Ska börja kura 8 månaders. Tips tack!:)
Re: Ska börja kura 8 månaders. Tips tack!:)
Haha, tack! Härligt att höra att det finns fler tidiga morgonbajsare 
Son född 110509
Kurstart 120108
Kurstart 120108
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej alla härliga människor!
Vi har nu fått sova bra måååånga lååånga nätter och det är helt fantastiskt! Tack för alla råd och tips som vi har fått, vi har ett nytt liv!!
Nu är vår son 9,5 månad och börjar vakna 6 på morgonen istället för 7, antar att det är dags att justera dagslurarna?! Hur tycker ni?!
Tack på förhand!
Vi har nu fått sova bra måååånga lååånga nätter och det är helt fantastiskt! Tack för alla råd och tips som vi har fått, vi har ett nytt liv!!
Nu är vår son 9,5 månad och börjar vakna 6 på morgonen istället för 7, antar att det är dags att justera dagslurarna?! Hur tycker ni?!
Tack på förhand!
Son född 110509
Kurstart 120108
Kurstart 120108
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Vad härligt att det funkar så bra för er! :thumbsup:
Bra jobbat =D>
Det kan absolut vara dags för en lite schemajustering. Sömnbehovet för en 9-månaders är ca 14 timmar.

Vad härligt att det funkar så bra för er! :thumbsup:
Det kan absolut vara dags för en lite schemajustering. Sömnbehovet för en 9-månaders är ca 14 timmar.
Om schemat ser ut så här så skulle jag rekommendera att korta fm-luren till 20 min.07.00 Gomorron + välling
08.15 Gröt
09.15-10.00 Sova
11.30 Lunch (12.00?)
13.00-15.00 Sova
15.00 Mellanmål
18.00 Middag
19.00 Nattslurk och Godnatt
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
hejsan,
Ser att du redan fått bra svar men funderar på om du kanske inte skulle endera klippa hela förmiddagsvilan alternativt korta lunchluren för annars kommer du ändå att ligga på plus under hela dygnet.
Just nu har du 14 timmar och 45 minuters sömn
Om du tar bort förmiddagsvilan blir sömnmängden 14 timmar vilket är den rekommenderade mängden.. samtidigt tycker jag det är bra tidigt att bara ha en dagsvila....
Å andra sidan kan det vara skönt att ha kvar två lurar några månader till... då skulle du istället kunna göra så här:
Natt: 19 - 07
Sömnpass 1: 9:00 - 9:20
Sömnpass 2: 12:00 - 13:30
När ni sedan kortar ner till en dagsvila (kring året) så kan du ta detta schema:
natt: 19 - 07
Sömnpass 1: 12.00 - 14.00
/Nat
Ser att du redan fått bra svar men funderar på om du kanske inte skulle endera klippa hela förmiddagsvilan alternativt korta lunchluren för annars kommer du ändå att ligga på plus under hela dygnet.
Just nu har du 14 timmar och 45 minuters sömn
Om du tar bort förmiddagsvilan blir sömnmängden 14 timmar vilket är den rekommenderade mängden.. samtidigt tycker jag det är bra tidigt att bara ha en dagsvila....
Å andra sidan kan det vara skönt att ha kvar två lurar några månader till... då skulle du istället kunna göra så här:
Natt: 19 - 07
När ni sedan kortar ner till en dagsvila (kring året) så kan du ta detta schema:
natt: 19 - 07
Sömnpass 1: 12.00 - 14.00
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hmmm...mycket att tänka på!
Känner att jag vill ha kvar en vila på fm faktiskt men får korta ner den till 20 minuter samt även att korta ner em vilan. Måste man alltså ändra sovtiderna helt? Man kan alltså inte bara korta ner de?
Känner att jag vill ha kvar en vila på fm faktiskt men får korta ner den till 20 minuter samt även att korta ner em vilan. Måste man alltså ändra sovtiderna helt? Man kan alltså inte bara korta ner de?
Son född 110509
Kurstart 120108
Kurstart 120108
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Du kan absolut bara korta ner lurarna om du vill. Fördelen med Nats förslag är att den långa luren hamnar mitt på dagen vilket är praktiskt när man minskar ner till en lur. Det blir då ett bra flyt med lika mycket vakentid före och efter luren. Plus att det kan bli lite tröttigt i början när man minskar ner på sömnen (innan liten har vant sig) och då kan det ju vara skönt att inte behöva vänta så länge på att få sova
Du kan absolut bara korta ner lurarna om du vill. Fördelen med Nats förslag är att den långa luren hamnar mitt på dagen vilket är praktiskt när man minskar ner till en lur. Det blir då ett bra flyt med lika mycket vakentid före och efter luren. Plus att det kan bli lite tröttigt i början när man minskar ner på sömnen (innan liten har vant sig) och då kan det ju vara skönt att inte behöva vänta så länge på att få sova
Norah
Almin
Almin
Ah, okej, är med!
Så hur skulle vårt schema då se ut med mat och allt inräknat? På vilka tider osv.
Är lite rädd att em blir så lång för honom men han vänjer sig kanske?!
Så hur skulle vårt schema då se ut med mat och allt inräknat? På vilka tider osv.
Är lite rädd att em blir så lång för honom men han vänjer sig kanske?!
Son född 110509
Kurstart 120108
Kurstart 120108
Kikar in här
Tycker Nats förslag ang dagslurarna ser jättebra ut! :thumbsup: Hade liknande när mina barn var 8 mån. Tar mig därför friheten att även fylla i mattiderna, eftersom du efterfrågade det:
ev klämma in ett mellis innan fm-luren om han behöver, kanske kring 8.30 (?)
09 sova 20
11 lunch
12 sova 1.5 tim
14 mellis
17 middag
18.30 kvällsslurk (gröt/välling)
19 godnatt
Ja, "typ"
. Vi hade en em-lur på 20 min när våra barn var 8 mån, den låg då mellan 16.30-16.50. Men vetdu, du kan alltid ändra schemat efter uppföljningsveckan om du upplever att em blir för lång.

Tycker Nats förslag ang dagslurarna ser jättebra ut! :thumbsup: Hade liknande när mina barn var 8 mån. Tar mig därför friheten att även fylla i mattiderna, eftersom du efterfrågade det:
07 Godmorgon + frukostNat skrev:Natt: 19 - 07
ev klämma in ett mellis innan fm-luren om han behöver, kanske kring 8.30 (?)
09 sova 20
11 lunch
12 sova 1.5 tim
14 mellis
17 middag
18.30 kvällsslurk (gröt/välling)
19 godnatt
Ja, "typ"
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Tack för förslag!
Känner dock att middagen är så pass viktig för oss att vi alla i familjen äter tillsammans, så middag vid 18 vill jag gärna ha kvar. Kan man ha morgonens sovpass vid 9:15 eller 9:30 ca och kanske middagsluren vid ca 13 och vakna 14:30?
Känner dock att middagen är så pass viktig för oss att vi alla i familjen äter tillsammans, så middag vid 18 vill jag gärna ha kvar. Kan man ha morgonens sovpass vid 9:15 eller 9:30 ca och kanske middagsluren vid ca 13 och vakna 14:30?
Son född 110509
Kurstart 120108
Kurstart 120108
-
LilloppansMamma
Hej!
Funkar det fint att ha middagen kl 18 så kör på det.
Vakenpassen mellan lurarna tycker jag i regel skall ligga på 2-2,5 timma. Längre intervaller mellan sovpassen kan medföra att liten är övertrött när man läggs i sin säng, då är det svårt att kosta på sig lite eget härligt filosoferande innan man knoppar in. Så om morgonen startar kl 7 så kan nästa sovpass ligga senast 9.30. Middagssovning hade jag då lagt senast (0m fm luren är 45 min) 12.45.
Övertrötta barn är inget kul. Här läggs Loppan när hon är i sitt esse. Folk blir verkligen förvånade. Vi busar och fjantar oss och kiknar av skratt för att sedan POFF ner i säng- och hon somnar snabbare än ögat den ungen. Nyckeln ligger i att hon inte har hunnit att bli för trött, då kan man kosta på sig att gosa med sin lilla kanin eller tänka på trevligheter innan man somnar gott.
LilloppansMamma
Funkar det fint att ha middagen kl 18 så kör på det.
Vakenpassen mellan lurarna tycker jag i regel skall ligga på 2-2,5 timma. Längre intervaller mellan sovpassen kan medföra att liten är övertrött när man läggs i sin säng, då är det svårt att kosta på sig lite eget härligt filosoferande innan man knoppar in. Så om morgonen startar kl 7 så kan nästa sovpass ligga senast 9.30. Middagssovning hade jag då lagt senast (0m fm luren är 45 min) 12.45.
Övertrötta barn är inget kul. Här läggs Loppan när hon är i sitt esse. Folk blir verkligen förvånade. Vi busar och fjantar oss och kiknar av skratt för att sedan POFF ner i säng- och hon somnar snabbare än ögat den ungen. Nyckeln ligger i att hon inte har hunnit att bli för trött, då kan man kosta på sig att gosa med sin lilla kanin eller tänka på trevligheter innan man somnar gott.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Men om det ska vara 2-2,5 mellan lurarna, då hänger jag inte riktigt med för det blir ju bra mycket längre än så efter sista vilan på dagen och nattningen. Får inte riktigt ihop det.
Om man har så här tex:
7.00 Vakna+ersättning(han gillar inte välling)
8.15 Frukost
9.30-9.50 Fm lur
11.30 Lunch
13.00-14.30 Em lur
14.45 Mellis
18.00 Middag
19.00 Nattslurk och godnatt
Blir det för få timmar per dygn då? Hur ser schemat annars ut?
Om man har så här tex:
7.00 Vakna+ersättning(han gillar inte välling)
8.15 Frukost
9.30-9.50 Fm lur
11.30 Lunch
13.00-14.30 Em lur
14.45 Mellis
18.00 Middag
19.00 Nattslurk och godnatt
Blir det för få timmar per dygn då? Hur ser schemat annars ut?
Son född 110509
Kurstart 120108
Kurstart 120108
-
LilloppansMamma
Hej igen!
Sorry glömde ju helt att skriva att undantaget är just vakenpasset innan kvällsläggningen. Det kan vara tre timmar långt när de är små ( runt 4,5,6 mån) sedan kan man när em.luren upphör ha upp till 5 timmar vakentid, det har fungerat perfa för oss. Men vet att jag har sett schemat som har 2,5 vakentid innan läggdags och det har fungerat för dem.
Det beror lite på om det är en tröttmössa eller inte man har att göra med.
Man får utgå från barnets preferenser och justera schemat så att vi inte hamnar i den där övertrötthetsfällan.
Här har du en toppenlänk gällande scheman
LilloppansMamma
Sorry glömde ju helt att skriva att undantaget är just vakenpasset innan kvällsläggningen. Det kan vara tre timmar långt när de är små ( runt 4,5,6 mån) sedan kan man när em.luren upphör ha upp till 5 timmar vakentid, det har fungerat perfa för oss. Men vet att jag har sett schemat som har 2,5 vakentid innan läggdags och det har fungerat för dem.
Det beror lite på om det är en tröttmössa eller inte man har att göra med.
Här har du en toppenlänk gällande scheman
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Tack igen! Nu har vi gjort ett schema som vi känner är bra och detta kör vi igång med idag.
En annan fråga: I sommar ska vi åka utomlands på semester och undrar då lite hur man gör med rutinerna vid ett sådant tillfälle?
En annan fråga: I sommar ska vi åka utomlands på semester och undrar då lite hur man gör med rutinerna vid ett sådant tillfälle?
Son född 110509
Kurstart 120108
Kurstart 120108
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej igen!
Vad härligt att åka iväg på semester!
När man åker iväg så kan det ju vara lite knepigt att hålla alla rutiner som man gör hemma. Men man kan ju försöka så gott det går och sedan styra upp ordentligt igen när man kommer hem. Jag har själv inte varit iväg utomlands med min lilla tjej, men vi har varit ute på äventyr inom Sverige och min erfarenhet är att så länge man har attityden så funkar det. Själva resdagarna, då man ska passa flygtider osv kan bli lite röriga, men då har jag sett till att köra på som vanligt när jag väl kommit fram. När det ska sovas så kan man ju försöka ordna så gott det går med mörkläggning. Kanske ta med mörka lakan att hänga upp framför fönstrena.
Några tankar från mig
//Norahsmamma
:thumbsup:Nu har vi gjort ett schema som vi känner är bra och detta kör vi igång med idag.
Vad härligt att åka iväg på semester!
Några tankar från mig
//Norahsmamma
Norah
Almin
Almin