När de vaknar under en 45-min lur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

När de vaknar under en 45-min lur?

Inlägg av JH »

Hur gör ni då?

Just nu ska Elsa sova 45 min, men är vaken (efter 30). Hon är ARG! Jag har ramsat ner henne ett par gånger ,men sova vill hon INTE! :evil:

Ska jag bara fortsätta ramsa tills det gått 45 min och sen ta upp eller?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej :D om alva vaknar upp efter 30 min då hon egentligen "ska" sova i 45 minuter tar jag upp henne innan hon blivit arg, det ligger ju inom marginalkvarten och påverkar inte resten av dagen så mycket :) det är ju bara att lägga henne lite tidigare vid nästa pass om hon verkar dödstrött! :sleep:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Inga marginalkvartar på 45-minuterslurar säger ju AW. Jag har inte behövt göra det själv på länge, så jag vet inte.
/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Nej, jag har också fått höra att man inte kör med marginalkvartar på kortlurarna.

Om det är så att Elsa alltid vaknar glad och pigg efter 30 min så skulle jag rekommendera dig att ändra sovtiden till 30. As simple as that :D !

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Har också läst det där med att 45 minuter SKA vara 45 minuter, men aldrig riktigt förstått varför... #-o Nån som vet?

Jag tänkte också på att dra ner den till 30 min (hon har vaknat efter ca 30 min i 3 dagar nu, men vi har ju varit borta så jag vet inte om det beror på det...), men hon har redan lite för lite sovtid under dagen då hon sällan sover hela sin pass. Har lagt in en fråga angående schemaändringar och sitter och klurar på hur jag ska göra. Vill dock få ordning på vargtimmen innan vi gör ändringar eftersom den gör att hon sover mindre än sina 11,5 timmar på natten, vilket i sin tur ju påverkar dagslurarna....om ni förstår... :?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

då ska du nog göra som de andra säger, inte använda sig av några marginalkvartar på 45 minuters lurarna... :D jag gör det iallafall, de få gånger hon vaknar tidigare, och det har aldrig orsakat några problem... hittills :shock:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Förmodligen är det efter 20 min (effektiv sovtid) som hon vaknar. Det liksom 45 min är sk naturliga sömnrytmspass, då barnet "seglar upp till ytan" och är lätt att väcka respektive har lätt för att vakna.

Och det är därför man bör hålla dessa tider. Väcker man barnet efter 30 min i stället eller 1 tim t ex, kan man bereda sig på en trött liten unge som behöver god tid på sig att bli vaken och glad.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Har liknande funderingar då vi så smått har börjat försöka reglera sonens sömnvanor och ska snart, snart börja köra kuren på allvar! Men jag tycker att det är svårt med sovtiderna på dagen, även vår son vaknar ju lite då och då om man exempelvis är ute och kör vagn. Hur gör man då? Låter honom vara vaken eller förmår honom att somna om?
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

En annan fråga om de "förbjudna" marginalkvartarna vid kortlurarna - betyder det också att man inte kan låta barnet somna en kvart tidigare än planerat - även om man väcker efter exakt 20 eller 45 minuter?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D När du börjar med kuren "på allvar" har du gjort ett genomtänkt schema, som du håller med marginalkvart. Det gäller att spika de gemomtänkta tiderna och efterleva dem. Utvärdera kan man inte göra förrän efter en vecka tidigast.

Det är som om du skulle lära ett litet barn klockan: man får envisas med att påpeka hur visarna fungerar och var klockslagen sitter, så att säga - man kan inte ändra hit och dit och tro att barnet ska kunna lära sig klockan ändå. Varning för förvirring alltså :twisted:

Använder du marginalkvarten innan en lur, kan du säkert få ihop 45 min inom sömnpasset ifråga.

Om vagningern kan du läsa i verktygslådan. Det är "bara" att envisas och med tålamod inse att det tar lite tid, innan lilla barnet faktiskt har lärt sig klockan :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kristin

Inlägg av Kristin »

Jag vill nog ändra mitt eget inlägg... :oops:

Om plutten har vaknat tidigare någon morgon och på så sätt blivit tröttare tidigare inför morgonluren så har jag använt marginalkvartsystemet och lagt honom en kvart tidigare. Minnet är kort...

Vår son sover alltid bara 30-35 min på fm och em-luren. Oftast sover han 30 min prick. Han tar inte tid på sig att bli vaken och glad. Så det så :wink:! Så länge man ger de små liven "förutsättningar att sova" så "sköter" man väl sig enl filosofin :roll: ? (nu lät det som att jag skriver om någon sekt....).

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Fru Majsan, ang att plutten vaknar till i vagnen när ni är ute och går - häng över en minifilt och sätt fast den med klädnypor. På så sätt "skyddar" ni plutten från synintryck. De är ju så nyfikna de små. Detta gör jag. Speciellt om vi är inne i stan under hans långlur. Då händer det ibland att han vaknar till, men har han inget att titta på så.... Funkar alltid!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
kokos

Inlägg av kokos »

Nu väcker jag liv i den här tråden igen. Nu har vi 45-minuterslur och lillen vaknade efter 20 minuter. Oftast sover han sina 45 minuter utan att vakna. Men ibland vaknar han (alltid efter 20 min i så fall) och för första gången (tror jag!) fick jag honom att somna om efter ca 10 minuter. Hur länge ska han då få sova denna veva? En 20 minutare till eller hur hade ni gjort? Låtit honom sova tills 45-minuterspasset hade varit slut? Vill väcka honom i ett naturligt sömnrytmpass.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Jag skulle ge en femminutare och sedan lägga honom tidigare till kvällen om det behövs.

Vår erfarenhet är att det är en gladare son vi väcker om vi använder de naturliga sömnrytmpassen.

"Russinen" som fixar alla problem är:
:arrow: marginalkvartarna
:arrow: sömnrytmpassen
:arrow: halvtimmen -tidigare-på-kvällen
:arrow: en femminutare när som helst vid behov

Det är som en liten verktygslåda att ta till för att laga... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"