Hälsa på, ut med bilen, handla och så
Re: Hälsa på, ut med bilen, handla och så
Hej!
Om det är ett ganska tydligt ointresse för mat där kring 04, skulle jag testa att vänta till 07 och mata då. Då skulle du alltså, om jag förstår saken rätt, lägga honom vid 19 och mata i sömnen kring 22 och förhoppningsvis inte mer före 07?
Om han äter bra under dagen skulle nog jag våga testa.
Om det är ett ganska tydligt ointresse för mat där kring 04, skulle jag testa att vänta till 07 och mata då. Då skulle du alltså, om jag förstår saken rätt, lägga honom vid 19 och mata i sömnen kring 22 och förhoppningsvis inte mer före 07?
Om han äter bra under dagen skulle nog jag våga testa.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Tack för ditt svar! 
Njae tydligt ointresse... hmm... det vette tusan, hur vet jag det??
Och äter bra under dagen... hmm... njae det är ju som vanligt, han äter sina 4-6 minuter under varje vakenpass sen vill han ju inte ha så mycket mer...
Hmm.. hmm... hmm...
Ja hur tusan ska jag göra?? ](*,)
Njae tydligt ointresse... hmm... det vette tusan, hur vet jag det??
Och äter bra under dagen... hmm... njae det är ju som vanligt, han äter sina 4-6 minuter under varje vakenpass sen vill han ju inte ha så mycket mer...
Hmm.. hmm... hmm...
Ja hur tusan ska jag göra?? ](*,)
Mamma till pojke född: 2011-10-17
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej Lâttis
Jag säger som titti_lie, lägg honom som vanligt, ta upp och mata när du gâr och lägger dig och sov sen bâda tvâ.
Kika gärna här ocksâ: Mer mat ât smâfolket

Jag säger som titti_lie, lägg honom som vanligt, ta upp och mata när du gâr och lägger dig och sov sen bâda tvâ.
Lâter kanon! Visst har du läst i Barnaboken (s 271) om introduktion av fast föda?Lâttis skrev:Men till helgen blir det gröt och banan på menyn![]()
Kika gärna här ocksâ: Mer mat ât smâfolket
Tack för era råd!
Har dock inte riktigt bestämt mig... Känner mig mycket förvirrad
Inatt.. La honom 19.00 gav bröstet 19.30 "försov" mig, vaknade 01.00 av skrik, gav då bröstet sen sov han till kl 06 då fick han igen. Gick ju helt ok.
Har märkt att han sover som inte nå längre när jag väcker och ger 22.00
Blev mangopure igår och gröt idag. Gick hur bra som helst!
Denna j*kla amning går dock lite si och så som vanligt. Idag har det skrikits vid varje amningstillfälle Suck! Suck! Suck! Och det är inget vanligt skrik, det är gallskrik. Så nu fungerar det inte att ge honom halvsovandes heller... Tillome nattamningen blev skrik, det har inte varit det sen han var lillliten.
För någon dag sen var vi på besök hos några bekanta. En i deras familj höll i lilleman och från att ha varit glad så utbröt total panik. Han skrek, skrek, skrek, skrek. Har aldrig varit med om dess like. Hörde på honom att han hade sådan hemsk panik, stackars liten. Tog tillslut av mig så jag hade bara på mig tröjan närmast kroppen så han bättre skulle känna min lukt och till slut efter säkert 15 minuters panik så blev han lugn och somnade. Vilken pärs!
Vet inte hur man ska våga sig ut och hälsa på... igen...
Vad hände???? ??? ?? ?

Har dock inte riktigt bestämt mig... Känner mig mycket förvirrad
Inatt.. La honom 19.00 gav bröstet 19.30 "försov" mig, vaknade 01.00 av skrik, gav då bröstet sen sov han till kl 06 då fick han igen. Gick ju helt ok.
Har märkt att han sover som inte nå längre när jag väcker och ger 22.00
Blev mangopure igår och gröt idag. Gick hur bra som helst!
Denna j*kla amning går dock lite si och så som vanligt. Idag har det skrikits vid varje amningstillfälle Suck! Suck! Suck! Och det är inget vanligt skrik, det är gallskrik. Så nu fungerar det inte att ge honom halvsovandes heller... Tillome nattamningen blev skrik, det har inte varit det sen han var lillliten.
För någon dag sen var vi på besök hos några bekanta. En i deras familj höll i lilleman och från att ha varit glad så utbröt total panik. Han skrek, skrek, skrek, skrek. Har aldrig varit med om dess like. Hörde på honom att han hade sådan hemsk panik, stackars liten. Tog tillslut av mig så jag hade bara på mig tröjan närmast kroppen så han bättre skulle känna min lukt och till slut efter säkert 15 minuters panik så blev han lugn och somnade. Vilken pärs!
Vad hände???? ??? ?? ?
-
SaraMilana
Hej!

Vad roligt att det gick bra! =D>Låttis skrev:Blev mangopure igår och gröt idag. Gick hur bra som helst!
Vid det här laget har du säkert provat allt redan!? Ömma järngreppet, liggamning, amma i mörker etc etc. Vi hade det Stora Mattrasslet mellan 3 och 4 månader, jättejobbigt, skrik och bråk vid varje måltid. Sedan ökade jag snabbt på portionerna med den riktiga maten och så var problemet (och amningen/flaskan) ur världen. På tre veckor gick vi från ingen riktig mat till bara riktig mat och ingen var gladare och nöjdare än min lilla tjej. Det gäller bara att vara uppmärksam på hur magen reagerar.Låttis skrev:Denna j*kla amning går dock lite si och så som vanligt. Idag har det skrikits vid varje amningstillfälle Suck! Suck! Suck! Och det är inget vanligt skrik, det är gallskrik. Så nu fungerar det inte att ge honom halvsovandes heller... Tillome nattamningen blev skrik, det har inte varit det sen han var lillliten.![]()
![]()
Ja du, vad var det som hände? Jag gissar på att han var trött eller hungrig eller bådadera. Då är det lätt att tappa tålamodet för minsta lilla!Låttis skrev:För någon dag sen var vi på besök hos några bekanta. En i deras familj höll i lilleman och från att ha varit glad så utbröt total panik. Han skrek, skrek, skrek, skrek. Har aldrig varit med om dess like. Hörde på honom att han hade sådan hemsk panik, stackars liten. Tog tillslut av mig så jag hade bara på mig tröjan närmast kroppen så han bättre skulle känna min lukt och till slut efter säkert 15 minuters panik så blev han lugn och somnade. Vilken pärs!
Vad hände???? ??? ?? ?
-
Irmasmamma
Som sagt, ni har väl provat allt....men det som funkade för oss under det värsta mattrasslet var att sitta under en filt. Lillan vägrade ha en filt över bara sig, så jag fick helt sonika dra en stor filt över oss båda. Då lugnade hon ner sig och åt!SaraMilana skrev:Vid det här laget har du säkert provat allt redan!? Ömma järngreppet, liggamning, amma i mörker etc etc.Låttis skrev:Denna j*kla amning går dock lite si och så som vanligt. Idag har det skrikits vid varje amningstillfälle Suck! Suck! Suck! Och det är inget vanligt skrik, det är gallskrik. Så nu fungerar det inte att ge honom halvsovandes heller... Tillome nattamningen blev skrik, det har inte varit det sen han var lillliten.![]()
![]()
Efter någon vecka så trasslade hon inte alls lika mkt längre! Nu brukar det räcka att ta små pauser när hon börjar bli missnöjd...gå och göra något annat några minuter och sen erbjuda bröstet igen. Så håller vi oftast på hela timmen!
Lycka till!!
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Tusen tack för alla era erfarenheter!
Nu håller denna amning på att gå riktigt på tok
Det har ju alltid fungerat på natten så det har jag ju kunnat glädjas åt... Men nu, två nätter i rad - tokskrik under amningen... Åååååh!
Jag hoppas verkligen att det var något övergående och att denna natt går bättre.
Har ju gett mangopure och gröt i två dagar men detta har ju varit mitt under dagen så jag tycker inte att det ska ta 12 timmar innan en reaktion kommer?? eller??
Fast det är ju som att det inte handlar om magen utan något annat men jag vet ju inte vad?
Sen har han sina "raseri"utbrott under dagen... Är så glad och nöjd så länge han får stå upp eller hänga på ena axeln. Han klarar alltså inte av att ha tråkigt 1 sekund, då blir det ett himla liv! Är det som det ska vara??

Nu håller denna amning på att gå riktigt på tok
Det har ju alltid fungerat på natten så det har jag ju kunnat glädjas åt... Men nu, två nätter i rad - tokskrik under amningen... Åååååh!
Jag hoppas verkligen att det var något övergående och att denna natt går bättre.
Har ju gett mangopure och gröt i två dagar men detta har ju varit mitt under dagen så jag tycker inte att det ska ta 12 timmar innan en reaktion kommer?? eller??
Fast det är ju som att det inte handlar om magen utan något annat men jag vet ju inte vad?
Sen har han sina "raseri"utbrott under dagen... Är så glad och nöjd så länge han får stå upp eller hänga på ena axeln. Han klarar alltså inte av att ha tråkigt 1 sekund, då blir det ett himla liv! Är det som det ska vara??
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej Lâttis
:-k Jag funderar pâ om din lille kille inte är en sân där som vill allt pâ en gâng, helst igâr.
Som inte vill ligga bröstet för att det kan han ju redan. Vill ha riktig mat.
Som inte vill ligga "snällt" och göra ingenting. Vill vara med där det händer.
Mitt tips är att se till att det händer saker under vakentiden. Lägg honom inte pâ golvet i förhoppningen att han ska hitta nâgot att roa sig med, utan lägg dig genast bredvid och sysselsätt dig med nâgot otroligt intressant. Fläckborttagning har varit en hit här, listtorkning ocksâ - gärna med färgglad trasa mot den vita listen.
Och sâ bra musik, pâ lagom hög nivâ.
Hâll koll pâ bajseriet, men mata pâ sâ mycket du kan sâ att ni kommer upp i mängder som han kan bli mätt pâ. Det kan gâ ganska fort, särskilt som han redan verkar uppskatta att fâ riktig mat skedvis. Sen kanske ni fâr tillbaka mysfaktorn pâ amningen dâ den inte hamnar lika mycket i fokus.

:-k Jag funderar pâ om din lille kille inte är en sân där som vill allt pâ en gâng, helst igâr.
Som inte vill ligga bröstet för att det kan han ju redan. Vill ha riktig mat.
Som inte vill ligga "snällt" och göra ingenting. Vill vara med där det händer.
Mitt tips är att se till att det händer saker under vakentiden. Lägg honom inte pâ golvet i förhoppningen att han ska hitta nâgot att roa sig med, utan lägg dig genast bredvid och sysselsätt dig med nâgot otroligt intressant. Fläckborttagning har varit en hit här, listtorkning ocksâ - gärna med färgglad trasa mot den vita listen.
Hâll koll pâ bajseriet, men mata pâ sâ mycket du kan sâ att ni kommer upp i mängder som han kan bli mätt pâ. Det kan gâ ganska fort, särskilt som han redan verkar uppskatta att fâ riktig mat skedvis. Sen kanske ni fâr tillbaka mysfaktorn pâ amningen dâ den inte hamnar lika mycket i fokus.
Tack, tack, tack Sarisparis! Du drar upp mej så fort det går tungt med ditt positiva sätt 
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Tack, vad glad jag blir!

Nu har jag matat på med smakisar i en veckas tid, när det är blöjbyte kan man se små trådar i bajset av bananen som han får i sig
Va kul! Att bajs kan vara så intressant! haha
De senaste två dagarna märker jag att han sväljer mer och mer...
Ammar fortfarande före jag ger mat, har inte riktigt bestämt mig för när jag ska testa att ge mat före amningen.
Märker att amningen går en aningen bättre nu, han äter MER! jippi! Nu kan jag tillome få han att ta en slurk efter han ammat en gång och ätit ca hmm typ 5cm banan
Ibland blir det dock lite magknip och skrik, men då guppar vi lite och äter igen och det fungerar. Blir ju bara magknip under amningen när han är riktigt nyvaken.

De senaste två dagarna märker jag att han sväljer mer och mer...
Ammar fortfarande före jag ger mat, har inte riktigt bestämt mig för när jag ska testa att ge mat före amningen.
Märker att amningen går en aningen bättre nu, han äter MER! jippi! Nu kan jag tillome få han att ta en slurk efter han ammat en gång och ätit ca hmm typ 5cm banan
Ibland blir det dock lite magknip och skrik, men då guppar vi lite och äter igen och det fungerar. Blir ju bara magknip under amningen när han är riktigt nyvaken.
-
SaraMilana
Låttis skrev:Nu har jag matat på med smakisar i en veckas tid, när det är blöjbyte kan man se små trådar i bajset av bananen som han får i sigVa kul! Att bajs kan vara så intressant! haha
Haha varsågod, den bjuder jag på 

Det hinner bara gå någon dag så kommer frågorna... Tänk om jag inte hade er, ni är guld värda!
Vårat schema:
7.00 Morgon ( Lillen vill dock ofta vakna 05.45, vagnas ca 3 gånger fram till 7)
Ammas först sen får han banan ca 5cm Ammas igen (1 bröst)
8.30 Sova (1,5h)
10.00 Vakna. Ammas sen gröt (1 msk) sen ammas igen. (1 bröst)
12.00 Sova (1,5 - 2h) Låter honom bestämma lite själv här...
13.30-14.00 Vakna Ammas
15.30-15.45 Någongång här sovs det i ca 20min
15.30-16.00 Sova (45min)
Kring 17 Vakna Ammas ofta båda brösten och fruktpure eller gröt (1msk)
19.00 Natt
20-21 Väcks och ammas halvsovandes.
ca 03 Amning
Jag har märkt att det är så olika från dag till dag hur länge lilleman orkar vara vaken, har därför inte "kunnat" spika något schema, vet inte om jag "måste" göra det... Fungerar ju ändå rätt så bra
Det jag funderar lite på är vaknandet 05.45, något man kan göra??
Sen detta med maten, hur ska man lägga upp det? Ger jag för mycket, för ofta? För lite, för sällan? Hmm.... Välling? Annat?
En sak till, han har börjat skrika mer vid bröstet som mitt i amningen, ser ut som magknip men jag vet inte riktigt, eller så tycker han kanske att det kommer för sakta eller så vill han inte äta halvsovandes nå mer... ja, måste luska lite på detta...
Vakenstunderna går bättre och bättre
Vi viker tvätt, dansar, diskar, plockar, torkar och ligger tillome på rygg en längre stund. Magläget är fortfarande lite svårare men vi tränar 
Tack för era synpunkter

Vårat schema:
7.00 Morgon ( Lillen vill dock ofta vakna 05.45, vagnas ca 3 gånger fram till 7)
Ammas först sen får han banan ca 5cm Ammas igen (1 bröst)
8.30 Sova (1,5h)
10.00 Vakna. Ammas sen gröt (1 msk) sen ammas igen. (1 bröst)
12.00 Sova (1,5 - 2h) Låter honom bestämma lite själv här...
13.30-14.00 Vakna Ammas
15.30-15.45 Någongång här sovs det i ca 20min
15.30-16.00 Sova (45min)
Kring 17 Vakna Ammas ofta båda brösten och fruktpure eller gröt (1msk)
19.00 Natt
20-21 Väcks och ammas halvsovandes.
ca 03 Amning
Jag har märkt att det är så olika från dag till dag hur länge lilleman orkar vara vaken, har därför inte "kunnat" spika något schema, vet inte om jag "måste" göra det... Fungerar ju ändå rätt så bra
Det jag funderar lite på är vaknandet 05.45, något man kan göra??
Sen detta med maten, hur ska man lägga upp det? Ger jag för mycket, för ofta? För lite, för sällan? Hmm.... Välling? Annat?
En sak till, han har börjat skrika mer vid bröstet som mitt i amningen, ser ut som magknip men jag vet inte riktigt, eller så tycker han kanske att det kommer för sakta eller så vill han inte äta halvsovandes nå mer... ja, måste luska lite på detta...
Vakenstunderna går bättre och bättre
Tack för era synpunkter
-
SaraMilana
Hej! 
Prova dig fram metodiskt, ändra en sak i taget.

Ett schema ska ju inte vara jobbigt för lillkillen, vill du spika ett schema ska det vara ett han orkar med! Att han orkar vara vaken olika länge olika dagar tror jag kan bero på att han sover lite olika på dagarna också. Skulle du bestämma dig för ett schema tror jag det skulle stabilisera sig! Men trivs ni som det är nu så kör på!Låttis skrev:Jag har märkt att det är så olika från dag till dag hur länge lilleman orkar vara vaken, har därför inte "kunnat" spika något schema, vet inte om jag "måste" göra det... Fungerar ju ändå rätt så bra
Jag har lite svårt att räkna på hur många timmars sömn per dygn det blir, förstår inte riktigt hur eftermiddagsluren blir? 15,5 timmar (minst) behöver en 3-månaders. Om ni ligger högre än så kan ni minska på sömnen dagtid. Hur står det till med mörkläggningen? Det ska vara så mörkt att det inte går att se handen framför sig.Låttis skrev:Det jag funderar lite på är vaknandet 05.45, något man kan göra??
Fyra mål mat per dag ska han ha + en nattslurk (som jag inte ser i ditt schema?) som fyller på eventuella hål under dagen. Minst 3 timmar mellan och max 4. Så fort du ser att magen inte reagerar konstigt på den riktiga maten, så skulle jag öka på portionerna! Det kan göra underverk för de tidiga morgnarna.Låttis skrev:Sen detta med maten, hur ska man lägga upp det? Ger jag för mycket, för ofta? För lite, för sällan? Hmm.... Välling? Annat?
Kanske det finns så mycket annat spännande att titta på och göra, han har liksom inte riktigt tid att äta?Låttis skrev:En sak till, han har börjat skrika mer vid bröstet som mitt i amningen, ser ut som magknip men jag vet inte riktigt, eller så tycker han kanske att det kommer för sakta eller så vill han inte äta halvsovandes nå mer... ja, måste luska lite på detta...
:thumbsup:Låttis skrev:Vakenstunderna går bättre och bättreVi viker tvätt, dansar, diskar, plockar, torkar och ligger tillome på rygg en längre stund. Magläget är fortfarande lite svårare men vi tränar