kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sigyn

Re: kura "halvstökig" bebis 4 månader..

Inlägg av Sigyn »

Tack tack!

Jag kan säga att jag just kommit över en vagn som är 44x97 cm bred! Vet ej märke men kan informera om någon är intresserad när jag hämtat hem den på söndag :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Nat

Inlägg av Nat »

Men så bra!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej! Vagnen är bara helt svårt, så vet ej märke, men den är från Danmark och årsmodell 2010, kanske går att hitta på nåt sätt om nån är intresserad.

Vi har lite problem här hemma med tidiga uppvak, har läst i boken och här om problemet och tänkte använda mig av denna strategi:

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Det står att det är viktigt att vara konsekvent och göra samma sak varje gång, och jag undrar om jag även ska följa samma när han bara vaknar typ en halvtimma för tidigt? Detta hände i morse och då gjorde jag ingenting för jag vet att han inte hinner skrika upp sig då, vi väntade och tog upp honom 6 minuter för tidigt. Men det är kanske bra att köra på likadant ändå? Jag tänker bara att han ändå inte kommer hinna somna om..

Vad tycker ni, några tips?

Kram
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Vaknar liten en halvtimme för tidigt och babblar brukar jag inte göra något. Möjligen pangramsa sen inget mer. Vill han babbla lite förnöjt ändå är det ju hans ensak, lite privatliv får man ju ha. :wink: med ramsan har jag ändå talat om att det är natt än.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Just nu har jag jättedåligt samvete.. skrattet var det jag såg fram emot mest av allt med den här kuren men nu känns det bara jobbigt. Jag vill sååå gärna att han ska skratta för då vet jag om han gnäller sen att jag ändå gjort allt jag kan.. men så är det inte nu. Jag vet inte om jag visar detta för honom och det är därför han inte skrattar men jag försöker mitt bästa att inte göra det. Saker som är roliga en gång för Oliver blir fort tråkiga, innan kuren hade jag en säker skratt-grej men det har han kanske växt ifrån nu eller vad vet jag.. vi försöker tittutlekar, kittla, blåsa pruttljud på kroppen, leka med händer kch fötter, flyga flygplan mm mm. Inget är kul! Jag är nöjd om han bara ler ens.. vissa dagar är ju bättre än andra och idag var väl värst kanske.
Ingen kan ju få honom att skratta åt mig så vi fortsätter jobba på det såklart vårt bästa :) men jag tänkte bara om någon vill ge lite tips på roliga saker, om ni vet vad en femmånaders tycker är kul? Skulle va roligt att testa några nya lekar :)
Jag hoppas detta blir bättre snart, det känns som sista pusselbiten i hela kuren...

Kram
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Men du... jag tycker du jobbar på bra, man kan inte göra mycket mer än att försöka. Är den lille på dåligt humör av någon orsak och du gör ditt bästa för att få honom att skratta men inte lyckas, ja inte ska du gräva ner dig för det. Du gör ditt bästa och går det inte så var nöjd över din insats.

Barn kan vakna på fel sida, få tänder som gör ont, vara krassliga, befinna sig i utvecklande faser och mycket mycket mer. Under dessa lite tuffare perioder är det såklart väldigt viktigt att man får barnen på gott humör, gärna flera gånger om dagen men allra helst innan de ska sova. Detta gäller såklart både kurade och icke kurade barn. Inga barn ska somna deppiga :(

Men om du försöker och försöker i 10 minuter eller mer och den lille fortfarande bara ger ifrån sig ett litet halvleende, ja då får du nöja dig med det och tänka att det kommer perioder när ni båda är på gott humör och kan fnissa ikapp innan varje läggning :D

Skratt föder skratt precis som att sorg gör den ledsne ändå deppigare. Vi har faktiskt ett centra i hjärnan som man kan stimulera genom att skratta och vara på bra humör. Desto mer detta centra stimlueras ju gladare blir personen och får således ändå lättare till skratt. Det jag vill säga med detta är att om du fortsätter försöka kommer det att bli lättare och lättare. Det ger sig lixom med tiden..

Jag har själv lite svårt att komma ihåg vad min son gillade i den åldern men tror att blåsa bubblor i badbaljan mer eller mindre alltid varit en favorit. Gömma sig under täcket och kittla på magen brukar också alltid uppskattas. Dockteater är han nog för liten för men du kan ju prova med stora glada teletubbyliknande gossedjur. Kanske en rolig sång där du byter ut namn mot hans namn och busar på vissa verser och blåser på magen i andra och kastar upp bäbisen i luften i sista versen..

Lycka till nu och kom ihåg att saker kan vara "good enough" :D
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Det går sakta men säkert framåt här, Oliver somnar bra i sin vagn och vi har äntligen börjat hälsa på vänner igen, vilket är väldigt uppskattat av oss båda :)
Daglurarna är utan klagomål, men vi trilskas fortfarande med för tidiga uppvak, han har dock börjat svåra bra på ramsan emellanåt. :)

Han blev nu i helgen 5 månader, vilket då står i boken att han nu behöver 15 timmars sömn istället för 15,5 som nu är schemalagt. Men hur ska jag veta när han "säger till" om detta? Han vaknar ju alltid för tidigt.. ska jag bara ta bort en halvtimme och se vad som händer eller ska jag vänta?

Nu är sovschemat:
18.30-06.30, 8.45-9.30, 12.30-13.30, 15.45-16.30.

Min tanke är att jag kortar sista soven till 20 min. Är det rätt tänkt?

Sen undrar jag hur fort ni anser att man kan gå fram med maten? Nu får han ersättning morgon, mellis och slurken, pure av mat till lunch och gröt till middag. Jag har ännu inte fått i honom någon annan vätska än ersättning, det smakar ju bara superkonstigt enligt Oliver.. :P några tips? Ofta är han väldigt grinig på morgonen, och jag tror detta är dels för att han vaknar för tidigt såklart, men oxå för att han kanske inte blir helt mätt på ersättning endast efter hela natten.. men samtidigt tänker jag att han kanske inte har tålamodet att äta mat när han är så hungrig (sist vi prövade så gick det inte), några tips här?

Kram!

Ps. Natasha Nikita i unga mödrar har en sån vagn som jag precis köpt :)
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du!!
Det går sakta men säkert framåt här, Oliver somnar bra i sin vagn och vi har äntligen börjat hälsa på vänner igen, vilket är väldigt uppskattat av oss båda :)
Daglurarna är utan klagomål, men vi trilskas fortfarande med för tidiga uppvak, han har dock börjat svåra bra på ramsan emellanåt
Strålande!!! va härligt att hela familjen får sova gott
Han blev nu i helgen 5 månader, vilket då står i boken att han nu behöver 15 timmars sömn istället för 15,5 som nu är schemalagt. Men hur ska jag veta när han "säger till" om detta? Han vaknar ju alltid för tidigt.. ska jag bara ta bort en halvtimme och se vad som händer eller ska jag vänta?
Stämmer bra de och precis som du skriver så är det omöjligt att veta 100 % säkert om han säger till för att han får för mycket sömn eller om han helt enkelt inte lärt sig att sova förbi vargtimmarna ännu.

För att vara säker på att han inte vaknar upp av "fel" orsak så dra ner till den rekommenderade mängden sömn (15 h). Nästa gång ni behöver göra en schemaändring så sover Oliver förhoppningsvis redan så bra att ni tydligt märker en skillnad när han börjar "säga till" att han får för mycket sömn.
Nu är sovschemat:
18.30-06.30, 8.45-9.30, 12.30-13.30, 15.45-16.30.

Min tanke är att jag kortar sista soven till 20 min. Är det rätt tänkt?
Korrekt!
Sen undrar jag hur fort ni anser att man kan gå fram med maten? Nu får han ersättning morgon, mellis och slurken, pure av mat till lunch och gröt till middag.
Först och främst så är jag ingen dietist utan svarar bara utifrån egen erfarenhet på denna fråga.

Det är väldigt individuellt hur snabbt de små magarna klarar av annan föda än ersättning och BM. Du får helt enkelt följa de angivelser du fått från BVC och sedan testa dig försiktigt fram. Öka på mängden tills barnet säger stopp i form av att han vänder bort huvudet samt hur hans mage reagerar. Får han ont i magen, blir lös eller hård så bör du sakta ner tempot. Uppskattas maten och magen hänger med ja då kan du öka på :D
Ofta är han väldigt grinig på morgonen, och jag tror detta är dels för att han vaknar för tidigt såklart, men oxå för att han kanske inte blir helt mätt på ersättning endast efter hela natten.
En blandning av trötthet och hunger kan det mycket väl vara. Låter du honom få en redig flaska ersättning på morgonen? Ammas han också när han vaknar? fyller du på med en andra frukost 1-2 timmar efter att han vaknat (en lösning om barnet är liten i maten). När barnet blir lite äldre och ni kan införa välling eller gröt direkt på morgonen kan detta problem försvinna då många håller sig mätta längre på detta.

/Nat
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Tack nät för supersnabbt svar! :)

Kom på att jag har en till fråga, om jag vill gå ut och gå promenad med Oliver när han sover, är det ok att lägga i vagnen, tillrätta, ramsa och sen direkt börja gå eller ska jag låta honom somna först?
Nat

Inlägg av Nat »

Kom på att jag har en till fråga, om jag vill gå ut och gå promenad med Oliver när han sover, är det ok att lägga i vagnen, tillrätta, ramsa och sen direkt börja gå eller ska jag låta honom somna först?
Som engångsföreteelse kan du göra precis så men om du vill ha en promenad om dagen som regelbunden vana samtidigt som sonen sover så skulle jag inte rekommendera det. Anledningen är att han kommer att vänja sig vid att somna till en rullande vagn och det kommer inte att gå lång tid innan han måste ha en rullande vagn för att kunna sova. Efter ytterligare några dagar kan han inte längre sova natt utan rullande vagn :shock:

Gör istället så här:
1. Lägg ner i vagnen
2. lägg tillrätta
3. lägg över fäll/täcke eller annat
4. kort solfjäder
5. ramsa dig bort från vagnen
6. bekräfta
7. avvakta tills barnet somnat
8. vänta 10 minuter
9. gå iväg

Om han vaknar innan ni är hemma eller att sovstunden är slut rent tidsmässigt så får du försöka väcka honom och sedan hålla honom vaken resten av sovstunden. Kanske kan du vinkla upp liggstödet en aning och ge honom något att hålla i handen eller att kika på.
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Oki :)

Det här med väckarklocka, ska det va en som står i hans rum eller kan den låta från vårt rum? (indirekt; ska jag inhandla en eller kan jag använda mobilen :P)
Nat

Inlägg av Nat »

Menar du för att ställa in i hans rum som han ska bli väckt av på morgonen? eller när tänker du?
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Ja precis, läst att man kam ha det när man försöker få bort tidiga uppvak :)
Nat

Inlägg av Nat »

Mm jag kan tyvärr inget om det, får be någon annan fylla på med information om att ta hjälp av väckarklocka

Annars tänker jag att bästa sättet att få bort tidiga mornar är att vara konsekvent och hela tiden pressa tiden närmare och närmare mot den stund det är tänkt att ta upp. För varje dag utökar man några minuter tills man är framme vid 7 slaget (om så är tänkt).

Husljud och pangramsor brukar vara effektiva mot uppvak vargtimmarna.

I övrigt är det bara att ge dessa tidiga uppvak tid och åter tid. Det är en process och för varje vecka kommer ni närmare och närmare målet om ni är konsekventa i beteendet och jobbar aktivt mot målet.
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Okej, tack så mycket :)

Det braiga med Oliver är att han är riktigt seg på att gå igång, så han ligger bara och pratar, gnäller kanske lite och vi kan alltid vänta tills halv sju som är tiden.. så egentligen kanske inte klocka är superviktigt men tänkte att det kan hjälpa på traven kanske :)

Läste precis slutet på tråden om lilla Charlie och fick svar på frågan om klockan där så vi får se hur vi gör nu :) först och främst ryker lite tid på schemat så får vi se hur det går :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"