikväll...
Då borde jag väl ha täckt upp alla mål mat...

:heart:
Mamma till pojke född: 2011-10-17
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen! :D
Låttis skrev: Blir ju lite för mycket sömn, men det känns som det behövs när han trilskas o vaknar kl 6 på morgonen, men när vi får till det så får man ta bort mer sovtid på dagen...
Jag tänker att det kan vara tvärtom också, att han vaknar och trilskas kl 6 på morgonen för att han sovit för mycket på dagen!
Låttis skrev:Gav gröt och banan ca 1,5msk + 165ml ersättning ikväll halv 7 och han åt som en tok, stackarn han har ju varit dunder hungrig på denna tid säkert. Han har ju inte velat ha bröstet men nu har jag hittat en napp till flaskan som han gillar och då åt han ju massor :)
:thumbsup:

Låttis

Inlägg av Låttis »

Ska uppdatera lite om hur det går för oss... :D

Schema

7-9.15 Vakentid och mat (Bröst + Gröt) Orkar sällan vara vaken till 9.15
9.15(9.00)-10 Sova (45m-1h)
10-12 Vakentid och mat (Bröst + Pure tex potatis, majs, morötter, köttfärssås o spagetti)
12-13.30 Sova (1.5h)
13.30-16 Vakentid och mat (Bröst + fruktpure)
(((15.00 5 minuters lur för att orka)))
16-16.45 Sova (45min)
16.45-19 Vakentid + mat (Bröst + Gröt)
18.30 Ersättning (Han äter ca 60-90ml)
19 Natt
22 Extraslurk
03 Nattmål

Total sömn ska vara 15h blir oftast 15h20min

Har märkt att det börjar vara för mycket mat på natten eftersom han inte är sååå hungrig till frukost.
Han äter ganska lite när jag tar upp kl 22... Men när han vaknar kl 03 så är han super hungrig o äter massor... Vad ska jag göra??? hmm...

Sen vill han väldigt ofta vakna kl 06.00... .. .
Har försökt med det mesta, vänta,vänta o vänta. Vagna och gunga vagnen. Det som har fungerat bäst är att skutta upp ur sängen så fort han gör minsta ljud och då dra vagnen fram och tillbaka så han somnar om direkt, sen får jag göra det 3-4 gånger under 1 timma fram till 07.
Väntar jag och gör inget så ligger han och jollrar, skrattar och har så trevligt. Och är han då vaken redan från kl 06 så orkar han ju inte vara vaken till nästa sovpass kl 9.15.
Dilemma här...
Några bra tips?

Annars har lilleman blivit en glad och rolig liten varelse, mycket mindre skrik.
Men... Han berättar högt och argt när han legat still för länge eller när han är trött...
Går verkligen inte att ligga och mysa med honom, eller ha honom i famnen o mysa. Full rulle hela tiden, aldrig stilla!! Tror snart han springer ;)

Kram till er där ute :)
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Flikar in en snabb fråga, men har inte läst hela tråden så jag kan ha missat något. Har ni tänkt på att slopa nattmaten helt? Stämmer det att han är åtta månader? Då är det ju helt klart ett alternativ. Och sover han alltid i vagn? Han har inte börjat ta sig ur? Kanske mer rofyllt att ligga och rulla och mysa i sängen på morgonen än att trängas i en vagn..? Kanske. Vet inte riktigt. En tanke bara.

Vi hade 06-mornar hela förra våren och det var ju inte trevligt. Det gav sig till slut. Vi la på Mozart utanför hennes sovrum och hon plötsligt blev det något annat än gnället som stod för underhållningen.

Lycka till!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Låttis

Inlägg av Låttis »

Tack titti_lie :)

Han blir 4 månader på fredag så han ligger ganska stilla i vagnen ;)
Hade tänkt flytta över honom till spjälsängen när jag får lite mer ordning på att få honom att somna om på morgonen om det nu går :)

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Börjar vagnen bli trång? Många små som börjar bli lite större och rörligare verkar uppskatta utrymmet i en spjälsäng. Kunna vrida och röra sig och hitta skönaste sovställningen liksom. Vår liggvagn var på tok för liten vid fem månader, men vi har å andra sidan en stor tjej och liggdelen är i mitt tycke löjligt liten.

Har ni heeeelt becksvart där liten sover? Det ska vara så mörkt att man inte ser handen framför sig. Prova på dagen så ser du var det ev sipprar in ljus.

Om nattmålet vid 22 inte är så intressant skulle jag slopa det. Bättre att få sova vidare utan att bli väckt då tänker jag. Och äts det så glupskt vid 3 att frukosten inte är så intressant skulle jag nog ge lite mindre till 3-målet.

Låttis

Inlägg av Låttis »

Har nu slopat 22 målet och det går bra!
Han vill gärna vakna vid 01 men somnar för det mesta om när jag stoppar in nappen. Sen vaknar han vid 03 och äter som en tok ibland ;)
Andra gånger kan han småäta och somna om som direkt... Hur ska jag få i honom nog med mat så han klarar hela natten och hur vet jag när han fixar hela natten?
När han äter middag omkring 5, äter han bra så äter han så dålugt till kvällsfikakring 7. Igår åt han bra och då åt han ca.70ml till kvällen. Idag ville han knappt nån middag ha men då åt han 250ml ersättning till kvällen...
Sen har han 3 kvällar på raken vaknat ungefär 1-1,5 timms efter han somnat på kvällen och skrikit. Har aldrig hänt förut. Kan det va mardröm ellet vad kan det bero på?

Tack :)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Låttis!

Har inte läst hela tråden men tittade på ditt schema och fick lite funderingar. :D
Låttis skrev: 7-9.15 Vakentid och mat (Bröst + Gröt) Orkar sällan vara vaken till 9.15
9.15(9.00)-10 Sova (45m-1h)
10-12 Vakentid och mat (Bröst + Pure tex potatis, majs, morötter, köttfärssås o spagetti)
12-13.30 Sova (1.5h)
13.30-16 Vakentid och mat (Bröst + fruktpure)
(((15.00 5 minuters lur för att orka)))
16-16.45 Sova (45min)
16.45-19 Vakentid + mat (Bröst + Gröt)
18.30 Ersättning (Han äter ca 60-90ml)
19 Natt
22 Extraslurk
03 Nattmål

Total sömn ska vara 15h blir oftast 15h20min
Rekommenderad sömn för 4 mån är 15,5 h, och som du skriver så brukar det oftast bli mer än de 15 du har schemalagt. Finns det nån särskild anledning att schemat bara innehåller 15h?

Han kanske är en riktig morgonpiggis, :?: men i mina ögon ser det ut att vara lite lång vakentid på morgonen. Det första vakenpasset brukar med fördel kunna vara det kortaste och det sista på kvällen det längsta. Har du kikat på TorsMammas SM-översikt? Ett klassiskt 4 mån-schema kan se ut så här:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Kanske skulle ni testa det? Då kanske ni slipper lilla 5 minutaren mitt på dagen?
Låttis skrev:När han äter middag omkring 5, äter han bra så äter han så dåligt till kvällsfikakring 7. Igår åt han bra och då åt han ca.70ml till kvällen. Idag ville han knappt nån middag ha men då åt han 250ml ersättning till kvällen...
Att få det sista målet kl 17 (då räknar jag inte nattslurken) verkar onödigt tidigt för att klara natten på. Ändrade själv i dagarna vårt schema till att äta middagen endast en timme före nattslurken och resultatet blev att hungern hann bli större :D Att nattslurken inte blir så stor behöver du inte bekymra dig för tycker jag, den är mest tänk som en sängfösare.
Mitt förslag (eller rättare sagt Sarisparis :heart: förslag på mattider som passar schemat jag nämnde ovan är:
07, 11, 14.30, 17.30 (nattslurk 18.30).

En tanke till: Det kanske börjar bli dags att slopa nappen?! :P Lilleman börjar ju bli stor nu och runt fyra mån så brukar det värsta sugbehovet avta och nappen blir snabbt en värre och värre sömnstörare.....

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Låttis

Inlägg av Låttis »

Tusen tack för ditt långa svar! :)

Det finns en anledning att jag dragit ner sömnen till 15h, när jag skrev tidigare så fanns en tanke från någon att han kanske sov för mycket att det var därför han vaknade kl 06 varje morgon. Men jag tror kanske att jag missuppfattade det hela... Tack för upplysningen om 15,5h igen :heart: ! Jag är ju en aningen förvirrad...

2 timmar på morgonen går faktiskt himla bra nu. Han är vaken och glad hela tiden :)

Det knasiga med schemat är att (vill gärna behålla lite amning) han äter bara från bröstet när han halvsover, därför måste jag lägga maten direkt när han vaknar... Någon klok tanke där?? Blir ju helknasigt jag vet... hmm...

5 minutaren har försvunnit nu utan någon större påverkan från mig :)

Ja denna nappfråga :lol: ... Jag har faktiskt bestämt mig för att behålla den. Min kära son har fingrarna i munnen heeeela tiden, han blir alldeles röd och sårig, då är det bra att stoppa in nappen för att vila fingrarna. Vet av vuxna människor som har tummen i munnen fortfarande och det vill jag verkligen inte ska behöva hända. Nappen kan man ju kasta bort men inte tummen. Han spottar alltid ut nappen en stund efter att han somnat så jag ser det inte som något problem. Men det är ju jag det ;)

:D
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
Låttis skrev:Det knasiga med schemat är att (vill gärna behålla lite amning) han äter bara från bröstet när han halvsover, därför måste jag lägga maten direkt när han vaknar... Någon klok tanke där?? Blir ju helknasigt jag vet... hmm...
Det verkar ganska vanligt det där, vi hade samma fenomen här (fast med flaskmatning). Många väljer ju att behålla amningen till bara vissa mål och i så fall kan du ju välja ut de mål som är lämpliga att lägga direkt efter lurar. Det är svårt att lägga alla mål direkt efter lurar, tro mig, jag försökte.... ;)
Låttis skrev:Ja denna nappfråga :lol: ... Jag har faktiskt bestämt mig för att behålla den. Min kära son har fingrarna i munnen heeeela tiden, han blir alldeles röd och sårig, då är det bra att stoppa in nappen för att vila fingrarna. Vet av vuxna människor som har tummen i munnen fortfarande och det vill jag verkligen inte ska behöva hända. Nappen kan man ju kasta bort men inte tummen. Han spottar alltid ut nappen en stund efter att han somnat så jag ser det inte som något problem. Men det är ju jag det ;)
Så länge det inte är något problem, så är det ju bara att köra på. Men så fort du är tvungen att gå upp på natten och stoppa in den för att han ska somna om skulle jag ta bort den fortare än kvickt. Min lilla är tumsugare, jag tycker det funkar kalasbra. Om tummen skulle fara in när hon är vaken så ser jag till att hon får något spännande i händerna istället. Det går att vänja barn av med tummen också, men så länge mjölktänderna är kvar är det ingen fara tycker jag. Läs mer här: ta bort nappen och sluta med tummen.

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Låttis skrev:
Det knasiga med schemat är att (vill gärna behålla lite amning) han äter bara från bröstet när han halvsover, därför måste jag lägga maten direkt när han vaknar... Någon klok tanke där?? Blir ju helknasigt jag vet... hmm...
Mja......så hade vi också det ett tag, men jag kände att det ju inte funkade när jag skulle spika tremånadersschema med kortare lurar. Så jag har fått ta upp striden vid bröstet helt enkelt :wink:
För oss har ömma järngreppet funkat väldigt bra, men det har också blivit väldigt stor skillnad sen jag glesade ut (och kortade ner) måltiderna som jag nämnde i förra inlägget.....
Låttis skrev: 5 minutaren har försvunnit nu utan någon större påverkan från mig :)
:thumbsup:
Låttis skrev: Ja denna nappfråga :lol: ... Jag har faktiskt bestämt mig för att behålla den. Min kära son har fingrarna i munnen heeeela tiden, han blir alldeles röd och sårig, då är det bra att stoppa in nappen för att vila fingrarna. Vet av vuxna människor som har tummen i munnen fortfarande och det vill jag verkligen inte ska behöva hända. Nappen kan man ju kasta bort men inte tummen. Han spottar alltid ut nappen en stund efter att han somnat så jag ser det inte som något problem. Men det är ju jag det ;)
Hehe, ja, som tur är så är det ju upp till var och en! Min lilla vill alltid suga på handen/tummen också på dagarna, men jag försöker hela tiden se till att hon har andra saker i händerna (enligt BB...)
Tänkte att nappen hade börjat störa din lilles sömn eftersom du skrev att han brukar vakna vid 01 men somnar om när du stoppar in nappen! Men jag ska inte lägga mig i er nappanvändning mer! :wink:

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Oj, alla på en gång!! :P :D 8)
Låttis

Inlägg av Låttis »

Va bra att ni är på hugget! :)

Ska sätta mig ner och fundera hur jag ska göra med amningen... Här ska fixas i schemat!
Märkte idag till "mellanmålet" kl 2 att puren var ju mycket godare än bröstmjölken, får nog helt enkelt släppa mer på det och köra mer på riktig mat ;)

Ja vi är ju olika :)
Men jag har hört så många senarion där vuxna människor av gammalvana stoppar in tummen och suger när dom sover...
Tro mig, har försökt ge honom en massa intressanta saker att ha i händerna men fingrarna åker bara in,.helst hela handen! Nåväl ;)
Låttis

Inlägg av Låttis »

Det mesta har fungerat bra på senare tid :D

Men morgon klockan 6 verkar det förbli...

Men nu har det hänt något... Vet inte men lillen är lite lite snorig och har fått sina första 2 tänder för ca 3 veckor sedan. Nu dom sista 4 nätterna vaknar han och gallskriker, skriker, skriker, skriker... Går absolut inte att lugna. Han är som hysterisk nästan. Har försökt med det mesta men har mot mina principer till slut måstat tända lampan så han får vakna till ordentligt innan det går att somna om igen. Är det mardrömmar? Är det något som kan hända omkring 6 månader? Eller kan det bli så av snorig näsa och kanske fler tänder?
Ammar fortfarande 1 gång på natten men inget på dagen men det börjar ju sina... Kan det vara det han är arg på? Att det kommer för lite och han är rädd att han inget ska få?
Har inte haft hjärta att ta bort nattmålet eftersom han verkat behöva det, för närhet om inte annat... Men det stör kanske bara... hmm... hmm...
Tusen frågor ;)

Tacksam för synpunkter!
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej
och vad härligt att ni har det så bra. :D

Jag tänkte såhär när jag läste ditt inlägg, nattamningen har förvandlats till en sov varg. :shock: Och vad liten verkligen behöver är sin 12-natt och inte närhet. ;) Det kan man få all annan tid på dygnet.

Så jag menar: om du bestämmer dig för att skänka liten en full 12h natt behöver du inte fundera om det är mat, eller om du stör med amningen om liten vaknar på natten. Då är dom vargarna skjutna. Jag antar att liten äter bra med mat dagtid, då du skrev att du inte ammade på dagen. Då finnas all förutsättningar för 12h sömn nattetid.

Min lilla hade också en period med gallskrik mitt i natten, hon verkade sova fortfarande och det enda som fungerade var att väcka henne (utan att plocka upp eller tända lampan [-X ). Ramsa utanför dörren funkade inte, det var som om hon inte hörde. Jag var tvungen att röra vid henne och sedan natta om igen. Dvs lägga ner, täcke på, stryka på huvudet och ut igen. Ramsa behövdes inte. Jag funderade inte så mycket på varför hon gallskrek i sömnen, vad jag fokuserade på var att lugna liten och ge förutsättningar för att sova vidare. Det höll på så i några dagar till en vecka, och sedan försvann det. I vårt fall var det kopplat till när liten lärde sig gå vid 9 månader, kanske era liten håller på att lära sig krypa?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"