Sova i säng eller vagn på dagen? 3:e natten med Jack 8 mån.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nat

Re: Sova i säng eller vagn på dagen? 3:e natten med Jack 8 m

Inlägg av Nat »

hej,
Jack är född 8 maj, så han har nästan precis "fyllt", så det kanske är dumt att ändra schemat ännu? Kanske om 2 veckor, så jag börjar jobba och Martin tar över och ska vara föräldrarledig till augusti.
Ok, hmm ja å ena sidan sover han dåligt nu och schemat känns inte 100 %, å andra sidan kan det vara i tidigaste laget att minska ner på sömnen. Ni får nog fundera lite själva här hur ni vill göra. Jag tänker att det kan vara så att lillen behöver något mindre sömn samt att schemat ser lite tokigt ut och att det kan ställa till med lite oreda.
Det är inte helt lätt att veta vad som beror på 8-månaders ångesten och vad som beror på schemat i sig. :shock:
I ditt schemaförslag, läggs Jack en halvtimme tidigare, skulle vi kunna lägga på en halvtimme på morgonen istället? Martin tycker det verkar bättre
Självklart kan man köra 20-08 istället för 19-07. Känn efter om han är kvällspigg eller kvällstrött och välj utifrån det.
Sedan funderar jag över morgnarna då jag slutar amma. Tänker nog göra det i samband med att jag börjar jobba, finns ändå inte så mycket mjölk nu. Men i ditt schemaförslag tog du bort gröten och ersatte med välling. Kan jag bara köra gröt istället, eller har du några speciella argument till att du föreslog välling?
Jag tänker att det kanske blir extra tungt för barnet om du slutar med amning samtidigt som du försvinner till jobbet? kanske en idé att sluta amma någon vecka innan du börjar jobba. På så sätt får ni en avvänjningsperiod innan du är "helt borta". Du kan självklart köra gröt om du föredrar det. Välling och gröt har samma innehåll men serveras på olika vis. Kan vara mysigt och lättsamt att börja dagen med en flaska men om ni föredrar gröt så är det självklart inga problem. Fil och smörgås går ju också bra :D
Natten gick fint! Han vaknade ett par gånger men somnade om själv! Till fmluren idag somnade han på 10 min och sover fortfarande (10 min till väckning!)
=D>
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Vill bara checka att allt går bra här med kurandet?

Kram kram och trevlig helg!
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej!
Vad fint av dig att undra hur det går Nat! Tack för den fina omtanken!

Vi kämpar vidare. Tycker att nätterna fungerar fint. Han vaknar ett par gånger och gnäller/skriker när han vaknar, men somnar nästan alltid om själv. Är det vanligt/normalt att de skriker när det vaknar till om nätterna? Ensaka gånger tvingas vi ramsa.

Jag tycker att det är insomnandet under dagslurarna som fortfarande är lite struliga. Igår tog det 40 min innan han somnade på fmluren. För det mesta tar det dock ca 10-15 min, med mycket protester som jag tycker är ganska jobbigt.

Jag har nästan slutat amma nu och det fungerar fint. Vi håller oss kvar med schemat och ska göra det en vecka till, sedan överväger vi ifall vi ska ändra lite, detta för att öka natten från 11,5 timmar till 12 timmar och minska en av lurarna.

Allt går alltså bra, men jag tycker att han skriker lite väl mkt/länge innan han somnar dagstid.

Hoppas helgen har varit trevlig själv!!!
Kram
jenny
Jack 8 månader (född 8 maj), kurstart 2 jan.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Att liten vaknar och ger i från sig ljud är inte ovanligt, somnar han om själv är det ju dessutom toppen. Utvecklingen går fort fram med de små och de drömmer oxå, så att låta lite tar vi inget extra för. 8)

Vill du beskriva HUR läggningarna går till dagtid? Detaljer tack! :D

Hur ser schemat ut nu?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej och godmorgon!
Schemat ser ut som från början
07:00 Godmorgon + lite välling
08:00 Grötfrukost
09:30-11:00 Sova fm
11:30 Lunch (mat+ fruktpure)
13:30 mellanmål
14:00-15:30 Sova em
17:00 Middag (Mat+fruktpure)
19:00 Välling
19:30 Skratt och godnatt

Men vi funderar som sagt på att lägga 19:00 istället och korta ner en av lurarna (förmodligen fmluren) till 45 min.

Läggningen på dagtid:
Skatt i 10 min om det går. Han är svårskrattad, men vi försöker med alla knep vi kan komma på och han ler åtminstone. Lägger ner i sängen, och mkt kort solfjäder ramsa ut ("Sov så gott lille jack, sov så gott"). innan jag hunnit ut ur rummet reser han sig på händerna och protesterar. Han sover i sin sng med rullgardinen nere, det är dock inte kolmörkt (på dagen). Sedan börjar jag diska för fullt i köket (dels för att göra husljud, men mycket för att hindra min överkoncentration). Sedan brukar jag behöva ramsa någon mer gång och ofta en bekräftelse efter ett tag då han slutligen är tyst ( vet ej ifall han hunnit somna då).

Tack för all support!
Kram
Nat

Inlägg av Nat »

Men det låter ju strålande, så roligt för er att det går så bra
=D>

Att fundera lite på schemaändring är nog som du skriver också lämpligt!!

Ja de var en mycket fin helg här också, snö och underbart väder :D Tackar som frågar
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag håller med Nat, kanske dags för en liten schemajustering, (sömnbehov ca 14 h)! jag tycker läggningen görs efter konstens alla regler. 8) Ni kan killa och busa I sängen oxå innan ni slutligen lägger till rätta och ramsar ut. Om liten ställer sig på alla 4 och gymmar lite och samtidigt klarar halsen gör ju inget. Bra att du diskar! En liten tanke med maten... han läggs ju 1,5 h efter maten. En del vill ha sin mat nära inpå, men inte alla.

Läggning på 2 minuter är just läggning på 2 minuter och det fixar ni ju! När liten sen väljer att somna är ju upp till honom, bara han har fått rätt förutsättningar. :D De flesta människor brukar ju böka runt lite i sängen innan de somnar!

Övergår protesterna i LEDSAMHETER blir det en ny ramsa annars är det husljuden som gäller, att protestera är ju inte förbjudet. 8) Bekräfta separat behöver du inte göra nu längre dra ihop den med ramsan 3+1.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Tack för svar Jenny och Nat!
Idag har dagslurarna gått kasst :( . Tog 40 min innan han somnade på fm och sedan vaknade han 10 min "för tidigt". På eftermiddagen tog den en halvtimme innan han somnade.

Jag tycker att det är svårt att veta ifall jag ska ramsa mer eller inte när jag lagt honom och han börjar skrika. Jag brukar dra ihop ramsa och bekr. dvs. 3+1. Han skriker under 1 och 2, lugnar sig ofta under 3 och 4, men börjar sedan stegra skriken igen. Då är jag ute i köket och diskar och försöker göra det tills han tystnar, men ska jag då sedan ge en bekräftelse eller inte när han är tyst? Ska jag vara nöjd med ramsan jag sagt vid läggning? Eller ska jag bekräfta efter 10-30 min då han slutligen tystnat helt?

Sedan har jag slutat amma på morgonen och ger honom istället en halv portion välling strax efter 07 (han får sedan grötfrukost kl 08). Men han verkar inte vara nöjd med endast en halv portion välling. Bör jag öka vällingmålet kl 07 till en portion (2 dl) och sedan ev. minska på gröten vid 8-tiden ifall han inte verkar hungrig då?

Sedan min viktigaste fråga. Är det vanligt/normalt att han skriker minst 10 min vid läggning dagtid eller ska jag ha som mål att han inte ska skrika alls vid läggning (bara prata eller dylikt)??? Är det tänkt att han ska vara nöjd vid läggning?

Har ni några tips om den dagslur jag ska dra ner på. Den på fm eller den på em? Jag ser inget tydligt mönster i att han sover bättre på ena eller andra luren...

Tack igen ni ovärderliga människor!
/Jenny
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Enligt Nat.s schemaförslag:
07:00 Amma eller välling
09:00 - 09:20 Sova
10:00 Mellis
11:30 Lunch
12:00 - 13:30 Sova
14:00 Mellis
16:30 Vagnpromenad (vaken bara mysa)
17:30 Middag
18:30 nattslurk (kanske välling)
19:00 Sova natt

Men då ändrar jag förmiddagsluren från 1,5 h till 20 min. Skulle det vara fel att ändra fm till 45 min istället? kl 09:00-09:45?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej! :)

Bra jobbat med kuren!

Först vill jag lugna dig. Vår lilla Sessa har inte haft tysta läggningar förrän hon var typ ett och ett halvt. Dvs hon har alltid varit lite av en snackis/gapis direkt efter läggning. Ibland arg och klagan har också lämnat rummet. Vi har antagit att hon varit en sån som behövt vädra en del innan hon somnat.

De gånger jag gett en bekräftelse så där länge efter läggning har jag bara spätt på frågorna, eller vad det nu varit från hennes sida.

Så länge han inte är ledsen-ledsen så är det ju ingen fara att kanske behöva vädra dagen innan man somnar. Och rör det sig bara om 10 minuter så är väl det helt okej, särskilt om man har sköna husljud och annat att lyssna på under tiden. :wink:

Daglurar kan ta ett tag innan de sätter sig - visst skall man ha som mål att de skall ha helt tysta läggningar - det vill vi ju alla, eller hur? Tids nog kommer de - mycket handlar om att barnen lär sig att finna lugnet på egen hand. Det viktiga i kråksången är att man lägger sig med en GOD känsla i magen och att man får vakna med en dito upplevelse. Dvs skrattet till gonattet är A och O, dag som kväll.

Så lyssna av VAD han pratar om, och kom ihåg att husljud är också svar på frågor - dvs livet pågår, mamma är HELT cool med att han ligger och bökar, finular eller på annat sätt avreagerar sig en smula.

När det varit stora frågor här har jag anpassat husljudsvolymen efter dem, dvs hårtorken har tjänat som svar på arga läggningsfrågor här i omgångar. Tillsammans med visslingar visar ju jag att allt är frid och fröjd, visst. Men då har det alltid föregåtts av REJÄLT skratt och trevlig stund innan läggning, och gärna under dagen också.

Och givetvis skall det ju kollas innan läggning ifall annat föreligger, vid skötning. :shock: :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tillägg:

Dra ner på sömnen - de flesta drar ner på fm-luren först. Tror att man vill ha trötthet till långluren och att eftermiddagen blir för lång till kvällen annars med risk för ö-trötthet.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Ja dra ner på dagsvilan! förmodligen det som spökar och ställer till med en del oreda för er.

Sömnrekommendation ligger på 14 timmar. Det schemaförslag jag gav dig skulle ge er 13 timmar och 50 minuter, alltså 10 min mindre än rekommenderat. Du kan för att kompensera detta erbjuda en kvällsprommis i vaket läge där han får möjlighet att vila fast ändå inte sova under en lugn vagnpromenad alternativt om du har honom på ryggen i en bärstol. Om någon vecka när han ställt in sig på det nya schemat kommer inte längre eftermiddagspromenaden att behövas.

Om du kör på det schema jag rekommenderade kommer du att få jobba hårt några dagar på att hålla honom vaken på eftermiddagarna. Detta för att han är van att sova senare på dagen och således kommer att vara trött vid den tiden han normalt brukar sova. Detta är HELT normalt och fungerar på exakt samma sätt som för vuxna som sovit lite andra tider en period och sedan skall ställa in sig på exempelvis nya jobbtider eller liknande. Det tar några nätter sedan är man inne i det :D

Låt honom inte somna på fel tider och väck honom när en sovlur är slut, det är mina absolut viktigaste tips när du byter schema.

Tror det kommer att fungera finfint om du bara håller stenhårt på det nya schemat.

Kram och lycka till med nya schemat
Nat

Inlägg av Nat »

Du undrade om du istället kunde köra 45 minuter på förmiddagsvilan. Självklart kan du det, allt är upp till dig :D

alt 1
natt: 12
dag 1: 20
dag 2: 1 1/2
summa: 13 timmar och 50 min
(10 minuter -)

alt 2
natt: 12
dag 1: 45
dag 2: 1 1/2
summa: 14 timmar och 15 minuter
(15 minuter +)

Jag skulle rekommendera alt 1 som gör att du ligger lite - hellre än alt 2 som ger er 15 min plus. För att kompensera erbjuder ni istället vagnprommisen.

Båda alternativen fungerar men min personliga rekommendation som jag tror skulle fungera bättre för er är alt 1.
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Tack snälla Anna och Nat!
Med era tips får man sova hel natt

och ordning ska vi få på dagens lurar
så att min söte unge inte bara surar

Utan diggar och följer sitt nya schema
med social delaktighet och utevistelse som tema

Vi får hoppas att han somnar snabbt och är snäll
och inte bara skriker och ger mig skäll och gnäll

Men med era god råd ska det nog gå bra
En stor tack-kram ska ni verkligen ha!

Kram kram :lol:
Och såklart tack till ni andra som oxå hjälper mig för fullt, Jenny, Lilloppansmamma, ida och säkert någon mer....
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:lol: :lol: =D> =D>

Tjusigt!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"