Lång krånglande insomning och korta dagsömnstunder - hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Lång krånglande insomning och korta dagsömnstunder - hjä

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du har fått så strålande svar att jag vill bara säga en liiiten sak. Kanske fundera på annorlunda blöja, den skall inte läcka på bara ett par timmar.

Jag använde pampers baby dry upp i HÖG ålder. den var bland de bästa vi testat. Gärna en storlek för stor hade vi.

Ledsen att hon har en sjukdom som ni jobbar på och ni jobbar på så fantastiskt måste jag säga!!! =D> =D>

Har ni kollat in vårt IAHP forum? Där vi just pratar om massa såna här motoriska saker.

Betydelsen av diagonala rörelser när man är liten för hjärnans utveckling, för synen, för motoriken.

Titta gärna in på både skadade barn och icke skadade barn. Hege är kanon!

Välkommen!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Åhhhhh tack Nat för att du benade i mitt sammalsurium av oordning, blev lite så för att jag hade nya frågor och gamla som inte fått så här tydliga svar. Ska nu testa att citera...
Haha inga problem, ser att du fick till citeringen... bra där! :thumbsup:
Jag går bort från dörren och ramsar iväg startar genast husljud och svarar nog inte för ofta, ska börja med klocka, däremot tror jag att jag är överkänslig för LoGRÅT pga hennes bakgrund och sjukdom. Får lugna mig lite och envist jobba på med ramsan inser jag, tack! Sa just till sambon som ramsade, innan jag läste era snabba svar, att gå bort med ramsan inte stå och hänga utanfö
Kan du om du anstränger dig höra skillnad på när hon skriker av ilska, gråter av smärta, gråter av oro, gråter av ensamhet, gnäller av trötthet, gnäller av leda, jollrar förnöjsamt etc? Det är något jag tycker du ska fokusera jätte mycket på de närmsta dagarna. Lyssna på hennes frågor och tänk en stund innan du responderar. Lyssna och försök höra hur hon låter, vad vill hon hur mår hon vad vill hon veta av dig. När du reflekterat ger du ett svar som baseras på detta. Ramsan kan du variera i det oändliga nämligen, det är inte ett statiskt verktyg som bara passar en typ av barn och en typ av föräldrar för en typ av tillfälle. Nä ramsan besvarar ALLA frågor utom de hysteriska... läs gärna på vad hysteri verkligen är så att du inte misstolkar högljudd gråt eller ilska med hysteri vilket absolut inte är samma sak.

Kan du och mannen öva på varandra med olika ramsor? kanske känns löjligt men det kan behövas. Skriv gärna upp i en loggbok vilken typ av fråga Lo ställer och vilket svar du ger. Hur många svar du ger, vilken frekvens etc. Skriv upp och analysera några dagar senare.
Vi fick rådet att backa. Sambon solfjädrar lugn medan jag buffat lugn och avslutat med fjädermarkering. Inte lämpligt med olika? Vi tycker att olika funkar när hon är hysteriskt ledsen. Alldeles nyss vaknade hon till, sambon ramsade genast, Lo varvar upp medan jag avvaktar, hade framme klockan och efter 2 min är hon hysteriskt ledsen och lyssnar inte alls på min HÖGA ramsa, går in =( och buffar känner att blöjan återigen läckt, alladels nybytt. Pratar aldrig ett ord med henne efter att vi lagt henne på natten händer inget har jag i huvudet kanske också snart i benen harkel, ljus endast utanför gör att jag ser lite och Lo har huvudknoppen åt dörren och får ej ljus i ansiktet. Lugnt igen tillrättaläggn + kort buff + fjädermarkering ut, ser att hon bir glad av att se sin apa, bekräftar efter en stund - somnar, tror jag.
Ni bör följa samma handlingsplan. Läs på tillsammans, och bestäm er personliga väg ihop inte var och en för sig.
Jag tycker det är underligt att hennes blöja läcker bara 1 1/2 timme efter läggning. Dags att byta storlek eller märke? min son dricker 170 ml välling kl 18:30 och hans blöja läcker inte efter 12 timmars sömn :shock: De gånger vi tagit upp honom och hans pyjamas varit blöt då har vi genast bytt upp till en storlek större blöjor och vips så försvinner dessa trista situationer.
Lo har en sjukdom som enligt läkare ska göra att hon inte kan sitta, stå, krypa, gå eller prata men vi jobbar på att överbevisa att de haft fel. Hon kan sitta, stå på alla fyra, stå med stöd och det har vi fått träna henne till sedan hon var 5 mån. Varje dag blir 6h träning mellan sömn och mat, så hon är trött och ute är vi ett par timmar, hon sover 1-2 lurar ute i vagnen men vi har aldrig vagnat.
Förstår att detta måste vara jätte tungt för er :(
Jag antar att ni rådfrågat er läkare innan ni kurade gällande den medicinska problematiken.
Fredagkväll!
Ja underbart!! nu loggar jag ut då vi får besök av långväga gäster i helgen så jag läser nog inte mer förrän till veckan!!
Det kan vara lite längre mellan svaren under helgen från oss som jobbar här så var beredd på att du kan få vänta lite på feedback.

Kram och lycka till med arbetet!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lodjursmamman

Inlägg av Lodjursmamman »

Tack alla underbara för svar!

Vi lägger alltid Lo till stort skratt, hon är lättskrattad och det är väl det vi gör mest hela dagarna. Skrattar och busar medan vi tränar.

Jag känner att jag hör skillnad på hennes gråt, hjärtskärande då Lo är verkligt olycklig då blir det kris i mina öron. Det går inte ens två minuter, inte ens en innan hon varvat upp från en säker och uppmuntrande pangramsa. Pratet och ljuden har också till vår glädje blivit roliga pratstunder trots att det är mitt i natten. Återkommer till några frågor angående nattens övningar men först ikväll.

Lo somnade efter snabbt besked ut med ramsa och en bekräftelseramsa in i sömnen. Sedan vaknade hon till efter en knapp timmer. Vi försökte verkligen ramsa i alla olika modeller efter hur hon lät men efter ca 20 min hjärtskärande gråt som bara eskalerade gick jag in rummet och körde "kris"; bufffade samt solfjädrade min lilla Lo till sömn, tog 2 min. Tog p+b-ramsa på väg ut, hon sov redan.

Efter 5 min vaknade hon igen och samma panik växte fort, Lo blev återigen extremt ledsen. Jag gick åter in och buffade i ca 1 minut och sen somnade hon. Vår lilla Lo är jordens gladaste solstråle och gråter aldrig annars! Numera endast när hon ska sova, eller när hon vaknar, sällan innan SHN, innan var hon vaken men superglad i flera timmar, men såklart "hände något då" vi satt hos henne vid sängen och försökte få henne att sova på alla omöjliga vis.

Jag/vi är helt frustrerade när gråten eskalerar och vi har råden klingande i huvudet att helt bort nu med annat än ramsan och vi känner att den just då inte biter, vi undrar vad vi gör för fel och om vi verkligen inte gör rätt som krishanterar hennes extrema ledsenhet så att hon känner sig trygg och vet att vi finns där, fel tänk förmodligen. Svar och råd tas tacksamt emot.

Jag har ett par frågor om själva bekräftelseramsan som dök upp under natten då Lo var vaken ca 45 men bara babblade lite allmänt på sitt nya språk, -Nä, är favoriten att svara om jag p-ramsar att det ju fortfarande är natt, äuh, eeeeh, hehe osv.
1. Ska jag vänta de 2 minuterna innan jag bekräftelseramsar även när hon "planar ut" och lugnar sig / är på väg att somna redan efter i minut? Eller kan jag bekräfta direkt under själva nedvarvningen?
2.När jag har bekräftelseramsat och hon svarar mjukt och utan gråt, ska jag nöja sig med det och hoppa i bingen trots att hon babblar vidare men inte alls är ledsen ? Eller ska jag alltid ha sista ordet och bekräfta ännu en gång, trots att hon har skriktystnat och bara pratar?
3. Kan jag säga bekräftelseramsan från där jag står i hemmet, eller ska den vara utanför rummet eftersom den är lägre och mjukare inte hörs lika högt som p-ramsan?

Tillägg, om jag hade lyssnat till mitt sunda förnuft i natt hade jag efter första påminnelseramsan + en bekräftelseramsa gått och sovit vidare och hon hade förmodligen somnat eftersom ingen pratade med henne mer än hennes kanin möjligtvis, men nu gjorde jag som jag tror står i boken vilket väl måste varit fel, var kvar uppe för att få sista ordet, försökte bekräftelseramsa flera (6-7 ggr/45 min) gånger med långt emellan, fick ju små mjuka svar hela tiden. Tror att det gjorde att hon var på väg att varva upp så att jag en gång fick p-ramsa igen. Kommentar?

Skön helg, imorgon har vi ettårskalas =)
Snart ettårig Lo, svårt sjuk sedan 5 mån.
Kurar sedan 6 januari 2012.
Lodjursmamman

Hej och tack för kommentar!
TorsMamma skrev:Hej, du har fått så strålande svar att jag vill bara säga en liiiten sak. Kanske fundera på annorlunda blöja, den skall inte läcka på bara ett par timmar.

Jamen faktiskt nu har det krånglat i några dagar. Libero är inte grejen just nu!
Ledsen att hon har en sjukdom som ni jobbar på och ni jobbar på så fantastiskt måste jag säga!!! =D> =D>
Ja vi blev oerhört nere när vi fick beskedet i juni men Lo överträffar allt och förvånar t.o.m. läkarna som ställde diagnosen. Och hon är den gladaste lilla ettåringen som vi mött.
Har ni kollat in vårt IAHP forum? Där vi just pratar om massa såna här motoriska saker.

Betydelsen av diagonala rörelser när man är liten för hjärnans utveckling, för synen, för motoriken.

Titta gärna in på både skadade barn och icke skadade barn. Hege är kanon!

Välkommen!
Tack TorsMamma för tips och välkomnande lägg dig gärna i, kan vara bra att höra tips från olika eftersom alla skriver på sitt sätt även om metoden är densamma!
Lodjursmamman

Hej och tack Nat du ger oss så konkreta och bra tips, toppen!
Kan du om du anstränger dig höra skillnad på när hon skriker av ilska, gråter av smärta, gråter av oro, gråter av ensamhet, gnäller av trötthet, gnäller av leda, jollrar förnöjsamt etc? Det är något jag tycker du ska fokusera jätte mycket på de närmsta dagarna. Lyssna på hennes frågor och tänk en stund innan du responderar. Lyssna och försök höra hur hon låter, vad vill hon hur mår hon vad vill hon veta av dig. När du reflekterat ger du ett svar som baseras på detta. Ramsan kan du variera i det oändliga nämligen, det är inte ett statiskt verktyg som bara passar en typ av barn och en typ av föräldrar för en typ av tillfälle. Nä ramsan besvarar ALLA frågor utom de hysteriska... läs gärna på vad hysteri verkligen är så att du inte misstolkar högljudd gråt eller ilska med hysteri vilket absolut inte är samma sak.
Förstår att hysteri är annat än högljudd gråt eller ilska, föredrar helt hennes ilskna svar. Ibland kan den vara högljudd förmodligen bara av trötthet för vips har hon somnat, men inte när det eskalerar som i nu ikväll, nu har vi en lugn tjej som sover efter två krispaket som jag nästan har dåligt samvete för samtidigt som vi in i det längsta försökte undvika det och ramsade med olika svar och toner.
Men vi ska verkligen öva och öva på att höra olika frågor bättre och bättre för att ge rätt svar.
Kan du och mannen öva på varandra med olika ramsor? kanske känns löjligt men det kan behövas. Skriv gärna upp i en loggbok vilken typ av fråga Lo ställer och vilket svar du ger. Hur många svar du ger, vilken frekvens etc. Skriv upp och analysera några dagar senare.

Jag är teoretiker så det blir bra att skriva, har redan hållit på sedan start men senaste veckan mer detaljerat, kan snäppa till den ytterligare. Visst kan vi öva, men vi är ju alltid runt henne, jag har en timme på väg till ett jobb en kväll i veckan annars är jag alltid med Lo. Hon kan väl inte höra när vi ramsar...eller gör det inget?

Ni bör följa samma handlingsplan. Läs på tillsammans, och bestäm er personliga väg ihop inte var och en för sig.
Jag tycker det är underligt att hennes blöja läcker bara 1 1/2 timme efter läggning. Dags att byta storlek eller märke? min son dricker 170 ml välling kl 18:30 och hans blöja läcker inte efter 12 timmars sömn :shock: De gånger vi tagit upp honom och hans pyjamas varit blöt då har vi genast bytt upp till en storlek större blöjor och vips så försvinner dessa trista situationer.
Ja, vi får bli bättre på att prata ihop oss om det här. Tack för påminnelsen! Och blöjbytardags, har hänt 2-3 ggr nu.

Förstår att detta måste vara jätte tungt för er :(
Jag antar att ni rådfrågat er läkare innan ni kurade gällande den medicinska problematiken.
Vi står tämligen ensamma med Lo efter att de satt sin diagnos, hon kommer förmodligen få svår ep. har de förutsagt och därför var vi tveksamma till att ha henne i eget rum, men sömnbristen, hennes är ju superviktig just för att undvika kramper och eftersom alla metoder de föreslagit inte hjälper ville vi gå på SHN. Vi ska till en läkare på måndag, kan nämna men de är inte så insatta i diagnosen dessvärre.

Tack för utomordentliga svar som sagt, nu kör vi vidare!

Kram
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ni gör ett jättebra jobb! =D> =D>

Rapportera gärna vidare!

Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lodjursmamman

Då tar vi det igen!
Besvara gärna frågorna om ni ändå gör ett inlägg på min tråd...
Tack på förhand!

Vi lägger alltid Lo till stort skratt, hon är lättskrattad och det är väl det vi gör mest hela dagarna. Skrattar och busar medan vi tränar.

Jag känner att jag hör skillnad på hennes gråt, hjärtskärande då Lo är verkligt olycklig då blir det kris i mina öron. Det går inte ens två minuter, inte ens en innan hon varvat upp från en säker och uppmuntrande pangramsa. Pratet och ljuden har också till vår glädje blivit roliga pratstunder trots att det är mitt i natten. Återkommer till några frågor angående nattens övningar men först ikväll.

Lo somnade efter snabbt besked ut med ramsa och en bekräftelseramsa in i sömnen. Sedan vaknade hon till efter en knapp timmer. Vi försökte verkligen ramsa i alla olika modeller efter hur hon lät men efter ca 20 min hjärtskärande gråt som bara eskalerade gick jag in rummet och körde "kris"; bufffade samt solfjädrade min lilla Lo till sömn, tog 2 min. Tog p+b-ramsa på väg ut, hon sov redan.

Efter 5 min vaknade hon igen och samma panik växte fort, Lo blev återigen extremt ledsen. Jag gick åter in och buffade i ca 1 minut och sen somnade hon. Vår lilla Lo är jordens gladaste solstråle och gråter aldrig annars! Numera endast när hon ska sova, eller när hon vaknar, sällan innan SHN, innan var hon vaken men superglad i flera timmar, men såklart "hände något då" vi satt hos henne vid sängen och försökte få henne att sova på alla omöjliga vis.

Jag/vi är helt frustrerade när gråten eskalerar och vi har råden klingande i huvudet att helt bort nu med annat än ramsan och vi känner att den just då inte biter, vi undrar vad vi gör för fel och om vi verkligen inte gör rätt som krishanterar hennes extrema ledsenhet så att hon känner sig trygg och vet att vi finns där, fel tänk förmodligen. Svar och råd tas tacksamt emot.

Jag har ett par frågor om själva bekräftelseramsan som dök upp under natten då Lo var vaken ca 45 men bara babblade lite allmänt på sitt nya språk, -Nä, är favoriten att svara om jag p-ramsar att det ju fortfarande är natt, äuh, eeeeh, hehe osv.
1. Ska jag vänta de 2 minuterna innan jag bekräftelseramsar även när hon "planar ut" och lugnar sig / är på väg att somna redan efter i minut? Eller kan jag bekräfta direkt under själva nedvarvningen?
2.När jag har bekräftelseramsat och hon svarar mjukt och utan gråt, ska jag nöja sig med det och hoppa i bingen trots att hon babblar vidare men inte alls är ledsen ? Eller ska jag alltid ha sista ordet och bekräfta ännu en gång, trots att hon har skriktystnat och bara pratar?
3. Kan jag säga bekräftelseramsan från där jag står i hemmet, eller ska den vara utanför rummet eftersom den är lägre och mjukare inte hörs lika högt som p-ramsan?

Tillägg, om jag hade lyssnat till mitt sunda förnuft i natt hade jag efter första påminnelseramsan + en bekräftelseramsa gått och sovit vidare och hon hade förmodligen somnat eftersom ingen pratade med henne mer än hennes kanin möjligtvis, men nu gjorde jag som jag tror står i boken vilket väl måste varit fel, var kvar uppe för att få sista ordet, försökte bekräftelseramsa flera (6-7 ggr/45 min) gånger med långt emellan, fick ju små mjuka svar hela tiden. Tror att det gjorde att hon var på väg att varva upp så att jag en gång fick p-ramsa igen. Kommentar?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Är ledsen att jag inte uppfattade dina frågor i förra inlägget.

Givetvis ska ni hantera henne på ett sätt när hon är ledsen och på ett annat när hon är arg. Försök jobba mer med ramsan kanske x8, 16 eller 20 om det behövs och sen husljud. Risken om man går in "för flitigt och eventuellt för tidigt" är att man talar om för barnet att "du fixar visst inte det här själv, jag ska hjälpa dig". Nedan finns massor av lästips!

nyttig läsning!

Babbel ramsar jag inte, liten har ju inte bett om hjälp, ställer inga frågor. Babblas det väldigt länge får man en påminnelseramsa och inget mer.

Separat bekräftelse bör du kunna slopa nu. Dra ihop den med ramsan 3+1. Sista ordet betyder att om liten ställer 100 frågor ska hon ha 101 svar, men i det här fallet frågar hon ju inte utan pratar bara lite förnöjsasmt med sin kanin. Du behöver inte ramsa igen.

Ramsa där du befinner dig, bara det hörs till rummet.

Du skulle lyssnat till ditt sunda förnuft. :wink: ramsa kan oxå vara underhållning. Tids nog inser hon att det är tråkigt att prata med sin kanin. :wink: Sista ordet handlar som sagt om när liten STÄLLER FRÅGOR.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lodjursmamman

Hej!
Manfred10 skrev: Givetvis ska ni hantera henne på ett sätt när hon är ledsen och på ett annat när hon är arg. Försök jobba mer med ramsan kanske x8, 16 eller 20 om det behövs och sen husljud. Risken om man går in "för flitigt och eventuellt för tidigt" är att man talar om för barnet att "du fixar visst inte det här själv, jag ska hjälpa dig". Nedan finns massor av lästips! [/code]

Ja nu får vi börja lita på att vi gör rätt. Lo har behövt krisbuff ett par gånger efter försök med ramsa sedan har hon sovit lugnt och låtit helt annorlunda nästa gång hon vaknat.

Babbel ramsar jag inte, liten har ju inte bett om hjälp, ställer inga frågor. Babblas det väldigt länge får man en påminnelseramsa och inget mer.

Bra tack tydligt. Under natten ligger hon ofta vaken ca 40 min nöjd och babblar och kan varva upp lite och låta missnöjd en-två ggr får då en påminnelseramsa sedan somnar hon när hon babblat klart.

Separat bekräftelse bör du kunna slopa nu. Dra ihop den med ramsan 3+1. Sista ordet betyder att om liten ställer 100 frågor ska hon ha 101 svar, men i det här fallet frågar hon ju inte utan pratar bara lite förnöjsasmt med sin kanin. Du behöver inte ramsa igen.

Jag gör det ganska ofta, drar samman och ibland försöker jag ramsa fler gånger som svar för att hindra den riktigt sorgliga gråten, men just i de lägena stoppar ingen ramsa hennes gråt, däremot snabb tillrättaläggning, buff, markeringsfjäder, ramsa ut.

Bra ingen ramsa till kaninprat då kan vi somna om och hon somnar förmodligen om tidigare än om vi skulle underhålla med ramsan. Tack Jenny för att du kom tillbaka och svarade på frågorna!!! Jättetacksamma!

Är så nöjd med att hon somnat i vagnen utan rullande vagn och bara med ramsan nu!

På väg att bli lite stolta =) Underbart!

Nu Lo-lek och skratt.
Lodjursmamman

Hej!
Manfred10 skrev:Givetvis ska ni hantera henne på ett sätt när hon är ledsen och på ett annat när hon är arg. Försök jobba mer med ramsan kanske x8, 16 eller 20 om det behövs och sen husljud. Risken om man går in "för flitigt och eventuellt för tidigt" är att man talar om för barnet att "du fixar visst inte det här själv, jag ska hjälpa dig". Nedan finns massor av lästips! [/code]

Ja nu får vi börja lita på att vi gör rätt. Lo har behövt krisbuff ett par gånger efter försök med ramsa sedan har hon sovit lugnt och låtit helt annorlunda nästa gång hon vaknat.
Bra tack tydligt. Under natten ligger hon ofta vaken ca 40 min nöjd och babblar och kan varva upp lite och låta missnöjd en-två ggr får då en påminnelseramsa sedan somnar hon när hon babblat klart.
Jag gör det ganska ofta, drar samman och ibland försöker jag ramsa fler gånger som svar för att hindra den riktigt sorgliga gråten, men just i de lägena stoppar ingen ramsa hennes gråt, däremot snabb tillrättaläggning, buff, markeringsfjäder, ramsa ut.

Bra ingen ramsa till kaninprat då kan vi somna om och hon somnar förmodligen om tidigare än om vi skulle underhålla med ramsan. Tack Jenny för att du kom tillbaka och svarade på frågorna!!! Jättetacksamma!

Är så nöjd med att hon somnat i vagnen utan rullande vagn och bara med ramsan nu!

På väg att bli lite stolta =) Underbart!

Nu Lo-lek och skratt.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:D :sleep: :sleep: \:D/

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lodjursmamman

Liten uppdatering från läge på Lo-fronten. Ramsan biter inte vid läggning.

Några dagar till har gått, hel vecka till och med.

Det är mer regel än undantag när Lo ska somna att hon inte nöjer sig med ramsande. Vi börjar förstås med ramsa ut då en av oss lagt henne tillrätta efter rejäl skrattstund.

Vi fortsätter påminnelseramsa med minst 2 min mellanrum 4-12 ggr då svaren inte upphör, ibland bekräftelseramsar vi för att hon är tyst, men strax är hon igång igen.

Idag lades Lo 19:58 och jag gav mig sjutton på att det skulle räcka med ramsande precis som övriga natten och dagen. Fyra omgångar med ramsande sedan var Lo så überledsen att hon kräkshostade och grät ihärdigt utan stopp med hulkande. Jag gick in som alla kvällars läggning slutar, lade tillrätta - buffade lugn - fjädrade och när jag går ut med ramsan är hon ledsen för att jag går.
Pappan har kommit hem och ramsar medan jag gör massa husljud - bakar, men Lo är uppvarvad redan innan 2 min gått. Pappan har svårt att lugna ens genom att vara inne och innan han gått ut med ramsan är hon vrålledsen - igen. Jag ramsar utan att det tar, ens en gnutta. In och lägger lugnt tillrätta, buffar, fjädrar - snabbt lugn, ramsar ut med lugn stämma och Lo somnar. Det har gått 40 minuter, 20:37

Likadant nästan varje kväll. Vi kämpar med ramsan men slutar med att jag går in lugnt och får en lugn dotter som somnar. Ibland vaknar hon till en gång och är ledsen, ramsan tar inte förrän hon senare under natten vaknar, då tar ramsan alltid även under vargtimmen och till daglurarna, även om hon fortsätter bajsa sig igenom 1-2 lurar som då blir korta. Kan hon förlänga någon lur så är det dessvärre sista på dagen =( vi får ofta väcka henne då.

SÅ vad gör vi för galet då vi har en dotter som inte tar emot ramsan och inte verkar sömnklar förrän hon gråtit upp sig till hysteri och får krishantering och somnar lugnt? Säg inte att vi ska strunta i att gå in och bara ramsa för det ÄR inte möjligt om vi inte ska vara uppe i skrik- och 5-minuters- sorgliga metodik som var just varför vi sökte oss hit.

Det känns ju iofs skönt att kunna lugna Lo men målet är ju att ramsan ska bita även vid läggning och utan vrålledsengråt.
Ge oss massa bra råd eller kom hit och ramsa så kan vi åka på semester =D

Lo-family
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

SHN tar sin modiga tid- det är en process som måste få lov att ta lite tid.

Ni har helt enkelt fasnat- vad ni är på god väg att lära Lo är att man inte kan somna utan en sista solfjäder. Därför blir det också kraftiga reaktioner i form av kräkningar osv. Så vill vi verkligen inte ha det! Inga barn skall kräkas- det är inte SHN alls. :!: Saken är den att ni måste göra mindre och mindre. Eventuellt en tredagarskur för att komma bort från solfjädern. Alltså kväll 1 solfjädern typ ända i i sömnen. Kväll 2 solfjädern till lugn. Kväll 3 solfjäder som markering.

Sedan säger Anna saker och ting bäst:
Säkerhet är trygghet

Lugna och fina nu!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Nat

Inlägg av Nat »

Håller med LilloppansMamma.. lätt hänt att fastna i träsk men även enkelt att ta sig därifrån
läs gärna denna länk:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lodjursmamman

Hej och tack LilloppansMamma!
LilloppansMamma skrev:Hej igen! :lol:

SHN tar sin modiga tid- det är en process som måste få lov att ta lite tid.
Känns bra att allt inte alltid sitter på några dagar. Vi har ju ickesovit i 11 månader så tålamod har vi haft.
Ni har helt enkelt fasnat- vad ni är på god väg att lära Lo är att man inte kan somna utan en sista solfjäder. Därför blir det också kraftiga reaktioner i form av kräkningar osv. Så vill vi verkligen inte ha det! Inga barn skall kräkas- det är inte SHN alls. :!: Saken är den att ni måste göra mindre och mindre. Eventuellt en tredagarskur för att komma bort från solfjädern. Alltså kväll 1 solfjädern typ ända i i sömnen. Kväll 2 solfjädern till lugn. Kväll 3 solfjäder som markering.
Det stämmer säkert, vem tackar nej till lite massage... =(
Men det känns som om vi ramsar med säkerhet i botten och i magstödet, inget viskande här inte, lugnt men inget tvekande, glatt och högt. Vi har peppat varandra att bli bättre och bättre. Någon gång ibland så somnar hon av ramsan även vid läggning då går vi som på moln, glatt alltså inte tyst och husljuden gör vi och är inte rädda att låta som vanligt utanför och sysselsätter oss för att inte höra gråtförsök och vi hänger inte vid dörren. Vi står inte kvar och ramsar. Men vi lyssnar ibland när hon börjat med sitt nya roliga nattspråk, det är för oss nytt eftersom hon egentligen ska vara en tyst liten tjej enligt syndromet =) vi tror den enormt ökade sömnen gjort susen.
Är det du nämner med tredagars vad som kallas att minikura, som vi en gång frågade efter men som inte uppmuntrades av alla svarande?
Sedan säger Anna saker och ting bäst:
Säkerhet är trygghet
Såg först att det var en länk idag när jag läste inlägget igen.
Tack för råd!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"