SM, på väg mot SHN

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
MonikaLi

Re: SM, på väg mot SHN

Inlägg av MonikaLi »

:D :D

Hon får bröstmjölken mer som vitamin numera men faktum är att hon vill ha mer bröst nu sedan hon började med mat! :-o Jag har alltid extra mat färdigt i beredskap så hon äter alltid så mycket hon bara kan. Tror det blir mer åt 2 potatisar nu faktiskt för jag fyller alltid på. Ang fett så tar jag ca 1-1,5 tsk/mål är det lagom?

Ok det är bra, då smyger vi långsamt bakåt mot 7-19 ist för 8-20. Hon har ju nattmål kl 4.00 men vaknar ALLTID 3.00 och ömsom pratar ömsom gnäller. Likaså en timme innan vi vaknar. Det verkar vara vanligt? Finns det något trick här eller ska man bara vänta tills hon hänger på schemat av sig själv?

En sak till! Lillo har vänt sig nu första gången \:D/ "Problemet" är bara att nu håller hon på med det hela tiden och bökar på nätterna. Jag brukar smyga fram och göra ett snabbt tillrättaläggande för när hon väl hamnat på rygg vaknar hon ju och tror att man ska gå upp. Resultatet av detta har blivit mer bök på nätterna men samtidigt så behöver man sällan buffa gråtande bebis utan bara lägga henne tillrätta. Bra va? :wink:
Eller är det bättre att göra på något annat sätt?
Lilla humlan 110920
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag tycker det låter toppen! :D Alltihopa faktiskt :D

Det är ganska vanligt att det vaknas liiite för tidigt, och då är det viktigt att signalera att det fortfarande är natt. Det kan göras på lite olika sätt, men här hemma har det funkat bäst med att se till att det är kolsvart i rummet och sedan inte göra nåt alls om det är inte ledset förstås. Men lite småbabbel totalignorerar jag och lägger kudden över huvudet (på mig själv alltså :lol: )
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Grymt! Tack för det Tetz \:D/ Det man läst om och om igen börjar väl sätta sig 8)
Men lite småbabbel totalignorerar jag och lägger kudden över huvudet (på mig själv alltså :lol: )
Ska använda mina öronproppar till just det.

Har tänkt på en sak när vi ska ha natt 19.00. Nattslurken är ju 18.30 men när under vakentiden passar det bäst att ge humlan gröten? 16.15 vaknar hon ju sista passet men gröt då på en gång känns så tidigt att klara sig på ända fram till nattmålet 4.00.
Lilla humlan 110920
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

MonikaLi skrev:Har tänkt på en sak när vi ska ha natt 19.00. Nattslurken är ju 18.30 men när under vakentiden passar det bäst att ge humlan gröten? 16.15 vaknar hon ju sista passet men gröt då på en gång känns så tidigt att klara sig på ända fram till nattmålet 4.00.
Visst har du det här schemat? Du skulle ju kunna skjuta fram gröten lite, om hon äter vid 13.30 sâ skulle du kunna servera nästa mâl vid 17.30 om hon fixar det.

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
MonikaLi skrev:Hon har ju nattmål kl 4.00 men vaknar ALLTID 3.00 och ömsom pratar ömsom gnäller. Likaså en timme innan vi vaknar. Det verkar vara vanligt? Finns det något trick här eller ska man bara vänta tills hon hänger på schemat av sig själv?
När det gäller nattmatning sâ gör alla lite olika. Vissa hâller stenhârt pâ tider och ställer väckarklocka, andra (som jag) tar det lite som det kommer utan att för den skull betrakta alla smâljud bebisen har för sig som rop pâ mat. Sâ länge jag känner att vi är pâ väg ât rätt hâll (att nattmatningarna inte eskaladerar) sâ har jag tagit upp och matat och inte gjort nâgon sak av det. Sâ om jag vore du sâ skulle jag helt enkelt ta upp och mata klockan tre. Och sâ ALLT KRUT pâ dagarna. Mycket mat och mycket roligt och mycket frisk luft.

:heart:
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Sarisparis:
Yes, vi har det schemat. Vi tar gröten 17.30 och det funkar bra.

Men... Jag är slutkörd. Min pojkvän börjar också bli slutkörd. Efter 00.00 är det fortfarande massa uppvaknanden fram till god morgon. Mellan 3-20 ggr får man gå upp.
Vi är och har hållit hos jättepositiva. Förutom när jag skrivit här på forumet och varit förtvivlad och tömt ur mig. Annars har det inte varit fel på vår inställning. Även om hon bara haft två bra dygn på en vecka har vi fokat på just de dagarna och tyckt att "det här går ju jättebra!".
Lillo har fått massor med mat, luft, roligt osv. Vi har varit snåla med buffandet för att försöka få henne att somna in själv. Det har hon gjort 3 ggr. Men hon sover inte. 45-min lurarna blir i bästa fall 25 min trots marginalkvart. Detta har jag försökt se förbi och hoppats att "nästa gång sover hon 45 min" men det händer inte. Idag sov hon 5 min första passet och nu på 2 h passet har sovit 30 min och skrikit resten. Hennes pappa har suttit där inne nästan konstant. På ett dygn förlorar hon runt 5 h sömn. Känns inte riktigt som om det fungerar för oss. :shock:
Lilla humlan 110920
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej MonikaLi :D
MonikaLi skrev:Efter 00.00 är det fortfarande massa uppvaknanden fram till god morgon. Mellan 3-20 ggr får man gå upp.
Varför vaknar hon tror ni? Har hon hamnat fel? Hungrig?
Jag har upplevt att mina bebisars sömn blivit mycket stökigare när de varit pâ g att lära sig nâgot nytt rent motoriskt, t ex att vända sig. Det är som att de absolut mâste träna sâ fort de inte är i djupsömn och sen vaknar de till dâ de hamnar pâ rygg. :? :lol:
Om det är vad som händer hos er ocksâ, sâ är mitt râd att träna vändning dagtid. Ju fortare hon lär sig det, ju snabbare kommer hon att kunna koppla av just det utvecklingskapitlet nattetid. 8)

:!: Och sâ mycket mat, mera mat, dagtid. Och sâ helt kolsvart nattetid.

Vad gäller de stökiga dagslurarna, är det insomningen som krânglar eller vaknar hon alldeles för tidigt? Hur har ni det med skrattet till go'natted (dag som natt)?
När vi har haft mycket skarvar sâ har jag försökt synka tvättmaskin med Lillebrors lurar. Gärna lânga program. 8) Alternativt dammsugning, men det är ju svârt att fâ det nöjet att vara i tvâ timmar om det är vad som är tänkt som längd pâ luren. :lol:

MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

HEJ!

Jag vet inte riktigt varför hon vaknar. Försöker analysera.. #-o
Jag tror inte det är hunger. Hon äter massor dagtid och slurken vid 4.00-tiden är hon inte jätteivrig på att äta. Men visst, sen vi tog bort de andra 2-3 nattmålen hon hade innan har hon ju trasslat. Å andra sidan sov hon inte bättre när hon åt fler gånger heller... :roll:
Det är som att de absolut mâste träna sâ fort de inte är i djupsömn och sen vaknar de till dâ de hamnar pâ rygg. :? :lol:
EXAKT! Hela tiden ska man vända och öva, trots mitt i natten haha... Lägger henne på mage dagtid men är inte riktigt lika intresserad då, förstås. Hon har lärt sig vända sig snabbt nu så jag hoppas att hon lär sig vända och sen somna om själv på rygg. Har till min förvåning hänt att hon somnat på rygg i vagnen ibland nu för tiden! Än så länge vet hon inte hur hon ska komma tillbaks till mage igen, men det är väl nästa steg. :heart:

Hur är det egentligen med bebisar som lärt sig vända sig fram och tillbaks, som tidigare var säkra magsovare? Tillslut måste de ju lära sig somna om hur som helst eller hur? Ska man låta dem böka runt tills de lär sig vända sig åt båda håll och riskera att de ligger vakna? Just nu har jag lagt rullade filtar på båda sidor så det ska kännas mer ombonat.
Vad gäller de stökiga dagslurarna, är det insomningen som krânglar eller vaknar hon alldeles för tidigt? Hur har ni det med skrattet till go'natted (dag som natt)?
Det är helt klart insomningen. Det är sällan hon sover alla pass som hon ska. Idag höll hennes pappa på i 1h under 2-timmarsluren. Hon sov max 20 min :shock:
Jag försöker göra allt för att få lillo att garva men det är svårt. Innan räckte det med att leka Karlsson på Taket så kiknade hon av skratt. Det är yesterday's news numera. Kittla funkar bara ibland. Jag ska försöka bli mer kreativ :P Lord vad snabbt bebisar utvecklas!
Än så länge inga framsteg, men vi kämpar på. Trots allt är hon så himla glad och bara det kan man ju leva på länge trots sömnbrist. :-({|=
Lilla humlan 110920
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till nykomlingen :)

Har bara läst de senaste inläggen i din tråd så jag erkänner att jag inte har hela historien men svarar gladeligen ändå. :wink:

Vad gör Pappan med barnet på dagslurarna? Buffas det eller vad pysslas det med? Har ni börjat införa ramsan?

Så här har vi resonerat när det är vändningscirkus - vilket alla ska ta sig igenom - lyssna och hör om det är besvärligt för henne när hon hamnat på rygg. Om det blir ledset så in och vänd om och så ut igen, vi har inte ramsat utan bara vänt och stuckit ut. Är det inte ledset alls så kan hon somna om på rygg eller på sida.

Det kommer tider fram över när det är frustration över att inte riktigt kunna krypa, att inte riktigt kunna gå, att inte riktigt kunna..... Genom alla dessa tider så gäller det att vi föräldrar står stadigt och ger samma betryggande besked att barnet kan sova i lugn och ro för att vi håller vakt. Det gäller att inte förändra förutsättningarna när världen är i gungning för barnet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

SusanD
Hej!
Tack så mycket :lol: Hon är jätterolig, tack vare det tar man sig igenom dimman av sömnbrist på något sätt under dagarna..

Vi gör likadant när vi lägger henne, men vi har inte infört någon ramsa än 100%. Jag brukar säga "Sov så gott en liten stund" när jag lagt henne i sängen på dagen och "God natti..." på kvällen, men inget kurande än. Jag känner mig alldeles för osäker för det. Måste läsa på mer.
Vi försöker minimera buffandet och det händer oftare och oftare nu senaste tiden att hon klarar sig utan! =D> (hoppas inte det blir någon jinx nu!) Tanken är ju att ramsan ska ta över sen när vi kan det som ett rinnande vatten. Har inte haft tid eller ork att läsa på senaste tiden.
Så här har vi resonerat när det är vändningscirkus - vilket alla ska ta sig igenom - lyssna och hör om det är besvärligt för henne när hon hamnat på rygg. Om det blir ledset så in och vänd om och så ut igen, vi har inte ramsat utan bara vänt och stuckit ut. Är det inte ledset alls så kan hon somna om på rygg eller på sida.
Tack för tips! Vi följer detta. En gång trodde jag att jag skulle vara smart och vända henne till mage när hon somnat på rygg. Blev big FAIL på det. :oops:
Det gäller att inte förändra förutsättningarna när världen är i gungning för barnet.

Jag är med dig :D

Jättefint med Mika förresten det heter min lillo också i mellannamn 8)
Lilla humlan 110920
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen,

Ja visst är Mika ett jättefint namn, även om min släkt på Åland protesterar högljutt för där är det ett killnamn.

Har fortfarande inte satt mig in i hela tråden men visst har ni väl kört SM och det har funkat bra? Alltså att lurarna är på bestämda tider liksom maten?

Läs då på om RAMSAN bums, för det är det verktyget som ni kommer använda er av genom alla små snurror framöver. Det handlar inte om att kura i storstil utan bara att införa ramsan. Men som vanligt så gäller det att ni vet vad ni gör så det är helt rätt att läsa på. Fast gör det nu, bums, det är dags att börja RAMSA på riktigt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Mika är gulligulligt och passar på både flicka och pojke tycker jag!
:)

Jag har inte skrivit på länge för jag har avvaktat och inväntat. Vi har fått resultat! Lillo slutade rulla runt till rygg hela tiden på natten och det hände att hon sov rakt igenom, utom nattslurken vid 4.00 då. FANTASTISKT! Det har varit mycket bök under vargtimmen dvs en timme innan god morgon som vi har tampats med. Läste någon tråd om det och ska kolla upp den igen. Det var något om Mozart..

Ja vi har kört SM ett bra tag nu och det har funkat bra tycker jag. Skönt att få struktur på dagarna. Vi har varit väldigt konsekventa med mat- och sovschemat.
Men det har blivit lite struligt nu ett tag:

1. 2h-luren funkar inte om vi inte är ute och går (vilket vi oftast är iofs). Hon ligger och snackar, gnäller och slutligen skriker & gråter så hennes pappa ibland måste raskt på med kläderna och lägga henne i vagnen för promenad. Idag funkade inte ens det så hon sov inget långa luren :shock:
Det är ju inte alltid man har möjlighet att vara ute långa luren. Finns det några tips här? Jag öppnar alltid fönstret och gör mörkt i rummet (ej becksvart).

2. Lillo har börjat med sina vändningar igen. Några nätter vaknade hon varje timme :-s Ska vi fortsätta vända tillbaks henne eller "lära" henne sova på rygg? Hon skriker ju alltid tillslut och har varit en 100% magsovare hittills.
Dagtid ligger hon på rygg och mage så mycket som möjligt för att öva på vändningar och att åla men inga vändningar då inte! För 2 veckor sedan rullade hon från rygg till mage första gången och gjorde det 3 gånger på 2 dagar sedan dess inget mer. Jag blir lite konfunderad. Har det hänt något? Är detta vanligt?

Vi har börjat ramsa nu! På dagarna känns det verkligen som om hon lyssnar på den men inte på nätterna pga vändningarna. :? Vi har alltså inte kurat i storstil utan ramsat som verktyg ist för buffa. Nattmålet är kvar kl. 4.00. Jag har inte vågat ta bort det för sist vi ändrade något blev det riktigt struligt med det mesta.. Vad tror ni?
Lilla humlan 110920
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej! :D

1. Här sniffar jag lite vagningsträsk måste jag säga :D Man får gärna gå promenad när liten sover (såklart) men då skall barnet somna själv i vagnen innan den börjar rulla. Det brukar göra att barnet inte vaknar i skarvar/när vagnen står still. RAMSA. Det är svaret på frågorna vid läggning när man är så stor som din tös :D

Vid 5 månader drar man ner på sömnen lite också. Antingen kör man 12-45-2-20 eller 12-45-1,5-45. Är du med?! :wink:

2. Är DU orolig om hon kan somna på rygg? Attityden du vet! 8) EN gång kan man bjuda på att vända tillbaka. Sen upplyser man med ramsa att det är natt och man kan sova tryggt. Att springa in varje timme, då bäddar man lite för problem [-X hon skriker er TILL sig om du förstår vad jag menar. In EN gång om hon skriker upp sig. Tillrättalägg och ramsa ut. Sen är det ramsa som upplysning.

3. Jag tycker visst ni kan ta bort nattmålet nu. Ta det och vändningarna över en kam. Så slipper ni en vända till sen när det skall bort. Ladda med ATTITYD, mat och jobba med ramsan! Tror du kan detta, det läser jag lite mellan raderna. Du behöver bara förstå att du har attityden :D

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Oj! Inte ens tänkt på att vi kört ner i träsket med vagnen. Ska genast ramsa och låta henne somna först innan vi börjar promenera.

12-45-2-20 känns bra iom att vi redan har 12-45-2-45. Oftast är hon redan vaken när man kommer in efter 45 min sista sovpasset.
Jag är med :D

Angående vändningarna så vänder vi bara tillbaka när hon skriker och blir ledsen, vilket hon iofs alltid blir tillslut när hon ligger där som en liten skalbagge med benen i vädret..
Grejen är den att hon blir pigg som en mört när hon vänt sig om för hon somnar inte om igen när hon väl hamnat på rygg. Men vi ska alltså ramsa då när hon blivit ledsen och inte vända henne?

Ok nattmålet ska bort, det kommer nog gå bra. Tack :)

Det har blivit svårt med maten nu. Innan läggning idag åt hon kanske 6 tsk gröt. :shock: Försökte ge henne extra tutte, hoppas det hjälpte något inför natten.
Hon skriker och blir helt galen när skeden kommer. Antar att det kanske är tänderna? Jag hoppas det iaf.. Har ni tips på hur man på bästa sätt ska få den lilla mademoiselle att få i sig någonting ö.h.t. i sådana situationer. Jag har en känsla av att man trugar för mycket ibland. :? Oftast är det gröten på morgon och kväll som strular.
Lilla humlan 110920
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Du måste gå IN till henne för att förstå att hon vänt sig, visst?! :wink: Förstår du problemet? :D

Tror matningsstrulet kommer ge sig när ni tar bort nattmålet, det är min erfarenhet!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
MonikaLi

Inlägg av MonikaLi »

Tror matningsstrulet kommer ge sig när ni tar bort nattmålet, det är min erfarenhet!
Ok det var bra att höra! :D
Du måste gå IN till henne för att förstå att hon vänt sig, visst?! :wink: Förstår du problemet? :D
Jag hajjar :mrgreen:

Tusen tack för hjälpen :heart: :heart:
Lilla humlan 110920
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"