Från matvrak till matvägran

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Erigil

Från matvrak till matvägran

Inlägg av Erigil »

Vår son älskade mat när han började äta riktig mat så det gick ganska snabbt tills han åt ordentliga portioner. Han är nu 5 mån och har börjat skrika vid varje mål. Det är som att han kämpar emot fast han vill äta, jag vet inte hur jag ska förklara det på bättre sätt. Förut mumsade han i sig allt med god aptit och njöt. Måltiderna var rolig nu är de bara jobbigt. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra? :(
son född 2011-08-28 börjar kuren 5/1
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Från matvrak till matvägran

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

VAd har du för matschema? Vad erbjuder du för mat? Hemlagat, köpe mat? Kött, fisk, kyckling? Grönsaker?

Ett hett tips är att man blandar sötpotatis med en massa saker. Sötpotatis är ofta uppskattat. Majs? Palsternacka. Många små får ont i magen av vanlig potatis.

Hur ofta bajsas det?

Fruktpure? går det bra?

Ammar du? Innan eller efter måltiden?

ja många frågor. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erigil

Inlägg av Erigil »

07.00 ammar *2
10.00 mild havregrynsgröt med plommonpuré drygt 2dl kanske närmare 3 dl
13.15 grönsakspuré 1 liten burk + fruktpuré 1/2 burk (köpt) + ammar
16.30 puré med grönsaker samt någon typ av protein 1 liten burk + fruktpuré1/2 liten burk + ammar
18.30 välling 1,5 dl amning om han vill ha mer

Jag vill gärna laga egen mat men kommer aldrig till skott. Men jag ska prova sötpotatisen.

:arrow: Det bajsas minst en gång per dag men oftast två.
:arrow: Fruktpurén går oftast bättre men inte så bra som tidigare.
:arrow: Jag ammar efter målen.

Han är ganska stor och har alltid ätit mycket. Men det är inte roligt när han bara gråter vid maten. :(
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

mina barn har alla älskat (pasta-)rätter som baserats på tomat :D och det har jag hört även från andra föräldrar. HIPP har väääldigt slätmixade puréer om man inte vill (orkar? för det gjorde inte jag :wink: ) laga egen mat.Den går liksom bra att bara "suga" i sig :wink: Finns både med kött men även vegetariskt. Mitt ena barn åt endast 4 rätter från HIPP mellan 5 mån- 12 mån och det blev folk av henne med :wink:

Banangröt och allt med majs har oxå funkat kanon här. Tänk : sött. Spelar roll, bara dom får ngt i sig, sen löser sig resten efter hand :D

Ser att du saknar ett mål/dag (?). Vid 5 mån hade vi frukost kl 07 (gröt + fruktpuré: plommon, kiwi el päron - för magen) , lunch kl 11 (puré + frukt) mellis kl 14 (gröt + frukt), middag kl 17 (samma som lunchen) , gröt 18.30 - banan el blåbär.

Från 5 mån kan man börja äta kött om man vill, protein (och fett) mättar oftast mer/längre än enbart kolhydrater. Vill man kan man alltid tjoffa ner en stor klick smör i maten oxå, funkar i alla väder på stora som små :D Det både mättar bättre samt smakar godare eftersom fett löser smaker på ett outstanding sätt. Var heller inte rädd för att krydda, både vitlök och basilika t ex, uppskattas av småttisar :D

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Erigil

Inlägg av Erigil »

Tack för tipset!

Jag har nu provat ge han lasagne, spaghetti & köttfärsås, pasta och grönsaker och alla var en hit! :D
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"