nystart efter kolik
nystart efter kolik
Hej
Efter mycket lyckad "sova hela natten kur" på vårt äldre barn är vi nu redo att starta på vår minsting. Hon har haft kolik och är precis av med den. Hon är snart 3 månader gammal och har vänt på dygnet ordentligt. Hon ammas fullt, fast med mycket krångel, hon är en mycket envis dam... Hur bär vi oss åt när hon bara är 3 månader?
tack på förhand!
Efter mycket lyckad "sova hela natten kur" på vårt äldre barn är vi nu redo att starta på vår minsting. Hon har haft kolik och är precis av med den. Hon är snart 3 månader gammal och har vänt på dygnet ordentligt. Hon ammas fullt, fast med mycket krångel, hon är en mycket envis dam... Hur bär vi oss åt när hon bara är 3 månader?
tack på förhand!
-
Irmasmamma
Re: nystart efter kolik
Hej Caspian och välkommen hit till Späda barn och små!
Vad skönt att lillan blivit av med koliken!
Har du Barnaboken? Om inte, skaffa BUMS!
Där kan du läsa om hur ni kommer i gång med Standardmodellen och så finns vi här när frågor uppkommer!
Tills boken kommer rekommenderar jag Svar på vanliga frågor: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070
Hoppas svaret känns ok, det är lite svårt att sammanfatta hur ni ska komma igång så här i ett inlägg! Så läs, läs, läs och återkom med konkreta frågor sen!
Får jag också be dig att gå in på kontrollpanelen och skriva in dotterns födelsedatum i din signatur, så kan vi som svarar lättare hålla reda på hennes ålder! 8)

Vad skönt att lillan blivit av med koliken!
Har du Barnaboken? Om inte, skaffa BUMS!
Där kan du läsa om hur ni kommer i gång med Standardmodellen och så finns vi här när frågor uppkommer!
Tills boken kommer rekommenderar jag Svar på vanliga frågor: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070
Hoppas svaret känns ok, det är lite svårt att sammanfatta hur ni ska komma igång så här i ett inlägg! Så läs, läs, läs och återkom med konkreta frågor sen!
Får jag också be dig att gå in på kontrollpanelen och skriva in dotterns födelsedatum i din signatur, så kan vi som svarar lättare hålla reda på hennes ålder! 8)
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
LilloppansMamma
*smyger in från kurforum 4-12 mån*
Din lilla skrutta är lite i det minsta laget för en regelrätt kurning. Vi på kurforum rekommenderar att man infört riktigt mat på schemat när det är läge att kura. Kring 4 månader kan man starta kur- jag ser gärna MINST två matmål på matschemat.
Men tills dess tycker jag att det låter alldeles förträffligt att läsa i Barnaboken ( och självfallet fräscha upp läsningen SHN-boken
).
LilloppansMamma
Din lilla skrutta är lite i det minsta laget för en regelrätt kurning. Vi på kurforum rekommenderar att man infört riktigt mat på schemat när det är läge att kura. Kring 4 månader kan man starta kur- jag ser gärna MINST två matmål på matschemat.
Men tills dess tycker jag att det låter alldeles förträffligt att läsa i Barnaboken ( och självfallet fräscha upp läsningen SHN-boken
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
-
Irmasmamma
Tack för förtydligande, Lilloppans mamma!
Ja, det kanske är "för sent" att börja med SM vid tre mån?!
Men som sagt, Barnaboken är inte helt fel att äga ändå.... 8)

Ja, det kanske är "för sent" att börja med SM vid tre mån?!
Men som sagt, Barnaboken är inte helt fel att äga ändå.... 8)
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Antingen så hoppar du på SM direkt där du är tycker jag. Eller så kan du köra SM i raketfart. Läs under vanliga frågor på späda och små så får du massa tips som förhoppningsvis gör att du slipper kura vid 4 mån.
Antingen så hoppar du på SM direkt där du är tycker jag. Eller så kan du köra SM i raketfart. Läs under vanliga frågor på späda och små så får du massa tips som förhoppningsvis gör att du slipper kura vid 4 mån.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack för tips! Nu har jag läst allt jag kommer över ang SM. Eftersom det har varit ett kaos det sista och vi inte hinner få hem boken förrän om några dagar så börjar vi lite smått med att försöka ordna till hennes tider på dagen, (det har gått riktigt bra idag. Ska försöka få hem en vagn som hon kan sova i nattetid redan imorgon. (Hon har de sista nätterna ätit var annan, var tredje timme!! och varit vaken och glad mycket. Det kommer säkert bli bättre bara genom att vi försöker sätta ett schema dagtid. Men så fort jag läst på lite mer ska vi satsa på att köra på riktigt även nattetid. Men eftersom det varit sådant kaos kanske vi inte kan få 3-månadersordning direkt??? Nu brukar hon somna ca 22. Äta vid ca 1,3,6 och 8. Vad ska vi satsa på att vagna bort till att börja med?
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
dotter född nov-11
och son född mars-10
-
Irmasmamma
Härligt att lillan är glad!!
Mitt tips är att ni börjar med att köra några dagar med något som liknar ett tremånadersschema (en kort, en lång, en kort lur) med MASSOR av mat och aktivitet (skratt och bus, magläge, social delaktighet) på dagen så faller förhoppningsvis något av nattmålen bort av sig själv!
Om inte kan ni börja fundera på att vagna bort det om några dagar....så hade iallafall JAG gjort, men det finns många varianter!

Mitt tips är att ni börjar med att köra några dagar med något som liknar ett tremånadersschema (en kort, en lång, en kort lur) med MASSOR av mat och aktivitet (skratt och bus, magläge, social delaktighet) på dagen så faller förhoppningsvis något av nattmålen bort av sig själv!
Om inte kan ni börja fundera på att vagna bort det om några dagar....så hade iallafall JAG gjort, men det finns många varianter!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Vi började strukturera upp dagen igår och redan inatt sov hon från 22 till 3.30 (med vyssning 1 timme vid kl 24). Det kändes ju väldigt bra som start. Det är svårt att helt exakt följa schema nu i början. Vi får väl göra det nogrannare för varje dag. Idag blev hennes långlur från kl 10, vilket ju är alldeles för tidigt. (vi var på bvc och det pajade schematiderna helt... somnade i bilen både dit och hem vid helt fel tider). Men det känns väldigt bra att ha ett mål och något att försöka följa. Tack ni som gett mig tips, vill ni ge mig fler eller har idéer så tar jag tacksamt emot.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
dotter född nov-11
och son född mars-10
-
Irmasmamma
Hurra!! =D> =D>Caspian skrev:Vi började strukturera upp dagen igår och redan inatt sov hon från 22 till 3.30
Nej, känn ingen stress med schemat än, jobba bara på så fint som ni redan gör med målet i sikte!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Nu har vi försökt strukturera några dagar, men det är mycket svårt att få till liknande tider de olika dagarna. Hon somnar ca 22 på kvällen och äter sedan 2 gånger under natten. Hon vill gärna sova länge på förmiddagen, och blir jättearg om hon inte får det.
Torsmamma skrev: Antingen så hoppar du på SM direkt där du är tycker jag. Eller så kan du köra SM i raketfart.
Vad är det för skillnad?? Ska vi börja med 1 månaders SM först?
Torsmamma skrev: Antingen så hoppar du på SM direkt där du är tycker jag. Eller så kan du köra SM i raketfart.
Vad är det för skillnad?? Ska vi börja med 1 månaders SM först?
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
dotter född nov-11
och son född mars-10
-
SaraMilana
Hej! 
Det är svårt att få till rutiner om man låter barnet ta ledningen. Ligg steget före, väck när hon sovit lagom länge, när du vet att det är lagom för att hon ska orka med nästa vakenpass och vara lagom trött till nästa lur.
Min lilla blir också sur när man väcker henne. Vem skulle inte bli det när man sover sååå gott?
Lite gos och bus så är hon på banan igen.
Börja med SM enligt dotterns ålder, tre månader var det va? (Skriv gärna in födelsedatum i din signatur, det underlättar för oss som svarar!) Ca 15,5 sömntimmar per dag mår hon bra av. Ett typiskt tremånadersschema kan se ut såhär:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Här hittar du med info om standardmodellen i raketfart.

Det är svårt att få till rutiner om man låter barnet ta ledningen. Ligg steget före, väck när hon sovit lagom länge, när du vet att det är lagom för att hon ska orka med nästa vakenpass och vara lagom trött till nästa lur.
Min lilla blir också sur när man väcker henne. Vem skulle inte bli det när man sover sååå gott?
Börja med SM enligt dotterns ålder, tre månader var det va? (Skriv gärna in födelsedatum i din signatur, det underlättar för oss som svarar!) Ca 15,5 sömntimmar per dag mår hon bra av. Ett typiskt tremånadersschema kan se ut såhär:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Här hittar du med info om standardmodellen i raketfart.
-
Irmasmamma
Ett tips är att klocka luren från att lillan tystnat (och förhoppningsvis alltså somnat) och väcka efter exakt 45 min eller 2 timmar eller vad det nu är. Eftersom det är naturliga sömnrytmpass så brukar det inte vara lika surt att behöva bli väckt ur sin skönhetssömn precis då.
Funkar iallafall för oss!

Funkar iallafall för oss!
Irma
Olof
131008, SM från början.
Olof
Tack SaraMilana för bra länk, har hjälpt mycket! Tack för tips om noga sovtider, fungerar bättre.
Nu har vi försökt schema några dagar och äntligen verkar det fungera. Fantastiskt. Vi är inte framme helt än, men dagslurarna/vakenpassen har satt sig. Hon går inte att mata när det inte passar henne, försöker jag oftare blir hon rasande, men det kanske kommer så vi kan få in ett SM bättre. Hon är krånglig vid amning och vill helst bara äta på en sida och bryter matningen och är arg..., en restvana från koliktiden kanske, men det går bättre nu med fasta tider.
Vi har inte jobbat på att få bort nattmålen än eftersom min man har jour denna veckan, men på fredag så börjar vi nog med det. Så här ser schemat ut nu:
8-vakna, äta lite
9.30 äta lite, sova 45 min
10.15 vaknar
11 äta mycket
12.15 äta
12.30 somnar sova 2 h
14.30 vaknar
16 äta
16.30 somna sova 45 min
17.15 vaknar
18.45 äta mycket
20 gonatt
Hon är såååå lätt att söva nu,man bara lägger henne i vagnen på bestämd tid och hon somnar direkt! Fantastiskt. Antagligen är hon inte så hungrig på förmiddagen eftersom hon ätit på natten, det bli nog bättre när vi får bort ett nattmål.
Nu har vi försökt schema några dagar och äntligen verkar det fungera. Fantastiskt. Vi är inte framme helt än, men dagslurarna/vakenpassen har satt sig. Hon går inte att mata när det inte passar henne, försöker jag oftare blir hon rasande, men det kanske kommer så vi kan få in ett SM bättre. Hon är krånglig vid amning och vill helst bara äta på en sida och bryter matningen och är arg..., en restvana från koliktiden kanske, men det går bättre nu med fasta tider.
Vi har inte jobbat på att få bort nattmålen än eftersom min man har jour denna veckan, men på fredag så börjar vi nog med det. Så här ser schemat ut nu:
8-vakna, äta lite
9.30 äta lite, sova 45 min
10.15 vaknar
11 äta mycket
12.15 äta
12.30 somnar sova 2 h
14.30 vaknar
16 äta
16.30 somna sova 45 min
17.15 vaknar
18.45 äta mycket
20 gonatt
Hon är såååå lätt att söva nu,man bara lägger henne i vagnen på bestämd tid och hon somnar direkt! Fantastiskt. Antagligen är hon inte så hungrig på förmiddagen eftersom hon ätit på natten, det bli nog bättre när vi får bort ett nattmål.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
dotter född nov-11
och son född mars-10
Inatt ca en vecka efter att vi börjat lite smått med schema dagtid sov vår lilla stjärna till 4.50! (Åt en påfyllnadsdos kl 22.30 kvällen innan). Så innan vi ens börjat försöka vagna nattetid för att få bort nattmålet vid kl 01 sov hon över det själv =D> . Idag har hon fungerat som en klocka. Vilken skillnad.
kram till er som tipsat med råd.
kram till er som tipsat med råd.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
dotter född nov-11
och son född mars-10
-
Irmasmamma
Tjohoo!! \:D/
\:D/ :-({|=