Kuren störd mitt i

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Kuren störd mitt i

Inlägg av Manfred10 »

Men åååå vad härligt! :mrgreen:
Tänk vilken tur för er bägge att du hittade tillbaka med attityden kvällen efter "bakslaget" =D> =D>

:sleep: :sleep: :sleep: :heart: :heart: :heart:

Fortsätt odla ramsan nu framöver så sover ni snart hela nätter allihop!

Kram!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Återfall igen inatt...konstigt. Jättesvår att lugna vid fyra och många uppvak innan dess. :roll:
Fullmånen säger maken :wink:
#-o
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Nya frågor ska ha samma svar! :D Ramsa!

Blir det KRIS solfjädra till sömns, gå inte in och ut flera gånger. Går du väl in, var beredd att stanna ett bra tag!

Jobba med attityden! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Och glöm inte räkna till 100.... :wink: låt liten försöka själv oxå!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Hej Jenny!

Inatt vrålade han upp sig så (tyckte han lät ledsen, inte bara arg eller frågande) vid fyra-snåret att jag tillslut gick in och buffade/solfjädrade tills han somnade (då hade jag redan ramsat vid några uppvak tidigare samma natt)...dock inte så djupt märkte jag, eftersom jag fick ramsa några gånger till efter det... Räknar och räknar och gör husljud ibland, men skall försöka räkna ännu längre!! 8) #-o :)
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ibland kan de behöva reagera färdigt en lång stund. Men ber han om hjälp ska han så klart få det. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!
Undrar en sak....vad gör ni när barnet vaknar, säg 06:10 (istället för 06:30 som tänkt)? Ramsar tills den lille somnar om för att sedan väcka och göra godmorgon? Det kan ju då ibland vara väldigt svårt att få lillen till att somna eller ens lugna sig?
Fortfarande tar ramsan inte vissa nätter vid antingen tre eller under vargtimmarna... är väl bara att fortsätta processen och hoppas att hela nätter snart blir att föredra även för den lille ;-) ?!
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Har liten hamnat på rygg och är arg för det går jag in och vänder till mage och ut snabbt igen. Annars EN pangramsa inget mer. Ev husljud typ spola i vattenkranen eller toaletten.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Min lille kan inte vända sig ännu, så det är inget problem än. Men kanske snart :D ? Det är just de där morgnarna, som börjar lite för tidigt men ändå inte tidigt nog för att somna om som är lite svåra! Han är rätt ostabil på nätterna fortfarande, men antar att det är så för vissa barn bara. Det handlar ju om en process, att lära sig sova lugnt och njuta av sömnen. Om någon skulle ha något tips kring detta tar jag tacksamt emot annars :) . Vi fortsätter jobba på lugnet och njutningen!
:heart:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jobba på! :D Mota bort överkoncentrationen och ifrågasätt inte litens sömn så gör han inte heller det! Klart man kan vakna till under natten huvudsaken att man somna om. Helst på egen hand.

Hur ser schemat ut nu? Är det någon justering på G? Hunger så där på morgonkulan? Äter liten ordentligt på dagarna? är det mörkt i rummet och dåligt med underhållning? 8)

Vi har haft perioder när de vaknat "för tidigt" men det gäller att tackla detta på samma sätt. Det är natt än och då sover man! 8) (om man uteslutit ovanstående frågor)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Hej Jenny!

Skemat ser ut såhär:
Upp 06:30, BM
08:30-09 sova
09:30 BM
11:30-13:30 sova, BM (ibland en banan innan han somnar vid 11:30)
15:45-16:15 sova,
16:30 GRÖT + bröst
18:15 ca...Godnattslurk
18:30 Godnatt!

Han är HUNGRIG när han vaknar på morgonen. Äter sin gröt med stor aptit och har smakat annat också, allt går ner med största glädje. Rummet har mörklagts ännu mer efter jag nyligen insåg att det behövdes. Så underhållningen finns det inte mycket av därinne nu. Storebror underhöll lite för mycket i morse dock, kissade på sig och var sedan på strålande humör alldeles för tidigt, något ingen fick gå miste om. Men vi vill inte ha för tidiga morgnar varje dag. Så sant...överkoncentration och inställning till sömnen...lite is i magen vore nog inte fel här. Oro är en bov i barnavård, eller hur var det nu!
8) 8)
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tror det är dags för mer och större matportioner så liten blir nöjd! :D Tror detta kan vara orsaken till oroliga nätter oxå. Brukar vara svårt att sova 12 h på bara BM.

Mer MAT åt småfolket så ska du se att nätterna löser oxå! mer mat hela dagen, inte bara på eftermiddagen/kvällen. :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
yanne

Inlägg av yanne »

Hej fina mammor!

Vi har stött på lite patrull efter en tid av lugna, fina nätter. Min lilla kille blev magsjuk och sedan förkyld och hostig och jag ammade honom på natten några nätter då. Sedan flyttade vi hem till mina föräldrar för att vi skulle renovera hemma hos oss och jag tänkte att jag ville vänta lite med att sluta med nattamningen för att slippa väcka hela huset om natten där. Nu har renoveringen tagit längre tid än jag förväntat, vi är kvar hos mina föräldrar och lillens nätter har blivit väldigt oroliga. Oftast sover jag inte från ca klockan tre på natten eftersom han vaknar av och till en, två, tre eller ibland fyra gånger därefter enda fram till morgonkvisten. Nu inser jag att jag måste ta tag i detta eftersom han inte längre lyssnar på ramsan ens men jag blir lite osäker på hur jag går tillväga.

Om någon har tid har jag några frågor inför natten: Om ramsan inte tar när han vaknar till första gången, vad gör jag? Börjar jag ens med ramsan eller bör jag börja med att gå in och buffa honom lugn eller tom till sömns (alltså buffa sedan solfjädra till sömns)? Hur får jag honom att lyssna till ramsan igen? Hur gör jag på morgonkvisten, om han vaknar, låt säga, tjugo minuter innan han skall upp och ramsan inte tar? Skall jag gå in och bli kvar tills han sover och sedan göra godmorgon när han sover även om det tar lång tid? Främst undrar jag hur jag gör under natten, om jag skyndar mig att ramsa, skyndar mig in för att tala om att jag finns där eller gör på något annat sätt? Jag har ju redan kurat honom en gång och nu blir jag osäker på hur jag får bort nattamningen och får honom att sova igenom fram till morgonen. Vill också bara säga att han sover som en dröm från läggningen klockan 18:30 till ca 3. Han är även lätt att lägga och för övrigt en underbar lite glad pojke på ca nio kilo :heart: :heart: :heart:

Denna tråden har vilat ett tag så jag får inte glömma att uppdatera lite fakta. Lilleman är sju månader nu, Äter; amning och gröt till frukost, lunch med efterrätt, mellanmål av frukter mm., och välling till kvällsmat sedan amning som nattslurk. Han sover fint 0,5+1,5+0,5h per dag.

Hoppas någon har möjlighet att svara.

Tack snälla på förhand.
:heart:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
klockan

Inlägg av klockan »

Okej...det har hänt en del saker i era liv och ni har oxå börjat bete er annorlunda mot för hur ni en ggn gjorde... Klart att killen tänker att det är såhär det ska vara nu 8)

Fräscha upp kunskaperna, läs "Lathunden" under "SHN-fliken och kör enligt den om ni känner för det. Jag tror personligen ni behöver en knuff tillbaka upp på banan, och ni vet hur man gör, så varför vänta ? :mrgreen:

Ang schemat - behöver ngt fräschas upp tycker ni? Ser att ni har 30 min -lurar på fm och em, det är inget man rek utan 20 el 45 min bör det vara för de "korta" lurarna. Vid 7 mån hade vi 12+45+1.5+45, men då hade vi en tröttis ska tilläggas...Läs mer här om olika schematänk utifrån tröttis el piggis: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Käkar han välling till middag el erbjuds "riktig mat" då? För så skall det vara :wink: Välling = nattslurk när man är 7 mån :) (iaf enl mig). 2 mål mat/dag (puré + dessert) bör man få när man blivit så stor :) (om man ska orka sova en hel natt). Jag hade inte heller bangat för att gei gröt till mellis lite då och då, bara som omväxling.

Hoppas mitt svar gav ngt för det är klart ni ska hitta tillbaka!

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag kommer med lite lästips bara............ klockan kanske kikar in här i morgon och fyller på. :D

Sid 179-180 samt 186-192 LÄS dessa sidor! (Internationella SHN) Oavsett när och hur du bestämmer dig för att styra upp saker och ting igen så se till att vara säker på din sak för du kommer förmodligen att få många frågor och måste då vara bgeredd att ge svar oxå.

Lycka till med läsningen! Utarbeta en strategi och håll dig till den.

Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"