Hej!
Jag är mamma till lille A, min skatt som blir 9 månader om två dagar. Vi är inne på vår 13:e natt i SHN-kuren och jag är så tacksam att jag hittade den! Känns så otroligt lyxigt att få sova hela nätterna. Före kuren vaknade A mellan fyra och sex ggr per natt då jag ammade honom. Det blev tillslut ohållbart då jag insåg att det inte blev bättre utan snarare sämre.
Jag har några frågor som jag hoppas någon snäll mamma kan hjälpa mig med. Jag har sedan starten av kuren varit stenhård med schemat som ser ut som följer:
7.00 God morgon + amma
8.30-9.15 Sova
9.30 Gröt + amma
11.00 Lunch
12.00-13.30 Sova
14.00 Mellanmål + amma
15.30-15.50 Sova
17.00 Middag
18.00 Bad + gröt + amma
18.50 Skrattet till go'nattet
19.00 Sova
Jag är riktigt nöjd med schemat och märker att A börjat komma in i rutinerna. Om någon av dagslurarna krånglat (att han inte somnat inom 5-10 min) har jag förlängt luren med max 5 min för att han ska komma in i rätt tider. Jag har alltså inte tagit hänsyn till att han har fått sova kortare tid än vad det egentligen är tänkt. Jag har gett honom förutsättningarna att sova och sedan får han göra hur han vill. Jag blev därför väldigt förvirrad när jag i en tråd läste ett svar ang dagslurarna där det stod: "På dagslurarna gäller det att ha koll på när hon somnade så ni väcker henne på rätt ställe i sömnen, efter 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim eller 2 tim." Vad är det som gäller egentligen? Som jag har förstått ska man inte väcka vid olika tider utan hålla fast vid samma tider för att barnet ska ha en chans att lära sig rutinerna. Någon som kan reda ut vad som gäller?
Jag har också en annan fråga som gäller nattning på annan plats än hemma. Nästa vecka är vi bjudna på restaurang kl 17. Vi ska se till att vara där lite före så vi kan ge A middag kl 17 enligt vårt schema. Vi kommer dock inte hinna hem för bad kl 18. I övrigt kommer vi ge gröt som vanligt och ge skrattet till go'nattet. Vi kommer ta med vagnen (som han ligger på rygg i) och natta honom i den. Nu kommer sedan frågan hur vi gör sedan. Är det bäst om vi tar bussen hem så att han kan fortsätta sova i vagnen? Hur gör vi sedan när vi kommit hem - ska vi försöka lägga honom i sin säng utan att väcka honom eller ska vi väcka honom och göra skrattet till go'nattet igen innan han läggs i sängen?
Stort tack på förhand!
Fråga om dagslurarna och somna borta
Fråga om dagslurarna och somna borta
MeoMy
Mamma till A, född 27 april 2011
Kurstart 12 januari 2012
Kurstart 12 januari 2012
-
LilloppansMamma
Re: Fråga om dagslurarna och somna borta
hej och välkommen hit!
Skönt att ni alla börjar få ordning på den goda sömnen!
Angående det där med att väcka antingen efter 20, 45 osv handlar om att få till ett naturligt sömnpass. Vissa barn är ganska så sura när de väcks om det fått sova ett onaturligt sovpass. Vissa barn är mindre brydda om det. Min Loppa har varit känslig med sömnpassen och varit ganska sur om man inte sett till att väcka i rätt tid. Jag har alltid i största möjliga mån använd marginalkvarten för att få till ett naturligt sömnpass.
Sedan där med nattningen. Lägg i vagnen och ta bussen eller bil hem, spelar egentligen i mitt tycke mindre roll. Men försök att begränsa intrycken och ni behöver inte göra om skrattet utan lägg om igen hemma. Det KAN komma extrafrågor att somna i vagnen, bara så att man är beredd. Har ni något skynke att hänga över vagnen, så skall nog det gå bra.
Lycka till!
LilloppansMamma
Skönt att ni alla börjar få ordning på den goda sömnen!
Angående det där med att väcka antingen efter 20, 45 osv handlar om att få till ett naturligt sömnpass. Vissa barn är ganska så sura när de väcks om det fått sova ett onaturligt sovpass. Vissa barn är mindre brydda om det. Min Loppa har varit känslig med sömnpassen och varit ganska sur om man inte sett till att väcka i rätt tid. Jag har alltid i största möjliga mån använd marginalkvarten för att få till ett naturligt sömnpass.
Sedan där med nattningen. Lägg i vagnen och ta bussen eller bil hem, spelar egentligen i mitt tycke mindre roll. Men försök att begränsa intrycken och ni behöver inte göra om skrattet utan lägg om igen hemma. Det KAN komma extrafrågor att somna i vagnen, bara så att man är beredd. Har ni något skynke att hänga över vagnen, så skall nog det gå bra.
Lycka till!
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Tusen tack för hjälpen! Eftersom A ibland kan vara ganska ledsen när jag väcker honom under dagslurarna ska jag börja ha lite bättre koll på när han somnar och använda marginalkvarten vid behov.
Jag är lite orolig för hur det ska gå när vi ska natta i vagnen på restaurangen. Igår kväll var första kvällen som vi inte var hemma för att bada. Vi kom hem vid 18.30 och gav gröt och ammade och sedan skrattet till go'nattet. A sov sämre än han gjort på flera nätter. Vaknade flera gånger mellan 01 och 04 och ställde frågor. Jag fick upp och ramsa och göra husljud som jag inte behövt göra på länge. Jag är så rädd om den sömn som vi äntligen lyckats bygga upp och vill inte att den ska förstöras. Jag är medveten om att jag inte får släppa in vargarna men kan det vara så att det är för tidigt att ge sig ut och natta i vagnen?
Tack för all hjälp!
Jag är lite orolig för hur det ska gå när vi ska natta i vagnen på restaurangen. Igår kväll var första kvällen som vi inte var hemma för att bada. Vi kom hem vid 18.30 och gav gröt och ammade och sedan skrattet till go'nattet. A sov sämre än han gjort på flera nätter. Vaknade flera gånger mellan 01 och 04 och ställde frågor. Jag fick upp och ramsa och göra husljud som jag inte behövt göra på länge. Jag är så rädd om den sömn som vi äntligen lyckats bygga upp och vill inte att den ska förstöras. Jag är medveten om att jag inte får släppa in vargarna men kan det vara så att det är för tidigt att ge sig ut och natta i vagnen?
Tack för all hjälp!
MeoMy
Kurstart 12 januari 2012
Kurstart 12 januari 2012
Hej!
Det kanske var många intryck för liten att smälta härom kvällen när ni kom hem sent och därför ställde han frågor? Viktigt är att han får SAMMA svar och att inte ni börjar felsöka och därmed oroa liten.
Det kommer att funka med vagnen om ni har attityden. Men var beredd på frågor och att behöva ramsa. Sover liten på mage eller rygg annars? Om han är van att sova i säng kanske han kommer att klaga lite över bekvämligheten i vagnen oxå.
Jenny
Det kanske var många intryck för liten att smälta härom kvällen när ni kom hem sent och därför ställde han frågor? Viktigt är att han får SAMMA svar och att inte ni börjar felsöka och därmed oroa liten.
Det kommer att funka med vagnen om ni har attityden. Men var beredd på frågor och att behöva ramsa. Sover liten på mage eller rygg annars? Om han är van att sova i säng kanske han kommer att klaga lite över bekvämligheten i vagnen oxå.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kände att det lät lite väl präktigt det där med attityden.... 8)
Kanske är det lite tidigt, kanske inte? Liten är ju väldigt nykurad. Man har ni bestämt er för att gå på resturang och att ni ska lägga liten i vagnen för att sova måste ni förstås TRO att det går!
Kanske är det lite tidigt, kanske inte? Liten är ju väldigt nykurad. Man har ni bestämt er för att gå på resturang och att ni ska lägga liten i vagnen för att sova måste ni förstås TRO att det går!
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tack snälla för hjälpen! Jag har börjat inse att det är just attityden som är så viktig för att man ska nå målet - njutningen. Bra att det är några dagar kvar innan vi ska på restaurang så att jag hinner stålsätta mig
A sover på mage i sin säng på natten i vanliga fall. Dagslurarna är alla i vagnen så han är inte ovan att ligga i den... fast det är väl inte lika bekvämt som sängen förstås...
A sover på mage i sin säng på natten i vanliga fall. Dagslurarna är alla i vagnen så han är inte ovan att ligga i den... fast det är väl inte lika bekvämt som sängen förstås...
MeoMy
Kurstart 12 januari 2012
Kurstart 12 januari 2012
Halloj!
Helt rätt!! attityden är A och O i en lyckad kurJag har börjat inse att det är just attityden som är så viktig för att man ska nå målet - njutningen. Bra att det är några dagar kvar innan vi ska på restaurang så att jag hinner stålsätta mig
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .