tack!!!!!
Sova i säng eller vagn på dagen? 3:e natten med Jack 8 mån.
Re: Sova i säng eller vagn på dagen? 3:e natten med Jack 8 m
hahahaa men så underbart roligt, livade verkligen upp en tisdagsförmiddag
tack!!!!!
tack!!!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Haha!
Poesi möter vi sällan när vi får våra lovord - vackert!!!

=D>
Poesi möter vi sällan när vi får våra lovord - vackert!!!
=D>
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
Jennyomartin
Jag ska diskutera schemat med Martin i helgen och sedan inför vi troligtvis en förändring. Nu närmar han sig dessutom 9 månader (om 14 dagar) så det känns ok.
Nattningen nu ikväll gick superbra! Han lät knappt alls när jag gick. Annars har de senaste dagarna varit lite kluriga då han börjar gråta så fort jag närmar mig/lägger honom i sängen (tidigare var det när ja ramsade ut).
Några frågor:
- Nu har jag 5 mål om dagen, dels välling vid 7 och gröt kl.8 (dubbla frukostar) samt det vanliga (lunch, mellis, middag och nattslurk). Bör jag ta bort ett av målen??? Eller kan jag ha kvar 5 mål, det känns ok för mig.
- Sedan skulle jag vilja få en beskrivning av pangramsa.
- Varför skriver ni att det kan ta 3+7 dagar innan en schemaändring sätter sig? Vad är skillnaden mellan 3+7 och 10 dagar???
Tack tack!
/Jenny
Jack 8 månader (född 8 maj), kurstart 2 jan.
Hejsan,
Då behövs INTE en andra frukost.
Med det i bakhuvudet kan vi ju kika på två schemaförslag. Jag har nedan tagit det schemaförslaget jag gav till dig förra veckan och gjort två varianter på det..
Alternativ 1
07:00 Amma
09:00 - 09:20 Sova
09:30 Mellis
11:30 Lunch
12:00 - 13:30 Sova
14:00 Mellis
16:30 Vagnpromenad (vaken bara mysa)
17:30 Middag
18:30 nattslurk (kanske välling)
19:00 Sova natt
Summa: 6 mål mat
Alternativ 2
07:00 Välling eller gröt
10:30 Lunch
Summa: 5 mål mat
skillnaden ligger egentligen i hur du startar dagen (bröstmjölk eller välling) samt om barnet är en storätare på morgonkvisten eller en liten morgontröttis som bara dricker några 20 ml.
Några frågor för dig att ställning till innan ni beslutar...
Hur?: hög tydlig bestämd
Ge den DIREKT när barnet börjar ställa sina frågor, avvakta inte.
Pangramsa är alltså ett råd vi ger ibland, inte alltid, fungerar vid vissa tillfällen och andra inte.
/Nat
Låter bra de! låt det inte gå för lång tid innan ni tar beslut bara, visar barnet upp tydliga signaler på att få för mycket sömn så bör man efter cirka en vecka utan förändring handla därefter.Jag ska diskutera schemat med Martin i helgen och sedan inför vi troligtvis en förändring. Nu närmar han sig dessutom 9 månader (om 14 dagar) så det känns ok.
:thumbsup:Nattningen nu ikväll gick superbra! Han lät knappt alls när jag gick. Annars har de senaste dagarna varit lite kluriga då han börjar gråta så fort jag närmar mig/lägger honom i sängen (tidigare var det när ja ramsade ut).
Jag tänker så här. Har du kvar amningen som första mål bör du fylla på med ett mål extra utöver de rekommenderade 5 målen inom 2 timmar efter frukost. Om du istället för att amma på morgonen väljer att ge en redig flaska välling alternativt en stor tallrik gröt, ja då behöver du med största sannolikhet inte fylla på med en andra frukolst. Vissa barn petar bara i frukosten trots att de sovit 12 timmar natt utan föda (inte så vanligt men de finns), i de fallen skulle jag också rekommendera att fylla på med ett extra mål. För de flesta barn som sovit en lång natt är frukosten en fröjd och de slukar glatt 250 ml välling i ett svep och kanske en liten efterföljande smörgåsNågra frågor:
- Nu har jag 5 mål om dagen, dels välling vid 7 och gröt kl.8 (dubbla frukostar) samt det vanliga (lunch, mellis, middag och nattslurk). Bör jag ta bort ett av målen??? Eller kan jag ha kvar 5 mål, det känns ok för mig.
Med det i bakhuvudet kan vi ju kika på två schemaförslag. Jag har nedan tagit det schemaförslaget jag gav till dig förra veckan och gjort två varianter på det..
Alternativ 1
07:00 Amma
09:30 Mellis
Summa: 6 mål mat
Alternativ 2
skillnaden ligger egentligen i hur du startar dagen (bröstmjölk eller välling) samt om barnet är en storätare på morgonkvisten eller en liten morgontröttis som bara dricker några 20 ml.
Några frågor för dig att ställning till innan ni beslutar...
När?: vargtimmarna föredragsvisSedan skulle jag vilja få en beskrivning av pangramsa.
Hur?: hög tydlig bestämd
Ge den DIREKT när barnet börjar ställa sina frågor, avvakta inte.
Pangramsa är alltså ett råd vi ger ibland, inte alltid, fungerar vid vissa tillfällen och andra inte.
Tror men är inte säker att den som skrev ovanstående menade 3 till 7 dagar och inte 3 + 7 dagar. Är det jag som skrivit det?Varför skriver ni att det kan ta 3+7 dagar innan en schemaändring sätter sig? Vad är skillnaden mellan 3+7 och 10 dagar???
/Nat
Hej!
3+7 dagar är detsamma som kurtiden. (4 nätter) 3 dagar kur + 7 dagar uppföljningsvecka.
Typ, de tre första dagarna av en förändring kanske liten ställer extra frågor under de 7 som kommer sjunker det in i kroppen för att slutligen "sitta". Kan givetvis gå fortare för en del, eller ta längre tid, men det betyder att man inte ska hatta hit och dit. Nehe det här gick visst inte, efter 2 dagar osv.
Jenny
3+7 dagar är detsamma som kurtiden. (4 nätter) 3 dagar kur + 7 dagar uppföljningsvecka.
Typ, de tre första dagarna av en förändring kanske liten ställer extra frågor under de 7 som kommer sjunker det in i kroppen för att slutligen "sitta". Kan givetvis gå fortare för en del, eller ta längre tid, men det betyder att man inte ska hatta hit och dit. Nehe det här gick visst inte, efter 2 dagar osv.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Ahaaa men så bra då har jag lärt mig något nytt också 
-
Jennyomartin
Hej!
Nu tycker jag att det är lite klurigt. Känns som om schemat funkar ganska bra nu. Nätterna gör vi inget, visst Jack vaknar då och då, gnäller lite, men somnar om på egen hand.
På dagarna går det bättre, han gnäller lite en stund, men somnar sedan. Ska vi ändå byta schemat då? Eller ska vi köra på en stund till???
svårt svårt svårt.....
Jenny
Nu tycker jag att det är lite klurigt. Känns som om schemat funkar ganska bra nu. Nätterna gör vi inget, visst Jack vaknar då och då, gnäller lite, men somnar om på egen hand.
På dagarna går det bättre, han gnäller lite en stund, men somnar sedan. Ska vi ändå byta schemat då? Eller ska vi köra på en stund till???
svårt svårt svårt.....
Jenny
Ja det är inte lätt att veta..
När en säker sovare börjar vakna upp på nätterna (gärna i vargtimmen) med massa små korta och ibland längre uppvak då brukar det vara en signal att sömnen behöver reduceras. Man avvaktar då cirka 10 dagar för att se om problematiken fortgår och drar sedan ner på sömnen.
Annat som kan göra att barnet vaknar upp är tänder, sjukdom, för lite sömn under dygnet, för mycket sömn under dygnet, tidsomställning, utvecklingsfas, för mycket intryck under dagen, bakomliggande sjukdom eller att schemat och kuren inte "satt sig".
Med detta sagt vad tror du det beror på gällande hans uppvak?
När en säker sovare börjar vakna upp på nätterna (gärna i vargtimmen) med massa små korta och ibland längre uppvak då brukar det vara en signal att sömnen behöver reduceras. Man avvaktar då cirka 10 dagar för att se om problematiken fortgår och drar sedan ner på sömnen.
Annat som kan göra att barnet vaknar upp är tänder, sjukdom, för lite sömn under dygnet, för mycket sömn under dygnet, tidsomställning, utvecklingsfas, för mycket intryck under dagen, bakomliggande sjukdom eller att schemat och kuren inte "satt sig".
Med detta sagt vad tror du det beror på gällande hans uppvak?
-
Jennyomartin
Hej hej!
Vi diskuterar schemaändringar och utgår från Nat:s förslag:
Men vi skulle vilja senarelägga lunch och em-lur något. Är det dumt?
Vårt förslag:
07:00 Välling
13:00 - 14:30 Sova
15:00 Mellis
18:30 nattslurk (välling)
Skulle detta fungera eller bör vi lägga in ett extra mellanmål på fm? Han brukar få något litet när vi äter frukost runt 8, det kanske räcker...?
Tack för input!
Vi diskuterar schemaändringar och utgår från Nat:s förslag:
Men vi skulle vilja senarelägga lunch och em-lur något. Är det dumt?
Vårt förslag:
07:00 Välling
13:00 - 14:30 Sova
15:00 Mellis
18:30 nattslurk (välling)
Skulle detta fungera eller bör vi lägga in ett extra mellanmål på fm? Han brukar få något litet när vi äter frukost runt 8, det kanske räcker...?
Tack för input!
Hejsan,
Båda alternativen fungerar fint. Om ni vill tänka riktigt riktigt långsiktigt så är alternativ 1 kanske snäppet bättre. Anledningen är att ni kommer att behålla lunchsömnen upp till cirka 3 års ålder och det kan vara skönt att redan nu placera den exakt mitt på dagen och sedan inte behöva flytta den varken framåt eller bakåt.
Om ni lägger lunchsömnen kl 12 - 13.30 kommer ni att kunna behålla den läggtiden och bara behöva förkorta och förlänga tiden ni tar upp barnet. Mycket praktiskt om jag får säga det själv
Väljer ni alternativ 2 så kommer ni istället att få flytta lunchsömnen en smula när ni tar bort förmiddagsluren för att få lika lång tid mellan vakentid innan och efter sömnen.
Men som sagt nu pratar vi petitesser och små små justeringar. Tycker ni att alterantiv 2 är bättre för hela familjen så kör på det
Kram
Båda alternativen fungerar fint. Om ni vill tänka riktigt riktigt långsiktigt så är alternativ 1 kanske snäppet bättre. Anledningen är att ni kommer att behålla lunchsömnen upp till cirka 3 års ålder och det kan vara skönt att redan nu placera den exakt mitt på dagen och sedan inte behöva flytta den varken framåt eller bakåt.
Om ni lägger lunchsömnen kl 12 - 13.30 kommer ni att kunna behålla den läggtiden och bara behöva förkorta och förlänga tiden ni tar upp barnet. Mycket praktiskt om jag får säga det själv
Väljer ni alternativ 2 så kommer ni istället att få flytta lunchsömnen en smula när ni tar bort förmiddagsluren för att få lika lång tid mellan vakentid innan och efter sömnen.
Men som sagt nu pratar vi petitesser och små små justeringar. Tycker ni att alterantiv 2 är bättre för hela familjen så kör på det
Kram
-
Jennyomartin
Hej Nat!
Tack för svar igen!
Vi har nu fått till ett schema som vi är nöjda med. Förmiddagsluren är nu bara 20 minuter (09:00-09:20). Igår somnade han inte alls under denna tiden. Jag minns att du har sagt att man kan lägga 10 minuter tidigare då det tar en stund för honom att somna. Men jag är osäker på ifall man ska göra det under de första 3+7 dygnen? Ska man hålla schematiderna exakt då för att de ska kunna sätta sig?
Trevlig dag!
/Jenny
Tack för svar igen!
Vi har nu fått till ett schema som vi är nöjda med. Förmiddagsluren är nu bara 20 minuter (09:00-09:20). Igår somnade han inte alls under denna tiden. Jag minns att du har sagt att man kan lägga 10 minuter tidigare då det tar en stund för honom att somna. Men jag är osäker på ifall man ska göra det under de första 3+7 dygnen? Ska man hålla schematiderna exakt då för att de ska kunna sätta sig?
Trevlig dag!
/Jenny
Hejsan,
/Nat
Det kommer.. ge det bara lite tid att sätta sigFörmiddagsluren är nu bara 20 minuter (09:00-09:20). Igår somnade han inte alls under denna tiden.
I och med att ni har kommit så pass långt i ert arbete tycker jag ni kan börja lägga 10 minuter tidigare på alla sovpass nu direkt.Jag minns att du har sagt att man kan lägga 10 minuter tidigare då det tar en stund för honom att somna. Men jag är osäker på ifall man ska göra det under de första 3+7 dygnen? Ska man hålla schematiderna exakt då för att de ska kunna sätta sig?
/Nat
hej!
instämmer med föregående talare, mitt tips är alt 1.
Om ni väljer alt 2 se till att liten får i sig nåt när ni äter frukosten, det blir länge att vänta annars till lunchen.
Jenny
instämmer med föregående talare, mitt tips är alt 1.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Jennyomartin
Hej!
Nu har jag inte skrivit på länge! Detta för att jag tycker att metoden fungerar fantastiskt bra och vi är verkligen supernöjda med resultatet!
Vi började kura Jack i början av januari och vi hade en del strul i början, som nu har rätat upp sig.
Om en vecka fyller han 1 år.
Enligt vårt schema ska han vakna kl 07, men de senaste 5-6 dagarna har han vaknat vid 06. Tyder detta på att vi ex. ska ta bort hans fm-lur på 20 min?
I övrigt sover han mellan 12-13:30 och lägger sig för natten kl 19.
Tacksam för lite input!
Hälsningar
Jenny
Nu har jag inte skrivit på länge! Detta för att jag tycker att metoden fungerar fantastiskt bra och vi är verkligen supernöjda med resultatet!
Vi började kura Jack i början av januari och vi hade en del strul i början, som nu har rätat upp sig.
Enligt vårt schema ska han vakna kl 07, men de senaste 5-6 dagarna har han vaknat vid 06. Tyder detta på att vi ex. ska ta bort hans fm-lur på 20 min?
Tacksam för lite input!
Hälsningar
Jenny
Hejsan,
Det var ett tag sen, skönt att höra att det går så bra för er
Du har helt rätt, detta tyder definitivt på att liten (som inte längre är så liten) endast behöver en dagslur.
När man drar ner från 2 till 1 dagslurar brukar man öka på lunchluren till 2 timmar, detta är för att det är en sån påfrestning för små barn med denna omställning. När det gått några veckor (ibland månader) så brukar barnet börja protestera mot 2-timmarsluren och då drar du helt sonika ner till 1 1/2 timme lunch.
Ert schema borde således se ut enligt följande:
19:00 till 07:00 Natt
12:00 till 14:00 Dagslur
Kom ihåg att det tar cirka 3-7 dagar innan ett nytt schema sitter så var redo med mycket attityd, social delaktighet och långa skratt till gonatt
/Nat
Det var ett tag sen, skönt att höra att det går så bra för er
Du har helt rätt, detta tyder definitivt på att liten (som inte längre är så liten) endast behöver en dagslur.
När man drar ner från 2 till 1 dagslurar brukar man öka på lunchluren till 2 timmar, detta är för att det är en sån påfrestning för små barn med denna omställning. När det gått några veckor (ibland månader) så brukar barnet börja protestera mot 2-timmarsluren och då drar du helt sonika ner till 1 1/2 timme lunch.
Ert schema borde således se ut enligt följande:
19:00 till 07:00 Natt
12:00 till 14:00 Dagslur
Kom ihåg att det tar cirka 3-7 dagar innan ett nytt schema sitter så var redo med mycket attityd, social delaktighet och långa skratt till gonatt
/Nat