Seeeeegt och trist på morgonen.
Seeeeegt och trist på morgonen.
Sonen, snart 4,5 år är så trixig på mornanra. Idag är första dagen som han skall till lekis/dagis efter jul (han går 3 dagar á 5 timmar 9-14). Han är ju jätteduktig när han vill på att klä på sig, gå på toan och allt sånt som man gör på morgonen. Och han vet att jag vill att det skall gå lite snabbt på morgonen. Så idag gick det bra att kliva upp, ta av pyjamasen men sen vid toan tog det stopp. Han nådde inte pappret.... Inga problem i vanliga fall. Han grät och jag sa att jag hjälper dig inte (eftersom jag vet att du kan bla bla...) Till slut blev jag arg........ (Jag blir jättefrustrerad) Han grät och torkade sig till slut. Klädde sig med vissa problem och under ynkligt pipande. Tyvärr så längtar han inte till lekis utan tycker att det är mycket bra att vara hemma så det hjäpler inte att säga att han tyvärr inte kan gå till lekis om vi inte hinner dit i tid... Jag försöker med att jag kommer att gå ned när jag är klar och han får komma efter. Men om jag går ner blir han helt förtvivlad och supergråter och då avstannar även påklädningen helt. Jag vill att det skall vara trevligt på morgonen - hur skall jag bryta detta tråkiga mönster?
Bonne och hemmamamma till Johannes september 01 och Josefina maj 04
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Du sätter press på honom på ett negativt sätt ("jag hjälper dig inte") och söker ett lämpligt hot (i stället för "då får du inte gå till lekis" som inte fungerar). Gräl på dig
Skönt att du inser att du vill ha trevliga morgnar och att det åligger DIG att fixa den saken, inte lille pojken
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack! Jag är medveten om att jag gjorde helt fel. Det är ju precis så som du skriver som jag vill göra... Men när jag "ballar ur" så här så behöver jag en liten puffning i rätt riktning igen. Skall genast försöka göra bättre i morgon.
Bonne och hemmamamma till Johannes september 01 och Josefina maj 04