Hjälp hjälp hjälp...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
Erahsmamma

Hjälp hjälp hjälp...

Inlägg av Erahsmamma »

Hittade en bok av anna wahlgren hemma hos mamma, och sökte sen på internet och hamnade här.
Min dotter är 6,5 månad gammal och sover dåligt på natten. Hon har alltid gjort det. Detta har i sin tur lett till att jag är extremt trött, som gör att man lätt blir irriterad, och min sambo blir också irriterad, och det blir tjafs som leder till bråk... och ja.,. jag orkar inte mer.
Jag har liksom tappat tron om att hon någonsin kommer sova bra och att jag kan få sova en hel natt i följd.
För tillfället ser det ut såhär
8-9 vaknar min dotter
sover 1 timme på förmiddagen, och sedan två timmar på eftermiddagen, eller tre timmar i följd, är lite olika.
Hon somnar alltid mellan 21.30-23.00
på natten vaknar hon minst 3 gånger, den senaste veckan 1 gång i timmen.
Hur ska jag göra för att få ordning och rutin när man är så grymt trött...?
Nog har vi väl någorlunda rutin, men dom behöver ju ändras egentligen.. Jag ammar också fortfarande men har börjat med annan föda också, fruktgrönsakspure, gröt har hon också fått, men vi har börjat misstänka att hon är känslig mot komjölk, så har därför avvaktat med det. Hon har eksem som liknar böjveckseksem.. och detta har uppkommit mer sedan hon började med annan kost.
Jag behöver verkligen hjälp.. många förslag, tipps.. godtags gärna!
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
klockan

Re: Hjälp hjälp hjälp...

Inlägg av klockan »

Hej Erahsmamma,

välkommen hit till forumet :) . Jag antar att eftersom du skirver hit så tänker du att Sova Hela Natten-kuren skulle kunna vara ngt för er (?). Vi sysslar med kuren och kurandet (inför/under/efter) här, så ngr enstaka "råd" eller "tips" brukar vi inte ge, eftersom vi vet (av erfarenhet) att det krävs mer än punktinsatser för att förändra en sån situation som du beskriver. Det krävs ett helhetstänk, och det är just vad SHN är :D . I det helhetstänket ingår behovet av, och förmågan att kunna förmedla, lugn och säkerhet under kuren (och i allt annat man gör) men även ens egen inställning till detta såväl som barnets matintag (se nedan).

Jag har själv haft stor hjälp av SHN just för att kunna skapa rutiner kring mat och sömn och på så sätt lyckats få ett fungerande liv för hela familjen :D . Jag kan varmt rekommendera att du läser boken "Internationella sova hela natten" av Anna Wahlgren, och känner efter om det är ngt som skulle passa er.

Boken är lättläst, tydlig och konkret avseende hur man förbereder sig inför samt genpmför själva kuren som tar 11 dygn.Efter det får man ge det 1 mån innan det sitter helt och hållet. SHN utlovar inte att barnet aldrig mer vaknar, men däremot att vi föräldrar kommer ha verktygen och attityden som krävs för att hjälpa våra barn att somna om när det behövs. Parallellt med sovandet så tar också maten en stor plats i det här tänket, så man får även vara beredd på att strukturera upp barnets ätande, inte bara avseende fasta tider utan ff a gnm att inför mkt fast föda (dvs puré, gröt, välling) flera ggr /dag (5 måltider precis som för oss vuxna). Mätt mage är en av förutsättningarna för att kunna sova gott 12 tim.

När du/ni läst boken, så finns här också en sida med vanliga frågor kring kurandet: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621, det är ett fint komplement till boken.

Vi finns här för att besvara frågor och funderingar och peppa och stötta! :D Välkommen åter!

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag håller med ovanstående. Men vill gärna kommentera detta kring maten.

Om du ser till att inte dricka/äta mjölk produkter samt ägg så kan du även pumpa BM och ha i maten och späda med. Den mesta maten man köper färdig är ju utan mjölk så det borde funka. Förutom gröt och välling, där får du kolla noga! Gör egen gröt på mixade havregryn eller på EnaGo från Ica. Ge ingen mjölk använd havremjölk i så fall.

men mata på, mycket mat. 2 grötmål och 2 matmål är inget konstigt i denna ålder. och då äta tills man är proppmätt.

4 mål mat och en kvällsslurk vill vi ha, med 3,5-4 timmar mellan målen. och då bör amning/ersättning vara inkluderat i målet.

Lycka till med läsning av Internationella SHN boken! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Hej igen! Betällde hem boken och jag är så GLAD! Känner igen mig i så mycket i konsekvenserna av med vad jag har gjort fel förut.. Men iaf, jag har gjort ett schema skulle gärna vilja höra vad ni tycker om det.

7.30 bröstmjölk 
7.30-8.15 morgonlur
8.45 frukost gröt
11.30 bröstmjölk
12.00-12.45 förmiddagslur
14.00grönsakspure+bröstmjölk
15.45 bröstmjölk
16.15-17.45 eftermiddagslur
18.00 gröt
19.15välling
19.40 pyamas, ordning för natten, 
20,00 bröstmjölk
20.30 godnatt
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag får bara ihop 13,15 tim sömn på ert schema. Sömnbehovet för en 5+6 mån är 15tim/dygn och 7+8 mån är 14,5 tim. Så låt oss säga att du skall kura vid 7 mån så är det ett 7 mån schema du vill sikta på.

Skall du sen ha barn på dagis före 1,5 år så behöver du ha minst 12 timmars natt så hon orkar.

sen tycker jag du har lite för lite mat på schemat, får jag justera lite skulle jag föreslå följande.

en måltid inkl. BM bör inte ta mer än 45 min. Så med detta...

Postat: lör feb 18, 2012 19:15

Hej igen! Betällde hem boken och jag är så GLAD! Känner igen mig i så mycket i konsekvenserna av med vad jag har gjort fel förut.. Men iaf, jag har gjort ett schema skulle gärna vilja höra vad ni tycker om det.

Måltiderna bör ligga 3-4 timmars mellanrum, inkl. amning. Jag lade in en andra frukost vilket är vanligt att man har en tid när man ammar och kvälsslurken kan komma så tätt som 1 timme inpå den senaste måltiden.

Man kan också ha ett schema med 2 lurar om det passar bättre, då får du göra den långa middagsluren 2 tim och kanske skjuta på den en 30-60 min.

7.30 bröstmjölk
8.00 frukost med familjen
8.45-9.30 fm lur
11.30 Lunch+frukt och bröstmjölk
12.00-13.30 middagslur
14.00 mellis+bm
16.00-16.20 eftermiddagslur
17.30 Middag+frukt+bm
19.00 välling+bm
19.15 pyamas, ordning för natten,
19.30 godnatt
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
klockan

Inlägg av klockan »

Hej igen,

kul att du känner dig peppad :D Som jag skrev i ett av mina tidigare inlägg så tycker jag verkligen att boken är kanon, eftersom den är så lättläst och konkret. Vill spec flagga för kapitlena "Safarin" samt de om "Lugnet" "Säkerheten" och "Njutningen". Det första beskriver på ett klockrent sätt själva den bakomliggande tanken till varför vi gör det vi gör, dvs vi föräkdrar barnet om att det är tryggt att sova och somna om i egen säng och att vi finns därute hela tiden. De andra tre beskriver själva processen som kuren är, de första 1-2 dygnen då LUGNET etableras och man bygger förutsättningarna för nästa fas. Tåls att läsas om och om igen :D
Erahsmamma skrev:Men iaf, jag har gjort ett schema skulle gärna vilja höra vad ni tycker om det.

7.30 bröstmjölk
7.30-8.15 morgonlur
8.45 frukost gröt
11.30 bröstmjölk
12.00-12.45 förmiddagslur
14.00grönsakspure+bröstmjölk
15.45 bröstmjölk
16.15-17.45 eftermiddagslur
18.00 gröt
19.15välling
19.40 pyamas, ordning för natten,
20,00 bröstmjölk
20.30 godnatt
Ok, du frågade och då svarar jag...med andra ord - jag kommer att pilla en del :wink: .

:arrow: Natt 20.30 - 7.30: 11 tim natt är helt OK, men att lägga sig 20.30 när man är drygt 7 mån är i senaste laget. Senast 20.00 om du frågar mig.

:arrow: Det ska gå 2-2.5 tim mellan lurarna, jag vet inte om du skrivit fel (?) men det finns inte ens chans att hon kommer somna 7.30 om hon klivit upp alldeles nyss. Tidigast 9.30 isåfall.

:arrow: (TIPS!) Du kan servera frukosten på en ggn när hon kliver upp, i den åldern är man vrålhungrig när det är morgon. Amma kan du göra som avslutning på måltiden, alt som extra mellis under fm. Vid 7 mån behöver man mer än endast BM efter 12 tim sömn.

:arrow: En stadig lunch innan långa luren mitt på dagen. Minst 1. 5 tim bör ni bjuda på. Och då ska magen vara fullproppad! Puré + frukt röstar jag på. och sen ett mellis på det när hon klivit upp.

:arrow: Jag rek inte att man sover efter 17.00, oavsett om man har läggdax 19 el 20 :wink: Det bör gå minst 3 tim från sista em-luren innan det är dax för natt.

:arrow: Riktig middag efter sista em-luren :D

Det är inte meningen att "såga" dig, utan min förhoppning är att kunna hjälpa dig att få ihop ett schema som har ett någorlunda helhetstänk och som följer rek för mat och sömn (beprövad erfarenhet, så det är inget jag bara tar ur luften). Mer om schemats betydelse och hur man konstruerar det kan du läsa om i boken samt här på forumet. Jag tror jag länkade till sidan med FAQ:s tidigare va? :D

Här får du lite tips på vilka olika typer av upplägg man kan ha på dagslurarna beroende på om man har en piggis el en tröttsi:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Läs f rom inlägg nr 2 av Torsmamma.

Jag hade följande schema vid 7 mån:

07 frukost (gröt + katrinplommonpuré)
9.00 sova 45 min
10.30 lunch ( en stor burk matpuré, 1/2 burk frukt)
12.00 sova 1.5 tim
14.00 mellis (gröt och fruktpuré)
16.00 sova 45 min
17.00 middag (samma som lunchen)
18.30 kvällslur (gröt och fruktpuré: banan el blåbär)
19.00 Godnatt

Säger inte att det är klockrent för er, men som en "fingervisning". Man kan säkert ha bara 20 min på em, men vår kille är en liten tröttis så han fick mer än så :wink: .

Vet ju att er tjej har vissa problem med ev allergier, så ni ska såklart gå varsamt fram med maten om ni måste, men jag tyckte mig se att Torsmamma gett en del bra tips, plus att ni verkar ha hittat vissa grönsakspuréer som passar. Kanske kan ni hitta pasta, ris etc som inte innehåller komjölksprotein, och portatis i alla des former brode väl funka utmärkt (?).Jag vet inte så mkt om sånt där, så jag ska eg hålla tyst :roll: :wink:

OK? :D Hör gärna av dig igen om du vill fortsätta bolla. Vi finns här!

PS. Ser att Torsmamma hann för mig :wink: but the more the merrier :wink: :lol:
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Okej!, dock där på morgonen, att hon dricker av mig vid 7.30 och sen sover luren till hslv 9 är ju att hon somnar om.. Då är vi fortfarande i sängen och jag somnar också om då.. Men detta kanske inte är bra elr? Tycker det är väldigt mysigt att ge henne bm i sängen på morgonen. Sen tycker du inte jag ska ge gröt då på kvällen och sen välling?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
klockan

Inlägg av klockan »

Erahsmamma skrev:Okej!, dock där på morgonen, att hon dricker av mig vid 7.30 och sen sover luren till hslv 9 är ju att hon somnar om.. Då är vi fortfarande i sängen och jag somnar också om då.. Men detta kanske inte är bra elr? Tycker det är väldigt mysigt att ge henne bm i sängen på morgonen. Sen tycker du inte jag ska ge gröt då på kvällen och sen välling?
All right, då fattar jag - du utgår från hur ni har det nu alltså :wink: .

Saken är ju den att i o med att man börjar kura så får man bortse från det som gällrr NU och ist köra på det nya. Det är bl a därför man har de här 11 dagarna på sig eftersom det är det som krävs för att ändra ett beteende. Som sagt - läs i boken samt här på fprumet om hur man bäst meckar ihop ett schema: 2-2.5 tim mellan lurarna som sagt :wink: :arrow: Efter 11-12 tim obruten natt finns inget behov av att sova direkt när man kommit upp och käkat frukost, utan då är man pigg och alert. och vill/ORKAR va med ett tag :D (till skillnad mot för efter en natt med många uppvak, då man behöver ta igen den förlorade sömnen snabbt).

Du kan visst amma i sängen på morgonen, men jag skulle rösta för att du ger gröt el välling (det kan man ju oxå ge i sängen) dvs en STADIG frukost, och sen tar ni amningsmyset lite senare.

Jag tror på middag (dvs mat) i vanlig middagstid (i min värld kring 17 :wink: ) och sen gröt ELLER välling och ev amning som "nattslurk" innan sänggåendet. Mellan middag och "nattslurk" behöver det inte vara så länge som mellan de övriga målen (3-3.5 tim) utan att bara ha 2-2.5 tim funkar det med.

Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Nja.. Lite, fast detta var det scehma jag hade tänkt mig. Grejen är dn att jag hade tänkt börjag kura imorgon. Men natten som var så somnade min dotter om bara genom buffning.. hon vaknade kl 1 och somnade om på 3 min bara genom buffning, sen vaknade hon inte förns 3.45 igen.. (Och detta var väldigt ovanligt, då hon nätterna innan vaknat ca 1'gång i timmen) men iaf, när hon vaknade andra gångwn där 3.45 då tog det ganska lång tid innan hon somnade om på riktigt, det var lix, somnade, vsknade,
Buffning, somnade vaknade buffning.
Men sen somnade hon om på riktigt vid ca halv 6 och sov sen till halv 8 då hon fick tutte, och sen somnade om igen. tycker de är så lätt att när man ska göra scehma att mkt av bröstmjölksmålen försvinner.. :( men ändå vill jag ju såklart att inte hon ska titta mera på natten, utan att det är slut på det. Men tycker det är svårt att inte ge henne på morgonen:/
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Gör då som jag skrev och amma på morgonen och gå sen upp. Ha en andra frukost ihop och sen sova på det. Det är ju inget konstigt. Men att "amma till sömns" igen känns inte riktigt som en hållbar strategi.
Tor 2006

klockan

Inlägg av klockan »

Okej :D .

Jag håller med Torsmamma i det hon skriver om att du inte kan amma till sömns eftersom det är precis tvärtemot det kuren förespråkar.

:arrow: Om man inte vill "anpassa sig" efter de rek som ges så viktigt att vara medveten om att man inte kurar utan att man plockar det man själv tycker passar en. Med "risken" att man förmodligen inte når ända fram eftersom kuren är ett helhetstänk som bygger på så mkt mer än buffning och andra verktyg :wink: . T ex lär sig barnet att somna om där mitt i natten el tidigt på morgonen utan att man behöver vara så delaktig...

Fast å andra sidan så tänker jag, att är man själv nöjd och tycker att det funkar som det är, så är det det som räknas :heart: Kur el ej :wink:

Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Jo...torsmamma- jag tänkte få ihop ett schema som liknar det du skrev upp åt mig :) dock tror jag jag vill hålla mig till 2 lurar ist för 3, alltså en mitt på dagen, och en eftermiddag.
klockan- Jo, det är ju det man vill ju köra på detta nu, men man har ju egnainstinkter eller vad man ska säga som mamma också.
jag såg nyss att en person sågade och till och med varnade för anna wahlgrens sova hela natten kur..
och jag som verkligen går på knäna och tycker att jag kanske har hittat en lösning, blir ju lite fundersam, och som förstabarnsmamma så är man ju väldigt påverkad av vad alla säger.. jag bara.. tycker det känns hopplöst ibland :(:(
Hela mitt liv har lixom.. vem ska man tro på? jag hoppas verkligen denna metod är det bästa för mitt barn. jag tycker det känns så bra. men vissa saker man själv tycker är bra måste man ju lite på också. Sen kanske inte det är helt som kuren, men om det fungerar är det ju ok? eller hur?
Jag får se hur det går nu inatt.. hon somnade nu kl 22.... :/ men jag ramsade och buffade... haon var ledsen :/ men somnade tillslut i sin egna säng. Men om jag ska börja på schemat mer då enligt det torsmamma skrev, då får jag gå upp med erah då hon egentligen vill sova imorgon då, alltså att hon får bröstmjölk vid 7.30, och så går vi upp kl 8...
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
klockan

Inlägg av klockan »

När jag skulle få mitt första barn (jag har 3 st nu) så frågade jag min kusin som då hade ett barn, om saker och ting ( bl a om det här med sömnen) och då sa hon klokt, och ödmjukt, till mig att:"det som funkar är det man ska köra på, och då spelar det ingen roll hur man gör, det ser olika ut i olika familjer, men det som avgör är att man tycker att det man gör fungerar".

Och Visst är det så att man måste gå på sina egna instinkter, absolut :heart: .Och det är ingen "lek" att ha barn, så jag tycker personligen inte att det är "fel" att ta emot tips och tankar från annat håll :wink: , det tror jag att många gör på ett el annat sätt...

För mig/oss funkade det inte att ha ett barn som vaknade stup i kvarten nätterna igenom och ha dagar som var som en dimma och där allt var upphackat och trasigt :( . Så att hitta Anna Wahlgrens trygga och handfasta filosofi som dessutom bevisligen fungerade kom som en skänk från ovan i det kaos som vi upplevde då.

För mig så klickade det direkt när jag läste om SHN och jag kände att det här sättet att tänka och handla stämde helt överens om med mig som person,och boken kändes som en väldigt konkret och trygg plan för mig att följa. Personligen tror jag att det är det som är avgörande, dvs hur det känns för föräldrarna...tror man på det man gör så funkar det oavsett vad det gäller :D

Fundera vidare, läs mer i boken (det är bästa sättet för att få in känslan för huruvida man vill köra el ej) och här på forumet. Vi svarar gärna på frågor under tiden :D :heart:

Skickar en varm kram.
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Vad du är stöttande och gullig:), ne precis.. Är bara att man lätt blir påverkad av vad andra säger, man vill ju lix inte göra ngt med sitt barn som skulle vara fel. Men
Jag kommer köra på detta för, som i natt.. Hon somnade tillslut om bara genom att jag ramsade, dock somnade honinte förns
22 igår så det var ju helt utanför schemat.. Men idag när
Hon vaknade vid halv 8 då sa jag godmorgon,
Sen fick hom bm.. I sängen hon somnade nästsn om då men vi gick upp ändå.
kan det vara så att dom lyssnar redan första natten med ramsa? Och hon somnade om många gånger själv också!
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Visst kan du ha 2 lurar, då får du göra som jag beskrev ovan. typ så här:

7.30 bröstmjölk
8.00 frukost med familjen
9.30-10.15 fm lur
12.00 Lunch+frukt och bröstmjölk
13.00-15.00 middagslur
15.00 mellis+bm
17.30 Middag+frukt+bm
19.00 välling+bm
19.15 pyamas, ordning för natten,
19.30 godnatt

Det viktiga är att du håller tiderna på schemat oavsett hur du anser natten ha varit. Du håller på att lära henne klockan, så du har inte utrymme att flytta visarna lite hit och dit. :wink:

Visst kan vissa små lyssna på ramsan redan första natten, det är ju så det är ´tänkt. Så fortsätt på natt 2 enl. lathunden.
Tor 2006

Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"