5½ mån baby vaknar och måste dricka vatten för att somna om.
5½ mån baby vaknar och måste dricka vatten för att somna om.
Hej
Vi har gått igenom fjärde natten på kuren nu.
Det har fungerat relativt bra, nappen är bortglömd och han äter inte på natten som förr. Lite problem fortfarande med middagslurarna dock.
Men han vaknar ca 4 gånger per natt och är svår att tysta med endast Ramsan. Han kräver buffning och solfjäder, ibland måste det upprepas 2-3 gånger innan han får ro, ibland fungerar inte det heller.
MEN, ger vi honom lite vatten från flaskan ihop med buffningen så somnar han nästan direkt.
Är det fel att "skämma bort honom" på detta viset?
Det är i princip omöjligt att få honom att somna innan han fått sitt vatten. (han har sedan första veckorna varit väldigt glad för vatten)
Han vaknar ca 01.00 - 04.00 -06.00 och sedan väcker vi honom 07.30.
Tacksam för råd.
Vi har gått igenom fjärde natten på kuren nu.
Det har fungerat relativt bra, nappen är bortglömd och han äter inte på natten som förr. Lite problem fortfarande med middagslurarna dock.
Men han vaknar ca 4 gånger per natt och är svår att tysta med endast Ramsan. Han kräver buffning och solfjäder, ibland måste det upprepas 2-3 gånger innan han får ro, ibland fungerar inte det heller.
MEN, ger vi honom lite vatten från flaskan ihop med buffningen så somnar han nästan direkt.
Det är i princip omöjligt att få honom att somna innan han fått sitt vatten. (han har sedan första veckorna varit väldigt glad för vatten)
Han vaknar ca 01.00 - 04.00 -06.00 och sedan väcker vi honom 07.30.
Tacksam för råd.
Lilla Laura
2015-01-03
2015-01-03
Re: 5½ mån baby vaknar och måste dricka vatten för att somna
Hej och välkommen hit!
Fyll gärna i sonens födelsedatum samt datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så blir det lättare att svara på dina inlägg.
Ni har alltså kurat i fyra nätter.
Samma med buff och solfjäder. Nu är det slutbuffat och slutvattnat.
ni gör honom en björntjänst, byta ut nappen mot vattenflaska
Ramsan måste tala, var beredd att ta en diskussion med liten, han ställer 100 frågor och ska ha 101 svar. Vid KRIS=otröstlig gråt och ledsamheter har ni solfjädern att ta till och då får den ta den tid det tar, alltså tills liten i stort sett sover. Ni har Internationella SHN i er ägo antar jag? Läs på mer, särskilt safarin samt verktygslådan.
Vaknar liten på natten ska ni nu avvakta en LITEN stund, kanske somnar han om själv. Ingen ramsa förrän det är ledsamheter på gång.
Det är "inte att få tyst på" barnet som är grejen med SHN och ramsan. Det är att tala om för liten att allt är lugnt jag vaktar här utanför du kan sova nu. Det handlar om att ge barnet förutsättningar för att kunna sova hela nätter, men sova måste man göra själv.
För att kunna sova måste man ha lugnet och säkerheten samt en mage som är mätt både på mat och skratt.
Hur ser ert schema ut och vad äter liten om dagarna?
Jenny
Fyll gärna i sonens födelsedatum samt datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så blir det lättare att svara på dina inlägg.
Ni har alltså kurat i fyra nätter.
Kräver och kräver.... små barn kräver inte så mycket mer än att få vara säkra på att någon bevakar hans intressen, mat, sov och tillhörighet i flocken. Det är ni ömma föräldrar som infört vattenflaskan inte han själv som sagt jag skulle vilja ha lite vatten nu annars kan jag inte somna om....frittehbg skrev:Men han vaknar ca 4 gånger per natt och är svår att tysta med endast Ramsan. Han kräver buffning och solfjäder, ibland måste det upprepas 2-3 gånger innan han får ro, ibland fungerar inte det heller.
Ramsan måste tala, var beredd att ta en diskussion med liten, han ställer 100 frågor och ska ha 101 svar. Vid KRIS=otröstlig gråt och ledsamheter har ni solfjädern att ta till och då får den ta den tid det tar, alltså tills liten i stort sett sover. Ni har Internationella SHN i er ägo antar jag? Läs på mer, särskilt safarin samt verktygslådan.
Vaknar liten på natten ska ni nu avvakta en LITEN stund, kanske somnar han om själv. Ingen ramsa förrän det är ledsamheter på gång.
Det är "inte att få tyst på" barnet som är grejen med SHN och ramsan. Det är att tala om för liten att allt är lugnt jag vaktar här utanför du kan sova nu. Det handlar om att ge barnet förutsättningar för att kunna sova hela nätter, men sova måste man göra själv.
För att kunna sova måste man ha lugnet och säkerheten samt en mage som är mätt både på mat och skratt.
Hur ser ert schema ut och vad äter liten om dagarna?
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tack för snabbt svar.
07.30 Vakna
08.00 Frukost
10.30-12.00: Vila 1,5 timme i spjälsängen.
12.30 Lunch
14.00- 15.00. Vila 1 timme i vagnen. 15.30 Mat
18.00 Gröt
18.30 Bad eller annat skojande
19.15 Nattslurk
19.30 Skratt 10 min pch sen Sova
Från att han vaknar på natten så eskalerar det ganska snabbt och blir gråt och skrik.
Då försöker vi buffa och göra solfjädern, ca 2 min sen lugnar han sig helt. Jag drar ramsan ihop med bekräftelsen och hinner gå ut ogenom dörren. Efter bara 30 sekunder börjar han gråta och skrika igen i hög ton. Ska jag svara honom högt och strängt med ramsan då genom dörren eller gå in igen och göra solfjädern, han får lite panik då har jag märkt.
Han är lite förkyld också och täppt i näsan men jag vet inte om det påverkar?
07.30 Vakna
08.00 Frukost
10.30-12.00: Vila 1,5 timme i spjälsängen.
12.30 Lunch
14.00- 15.00. Vila 1 timme i vagnen. 15.30 Mat
18.00 Gröt
19.15 Nattslurk
19.30 Skratt 10 min pch sen Sova
Från att han vaknar på natten så eskalerar det ganska snabbt och blir gråt och skrik.
Då försöker vi buffa och göra solfjädern, ca 2 min sen lugnar han sig helt. Jag drar ramsan ihop med bekräftelsen och hinner gå ut ogenom dörren. Efter bara 30 sekunder börjar han gråta och skrika igen i hög ton. Ska jag svara honom högt och strängt med ramsan då genom dörren eller gå in igen och göra solfjädern, han får lite panik då har jag märkt.
Han är lite förkyld också och täppt i näsan men jag vet inte om det påverkar?
Lilla Laura
2015-01-03
2015-01-03
Det är för lite sömn på schemat, behovet är ca 15 h och ni har nu 14,5 h. Det brukar ofta vara lite för lite med två lurar när man är så liten. De flesta har en lur på 45 min på fm vid 9 eller 9.30 en längre lunchlur på 1,5 eller 2 h från klockan 12 ungefär och en em-lur på 20 eller 45 minuter klockan 16.frittehbg skrev: 07.30 Vakna
08.00 Frukost nån särskild anledning att ni väntar med frukosten? Vad äter han här?
10.30-12.00: Vila 1,5 timme i spjälsängen. Lång vakentid fram till första luren 2,5 h brukar vara vanligt, men ni kanske har en piggis?
12.30 Lunch Lite väl långt mellan målen här, 4,5 h. 3,5 h brukar vara bra. Om dagluren krånglar kan hunger vara en orsak.14.00- 15.00. Vila 1 timme i vagnen. 1 h är inget naturligt sömnrytmpass, men det kanske funkar för er, annars är 45 min närmre i tid.
15.30 Mat
18.00 Gröt Här är det i stället lite tätt mellan målen, orkar liten äta en stor portion här?
19.15 Nattslurk BM eller ersättning, välling?
19.30 Skratt 10 min pch sen Sova Liten ska ha förutsättningar sova i 12 h alltså bör![]()
![]()
![]()
komma en stund före 19.30 så att det kan sovas halv 8.
Vakentid mellan lurarna brukar ligga runt 2-2,5 h. 4 rejäla mål + nattslurk med ca 3,5 h mellanrum fördelade över dagen, nattslurken kan komma en timme in på middagen.
Mycket mat måste man ha om man ska kunna sova hela nätter! Äts det stora portioner och vad?
Det saknas attityd här! 8) När ni FÖRSÖKER blir han bara oroad, vet ni verkligen vad ni håller på med? säger han.... Han måste få reagera! Lyssna på gråten, är han arg eller ledsen. Du ska inte gå in igen! Det handlar inte om att barnets ska bli TYST och SOMNA på stubinen. Hur har de övriga nätterna gått? Låter han ledsen ska han ha en GLAD och hurtig ramsa. Hur har ni det med husljud?frittehbg skrev:Från att han vaknar på natten så eskalerar det ganska snabbt och blir gråt och skrik.
Det känns som om ni inte är riktigt pålästa.....
Höj huvudändan på sängen med klossar eller böcker under benen. Innan läggning kan man ställa in en kastrull med kokande vatten och en hackad lök i så att ångorna får sprida sig i rummet. Ångiga dusch och bad innan läggning är oxå skönt för luftrören. Svalt i rummet men inte drag och MÖRKT förstås! 8) Glöm inte skrattet!
Rapportera hur det går i natt!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Vi ska justera schemat lite med maten tänkte vi.
Boken har vi läst om och om igen men det är svårt att omsätta teorin till praktik när man väl står där mitt i natten och han skriker.
Igår la vi honom ca 19.25 efter ersättning och lite skratt och skoj.
När han närmar sig sängen så blir han orolig och skriker.
Vi buffade inte, endast solfjädern och ramsa.
Han somnade efter lite skrik när vi hade lämnat rummet med både ramsan och bekräftelsen.
Kl 23 vaknade han igen och somnade om med ramsan från dörren.
Kl 00.15 vaknade han också men somnade om med ramsan från dörren.
Sedan vid ca kl 03.15 vaknade han igen. Det tog tid att få honom att sova, ca 20 min med ramsa och solfjäder. Men inget vatten eller buffning. Vi tyckte synd om honom och trodde att han kanske skulle ha vatten så han inte torkade ut men han fick inget.
Jag hörde att han vaknade ett par gånger till under vargtimmen men han somnade om själv efter bara 30 sekunder.
07.30 väckte vi honom och han såg pigg och utvilad ut.
Lite mys och sedan frukost kl 08.00.
Vi skulle lägga honom redan 09.30, alltså en timme tidigare än vanligt, men han skrek mycket när vi skulle lägga honom och tog upp honom igen för att gå efter vanliga schemat med läggning 10.30.
Även 10.30 skrek han mycket efter solfjädern och ramsor och somnade efter 10 minuters skrikande eller klagande/frågande.
Kan det ha betydelse vem av oss som lägger honom?
Tidigare innan kuren somnade han lätt 10.30 på magen.
Har han blivit rädd för sängen? Jag tycker vi har ramsat i olika toner och visat att vi är beskyddare utanför dörren och det kändes ändå bra efter natten.
Vatten har han endast fått en natt vid ett tillfälle (natten måndag-tisdag) så det är inget vi skämt bort honom med.
Boken har vi läst om och om igen men det är svårt att omsätta teorin till praktik när man väl står där mitt i natten och han skriker.
Igår la vi honom ca 19.25 efter ersättning och lite skratt och skoj.
När han närmar sig sängen så blir han orolig och skriker.
Vi buffade inte, endast solfjädern och ramsa.
Han somnade efter lite skrik när vi hade lämnat rummet med både ramsan och bekräftelsen.
Kl 23 vaknade han igen och somnade om med ramsan från dörren.
Kl 00.15 vaknade han också men somnade om med ramsan från dörren.
Sedan vid ca kl 03.15 vaknade han igen. Det tog tid att få honom att sova, ca 20 min med ramsa och solfjäder. Men inget vatten eller buffning. Vi tyckte synd om honom och trodde att han kanske skulle ha vatten så han inte torkade ut men han fick inget.
Jag hörde att han vaknade ett par gånger till under vargtimmen men han somnade om själv efter bara 30 sekunder.
07.30 väckte vi honom och han såg pigg och utvilad ut.
Lite mys och sedan frukost kl 08.00.
Vi skulle lägga honom redan 09.30, alltså en timme tidigare än vanligt, men han skrek mycket när vi skulle lägga honom och tog upp honom igen för att gå efter vanliga schemat med läggning 10.30.
Även 10.30 skrek han mycket efter solfjädern och ramsor och somnade efter 10 minuters skrikande eller klagande/frågande.
Kan det ha betydelse vem av oss som lägger honom?
Tidigare innan kuren somnade han lätt 10.30 på magen.
Har han blivit rädd för sängen? Jag tycker vi har ramsat i olika toner och visat att vi är beskyddare utanför dörren och det kändes ändå bra efter natten.
Vatten har han endast fått en natt vid ett tillfälle (natten måndag-tisdag) så det är inget vi skämt bort honom med.
Lilla Laura
2015-01-03
2015-01-03
Mest är vi nu oroliga för den dåliga dagssömnen.
Eller läggningarna kanske vi ska säga, då han gråter sig till sömns känns det som.
Nattsömnen börjar vi få kläm på och ramsar bra på natten.
Eller läggningarna kanske vi ska säga, då han gråter sig till sömns känns det som.
Lilla Laura
2015-01-03
2015-01-03
Mest är vi nu oroliga för den dåliga dagssömnen.
Lilla Laura
2015-01-03
2015-01-03
Schemat ska egentligen inte ändras under kuren och uppföljningsveckan, men jag tror att ovanstående i högsta grad kan ha att göra med struliga daglurar!Det är för lite sömn på schemat, behovet är ca 15 h och ni har nu 14,5 h. Det brukar ofta vara lite för lite med två lurar när man är så liten. De flesta har en lur på 45 min på fm vid 9 eller 9.30 en längre lunchlur på 1,5 eller 2 h från klockan 12 ungefär och en em-lur på 20 eller 45 minuter klockan 16.
Vakentid mellan lurarna brukar ligga runt 2-2,5 h. 4 rejäla mål + nattslurk med ca 3,5 h mellanrum fördelade över dagen, nattslurken kan komma en timme in på middagen.
Mycket mat måste man ha om man ska kunna sova hela nätter! Äts det stora portioner och vad?
Mat, mat och mera mat! sömn och vakentid fördelat jämt över dagen. Gärna en lång lur mitt över dagen.
Han ska ha ramsa på dagen oxå om han är ledsen! Och jobba med husljuden oxå. Fortsätt med bekräftelsen när liten lugnat ner sig!
SKRATTA hela vägen ner i sängen, killa, busa ALLT är tillåtet!När han närmar sig sängen så blir han orolig och skriker
Inte tycka synd om! [-X [-X och INTE torkar han ut på en natt inte.... möjligtvis om han skulle ha hög feber, men det är en annan sak, kan man erbjuda vatten. Ni kan inte förmedla lugn och säkerhet om ni samtidigt tycker synd om honom. Ni ska ge förutsättningarna för sömn! MÄTT mage, skratt i magen, gemenskap i flocken, frisk luft, fysisk aktivitet, torr blöja, svalt, mörkt rum och lena lakan. Sen får man sova själv!Vi tyckte synd om honom och trodde att han kanske skulle ha vatten så han inte torkade ut men han fick inget.
läs här!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Vi ska proppa honom med så mycket mat som möjligt under dagarna.
Ibland verkar han äta mindre nu än för en vecka sedan.
Vad menar du med husljuden. Vi sover nu på varsin soffa och han har hela sovrummet för sig själv så han har just nu inga oljud runt sig. Golven knakar och knirrar lite när vi är inne och gör solfjädern på honom. Är det något störande för honom?
Ramsar gör vi på dagen också men han sträcker upp huvudet mot dörren och gråter mot oss. Till slut ger han upp och somnar. Vi ger bekräftelse också.
Han får nattslurken i tv-rummet utan oljud men ändå inte dödstyst. Sedan går vi in med bestämda steg till skötbordet där vi busar och skrattar tillsammans. Mamma pussar godnatt när jag har honom i famnen och hon släcker och går ut.
Därefter lägger jag honom på magen i sängen och gör solfjädern.
Ska han vara skrattande i sängen, och så ska man göra solfjädern på honom? Han är ju glad och uppspelt då.. Från glad till att sova med tvära kast..
Alla förutsättningar stämmer annars med svalt rum, torr pyjams, ny blöja osv.
Vad menar du med husljuden. Vi sover nu på varsin soffa och han har hela sovrummet för sig själv så han har just nu inga oljud runt sig. Golven knakar och knirrar lite när vi är inne och gör solfjädern på honom. Är det något störande för honom?
Ramsar gör vi på dagen också men han sträcker upp huvudet mot dörren och gråter mot oss. Till slut ger han upp och somnar. Vi ger bekräftelse också.
Han får nattslurken i tv-rummet utan oljud men ändå inte dödstyst. Sedan går vi in med bestämda steg till skötbordet där vi busar och skrattar tillsammans. Mamma pussar godnatt när jag har honom i famnen och hon släcker och går ut.
Därefter lägger jag honom på magen i sängen och gör solfjädern.
Ska han vara skrattande i sängen, och så ska man göra solfjädern på honom? Han är ju glad och uppspelt då.. Från glad till att sova med tvära kast..
Alla förutsättningar stämmer annars med svalt rum, torr pyjams, ny blöja osv.
Lilla Laura
2015-01-03
2015-01-03
Hejsan,
Mat tills han själv säger stopp! barn äter ofta mer när de är i tillväxtfaser. Matlusten kan gå ner när de är sjuka eller får tänder. Barn som är riktigt uttröttade och vaknar var och varannan timme har som regel dålig matlust eller överäter.
För ett barn som ännu ej är säker i sin säng kan det kännas tryggt att veta att livet fortsätter utanför dörren, att mamma och pappa är vakna och vaktar
Det vi eftersträvar är att barnet skall vara glatt och tryggt och sedan ligga och filosofera för sig själv i sängen en stund. Barnet behöver och ska inte falla i sömn på vägen ner till kudden utan det skall vara en normal trötthet. Att det tar cirka 10 minuter för barnet att somna in är alldeles normalt och bra. Ett glatt barn som skrattats och busats med tills det kiknade kan sedan glatt ligga i sängen och må alldeles bra. Ett barn som gråtit det sista det gjort har inte lika roliga minnen att ta med sig ner i sängen
Det du kan göra är att busa så barnet kiknar av skratt i cirka 10 minuter och sedan avsluta med en kort gonattsaga och sedan snabbt lägga ner i sängen. Lägga på täcket, rätta till den lilla kroppen, trycka till lätt över ryggen (en lätt solfjäder), ramsa dig bort från sängen, stäng dörren och bekräfta utanför rummet.
/Nat
Vi ska proppa honom med så mycket mat som möjligt under dagarna.
Mat tills han själv säger stopp! barn äter ofta mer när de är i tillväxtfaser. Matlusten kan gå ner när de är sjuka eller får tänder. Barn som är riktigt uttröttade och vaknar var och varannan timme har som regel dålig matlust eller överäter.
Husljud är ljud vi konstuerar för att lugna barnen. Ljuden är alltså inte äkta utan vi skapar dom under kuren och ibland efter kur för att göra barnen trygga. Ljuden kan bestå av normala vanliga ljud som uppstår i ett hem. Exempel: musik, tvättmaskin, diskmaskin, dammsugare...Vad menar du med husljuden
För ett barn som ännu ej är säker i sin säng kan det kännas tryggt att veta att livet fortsätter utanför dörren, att mamma och pappa är vakna och vaktar
Inom SHN förespråkar vi att barn ska vara trygga i sin säng, vi försöker inte få dom halvtsovande för att sedan smyga ner dom i sängen (det är en helt annan metod)Ska han vara skrattande i sängen, och så ska man göra solfjädern på honom? Han är ju glad och uppspelt då.. Från glad till att sova med tvära kast..
Det du kan göra är att busa så barnet kiknar av skratt i cirka 10 minuter och sedan avsluta med en kort gonattsaga och sedan snabbt lägga ner i sängen. Lägga på täcket, rätta till den lilla kroppen, trycka till lätt över ryggen (en lätt solfjäder), ramsa dig bort från sängen, stäng dörren och bekräfta utanför rummet.
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ikväll fick han gröt kl 18.10. Han är väldigt duktig när han får mat.
Efter det lite lek, musik och skoj och ombyte till pyjamas på skötbordet.
19.05 var det dags för godnattvälling för första gången (200 ml).
Bus på skötbordet 19.15-19.25. Därefter en liten godnattsaga på 2-3 minuter.
När mamma hade sagt godnatt blev han lite ledsen när han såg henne gå ut genom dörren.
Vi släckte och jag (pappa) la honom och gav honom solfjädern.
Redan när jag lade ner honom hade han övergått till att bli lite kinkig.
Jag sa Godnatt sov så Gott (vår ramsa) när jag lade honom tillrätta och sedan ramsade jag mig ut ur rummet medan han kinkade lite och började skrika. Bekräftelseramsan sa jag i samband med vanliga ramsan när jag kommit ut genom rummet. Han fortsatte skrika medan vi satte igång husljud och klassisk musik, han tystnade då och jag gav honom bekräftelseramsan i dörröppningen.
Så egentligen blev han lugn ganska snabbt men jag tycker inte om att han skriker upp sig när han närmar sig sängen och blir ledsen.
Vi har ju så skoj sekunderna innan...
Nu får vi se hur natten blir
Efter det lite lek, musik och skoj och ombyte till pyjamas på skötbordet.
19.05 var det dags för godnattvälling för första gången (200 ml).
Bus på skötbordet 19.15-19.25. Därefter en liten godnattsaga på 2-3 minuter.
När mamma hade sagt godnatt blev han lite ledsen när han såg henne gå ut genom dörren.
Vi släckte och jag (pappa) la honom och gav honom solfjädern.
Redan när jag lade ner honom hade han övergått till att bli lite kinkig.
Jag sa Godnatt sov så Gott (vår ramsa) när jag lade honom tillrätta och sedan ramsade jag mig ut ur rummet medan han kinkade lite och började skrika. Bekräftelseramsan sa jag i samband med vanliga ramsan när jag kommit ut genom rummet. Han fortsatte skrika medan vi satte igång husljud och klassisk musik, han tystnade då och jag gav honom bekräftelseramsan i dörröppningen.
Så egentligen blev han lugn ganska snabbt men jag tycker inte om att han skriker upp sig när han närmar sig sängen och blir ledsen.
Vi har ju så skoj sekunderna innan...
Nu får vi se hur natten blir
Lilla Laura
2015-01-03
2015-01-03
Rapport efter natten.
Vincent somnade som sagt ca 19.30.
Vid kl 22.30 hörde jag att han vaknade till lite grann men somnade om direkt av sig själv.
07.15 vaknade han till slut och vi tog upp honom.
Alltså hade han sovit hela natten
Kl 08.00 åt han 230 ml Ersättning utan problem.
Det följdes av lek på lekmattan, hoppande i hoppgungan och medsittande i köket när mamma åt frukost.
Strax efter 10.00 var det dags att sova förmiddagslur.
Direkt börjar han spjärna emot och börjar smågråta och klaga. Då har mamma ändå lekt med honom hela morgonen och myst med honom precis innan nedläggandet i sängen.
Hon gör en lätt solfjäder som gör honom mer ledsen och arg, drar ramsan och går ut och sätter på lite musik och gör husljud.
Efter några minuters klagande och gråt somnar han ändå.
Det känns inte bra att han gråter när han ska sova men dock somnar han.
Hur kan vi göra för att få honom på glatt humör när han ska sova?
Vincent somnade som sagt ca 19.30.
Vid kl 22.30 hörde jag att han vaknade till lite grann men somnade om direkt av sig själv.
07.15 vaknade han till slut och vi tog upp honom.
Alltså hade han sovit hela natten
Kl 08.00 åt han 230 ml Ersättning utan problem.
Det följdes av lek på lekmattan, hoppande i hoppgungan och medsittande i köket när mamma åt frukost.
Strax efter 10.00 var det dags att sova förmiddagslur.
Direkt börjar han spjärna emot och börjar smågråta och klaga. Då har mamma ändå lekt med honom hela morgonen och myst med honom precis innan nedläggandet i sängen.
Hon gör en lätt solfjäder som gör honom mer ledsen och arg, drar ramsan och går ut och sätter på lite musik och gör husljud.
Efter några minuters klagande och gråt somnar han ändå.
Det känns inte bra att han gråter när han ska sova men dock somnar han.
Hur kan vi göra för att få honom på glatt humör när han ska sova?
Lilla Laura
2015-01-03
2015-01-03
-
LilloppansMamma
Hej!
Härlig rapport!
Det ledsna kommer att ge med sig när han förstår att den goda sömnen är i antågande och att allt det roliga kommer åter. Ni får helt enkelt skapa en glad inramning på det hela. Skratt och bus MINST 10 min- ända in till sängen. Här galopperar Loppan på axlar eller hänger upp och ner på etc etc in till sin säng.
Det finns inte utrymme för ängsliga tankar utan världen är vacker, god och härlig. När de små sedan väcks på morgonen så är världen kvar, precis lika vacker, god och härlig. Här väcks alltid Loppan till mammas eller pappas hurtiga och glada skönsång ( nåja,
) och kommer upp till glada föräldrar. En glad inramning.
LilloppansMamma
Härlig rapport!
Se det inte som att han spjärnar emot. Han är inte övertygad om att det är helt säkert att ge sig hän åt sömnen. Här behöver ni öva upp skrattet till gonattet. Inget mys och tycka synd om, utan rejält med skratt ända från magen- från samtliga parter.frittehbg skrev: Strax efter 10.00 var det dags att sova förmiddagslur.
Det ledsna kommer att ge med sig när han förstår att den goda sömnen är i antågande och att allt det roliga kommer åter. Ni får helt enkelt skapa en glad inramning på det hela. Skratt och bus MINST 10 min- ända in till sängen. Här galopperar Loppan på axlar eller hänger upp och ner på etc etc in till sin säng.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Det verkar som att vi inte är tillräckligt roliga för vår son.
Trots skoj imorgon innan läggning 19.20 så var han ledsen när vi la honom.
Han somnade efter lite ramsande och av naturlig trötthet efter bara 4-5 minuter.
Han sov sedan till 04.15, fick ramsa och somnade om, vaknade igen 04.55, fick ramsa och somnade om.
06.30 vaknade han igen och gnydde men somnade om med hjälp av ramsan.
Det varade bara 35 minuter tills han vaknade av att han var tvungen att lägga en del utgifter i blöjan. (det hördespå hans krystande).
Han låg efter det i 10 minuter och pratade med sig själv.
07.15 tog jag up honom och han var glad och på bra humör och morgonrutinerna följde.
Förmiddags-Vilan kl 10.15 blev han ledsen igen
Om det är så enkelt att han måste skratta mycket mer inför läggningen måste vi nog gå på cirkusskola för att lyckas
Trots skoj imorgon innan läggning 19.20 så var han ledsen när vi la honom.
Han somnade efter lite ramsande och av naturlig trötthet efter bara 4-5 minuter.
Han sov sedan till 04.15, fick ramsa och somnade om, vaknade igen 04.55, fick ramsa och somnade om.
06.30 vaknade han igen och gnydde men somnade om med hjälp av ramsan.
Det varade bara 35 minuter tills han vaknade av att han var tvungen att lägga en del utgifter i blöjan. (det hördespå hans krystande).
Han låg efter det i 10 minuter och pratade med sig själv.
07.15 tog jag up honom och han var glad och på bra humör och morgonrutinerna följde.
Förmiddags-Vilan kl 10.15 blev han ledsen igen
Om det är så enkelt att han måste skratta mycket mer inför läggningen måste vi nog gå på cirkusskola för att lyckas
Lilla Laura
2015-01-03
2015-01-03
Många småttingar kan vara rejält svårflirtade i början. Kill och pruttblås i magen och bit i tårna funkar inte det heller?
Tills han lärt sig ha roligt får ni vara glada i hans ställe, men fortsätt jaga skrattet! Ni måste oxå lära er lyssna på gråten är hen ledsen eller arg när ni går ut? Och somnar han på 4-5 minuter av ramsan är ju detta kanon! Då vet han att ni håller vakt. Fortsätt vara trygga och glada hela tiden när ni är med honom så smittar det snart av sig.
Läste ni länken jag skickade med i ett tidigare svar?
Jenny
Läste ni länken jag skickade med i ett tidigare svar?
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903