Hej fina mammor!
Vi har stött på lite patrull efter en tid av lugna, fina nätter. Min lilla kille blev magsjuk och sedan förkyld och hostig och jag ammade honom på natten några nätter då. Sedan flyttade vi hem till mina föräldrar för att vi skulle renovera hemma hos oss och jag tänkte att jag ville vänta lite med att sluta med nattamningen för att slippa väcka hela huset om natten där. Nu har renoveringen tagit längre tid än jag förväntat, vi är kvar hos mina föräldrar och lillens nätter har blivit väldigt oroliga. Oftast sover jag inte från ca klockan tre på natten eftersom han vaknar av och till en, två, tre eller ibland fyra gånger därefter enda fram till morgonkvisten. Nu inser jag att jag måste ta tag i detta eftersom han inte längre lyssnar på ramsan ens men jag blir lite osäker på hur jag går tillväga.
Om någon har tid har jag några frågor inför natten: Om ramsan inte tar när han vaknar till första gången, vad gör jag? Börjar jag ens med ramsan eller bör jag börja med att gå in och buffa honom lugn eller tom till sömns (alltså buffa sedan solfjädra till sömns)? Hur får jag honom att lyssna till ramsan igen? Hur gör jag på morgonkvisten, om han vaknar, låt säga, tjugo minuter innan han skall upp och ramsan inte tar? Skall jag gå in och bli kvar tills han sover och sedan göra godmorgon när han sover även om det tar lång tid? Främst undrar jag hur jag gör under natten, om jag skyndar mig att ramsa, skyndar mig in för att tala om att jag finns där eller gör på något annat sätt? Jag har ju redan kurat honom en gång och nu blir jag osäker på hur jag får bort nattamningen och får honom att sova igenom fram till morgonen. Vill också bara säga att han sover som en dröm från läggningen klockan 18:30 till ca 3. Han är även lätt att lägga och för övrigt en underbar lite glad pojke på ca nio kilo
Denna tråden har vilat ett tag så jag får inte glömma att uppdatera lite fakta. Lilleman är sju månader nu, Äter; amning och gröt till frukost, lunch med efterrätt, mellanmål av frukter mm., och välling till kvällsmat sedan amning som nattslurk. Han sover fint 0,5+1,5+0,5h per dag.
Hoppas någon har möjlighet att svara.
Tack snälla på förhand.