5-månaders som vill vakna för tidigt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
qnnelie

5-månaders som vill vakna för tidigt

Inlägg av qnnelie »

Hej,
Till att börja med så vill jag säga att jag är evinnerligt tacksam att jag stötte på Anna Wahlgrens sova hela natten kuren. Hittade den av en slump när jag satt och läste om små barns sömnproblem på internet. Min dotter blir precis 5 månader idag, och vi startade kuren för en vecka sedan.

Så här ser hennes schema ut som vi följt i en vecka nu:

08.00 Mat
09.30-11.00 Sömn (1,5 h)
11.00 Mat
12.30-14.00 Sömn (1,5 h)
14.00 Mat
16.15-17.00 Sömn (45 min)
17.00 Mat
19.00 Kvällsrutiner (bad, mat, lek/skoj)
20.00-08.00 Natt

Det har gått jättebra, och jag är hur stolt som helst över min lilla tjej. Första natten var ju "lätt knepig" :) men sen har det fungerat riktigt bra. Redan tredje natten sov hon 11 timmar i sträck, utan att jag behövde ingripa en enda gång, kändes hur stort som helst! :) Sedan from fjärde natten så har hon vaknat en till två gånger under natten, så då har jag ramsat och hon blivit tyst och somnat om. Problemet är att hon bara sover mellan 10 och 11 timmar per natt. Vi lägger henne kl 20.00 (ibland har det blivit 20.15) varje kväll. Som snabbast har hon somnat efter 10 minuter, men ibland har det tagit upp till 30 minuter. Så hon brukar somna mellan 20.15 och 20.40 (förutom de första nätterna när hennes insomningsperiod var betydligt längre än så). Dessvärre så vaknar hon för tidigt på morgonen. Vi har bestämt att det ska vara natt för henne mellan kl 20.00-08.00. Som det är nu och har varit sedan vi började kuren så har hon vaknat mellan 06.30 - 07.30. Här försöker jag ramsa, och ibland har jag gått in en gång och tillrättalagt och sedan ramsat. Men lilltösen vill inte somna om efter hennes uppvak här på morgonen. Som regel så varvar hon med att skrika och ligga tyst fram tills vi gör glad morgon. I förrgår vaknade hon kl 06.30. Efter mycket ramsande, en tillrättaläggning, mera ramsor och husljud så lyckades jag få henne att somna om mellan kl 07.30 och 07.50, så skyndade jag mig in och gjorde glad morgon. Övriga mornar har jag inte lyckas få henne att somna om. Så då har jag gjort glad morgon och gett henne frukost mellan kl 7.20 och 7.50). Här på morgonen är hon väldigt ledsen och tycker absolut inte att hon ska somna om, till skillnad från natten, där det räcker med att jag ramsar en vända (eller två) för att hon ska fortsätta sova. Nu funderar jag på om jag ska justera i schemat och låta henne få morgon tidigare, eller om jag ska fortsätta jobba med 20.00-08.00 ett tag till? Känns bara trist att hon ska bli så ledsen varje morgon, alldeles snorig är hon i ansiktet sen när jag lyfter upp henne efter allt gråt och skrik på morgonkvisten, vilket inte känns särskilt upplyftande...

På dagarna är hon ganska gnällig och blir snabbt trött. Men vi har ju planerat hennes dagssömn utefter en nattsömn på 12 timmar (som nu blir kring 10,5 timmar i stället). Det är dock som regel inget problem att få henne att somna och sova sina dagslurer. Förrut fick vi skaka vagnen till förbannelse (ursäkta ordvalet ;)) för att hon skulle sova och somna om i vagnen. Nu vagnar vi 5 drag, följt av lite lätt sidoskak och ramsar oss bort, varpå hon somnar direkt eller vill ha en vända ramsa till.

Skulle vara väldigt tacksam över lite tips och råd hur jag ska fortsätta med lillans schema.

Vänligen Annelie
LilloppansMamma

Re: 5-månaders som vill vakna för tidigt

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen! :lol:

Livet med SHN-filosofin är en sann njutning. Det är en ynnest att få ha småfolk i huset. Inte sant? :wink:

Låter som ni har jobbat fint med kuren! Fint!

Då ska vi se lite på de bekymmer ni hade. Min första spontana tanke är tiderna för godnatt och godmorgon. Jag är av den åsikten att tiderna skall barnet bestämma. Alltså har man en liten som är morgonpigg så startar man dagen klockan 07, har man en som är morgontrött kan man ha morgon vid 08. Jag har en SANN morgontröttis- finns ingen ände på hur länge hon kan sova på morgonen. Men för alla små passar inte en sen morgon. Har ni följt er tjejs preferenser när ni utformat schemat?

Sedan finns det lite att jobba med hur NI hanterar de tidiga morgnarna. Välj en strategi och håll vid den. Har du sett den här?

Mörkläggning? Nu vet jag inte vart du bor men i kära Götet så blir det alls ljusare på morgonen. Becksvart skall det vara så sover de små gott. :wink:

Just nu så kör ni lite olika strategier på morgonen- Och när man sätter i olika åtgärder för morgonuppvak så hamnar man lätt i sitsen att man får en unge som blir heligt förbannad- morgonen har ju uppenbarligen kommit, så varför ska jag vara kvar här? Men morgonen har ju faktiskt inte kommit och det vill vi också förmedla, men med så lite verktygande så möjligt. Fin balansgång det där!

Jag hade inte brytt mig om att räkna den faktiska sömntiden- utan tänkt förutsättningar för 12 timmars natt. Tids nog så kommer hon att sova som en gris hela natten.

Lite starttankar från mig. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Det ser oxå ut som om ni har för mycket sömn på schemat om jag räknar rätt. 15 h är behovet ni har 15 h och 45 minuter. Korta ner förmiddagsluren till 45 minuter tycker jag kan vara en början, 9.30-10.15 annars kommer den så nära inpå lunchluren, bara 1,5 h vakentid.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
qnnelie

Inlägg av qnnelie »

Tack snälla för era tips och idéer. Jag kom på en annan sak också, att hon kanske är lite hungrig kring 7 på morgonen eftersom hon bara ammas än så länge (har fått ersättning någon gång när jag varit borta). Så igår natt gav jag henne ersättning som nattslurk på kvällen, och fyllde upp med bröstmjölk tills hon verkligen inte ville ha mer. Inatt har hon sovit till 7.45, och då somnade hon 20.15 (så 11,5 timmar där), nytt sömnrekort för henne!!! Yeah! Nästa dagslur ska jag dra ner till 45 minuter istället, för att hon inte ska få för mycket sömn på dagen. Så får hon sova 45 min första passet, 1,5 h andra passet och sedan 45 min sista sömnpasset.

Ska avvakta till nästa morgon och se när hon vaknar, för att sedan fundera på om jag ska ändra hennes natt till 19.30-07.30.

Vänligen Annelie
klockan

Inlägg av klockan »

Hej qnnelie,

ja, att fylla på med mat är en ypperlig idé. Jag tror absolut att er tjej behöver ngt kraftigare än bara bröstmjölk. Så ersättning, eller varför inte välling, är ingen dum idé inför nattningen :)

:?: Hur ser det ut med maten i övrigt då? Det är ju det sammanlagda intaget av mat under dagen som bidrar till mättnadskänslan på kvällen :) så om ni inte börjat med smakisar, se till att göra det nu. Gröt/välling brukar vara bra att börja med, det mättar bra och man kan med fördel ge till frukost/mellis/kvällslur och så köra på med puréer och frukt till lunch och middag och sakta men säkert öka på om magen tillåter. Jag har kommit upp i stora kvantiteter på bara 3 v med mina barn (då har ingen av dem haft problem med magen etc skall tilläggas :) ).

:arrow: 12+45+1.5+45 är ett utmärkt sovschema på dagen för en 5-månaders :D , så kör på det! Nu när ni ändrar schemat så måste ni ge dottern 10 dgr att ta det till sig. Detta gäller generellt för alla schemaförändringar man gör, så inga snabba ryck eller förhastade "prövningar" här [-X utan långsiktig och målmedvetet arbete :D . Samma sak med kuren som helhet - det tar ca 1 mån innan den sitter, tänk på det! Under den tiden måste ni arbeta lugnt och metodiskt och ge samma budskap dag efter dag. Och även erbjuda förutsättningarna för sömnen såklart - maten (som jag tjatat om ovan :roll: ), men även utevistelse, social delaktighet och mörkläggning. Som Lillaloppansmamma skriver - det börjar bli ljust nu på morgonen redan vid 07, så se till att verkligen mörka för...

Såg även att du fått länk till strategier kring tidiga morgnar. Läs på och välj ut ett sätt som NI ska arbeta efter. Jag fick hålla på ca 2 v efter att jag kurat med de där morgnarna, men sen satt de :)

Härligt jobb och fin attityd i övrigt. Bara att köra så det ryker :thumbsup:

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"