Hej,
Till att börja med så vill jag säga att jag är evinnerligt tacksam att jag stötte på Anna Wahlgrens sova hela natten kuren. Hittade den av en slump när jag satt och läste om små barns sömnproblem på internet. Min dotter blir precis 5 månader idag, och vi startade kuren för en vecka sedan.
Så här ser hennes schema ut som vi följt i en vecka nu:
08.00 Mat
09.30-11.00 Sömn (1,5 h)
11.00 Mat
12.30-14.00 Sömn (1,5 h)
14.00 Mat
16.15-17.00 Sömn (45 min)
17.00 Mat
19.00 Kvällsrutiner (bad, mat, lek/skoj)
20.00-08.00 Natt
Det har gått jättebra, och jag är hur stolt som helst över min lilla tjej. Första natten var ju "lätt knepig"

men sen har det fungerat riktigt bra. Redan tredje natten sov hon 11 timmar i sträck, utan att jag behövde ingripa en enda gång, kändes hur stort som helst!

Sedan from fjärde natten så har hon vaknat en till två gånger under natten, så då har jag ramsat och hon blivit tyst och somnat om. Problemet är att hon bara sover mellan 10 och 11 timmar per natt. Vi lägger henne kl 20.00 (ibland har det blivit 20.15) varje kväll. Som snabbast har hon somnat efter 10 minuter, men ibland har det tagit upp till 30 minuter. Så hon brukar somna mellan 20.15 och 20.40 (förutom de första nätterna när hennes insomningsperiod var betydligt längre än så). Dessvärre så vaknar hon för tidigt på morgonen. Vi har bestämt att det ska vara natt för henne mellan kl 20.00-08.00. Som det är nu och har varit sedan vi började kuren så har hon vaknat mellan 06.30 - 07.30. Här försöker jag ramsa, och ibland har jag gått in en gång och tillrättalagt och sedan ramsat. Men lilltösen vill inte somna om efter hennes uppvak här på morgonen. Som regel så varvar hon med att skrika och ligga tyst fram tills vi gör glad morgon. I förrgår vaknade hon kl 06.30. Efter mycket ramsande, en tillrättaläggning, mera ramsor och husljud så lyckades jag få henne att somna om mellan kl 07.30 och 07.50, så skyndade jag mig in och gjorde glad morgon. Övriga mornar har jag inte lyckas få henne att somna om. Så då har jag gjort glad morgon och gett henne frukost mellan kl 7.20 och 7.50). Här på morgonen är hon väldigt ledsen och tycker absolut inte att hon ska somna om, till skillnad från natten, där det räcker med att jag ramsar en vända (eller två) för att hon ska fortsätta sova. Nu funderar jag på om jag ska justera i schemat och låta henne få morgon tidigare, eller om jag ska fortsätta jobba med 20.00-08.00 ett tag till? Känns bara trist att hon ska bli så ledsen varje morgon, alldeles snorig är hon i ansiktet sen när jag lyfter upp henne efter allt gråt och skrik på morgonkvisten, vilket inte känns särskilt upplyftande...
På dagarna är hon ganska gnällig och blir snabbt trött. Men vi har ju planerat hennes dagssömn utefter en nattsömn på 12 timmar (som nu blir kring 10,5 timmar i stället). Det är dock som regel inget problem att få henne att somna och sova sina dagslurer. Förrut fick vi skaka vagnen till förbannelse (ursäkta ordvalet

) för att hon skulle sova och somna om i vagnen. Nu vagnar vi 5 drag, följt av lite lätt sidoskak och ramsar oss bort, varpå hon somnar direkt eller vill ha en vända ramsa till.
Skulle vara väldigt tacksam över lite tips och råd hur jag ska fortsätta med lillans schema.
Vänligen Annelie