Kura på rygg?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Erigil

Re: Kura på rygg?

Inlägg av Erigil »

Gäller detta även under resten av natten eller bara under vargtimmen? Ibland vaknar han under natten men somnar oftast om av sig själv, bör vi avvakta vid dessa tillfällen eller ge en pangramsa för att visa att han inte ska hinna skrika upp sig?
son född 2011-08-28 börjar kuren 5/1
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
har själv ingen erfarenhet av väckarklocka men använd forumets sökfunktion så hittar ni säkert något matnyttigt under "väckarklocka". :mrgreen:

Uppvak undet natten (inte vargtimmen) ska ni avvakta. Meningen är att liten ska kunna somna om själv. Lyssna! Börjar det låta ledset får man en ramsa, jag brukar oxå ge en påminnelseramsa i enskilda fall om det skulle "jollras och pratas" en längre stund. I vargtimmen ramsar man i stort sett förebyggande, därav pangramsan, eftersom barnet då ofta är ganska utsövt och tror att det borde vara morgon nu.

Är rummet helt mörkt? Uppvak på natten och lite ljus som sipprar in i fönstret aktiverar hjärnans "vakna-tillstånd" och det är det ju inte dags för än. :wink: vaknar man och det fortfarande är MÖRKT, fattar hjärnan , aha! "fortsätt sov-tillstånd" inträder igen!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erigil

Inlägg av Erigil »

Hej!

Ja rummet har varit helt mörkt under natten men det är en aningens ljusare på dagen. Nu har han sovit två nätter utan att vakna under vargtimmen och utan vårt ingripande. Han har blivit mycket gladare och har helt galet mycket energi. :lol:

Jag har tre andra frågor.
:arrow: Är det möjligt att dela upp ansvaret med läggningarna under dagen. Alltså att jag tar första luren sedan någon annan den andra eller måste jag ta hela dagen om jag tar första luren :?:

:arrow: När kan man börja med ensamlek :?: Jag har förstått av barnaboken att man under själva kurandet inte ska börja med det.

:arrow: 5 månaders dagen närmar sig och jag undrar när det börjar bli ok att röra sig mer utanför hemmet tex. gå och fika med vänner på stan :?:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Erigil skrev: Jag har tre andra frågor.
Är det möjligt att dela upp ansvaret med läggningarna under dagen. Alltså att jag tar första luren sedan någon annan den andra eller måste jag ta hela dagen om jag tar första luren

:!: Ni har kurat klart vad jag kan förstå (5/1 start?). Inga problem att dela upp läggningarna, gör bara som ni brukar, inga konstigheter. Det är självklart att någon annan kan lägga! 8)

När kan man börja med ensamlek Jag har förstått av barnaboken att man under själva kurandet inte ska börja med det.

:!: Ensamleken brukar träda in på arenan runt 4 månader. Har ni nu kurat klart så är det bara att köra på. Står jättebra om detta i Barnaboken, finns oxå trådar om det här inne på forumet.

5 månaders dagen närmar sig och jag undrar när det börjar bli ok att röra sig mer utanför hemmet tex. gå och fika med vänner på stan.

:!: Det känner ni själva! :D tycker ni att ni har snurr på schemat så är det ju bara att planera in utflykter utifrån detta. Fika på café med vaken bebis eller fika på café med sovande bebis? till exempel. :D Se hur liten reagerar, utflykter dagarna i ända kan ju bli lite tröttsamt för liten. Bara sitta i vagn brukar inte vara så populärt när man är van att få sin dagliga dos "träning/ålning/krypning/utforskning" på golvet, men en stund går ju bra särskilt om man fr titta på spännende saker. :D
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erigil

Inlägg av Erigil »

Tack! :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erigil

Inlägg av Erigil »

Nu har det gått jättebra de senaste nätterna. Igår på långluren vaknade han dock en halvtimme innan utsatt tid, han var då glad och låg och lekte för sig själv tills jag tog upp honom inom marginalkvarten.

I morse hände samma sak han vaknade en timme innan han skulle vakna och låg och lekte för sig själv tills vi tog upp honom inom marginalkvarten då vi hörde att han började ledsna.

Han blir fem månader om tre dagar jag undrar om det kan vara så att vi behöver ändra på schemat eller om det bara är så att vi måste vänta och se om schemat sätter sig helt :?:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vilka härliga nyheter! Underbara.

Vet inte hur ert schema ser ut men kanske det klassiska 12+45+1,5+45 kan passa?

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erigil

Inlägg av Erigil »

Vi har ett 12 + 45 + 2 +45 schema så när vi ändrar schemat ska vi korta av långluren :?:

Vidare undrar jag om det är ok att jag lägger och sedan ramsar någon annan vid behov :?:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Erigil skrev:Vi har ett 12 + 45 + 2 +45 schema så när vi ändrar schemat ska vi korta av långluren :?:

Vidare undrar jag om det är ok att jag lägger och sedan ramsar någon annan vid behov :?:
Hej, Antingen kortar du långluren med 30 min (oftast lättast) eller så kortar du sista luren till 20 min.

När uppföljningsvecka och kuren känns som att den sitter, kan man blanda och hava lite som man vill. Bara man är övertygande nog. Man måste ha attityden. Det är allt det hela hänger på. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erigil

Inlägg av Erigil »

Tack för snabbt svar! :D
Nat

Inlägg av Nat »

hej,

Stämmer så bra det torsmamma skriver. Man kan även tänka lite på vilken av de två sista dagslurarna som krånglar mest. Sover han gärna sina 2 timmar ja då kanske det är praktiskt att behålla dessa, vaknar han däremot alltid upp efter 1 1/2 timme och har svårt att somna om, ja då är kanske 1 1/2 timme bättre

Verkar ju gå jätte bra för er
Bra jobbat med kuren!!!

Har ni lånat eller köpt Barnaboken? såg att ni ställde frågor om ensamlek och liknande. Står väldigt bra beskrivet där hur man gör. Kom gärna med fler frågor när du läst lite där så kan vi bolla lite om hur man bäst lägger upp ensamleken :D Den är inte helt lätt att organisera men barnet brukar få ut massor när det väl fungerar. Den stora förändringen för barn som leker helt själva är att de lär sig pillra med leksaker, logiskt utförande, problemlösning på hög nivå och tålmodighet. Riktigt härliga egenskaper och de älskar det. När ensamleken fungerar är det en stund av ren och skär fröjd, det pillras och ritas och byggs så det står härliga till, man önskar nästan att man själv fick vara med men då får man allt förpassa sig till köket och en kopp kaffe och lite tidning istället :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Erigil

Inlägg av Erigil »

Tack, det känns väldigt bra! :D Vi har fortfarande lite strul då och då men det ska nog ge med sig med tiden hoppas jag. Det är långluren som strular så jag ska nog prova ta den kortare idag men jag undrar om det är bäst att korta av efter eller innan luren. Schemat ser ut så här:

07.00 vaknar äter
07.15 byter blöja och skrattar lite med honom( här tänkte jag att ensamleken skulle få komma in)
08.00 Hejdå till pappa och social delaktighet i selen (är det ok att ha det i selen?)
08.30 - 09.15 lur
09.20 - 09.40 passiv socialdelaktighet medan jag läser
09.40 -10.00 social delaktighet i selen
10.00 Äter gröt
10.15 ligger på golvet och lyssnar på musik
10.30 Ammar
10.45 socialdelaktighet medan jag plockar undan och städar
11.00 byter blöja massage och skratt innan luren
11.15 -13.15 lur (här brukar han bara sova till längst fem i ett)
13.20 äter grönsaktpuré + fruktpuré
13.30 byter blöja ligger på golvet barbent ensam med lite leksaker
13.50 ammar
14.00 går ut på en promenad antingen till affären eller skogen ( han blir alltid väldigt sömnig när vi är ute det spelar ingen roll om jag bär honom, har honom i vagnen eller pulkan)
14.30 social delaktighet när jag hänger tvätt eller diskar
14.45 ensamlek på golvet med en del leksaker
15.00 lek tillsammans
15.45 - 16.30 lur
16.35 äter grönsaker med någon typ av proteinkälla + fruktpuré
17.00 ammar
17.00 pappa komme hem och de spelar musik
17.45 - 18.15 Bad
18.30 välling i vår säng + skratt och mys innan godnatt
19.00 godnatt

Detta är som det ska se ut men det är inte alltid det blir så. Jag tar gärna emot synpunkter på detta.

Barnaboken är inköpt och har läst avsnittet om ensamlek. I morse lät jag honom ligga i sin säng med sin favorit mobil som han inte fått leka med sedan kuren började.Där låg han i fem minuter, kanske lite kort. Jag avbröt när han var nöjd och glad. Men jag känner att det kan behövas utvecklas en hel del. Kanske fixa en låda med leksaker som bara är till för detta tillfälle och musik i rummet. Jag lät honom ligga med endast blöja på ett fårskinn med fönsterlampan tänd.

Hur tycker ni jag ska utveckla detta?

Tack för hjälpen!! :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Då tycker jag du skall ta 15 min från varje ände är mitt förslag.

Ang. ensamlek har du "femte delen Bekymmer? Sysselsättning" längst bak i boken. Läs den så kommer du få massa bra ideer.

Tycker 5 min är en jättebra början jag! :D
Tor 2006

Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Jag tänker så här gällande placering av dagslurar:

Dagslur 1: cirka 2 timmar efter glad gomorgon

Dagslur 2: den lur man behåller tills barnet är cirka 3 år. Lurens start bör ligga lika långt från glad god morgon som från lurens slut tills nattens början.
Exempel: Natt 19 - 07. Lur 2 borde då ligga kl 12.00 till 14.00 (luren ligger exakt mitt i)

Dagslur 3: 2 1/2 timme från lurens slut till nattens början för att barnet skall somna gott om kvällen och sova djupt och gott.

Feedback på ditt schema:
* Dagslur 2 ligger väl tidigt placerad
* Lägg in ett pass av uteaktivitet mellan dagslur 1 och dagslur 2
* Lägg gärna in en kreativ syssla om dagen, kanske istället för något av era passiva sociala delaktighetspass?
Barnaboken är inköpt och har läst avsnittet om ensamlek. I morse lät jag honom ligga i sin säng med sin favorit mobil som han inte fått leka med sedan kuren började.Där låg han i fem minuter, kanske lite kort. Jag avbröt när han var nöjd och glad. Men jag känner att det kan behövas utvecklas en hel del. Kanske fixa en låda med leksaker som bara är till för detta tillfälle och musik i rummet. Jag lät honom ligga med endast blöja på ett fårskinn med fönsterlampan tänd.
Lät ju väldigt bra, men fixa gärna ordentliga lådor med väl utvalda leksaker också innan du sätter igång. Man måste lixom ha underlaget klart innan projektet kan sätta igång :shock:

* 5 plastlådor förslagsvis köpta på IKEA (billigt och bra och lätta att rengöra)
* Lägg 5 leksaker i varje låda (något mjukt, något som låter, en pekbok, något att pyssla med (ringar som ska flyttas eller liknande) och en grej från hemmet (hårborste, sko etc)
* Fixa en låda där du skriver texten (överraskning) på. I denna fyller du upp med massa smågrejer, typ leksaksbilar, liten burk med kanske 10 russin i, en skorpa, några kex, små miniböcker, gammal klocka och annat smått och gott
* Fixa en gammal stereo eller radio och bränn ut några skivor med glad och sprallig musik. Djungelboken, popmusik, eller barnmusik
* Tända lampor, uppdragna gardiner, inget täcke eller snutte i sängen, magen måste vara mätt, blöja bytt, sköna kläder som ej kan trasslas in i men ej heller frysa i
* Kör riktigt kort tid första veckan kanske bara 5 minuter. När du märker att det går fint så ökar du upp med 5 minuter. Efter ytterligare en vecka lägger du på 5 minuter till o.s.v. Lyssna hela tiden på barnet, har han skoj eller är han uttråkad?

Kom ihåg att ensamleken är till för barnet, således måste leksakerna vara roliga, lärorika och ALDRIG visas förutom under ensamleken

När barnet är klar med ensamlek är det nog på sin plats med ett långt pass av social delaktighet med mamma eller pappa. Mamma har druckit sitt morgonkaffe i lugn och ro och står redo med dagens första pass av jobb med huset :D

Lycka till med ensamleken!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"