Åsa Moberg i DN om min dotters hatbok

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Alma

Re: Åsa Moberg i DN om min dotters hatbok

Inlägg av Alma »

Jag undrar om detta är samma "farmor" som jag läst förut under åren. Nu går du för långt och kryper för lågt. Ska vi nu diskutera Anna Wahlgrens skilsmässor???

Nej det här börjar bli outhärdligt.

Varför berättar du inte själv om ditt liv, hur du lever som du lär, hur dina kärleksrelationer sett ut och avslutats till det bästa för barnen, hur du resonerat om olika relationer eller frånvaron om dem i förhållande till dina barn? Och vad dina barn säger om dina passioner, eller frånvaron av dem, om dina egna förhållanden till fester och alkohol eller hur totala frånvaron av dem gagnat dina barn. Och hur din lära och ditt liv ser ut som hjälper andra föräldrar.

Farmor - starta din egen sajt och lär ut dina läror. Var modig som Anna Wahlgren och agera i ditt eget namn, välkomna alla som vill att pilla i ditt privatliv som du pillar i Annas.

Eller håll dig till det som den här författarens forum handlar om.
farmor skrev:"Jannika" skrev: Betyder det, farmor, att du anser att barn alltid blir skadade av skilsmässor, flyttar och skolbyten?
- Absolut inte. Vi vet genom forskning (svensk sådan) att skilsmässobarn kan må väl så bra som barn från "hela" familjer! MEN det krävs några friskfaktorer, t.ex. att föräldrarna kan skiljas på ett respektfullt sätt och samarbeta om sitt barns bästa, att barnet inte förlorar kontakten med någon av dem, att föräldrarna fortsätter att vara känslomässigt närvarande i sitt barns liv och ger det stöd att härbergera den oro och ångest som är naturlig (även för barn) i livskriser.

Finns det alltså inget att hoppas på för alla de ofullkomliga föräldrar som inte lever i status quo?
- Absolut finns det hopp men eftersom föräldrar förhoppningsvis inte skiljer sig så många ggr att det hinner bli rutin går det inte att bortse ifrån att lite coachning från en proffessionell ibland kan vara på sin plats - för barnets skull! För mig är "riktig", beforskad kunskap, inte bara "barnens universitet" viktig att ha med sig i arbetet med barn ....

För det är väl egentligen det citatet handlar om? Att det inte i första hand är de yttre händelserna som avgör vår mentala hälsa utan hur vi handskas med dem. Det tror jag vilken psykolog eller terapeut som helst kan hålla med om.
- Jag håller också med om att det oftast "inte är hur vi har det utan hur vi tar det" som är det avgörande, men jag tror (faktiskt _vet_) också att de flesta spykologer eller terapeuter skulle kunna hålla med om att det inte är optimalt för barn med alltför många separationer (och särskilt inte om de dyker upp i vissa känsliga åldrar) inte heller är det optimalt med föräldrar som är så ångestdrivna i sin egen personlighet att de inte kan hjälpa barnet att härbärgera alt att de är så inne i alkoholpåverkan att de inte är riktigt känslomässigt närvarande ...
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
farmor

Inlägg av farmor »

"Alma" skrev: Jag undrar om detta är samma "farmor" som jag läst förut under åren. Nu går du för långt och kryper för lågt. Ska vi nu diskutera Anna Wahlgrens skilsmässor???

- Har jag diskuterat AW:s skilsmässor och "pillat i hennes privatliv"? Läs igen mitt inlägg som är ett generellt svar på frågor som Jannika ställde, bla om jag tror att alla barn far illa i skilsmässor ... (och mitt svar var nej och nämnde några frisk- resp riskfaktorer)

Varför berättar du inte själv om ditt liv, hur du lever som du lär, hur dina kärleksrelationer sett ut och avslutats till det bästa för barnen, hur du resonerat om olika relationer eller frånvaron om dem i förhållande till dina barn? Och vad dina barn säger om dina passioner, eller frånvaron av dem, om dina egna förhållanden till fester och alkohol eller hur totala frånvaron av dem gagnat dina barn. Och hur din lära och ditt liv ser ut som hjälper andra föräldrar.
- Jag har inget behov av att vända ut och in på mig själv och mina närmaste och är ingen offentlig person, på något sätt redovisningsskyldig i dessa avseenden ...
Min sidfot får räcka, dvs jag arbetar med barn som har/har haft det svårt och jag är föräldrautbildare (ett tag till - nästan jämnårig med AW är mitt yrkesliv snart slut dvs. i den takt uppdragen sinar) ....
Kan dessutom tillägga att jag har en universitetsutbildning där bla barnpsykologi ingår ...
mamma, farmor, familjehemsmamma, familjhemsfarmor, familjehemsmormor, föräldrautbildare
Alma

Inlägg av Alma »

farmor skrev:Har jag diskuterat AW:s skilsmässor och "pillat i hennes privatliv"? Läs igen mitt inlägg som är ett generellt svar på frågor ...
Jag har läst ditt inlägg och jag också läst diskussionerna om Wahgrens privatliv och betydelsen av detta privata liv för hennes trovärdighet som författare, föräldrarådgivare och inspiratör. Ditt inlägg tar frågorna som förevändningar att tala om skadlighet i det du tolkar har förevarit i Wahgrens liv - många separationer "på rutin", behov av proffsstöd, alkoholens inverkningar, att lita till forskning och inte det du kallar barnens universitet mm.
farmor skrev:Jag har inget behov av att vända ut och in på mig själv och mina närmaste och är ingen offentlig person, på något sätt redovisningsskyldig i dessa avseenden ...
Nej en sådan skyldighet har du inte. Men du kritiserar en offentlig person för hennes privata liv/leverne - på en offentlig sajt. Och om detta privata liv skulle vara så viktigt för trovärdigheten i det hon skrivit borde motsvarigheten också gälla för andra som skriver. T ex för dig.
farmor skrev:Kan dessutom tillägga att jag har en universitetsutbildning där bla barnpsykologi ingår ...
Jag har tidigare år läst dina inlägg med intresse, särskilt för dina egna erfarenheter av att vara farmor, mamma, fostermamma etc. Jag vet också av egen erfarenhet att man kan behålla förståndet också efter barnpsykologistudier. Nu har mitt intresse tyvärr falnat. Jag saknar dina alternativ och exempel som inte har med Wahlgrens privatliv att göra. Sådant skrev du mer om innan Wahlgrens privatliv kom i fokus.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
olgis

Inlägg av olgis »

Hrm, hrm får jag be om uppmärksamheten?

:idea:
inger skrev: Att debattera andra människors liv kräver inget särskilt mer än ett visst mått av sensationslystnad.
Jag tänker mig att ovanstående citat kanske kan får folk att kyla ner sig litet i debatten?

Så här skrev jag i pluttelis diskussionstråd tidigare
olgis skrev: Du säger att du har läst massor av Anna Wahlgrens texter, men vet du, du har inte tolkningsföreträde. Allra helst då inte känner Anna Wahlgren, du har inte ens sett henne jobba. Du vet egentligen ingenting. Du har läst, men du har inte praktiserat. Du har läst men du har inte sett. Du har läst men du har inte träffat.
Nu riktar jag ovanstående påstående till både Plutteli och farmor och jag skulle tycka att det vore väldigt intressant att läsa era reflektioner kring dessa mina rader. Vill ni ta er tid?

miar70 undrar:
miar70 skrev: Nu är jag inte ironisk, arg eller ens småsur - jag bara undrar (för vilken gång i ordningen vet jag inte :oops: ) vad det är som gör att du envisas med att vara här. Det börjar likna nån sorts besatthet, eller tror du att Anna själv helt plötsligt, på grund av dig, ska sätta sig framför en kamera och ge sin syn på det hela? Eller att forumet ska läggas ner, att vi alla ska säga: jamen Paula, du har RÄTT, nu ser vi ljuset? Eller nåt...
Jag hakade på och tyckte det kunde vara intressant att veta varför. Jag tycker inte att jag/vi fick något bra svar på den här frågan. Jag skulle verkligen önska att du ville specificera dig och svara på just dessa frågor:

:?: Tror du att Anna själv helt plötsligt, på grund av dig, ska sätta sig framför en kamera och ge sin syn på det hela?

:?: Eller, önskar du (min korrigering) att forumet ska läggas ner, att vi alla ska säga: jamen Paula, du har RÄTT, nu ser vi ljuset?
Mamma till:

B. f 01
E. f 07
S. f 09

Ärta i magen. BF 20170303
plutteli

Inlägg av plutteli »

olgis skrev:
:?: Tror du att Anna själv helt plötsligt, på grund av dig, ska sätta sig framför en kamera och ge sin syn på det hela?

:?: Eller, önskar du (min korrigering) att forumet ska läggas ner, att vi alla ska säga: jamen Paula, du har RÄTT, nu ser vi ljuset?
Fråga ett: Nej, hon har redan gjort sin syn fullständigt klar så jag har inget behov av att höra den igen.

Fråga två: Nej, men att iaf utgå från beprövad vetenskap där det är lämpligt (tex när man snackar om att barn som inte ligger på mage blir hjärnskadade) och allmänt förnuft kring hur man behandlar andra människor ska väll inte vara för mycket begärt eller?
Mamma till S 080818 och V 110126
plutteli

Inlägg av plutteli »

Alma skrev:Paula Dalberg, här plutteli? Startat grupp "vi som hatar..." och hatiska inlägg på andra föräldraforum? Använt publika fora för lika eller mer förvirrad kritik än här, där motståndet blir mindre för att folk är mindre pålästa och inte ser att det mesta skjuter snett?

Efter att ha fått veta det - enda anledningen för mig att orka läsa pluttelis inlägg här är för att förstå psykologin bakom det. Vad som får någon att hata Anna Wahlgren.

Varför inte skriva en egen bok istället för att skriva här - Paula försvann? Med devisen Rätten att inte försonas med något, vad det nu är. Och rätten att hata.

Precis vad världen behöver.
Vilken enkelt svart/vit men samtidigt oerhört jobbig värld man måste leva i när mista ifrågasättande är hat, när frågan "Hur tänkte ni egentligen nu?" är att mobba och förfölja, när allt förutom 100% klapp på axeln och "ni är sååå bra, ni har verkligen helt rätt i ALLT" är stalking, personliga påhopp och hatkampanjer.

Jag har sagt det förut, jag säger det igen och jag kommer fortsätta säga det om igen: Jag hatar inte Anna, jag hatar inte henne ens lite, jag skulle aldrig komma på att hata någon jag aldrig träffat. Det finns personer jag har all rätt att hata och inte ens dem hatar jag. Att hata är inte min grej. Att gruppen på FB under ungefär en timme fick heta "vi som hatar SHN" berodde på att jag skrev namnet i affekt. Sen ändrade jag namnet snabbt för att passa bättre med innehållet och nej, jag ändrade det inte för att jag fick "massiv kritik", för det fick jag inte fören EFTER gruppen ändrat namn och ni upptäckt dess existens ;)

Jag vill f.ö fortfarande hemskt gärna få era definitioner av personliga påhopp och hat? För det verkar inte stämma överens med var i princip alla andra har som definition...
olgis

Inlägg av olgis »

Tack! :)
plutteli skrev: Fråga två: Nej, men att iaf utgå från beprövad vetenskap där det är lämpligt (tex när man snackar om att barn som inte ligger på mage blir hjärnskadade) och allmänt förnuft kring hur man behandlar andra människor ska väll inte vara för mycket begärt eller?
Specificera dig gärna här: Vad betyder "allmänt förnuft kring hur man behandlar andra människor" för dig? Exemplifiera gärna.

Vill du sedan ta dig tid och svara på detta?:
olgis skrev:
olgis skrev:Du säger att du har läst massor av Anna Wahlgrens texter, men vet du, du har inte tolkningsföreträde. Allra helst då inte känner Anna Wahlgren, du har inte ens sett henne jobba. Du vet egentligen ingenting. Du har läst, men du har inte praktiserat. Du har läst men du har inte sett. Du har läst men du har inte träffat.
Nu riktar jag ovanstående påstående till både Plutteli och farmor och jag skulle tycka att det vore väldigt intressant att läsa era reflektioner kring dessa mina rader. Vill ni ta er tid?
Jag skulle verkligen vilja läsa din reflektion här.
Mamma till:

B. f 01
E. f 07
S. f 09

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

plutteli skrev:Nej, men att iaf utgå från beprövad vetenskap där det är lämpligt (tex när man snackar om att barn som inte ligger på mage blir hjärnskadade) och allmänt förnuft kring hur man behandlar andra människor ska väll inte vara för mycket begärt eller?
Jag tar ut en del av citatet:

(tex när man snackar om att barn som inte ligger på mage blir hjärnskadade)

Plutteli, här har vi ett lysande exempel pâ hur du fungerar. Du tar ett litet korn av nâgonting, vänder det ut och in och hävdar sedan att Anna Wahlgren och hennes sektmedlemmar minsann tycker att barn som ligger pâ rygg fâr hjärnskador.

Ingen här pâ forumet har nâgonsin sagt att barn som inte ligger pâ mage blir hjärnskadade. Hjärnskadade (och icke hjärnskadade) barn kan däremot bli oerhört hjälpta av att fâ ynnesten att ligga pâ mage. Stor skillnad där. Men som vanligt gâr det viktiga i vad vi säger dig helt förbi. Efter att ha diskuterat en del med dig sâ drar jag nu slutsatsen att du helt enkelt inte lyssnar pâ vad vi säger. Vad du fâr ut av alla dessa evighetsdiskussioner är för mig en gâta. Jag tycker att du ska lägga denna energi pâ dina andra projekt, t ex din kommunikation med BVC om hjälp till familjer där ingen sover. Där finns det mycket att göra och där har du chans att verkligen hjälpa, om man ska vâga tro att det faktiskt är vad du vill. Ska man se till det du visar upp offentligt av dig sâ är det däremot mycket svârt att tro att du har nâgot gott i sinnet, med din FB-grupp och dina inlägg som det jag citerade ovan som bara nâgra exempel.
plutteli

Inlägg av plutteli »

Sarisparis skrev:
plutteli skrev:Nej, men att iaf utgå från beprövad vetenskap där det är lämpligt (tex när man snackar om att barn som inte ligger på mage blir hjärnskadade) och allmänt förnuft kring hur man behandlar andra människor ska väll inte vara för mycket begärt eller?
Jag tar ut en del av citatet:

(tex när man snackar om att barn som inte ligger på mage blir hjärnskadade)

Plutteli, här har vi ett lysande exempel pâ hur du fungerar. Du tar ett litet korn av nâgonting, vänder det ut och in och hävdar sedan att Anna Wahlgren och hennes sektmedlemmar minsann tycker att barn som ligger pâ rygg fâr hjärnskador.

Ingen här pâ forumet har nâgonsin sagt att barn som inte ligger pâ mage blir hjärnskadade. Hjärnskadade (och icke hjärnskadade) barn kan däremot bli oerhört hjälpta av att fâ ynnesten att ligga pâ mage. Stor skillnad där. Men som vanligt gâr det viktiga i vad vi säger dig helt förbi. Efter att ha diskuterat en del med dig sâ drar jag nu slutsatsen att du helt enkelt inte lyssnar pâ vad vi säger. Vad du fâr ut av alla dessa evighetsdiskussioner är för mig en gâta. Jag tycker att du ska lägga denna energi pâ dina andra projekt, t ex din kommunikation med BVC om hjälp till familjer där ingen sover. Där finns det mycket att göra och där har du chans att verkligen hjälpa, om man ska vâga tro att det faktiskt är vad du vill. Ska man se till det du visar upp offentligt av dig sâ är det däremot mycket svârt att tro att du har nâgot gott i sinnet, med din FB-grupp och dina inlägg som det jag citerade ovan som bara nâgra exempel.
Ber om ursäkt för tillspetsad kommentar, mer rätt hade varit att skriva: Tex när man menar på att barn som inte ligger på mage inte utvecklas optimalt. (eller för den delen fördomen att alla barn som sover på rygg får platt skalle)
plutteli

Inlägg av plutteli »

olgis skrev:Tack! :)
plutteli skrev: Fråga två: Nej, men att iaf utgå från beprövad vetenskap där det är lämpligt (tex när man snackar om att barn som inte ligger på mage blir hjärnskadade) och allmänt förnuft kring hur man behandlar andra människor ska väll inte vara för mycket begärt eller?
Specificera dig gärna här: Vad betyder "allmänt förnuft kring hur man behandlar andra människor" för dig? Exemplifiera gärna.

Vill du sedan ta dig tid och svara på detta?:
olgis skrev:
olgis skrev:Du säger att du har läst massor av Anna Wahlgrens texter, men vet du, du har inte tolkningsföreträde. Allra helst då inte känner Anna Wahlgren, du har inte ens sett henne jobba. Du vet egentligen ingenting. Du har läst, men du har inte praktiserat. Du har läst men du har inte sett. Du har läst men du har inte träffat.
Jag skulle verkligen vilja läsa din reflektion här.
För att norpa lite från religion: Behandla andra som du vill bli behandlad. Vill du själv ligga i egen avföring tex så förstår jag att du inte ser ett problem med att låta ett barn göra det också.
Skulle personal på ett vårdhem dock låta pensionärerna sova i en nedbajsad blöja för att det "bara" är två timmar tills det är dags att kliva upp och man inte ska trafikera rummet så de ser till att sova tiden ut så skulle en anmälan om vanvård komma direkt för så får man inte behandla äldre. Ändå är det så ni ger råd om att föräldrar ska behandla sina barn.

Och nej, jag har inte träffat Anna, men å andra sidan har inte alla på detta forum gjort det heller. Jag har inte praktiserat för jag har valt att inte göra det eftersom jag vet att det hade varit att utsätta just mina barn för något skadligt. Andras barn kan passa för SHN men inte alla och mina hör till dem. Jag har inte tolkningsföreträde, men det har faktiskt inte ni heller (hur orimligt det nog låter i era öron). Sen vet jag ju av erfarenhet att många föräldrar som aldrig satt sin cyberfot på detta forum kurat enligt hur just DE tolkat boken och fått prima resultat med något som Anna dock hade blivit lagom upprörd över att höra kallas för SHN ;) (Ja, tänka sig, jag har vänner i min bekantskap som har kurat!)
Jag vet lika mycket som alla de som kurat men inte varit aktiva på forumet, som de som kurat men inte träffat Anna eller sett henne kura. Att jag valde att inte kura betyder inte att jag inget vet. Ska vi nu utgå ifrån sådant så kan vi ju isf också dra slutsatsen att ni på detta forum inte kan uttala er om att bära barn i sjal istället för att ha barnvagn, varken positivt eller negativt så länge ni inte gjort det själva, ni kan inte uttala er om att låta barnet sova på rygg om ni inte låtit ert barn göra det, ni kan inte uttala er om hur det fungerar om man inte systematiskt lägger sitt barn på mage (jag har två maglägeshatare till barn, ingen av dem har legat på magen, varken sovande eller vaken), ni kan inte uttala er om att ha små barn på förskola om ni inte själva haft det osv. Blir ju dock rätt svårt att reflektera och fundera över sitt föräldraskap om man enbart få ha åsikter och tankar om sådant man själv praktiserat från start till mål....
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

plutteli skrev:Blir ju dock rätt svårt att reflektera och fundera över sitt föräldraskap om man enbart få ha åsikter och tankar om sådant man själv praktiserat från start till mål....
Fast det är skillnad på att ha åsikter om ngt och att motarbeta detta på ngt forum på "sjalbarn" t ex som ngn nyss påpekat i denna tråd.
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

plutteli skrev:För att norpa lite från religion: Behandla andra som du vill bli behandlad. Vill du själv ligga i egen avföring tex så förstår jag att du inte ser ett problem med att låta ett barn göra det också.
Skulle personal på ett vårdhem dock låta pensionärerna sova i en nedbajsad blöja för att det "bara" är två timmar tills det är dags att kliva upp och man inte ska trafikera rummet så de ser till att sova tiden ut så skulle en anmälan om vanvård komma direkt för så får man inte behandla äldre. Ändå är det så ni ger råd om att föräldrar ska behandla sina barn.
Jag tror det räcker med att citera gamla svar till dig hädanefter, Paula:
miar70 skrev:Kom ihåg att de flesta råd härinne ges av helt vanliga föräldrar, som du och jag. Grunden till råden är såklart BB och SHN, men många gånger plockar vi av våra egna erfarenheter och ger råd utifrån det som fungerat för oss själva. Många gånger ger vi också olika råd. Det måste ALLTID vara förälderns uppgift att välja vad man gör av råd, även om det kommer från någon i vit rock. Som förälder har vi yttersta ansvaret över våra barn, och ett råd kan aldrig bli mer än ett råd.
Plutteli skrev:Och nej, jag har inte träffat Anna, men å andra sidan har inte alla på detta forum gjort det heller. Jag har inte praktiserat för jag har valt att inte göra det eftersom jag vet att det hade varit att utsätta just mina barn för något skadligt. Andras barn kan passa för SHN men inte alla och mina hör till dem
miar70 skrev:Forumet heter Anna Wahlgren.com och utgår (som det också klart och tydligt står om man inte förstår det ändå) från Barnaboken och SHN-boken. Konstigare än så är det inte, det trodde jag du hade snappat upp efter all tid du vistats här
miar70 skrev:Vi behöver inte alls försvara något. Trivs man inte här finns det ingen som tvingar vederbörande att stanna kvar.
miar70 skrev:det här forumet är Annas egna och vi som är här har Barnaboken som grund för vår syn på barnafostran, eller så är det föräldrar som kurar sina barn som har sömnstörningar.
plutteli skrev:Ska vi nu utgå ifrån sådant så kan vi ju isf också dra slutsatsen att ni på detta forum inte kan uttala er om att bära barn i sjal istället för att ha barnvagn, varken positivt eller negativt så länge ni inte gjort det själva, ni kan inte uttala er om att låta barnet sova på rygg om ni inte låtit ert barn göra det, ni kan inte uttala er om hur det fungerar om man inte systematiskt lägger sitt barn på mage (jag har två maglägeshatare till barn, ingen av dem har legat på magen, varken sovande eller vaken), ni kan inte uttala er om att ha små barn på förskola om ni inte själva haft det osv. Blir ju dock rätt svårt att reflektera och fundera över sitt föräldraskap om man enbart få ha åsikter och tankar om sådant man själv praktiserat från start till mål....
miar70 skrev:Forumet heter Anna Wahlgren.com och utgår (som det också klart och tydligt står om man inte förstår det ändå) från Barnaboken och SHN-boken. Konstigare än så är det inte, det trodde jag du hade snappat upp efter all tid du vistats här
Ett litet tillägg då till det sista: vi är många, många härinne som har massor med erfarenhet av det du nämner - en del har egna, andra har teoretiska. Det vet du, eftersom du och dina facebookvänner tydligen sysslat med att kartlägga flera av oss härinne. Du vet säkert att jag har haft mina barn på förskola, några av dem alldeles för mycket enligt mig själv, jag har också haft barn som sovit på rygg och hör och häpna - jag har till och med burit dem i bärsele :shock: . MEN, och det här är ett vikigt men tycker jag, jag ägnar INTE min fritid åt att jaga sjalföräldrar eller andra för att "omvända" dem - jag har full tilltro till att varje förälder väljer det som känns rätt för dem. Precis som du gjort Paula. Du är säkert en jättebra förälder till dina barn. Med det inte sagt att vi som är här är dåliga föräldrar. Jag känner massor med föräldrar som inte anammar Barnabokstänk eller som har kurat sina barn. Hör och häpna två: jag försöker INTE tvinga dem att göra varken det ena eller det andra, jag försöker heller inte påtala för dem hur dåliga de är som inte tycker och tänker som jag :shock: för jag litar på att de faktiskt gör det de tycker är bäst för dem. Förstår du var jag vill komma :wink: :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
plutteli

Inlägg av plutteli »

miar70 skrev: Ett litet tillägg då till det sista: vi är många, många härinne som har massor med erfarenhet av det du nämner - en del har egna, andra har teoretiska. Det vet du, eftersom du och dina facebookvänner tydligen sysslat med att kartlägga flera av oss härinne. Du vet säkert att jag har haft mina barn på förskola, några av dem alldeles för mycket enligt mig själv, jag har också haft barn som sovit på rygg och hör och häpna - jag har till och med burit dem i bärsele :shock: . MEN, och det här är ett vikigt men tycker jag, jag ägnar INTE min fritid åt att jaga sjalföräldrar eller andra för att "omvända" dem - jag har full tilltro till att varje förälder väljer det som känns rätt för dem. Precis som du gjort Paula. Du är säkert en jättebra förälder till dina barn. Med det inte sagt att vi som är här är dåliga föräldrar. Jag känner massor med föräldrar som inte anammar Barnabokstänk eller som har kurat sina barn. Hör och häpna två: jag försöker INTE tvinga dem att göra varken det ena eller det andra, jag försöker heller inte påtala för dem hur dåliga de är som inte tycker och tänker som jag :shock: för jag litar på att de faktiskt gör det de tycker är bäst för dem. Förstår du var jag vill komma :wink: :?:
Och tänka sig, jag försöker på intet sätt omvända mina vänner som gillar BB eller SHN! Vilket chock va?
Däremot ifrågasätter jag bla på detta forum vissa av råden som ges, men det gör jag med ALLA råd som ges som jag tycker är knasiga.
F.ö har vi inte kartlagt en enda medlem på detta forum. Vi ifrågasatte frk Carlssons påstådda utbildning, läste lite i hennes mycket offentliga blogg och lät sedan det hela bero, mer var det inte. Både jag och Marina är nog betydligt mer kartlagda av er än ni är av oss om man säger ;) (jag väljer för fridens skull att ignorera och inte ta upp allt som jag utsatts för av "AW fans", det blir bara smetigt, men att det är jag som skulle stå för hatet är och förblir för mig helt enormt skrattretande)
Liksom många av er har erfarenheter av det jag nämner (trots att BB är emot samtliga saker) så har många av mina sjalbärande, AP-inspirerade vänner erfarenhet av sådant ni vanligen förespråkar (inkl kurningar, SM och BB läsande). Det går ju som ni vet alldeles ypperligt att kombinera de sakerna om man vill ;)
olgis

Inlägg av olgis »

plutteli skrev: För att norpa lite från religion: Behandla andra som du vill bli behandlad. Vill du själv ligga i egen avföring tex så förstår jag att du inte ser ett problem med att låta ett barn göra det också.
Jag kan bara beklaga att du har ett så uselt förtroende för föräldrar i allmänhet och dem som härbärgerar på aw.com i synnerhet.

Vi tänker inte lika du och jag alls! Du ser uppenbarligen inte föräldrars förmåga att själva fatta kloka, väl genomtänkta och inte minst kärleksfulla beslut åt sina små barn.

Jag ser den förmågan. :wink: Som en förälder till en annan förälder kan jag, utan minsta ångest muntligen eller skriftligen lägga fram ett förslag/ett råd på hur man kan göra i en viss situation. Jag förutsätter att den förälder jag bemöter har lite vett bakom pannbenet och använder eller förkastar mina råd efter eget förstånd och tycke.

Personligen mixar jag och matchar rätt friskt och tar det till mig som passar mig och mina barn.

Exempelvis: Kärnan i min fostran är Barnaboken, men jag har plockat massor i från andra håll exempelvis Elizabeth Pantley och hör och häpna Dr Benjamin Spock till och med.

Jag är inget mähä och utgår inte ifrån att folk är det heller. Faktum är att de flesta människor jag stött på inte är några mähän.

Jag får en känsla av att vi, du och jag plutteli, inte delar samma grundläggande uppfattning om människan. Jag är övertygad om att människan har personlig autonomi.

D.v.s jag tror att jag är fri under ansvar.

Du skulle aldrig, någonsin reflektera över "bajstråden" om du kände det minsta förtroende för dina medföräldrar!
Mamma till:

B. f 01
E. f 07
S. f 09

plutteli

Inlägg av plutteli »

olgis skrev:
plutteli skrev: För att norpa lite från religion: Behandla andra som du vill bli behandlad. Vill du själv ligga i egen avföring tex så förstår jag att du inte ser ett problem med att låta ett barn göra det också.
Jag kan bara beklaga att du har ett så uselt förtroende för föräldrar i allmänhet och dem som härbärgerar på aw.com i synnerhet.

Vi tänker inte lika du och jag alls! Du ser uppenbarligen inte föräldrars förmåga att själva fatta kloka, väl genomtänkta och inte minst kärleksfulla beslut åt sina små barn.

Jag ser den förmågan. :wink: Som en förälder till en annan förälder kan jag, utan minsta ångest muntligen eller skriftligen lägga fram ett förslag/ett råd på hur man kan göra i en viss situation. Jag förutsätter att den förälder jag bemöter har lite vett bakom pannbenet och använder eller förkastar mina råd efter eget förstånd och tycke.

Personligen mixar jag och matchar rätt friskt och tar det till mig som passar mig och mina barn.

Exempelvis: Kärnan i min fostran är Barnaboken, men jag har plockat massor i från andra håll exempelvis Elizabeth Pantley och hör och häpna Dr Benjamin Spock till och med.

Jag är inget mähä och utgår inte ifrån att folk är det heller. Faktum är att de flesta människor jag stött på inte är några mähän.

Jag får en känsla av att vi, du och jag plutteli, inte delar samma grundläggande uppfattning om människan. Jag är övertygad om att människan har personlig autonomi.

D.v.s jag tror att jag är fri under ansvar.

Du skulle aldrig, någonsin reflektera över "bajstråden" om du kände det minsta förtroende för dina medföräldrar!
Så det du vill ha sagt är att det är mitt problem med förtroende för andra att jag anser det vara fel att låta vuxna som barn ligga i timmar i sin egen avföring? Att jag tycker det är förkastligt att ignorera ett barn som med egna ord kan säga "jag har bajsat" för att klockan visar fel tid på dygnet?

Jag har stor tilltro till mina medförräldrar, men de är liksom jag bara mänskliga och alla gör vi dåliga beslut ibland. Att låtsas som att även de sämsta av våra val bara är en fis i rymden hjälper inte någon.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"