Vicks VapoRub bör ej användas av barn under tv&ari

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Gäst

Vicks VapoRub bör ej användas av barn under tv&ari

Inlägg av Gäst »

Hej!

Har idag varit på apoteket för att köpa vidare medicinering till Den Förkylde. Så många här har rekommenderat Vics salva, att jag frågade damen på apoteket om den. Förklarade tydligt att bebisen är sju månader. Hon sålde Vicks VapoRub till mig utan att blinka. Döm om min min nu när jag då läser att detta inte bör användas av barn under två år. :evil: :evil: :x :evil:

Hur har ni andra gjort som har rekommenderat detta till oss bebisinnehavare? Har ni använt det i mycken liten dos ändå - eller vad menas..?

Nu skall jag ta över med tandborstning - så jag avbryter här. Väntar med stor spänning på svar...
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Du behöver inte använda den direkt på huden.
På pyjamasen, under kudden/madrassen...

Gäst

Inlägg av Gäst »

A-haaa... :idea:

Tack fader till söner! Pä pyjamasen alltså...
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hmmm det var ju smart "Father of sons". För jag var också på apoteket och skulle köpa och informerade om att min dotter är 19 månader och hon på apoteket poängterade att den absolut inte skulle användas till barn under 2år. Precis som man inte ska använda hostmedicin till barn under 2år.

Och varför? Jo för att hostdämpande läkemedel dämpar hostreflexen och det finns en viss risk för att slem som borde hostas upp stannar kvar i luftvägarna. Det jag undrar då är ju om man nu tar salvan på pyjamasen om salvan inte ändå dämpar hostan? Och om den inte dämpar är det då någon mening att ta den på pyjamasen? Hmm blir lite förvirrad trots allt #-o

Någon som kan hjälpa mig att bli lite klarare på det hela???

Nu är vår dotter bättre, med hjälp av lök och the med anis och fänkål men bra att veta till nästa gång.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
father of sons

Inlägg av father of sons »

BVC och vårdcentral har flera gånger erbjudit oss hostmedicin (=dämpad hostreflex?). Konstigt om barn under två inte ska "ha" sådan behandling.
Nu lär inte hostmedicin ha någon effekt iofs.

Anis och fänkål samt lök är det som verkligen funkar. Det är superbra och garanterat naturligt. :D

En tanke är att det är "farligare" för ryggsovare att dämpa reflexen.
Nu är ju våra barn så stora att de vänder som de vill på sig. Även om våra söner alltid sover på mage.

Apoteket svarar på frågor om läkemedel dygnet runt på detta nummer:
0771-450 450.

Sarika

Inlägg av Sarika »

Ja man blir inte riktigt klok på vad som gäller..... Dock är det så att läkare kan skriva ut hostmedicin och Vicks till barn under 2 år om de anser det nödvändigt. Men apotekets och sjukvårdsrådgivningens rekommendationen är att inte använda de läkemedel om de inte skrivits ut av läkare.

Som du säger det är väl mest jobbigt för de barn som sover på rygg men nu är vår dotter så stor så hon sover både på rygg, mage och sida och har inget larm längre så för vår del så känns det inte så tryggt att ge dessa läkemedel.

Men det är konstigt att man får olika svar på Apoteket beroende på vilken person där man pratar med. Min syster köpte hostmedicin till sin dotter för några månader sedan (hennes dotter är 5månader yngre) och de informerade inte henne om restriktionerna. När Vilma var förkyld sist så gick jag till Apoteket för att köpa samma slags hostmedicin men till mig ville hon på Apoteket knappt sälja medicinen för att Vilma inte var över 2 år. Nu köpte jag den inte då jag fick klart för mig varför man inte ska använda den. Men man undrar ju i vilka andra sammanhang Apoteket ger olika råd till olika människor :?: :!: :?:
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Fia

Inlägg av Fia »

:D Hej! :D

Min yngsta dotter, som är knappt ett år, har varit rejält förkyld i ett par veckor nu. I går var vi hos doktorn med henne eftersom hon får sådana hemska, slemmiga hostattacker. Doktorn skrev ut en hostmedicin som heter Molipect. Eftersom jag också hört att hostmediciner inte alltid är så bra frågade jag doktorn om detta. Han förklarade då att det finns olika typer av hostmediciner. Den som vi fick är slemlösande och minskar alltså behovet att hosta (eftersom slemmet blir lättflytande och inte fastnar och irriterar halsen). Denna är helt ok att ge till bebisar. Sedan finns det en annan typ av hostmedicin, och det är den som dämpar hostreflexen, vilket ju inte alltid är så bra, och det är den som inte ska ges till barn under två år. Den kan snarare vara lämplig när man har att göra med ett (större) barn som hostar mer eller mindre oavbrutet dygnet runt, så att halsen blivit så irriterad att hostan blir "självgående".

Ja, så här fick jag det förklarat för mig iallafall så jag använder Molipect med gott samvete! :D
Mamma till liten grabb född -01 och två tjejer födda -03 och -05.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"