Vargtimme utan slut

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
NannaLiljana

Vargtimme utan slut

Inlägg av NannaLiljana »

Hej.
Vi började kura vår son Axel, som blev åtta månader igår, för 9 nätter sedan. Det har gått jättebra på många sätt, men en hel del återstår som vi inte riktigt vet vad vi ska göra med. Först det positiva; han somnar själv på ett par minuter oftast helt utan protest och han sover de flesta nätter 10 timmar i sträck. Helt fantastiskt!

Det som inte funkar än är dagsömnen, och framför allt vargtimmen. Hans natt är 19-07. Han vaknar vid 05 och skriker, klagar, gråter etc fram till halv sju när vi inte står ut längre och tar upp honom i en tyst paus. Varför får vi honom inte att somna om? Vi går inte in, utan ramsar utanför dörren högst var tionde minut om det behövs. Vi gör husljud med tvättmaskin och tumlare. Vet inte vad annat vi kan göra, men det är hemskt att han aldrig ger sig och han är ju helt slut när vi tar upp honom. Nu har det ju gått ganska många nätter också så det borde ju bli bättre, men icke. Hjälp oss snälla.

På dagen lägger vi honom uteslutande i vagn, för vi provade en gång i sängen och han bara skrek och då ve och fasa lyfte jag upp honom och bar honom till vagnen. Inte bra, jag vet. Det var dag 2 på kuren. Så nu törs vi inte prova igen utan traskar runt med vagnen tre gånger om dan, bra motion blir det, men det känns inte hållbart i längden. Efter en morgon av över en timmes skrik orkar jag inte utsätta varken honom eller mig för det. Några råd?
Axel född 110420.

Kurstart 111212.
LilloppansMamma

Re: Vargtimme utan slut

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och varmt välkommen hit! :lol:

Ni har de klassiska strulen. Med tålamod och konsekvent arbete, så skall vi råda bot på detta. :wink:
NannaLiljana skrev:Han vaknar vid 05 och skriker, klagar, gråter etc fram till halv sju när vi inte står ut längre och tar upp honom i en tyst paus. Varför får vi honom inte att somna om? Vi går inte in, utan ramsar utanför dörren högst var tionde minut om det behövs. Vi gör husljud med tvättmaskin och tumlare. Vet inte vad annat vi kan göra, men det är hemskt att han aldrig ger sig och han är ju helt slut när vi tar upp honom. Nu har det ju gått ganska många nätter också så det borde ju bli bättre, men icke. Hjälp oss snälla.
Aha! Det är för mycket verktygande i vargtimmarna. Här finns olika strategier att ta till:

Varg- och morgonstrul

Det är nämligen ett litet krux där med vargtimmarna. De små liven är ju relativt utsövda efter flera timmars sammanhängande sömn- men vi måste visa att det fortafarnde är natt, utan att luras med att morgonen snart är kommen. Välj en av agstratgierna i länken jag skickade- och var konsekvent med den.
NannaLiljana skrev:På dagen lägger vi honom uteslutande i vagn, för vi provade en gång i sängen och han bara skrek och då ve och fasa lyfte jag upp honom och bar honom till vagnen. Inte bra, jag vet. Det var dag 2 på kuren. Så nu törs vi inte prova igen utan traskar runt med vagnen tre gånger om dan, bra motion blir det, men det känns inte hållbart i längden. Efter en morgon av över en timmes skrik orkar jag inte utsätta varken honom eller mig för det. Några råd?
Mitt råd är att kurarna dagarna ordentligt. Välj plats för luren och följ den plan ni bestämt. Ni törs inte prova? Vad är det ni inte törs? Ta ledningen här så är ni snart i mål. Liten har väl rätt till god sömn?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
LilloppansMamma

ps. läs gärna på om åttamånaders-ångesten som kan vara i antågande.

och lägg gärna in ålder och kurstart för liten i din signatur ( kontrollpanel- profil- signatur)

NannaLiljana

Inlägg av NannaLiljana »

Om jag förstått det hela rätt så ska jag inte ge bekräftelseramsa i vargtimmarna?

Lillen har inget eget rum, utan en avskärmad hörna i vårt sovrum. Sedan kuren startade har vi föräldrar sovit utanför på madrasser. Jag har vid två tillfällen provat att lägga mig inne hos honom, men han blir jättestörd bara jag vänder mig i sängen. Hur gör man med det? Och hans pappa som snarkar lite, hur ska det gå? Vi måste ju återta vårt sovrum snart. Tips?
Axel född 110420.

Kurstart 111212.
LilloppansMamma

Hej igen! :lol:

Man bekräftar inte längre separat- man bakar ihop påminnelsen med bekräftelseramsan runt natt 3. Så nej, du bekräftar inte vid vargtimmarna- där vill vi minimera verktygandet.

Jag tror att det handlar om att lillen skall bli van att det kan låta lite i rummet. När han blir säker sovare så kommer han att klara detta. Med tiden kan du skicka en ramsa från sängen om liten vaknar när ni kryper ner. I somras när min Loppa var nykurad så välte jag ner en avskärmnings-skärm över hennes säng. Upp med skärmen, la mig i sängen och drog en ramsa- somnade. :shock: :wink: Det gick alldeles utmärkt med tiden att sova för Loppan tillsammans med oss. Hon kände snart igen pappas snarkningar och mammas vändningar i sängen.

NannaLiljana

Inlägg av NannaLiljana »

Tack för dina svar! Forumet är verkligen ett jättebra stöd och komplement till boken.
Axel född 110420.

Kurstart 111212.
LilloppansMamma

Varsågod! :wink: Bara kul att kunna hjälpa någon annan. :lol:

Gott nytt!

NannaLiljana

Inlägg av NannaLiljana »

Hej igen.
Vid vilken ålder brukar man sluta med tredje dagsömnen?
Axel född 110420.

Kurstart 111212.
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
7-8 månader:
(14,5 tim sömn / 9,5 tim vaken)
Som tidigare, men:
- SM punkt 1-5 inom 30 min (dvs äta inom 30 min)
- Här väljer en del att byta till 2 lurar och andra väntar till 9 mån.
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
NannaLiljana

Inlägg av NannaLiljana »

Hej.
Tyvärr förstod jag inte riktigt vad du menade i ditt svar..

Min son är nu 9 månader. Han skulle säkert kunna sluta med tredje dagsömnen om han bara sov som han ska på natten, men han vaknar numera kvart över fem istället för halv sju. Han har aldrig riktigt klarat att sova ända fram, men till sex iaf. Sen har han skrik/pratat sig fram till halv sju. Men sista veckan har han vaknat och varit vaken och skrikit och pratat både under natten och på morgonen. Första natten var han vaken mellan 03 och 04. Nästa natt mellan 00.30 och 04.30. Natt 3 vaknade han kvart över fem och å även idag. Vad har hänt? Kan det vara sen åttamånadersångest? Vad ska jag göra? Ramsan biter inte på morgonen och han blir ännu argare när han hör mig i rummet, han sover i ett avskärmat hörn i vårt sovrum. Hans far sover fortfarande på madrass för att inte störa ytterligare, känns inte riktigt hållbart, men jag vet inte vad vi ska göra. Vi började ju kura för mer än en månad sen men det sista vill inte sätta sig. Tacsam för all hjälp!!
Axel född 110420.

Kurstart 111212.
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du!

Ursäkta om jag var otydlig i mitt svar.
Många väljer att dra ner till 2 dagslurar när barnet är 7-8 månader. Några väntar tills efter barnets 8-månadersångest börjar bedarra (runt 9 månader).
Jag upplever att många barn brukar säga till genom tidiga uppvak och långa och krångliga uppvak i vargtimmen när de är redo för att minska ner på dagssömnen.
men han vaknar numera kvart över fem istället för halv sju. Han har aldrig riktigt klarat att sova ända fram, men till sex iaf. Sen har han skrik/pratat sig fram till halv sju. Men sista veckan har han vaknat och varit vaken och skrikit och pratat både under natten och på morgonen. Första natten var han vaken mellan 03 och 04. Nästa natt mellan 00.30 och 04.30. Natt 3 vaknade han kvart över fem och å även idag. Vad har hänt? Kan det vara sen åttamånadersångest?
Er son är 9 månader och han vaknar upp ofta och länge på nätterna då är min rekommendation att ni drar ner till två dagslurar. Se schemaförslag nedan:

Natt: 19 - 07
Sova sömnpass 1: 09:00 - 09:20
Sova sömnpass 2: 12:00 - 13:30

Summa: 13 timmar 50 minuter
Rekommenderad sömnmängd för barn 9 månader är 14 timmar. Ni ligger alltså 10 minuter back med mitt förslag. Erbjud då en vagnpromenad på eftermiddagen. Promenaden skall vara i vaket läge men barnet får möjlighet att vila och hämta krafter igen. Om några veckor kommer inte längre vagnpromenaden att behövas.

Första veckan kommer det att bli en del gnäll och svårt att hålla barnet vaket. Ni kommer alltså att ha några dagar av riktigt hårt jobb framför er där klockan är er närmaste vän. Ställ larm på mobilen när barnet skall sova och när barnet skall väckas. Trots att barnet kommer att vara väldigt trött så skall ni hålla er till schemat för att det skall få en chans att "sätta sig". Desto bättre ni håller på det nya schemat, ju snabbare kommer den gnälliga perioden att gå över.
Erbjud mysiga vagnpromenader, ta barnet på ryggen och ta en skogspromenad. Utöka den sociala delaktigheten, baka tillsammans, bada, lek, undersök världen, låt barnet jobba med huset, måla, bygg, städa, tvätta, skratta och busa ihop och en massa pussar och kärlek när barnet så önskar.

Jag är ganska övertygad om att era problem kommer att vara borta inom några få dagar om ni håller hårt på det nya schemat :D

Lycka till
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
NannaLiljana

Inlägg av NannaLiljana »

Tack snälla för bra förslag!

Skulle det vara okej att ha natt 19-06.30 och då förlänga första dagsömnen till 45 minuter? (då med start 08.30) Men behålla resten av schemat?
Axel född 110420.

Kurstart 111212.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag kan inte se resten av ditt schema, men om du menar ta bort 30 minuter av natten och lägga till 45 minuter på dagen ser jag inge konstigheter i det, ni låg ju 10 minuter back va?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
NannaLiljana

Inlägg av NannaLiljana »

Det sovschema vi tänkte var:
Natt 19-06.30
Sova 08.30-09.30
Sova 12-13.30

Vi gjorde så idag. Han vaknade halv sex imorse och klagade till sex då vi tog upp honom (han somnar aldrig om, väcker bara resten av huset.) Somnade i vagnen innan den rullat ut genom dörren 08.30, väcktes efter en timme. Vid 12 tog det 25 minuter i vagnen innan han tillslut somnade och han vaknade när vagnen stannade efter en timme å en kvart. Ikväll somnade han som vanligt blixtsnabbt. Var trött på em. Vi har en väldigt aktiv liten kille som har börjat gå i veckan. Hur ska vi tänka, är det för kort mellan första och andra sovet eftersom han tog så lång tid på sig att somna. Vi vill inte att han sover senare efter lunch för vi måste åka och hämta storasyster på dagis vid halv två. Några tips?
Axel född 110420.

Kurstart 111212.
LilloppansMamma

Hej! :lol:

Det första sovpasset känns lite långt.Jag hade kört 45 min där. Liten är snart 10 mån va? Jag tycker inte att det är för kort mellan sovpassen

Jag tror att det kan vara en övertrött kille som läggs. Folisoferandet innan läggdags hinns liksom inte med utan man tokslocknar. Kanske skulle han sova bättre om ni erbjöd säng, men det går kanske inte när ni skall hämta syrran förtår jag. Det finns inte möjlighet att hämta syrran något senare på dagis tänker jag?

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"