Håller med dig Anna, föräldrar är inte alltid nödvändiga. Jag har själv varit del i en sån där kaosklass och jag har själv varit ”stökig” ( kallar vi det

)
Det som gjorde STOR skillnad var när jag fick en lärare i engelska som jag först tyckte var orättvis och dum, sen blev jag lite rädd för honom och efter en månad var han min absoluta favorit. Jag gick från underkänt i engelska till att få högsta betyg. Vad var så annorlunda med honom?

Han föregick med gott exempel såvitt jag kom ihåg.

Han var alltid i god tid.

Han var alltid propert och snyggt klädd.

Alltid kammad och hade en mkt vaken blick.

Han talade tydligt och högt men han skrek aldrig.

När vi först fick honom så tog han emot var och en genom att skaka i hand vid dörren.Den som var otrevlig redan där fick pröva att komma in en gg till. Gick inte det så fick de gå till rektorn eller klassföreståndaren.

Han bjöd var och en att ta plats stängde och låste dörren och sedan talade om hur hans lektioner gick till.

Kom man försent fick man sätta sig utanför (dörren var låst) och vänta tills lektionen var klar. Sedan fick man veta vad hemläxan var och så fick man en liten extra uppgift för att man skulle kunna hänga med på nästa lektion. Det var ingen utskällning eller tjat om hur dum man varit. Jag testade detta direkt förstås och fick sitta där ute. Det var jättetråkigt och sen hasade jag in och han sa bara i vanlig samtalston att om jag ville få en utbildning så måste jag själv ta ansvar för att tillgodogöra mig den. Han tänkte inte vara barnvakt. Sen slutade jag med det och kom ALLTID i god tid framledes.

Skrek man eller inte kunde uppföra sig fick man gå ut. Och prova igen att komma in när man var redo.

Han förutsatte att alla visste hur man satt vid ett bord- dvs spikrak rygg, inga krokryggar.

Han förutsatte att man alltid hade med sig det man behövde i material väg. Hade man glömt ngn enstaka gg gick det bra att dela med en annan elev för den gg. Forts man med det så såg han det som sabotage, då fick man gå och hämta sitt material och missa delar av sin utbildning.

Sedan sa han: Jag kommer hit duschad och propert klädd, jag förutsätter att vi respekterar varandra och att ni gör detsamma för mig.

Hans språk var alltid vårdat och han var alltid så där brittiskt smart i sina kommentarer.
Vid ett tillfälle var det en elev som kom och satte sig längst bak i klassen, hängde över sin bänk och satte på sig sina solglasögon. Då sa den här läraren ” Oh! I didn’t know we had a celebrity in the back.” Då vände sig alla och tittade på eleven och småskrattade. Kan säga att solglasögonen åkte av pronto och eleven gjorde inte så mer.

Det var alltid tyst och trevligt i hans klass och han var väldigt generös med beröm om man läste en dikt bra eller framförde ett lite stycke teater framför klassen. Och han gav engagerad kritik- kändes som man fick en recension i tidningen.

Han använde mkt belevat språk. Ingen hade underkänt hos honom.
Det var mina tankar. All framgång!
PS. Ja, det här var en svensk skola. DS