Orolig över för lite mat???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Orolig över för lite mat???

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Tror inte det spelar någon roll, med favoritsidan. Då är det värre med ryggsovare som får plattskalle i stället. :shock: Liten kommer nog att börja byta sida så småningom. Svullnaden i ögat (om du uteslutit sjukdom) kan hjälpas med att höja huvudändan på sängen en aning. Min stora kille var ochså svälld runt ögonen i början av kuren, men jag drog slutsatsen att det berodde på att han faktiskt LÅG ner och SOV så långa perioder jämfört med hur han tidigare gjort.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Vad i all sin dar har hänt? Liten som brukar somna på 10 minuter har nu ryat på i över en timme! :( Ingenting hjälper. Vi har ramsat och ramsat, sedan var jag in och solfjädrade honom lugn, men genast jag gick ut med ramsan så illtjöt han igen. Han inte bara reagerar, han tjuter denna kväll. Är riktigt otröstlig och gråter. husljud har jag gjort med skrammel i köket och just nu surrar dammsugaren.

Han lärde sig att svänga mage-rygg idag, kan detta lilla (stora) svänga allt upp och ned??? :?: Han var även orolig före natten och lite grinig... Känns som ett stort steg bakåt detta... ](*,)
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Övertrötthet kan oxå vara en bov!

Ingen panik! 8)
Du har verktygen!

Använder du solfjädern som KRIS-verktyg så ska det ta den tid det tar. Dvs till sonen i stort sett sover! Går du ut innan jobbet är klart blir liten bara superförbannad och skäller ut dig, som du märkte. :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Okej! Nästa gång solfjädrar jag tills han somnar :oops: Förstår inte vad som hände igår, men kanske var han för trött. När han lägges på kvällarna så brukar det bli just 10 min av gnöl och gnäll innan han ger sig. igår försökte jag få bort detta genom att ramsa mera än jag tidigare gjort, kanske det var det som gjorde liten förvirrad. Jag brukar i vanliga fall ramsa ut efter läggning och sedan låta honom reagera i fred. Men eftersom nu snart 3 veckor har gått sedan kurstart så tycker jag att somnandet borde gå snabbare därav försökte jag ramsa mera. Sedan har han vaknat kring 5-6-tiden flera mornar nu (har ej gjort det tidigare). Först lite gnällig men sedan "pratar" han glatt för sig själv. :) Inte lika kul för oss andra i familjen kanske... Dock somnar han om efter en tid. (Jag ramsar någon gång då han vaknar för att han ska veta att det ska sovas) Rätt eller fel?

Hur länge kan det ta innan allt gnöl, bök och skrik är över och både läggning och sovande går bra? När jag läser runt på forumet så tycker jag att alla som börjar kura får fason på sina små väldigt snabbt. Vad i all sin dar gör jag för fel??? Försöker lyssna på liten då han reagerar och svara därefter men ändå blir det fel. :(
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jag tycker också att du kan köra en solfjäder nästan in till sömnen. Men jag vill också understryka att detta gör man ju inte varje gång när man gör solfjädern utan sakta men säkert så backar du från detta, typ under tre dagar. Att en natt solfjädra till nästintill sovande- nästa till lugn, inte mer. Nästa natt lägga en snabb och mjuk fjäder, typ in och ut, och självklart arbeta med ramsan samtidigt.

Du kan skicka en sk pangramsa när du hör att han vaknar till på morgonen för att upplysa om att det fortfarande är sovtid.

Var inte orolig för tiden. En månad säger jag, att det tar innan saker och ting sätter sig. Vi hade en dryg månad- sen satt det som en smäck. :lol: Jobba på lugnt, tålmodigt och målmedvetet.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Så då har vi ju någon vecka kvar innan vi har kommit upp i en månads tid, puh! Trodde att alla fick detta att fungera som ett smäck genast från början. Jag måste ändå ännu ta upp vissa saker igen... :oops:

1. När vi lägger liten så protesterar han genast han hamnar i sängen. Han gråter till med det samma som om det var döden som väntade honom i sängen. Trots massa skratt före och en glad liten bebis, så svänger det genast han hamnar i sängen. Sedan ryar han i 10 min. (gråter lite, pratar högt och argt). Då han lugnar sig så ger jag bekräftelseramsa och då blir han VARJE gång flyförbannad och börjar störtvråla. Detta har gjort att jag drar mig för att ge den ramsan eftersom det då tar längre tid innan han ger sig till ro och somnar. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra annorlunda?

2. Hur i all sin dar ska jag få honom att sluta vakna efter att ha sovit en halv timme? Detta plågar mig så jag snart inte kan sova.... :( Vareviga kväll sker detta. Varje kväll jag lägger honom har jag attityden att ikväll sover han över detta, och varje kväll blir jag lika besviken då han vaknar och börjar gråta. Kan någon av er finna något svar till detta? Finns det något fel vårt mitt schema som kan påverka detta? Attityden har jag kämpat tillbaka till mig, efter en rejäl svacka för en vecka sedan ungefär. Jag sätter pangramsa genast han börjar låta om sig och sedan håller vi på med husljud. Men han reagerar inte på varken husljud eller ramsa. Ibland blir han helt hysterisk.... Jag vill aldrig bjuda hem vänner någon kväll längre eftersom detta tär på mig samt att jag inte vill att andra ska behöva lyssna på denna halvtimme av allt från gråt och tandagnisslan till hysteri till hyper-arg till tyck-syn-om-mej-gråt. Hur ska jag göra? Finns det någon som kommer hem till en och kurar i Finland där vi bor??? :(
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Måste tillägga att vi just nu är inne i perioden efter halvtimmes-sovandet. Han är hysterisk, inget hjälper på honom. Jag har ramsat och husljud, men inget biter. Det är precis som om han inte alls ska vara vaken utan gråter hysterisk i sömnen. Han tjuter och vrålar och inget hjälper. Detta blir värre och värre för varje kväll nu. Och mitt hjärta går itu som inte kan hjälpa honom. :( Solfjädern biter inte heller på honom. Detta börjar kännas som om han varje kväll gråter sig till sömns eftersom inget tröstar honom. När han äntligen somnar (efter ca 1 timme) så gråt-suckar han länge efteråt i sömnen. Jag vill inte ha det så här längre, mitt hjärta gråter och jag dör sakta inombords för varje kväll han vaknar och gråter och jag inte kan hjälpa honom. Kan någon hjälpa mig???? :?:
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
LilloppansMamma

Hej!

Så här ska ni inte ha det. Jag känner att attityden sviktar och utan den, så skall man inte kura. Det lyser osäkerhet här och det är ingen hjälpt av-allra minst liten. Kan ni inte vila från kurningen och titta efter kurare :heart: ? Det finns flera i Finland.

Vi vill aldrig tvinga fram kurningar som inte känns bra för föräldrarna- vi har barnens bästa för ögonen här.

Allt gott!

Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Ja, attityden sviktar eftersom det verkar som vi ska gå bakåt i stället för framåt. :( Inget biter på honom då han vaknar upp. Han är helt hysterisk... Osäkerheten kommer då jag märker att han blir mera och mera ledsen inte tvärtom som det var meningen. Jag har nu läst boken massor med gånger men något måste jag ha missat eftersom jag inte för det att fungera. Men varför blir det sämre för honom...? Allt jag/vi gjort har vi gjort konsekvent alla dagar/kvällar. Min lilla kille måste ju ha 1000-tals vargar i sängen som blir så totalt ifrån sig. Varför kan jag inte hjälpa honom???
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!!

Verkar vara lite upp och ner här som det kan vara i en kur, men självklart är det väldigt tungt när det går neråt..

* Hur gick natten?

* Kan du inte skriva in det schema ni använder just nu så ska jag ta en kik och se om det ser bra ut?

* I övrigt är ditt barn 4 1/2 månad, är det korrekt?

* Hur ser det ut med maten? god aptit?

* Är det några andra saker som du har tänkt på som kan störa sömnen, utvecklingsfas? höga ljud från grannar? annat?

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Hej Nat!
Tack för att du svarar! (och alla ni andra som hjälper mig också naturligtvis).

Natten gick relativt hyggligt, men kl blev 23.30 innan han gav sig till ro och somnade. Och då sov han och gråt-hickade i sömnen och det gör sååå ont i mitt hjärta. :( Han vaknade till vid 6.30 och var ganska ledsen och somnade om först efter 45 min.

Så här ser vårt schema ut:
8.00 God Morgon (ammar båda brösten under en timmes tid, morgonsysslor)
9.30-12.30 Sova ute
12.45 Lunch (grönsaks/rotfruktspuré) + BM. Social samvaro, mys med mamma, ensamlek på golvet
14.45-15.30 Sova ute
15.45 Frukt + BM. Mys med hela familjen, lek och sångstund
17.30-18.15 Sova ute
18.30 BM x 2
19.30 Gröt
20.00 Kvällsslurken (BM)
20.30 God natt

Orsaken till att vi har den långa luren på fm är för att han är så morgontrött. Natten sitter ju inte som den ska ännu och han är trött. (har alltid varit morgontrött, men har ju aldrig sovit ordentligt på natten heller).

Liten är nu 4 mån och en vecka.

Han svängde sig från rygg-mage i början av veckan och det var säkert en stor sak för honom. Sedan har jag läst någonstans att just vid 4 mån har barnen en utvecklingsfas, men svårt att veta om det är det som spökar.

Han äter bra! Det gick fort och bra att införa maten, han är nyfiken och äter allt som serveras. Magen hängde även med trots att det blev en snabbstart.

I övrigt förstår jag inte vad det är som orsakar detta. Efter skrattet till go nattet så läggs han, men genast han kommer i sängen börjar han protestera. Jag lägger tillrätta och ramsar glatt ut. Då reagerar han och frågar men om jag då ramsar igen så blir han bara mer högljudd. Därför har jag de flesta kvällar avvaktat länge innan jag ramsat igen, men försökt att ge bekräftelseramsan. När han hör den eldar han alltid på igen en liten stund innan han ger sig till ro. Somnar gör han efter ca 10 min. Efter detta sover han prick en halv timme. Då vaknar han till med lite hostande/hackande frågor och jag har gett en pangramsa genast och gör husljud. När han hör ramsan blir han fly förbannad och eldar upp sig. Jag avvaktar en tid, men frågorna blir bara mer högljudda och jag ramsar. Så här håller vi vanligtvis på i 0,5-1 timme innan han somnar. De senaste tre kvällarna har han bara blivit mer och mer otröstlig då han vaknar upp denna tid och ramsan biter inte, han blir bara arg och hysterisk. Igår var värsta kvällen som vi upplevt, inte ens första kvällen var så här svår. Ramsan blev han hysterisk över, efter 45 min gick jag in och gav solfjädern i 45 min, men han lugnade sig inte mer än korta stunder (kanske högst 0,5 min/gång). Till sist var han så ledsen/hysterisk och sprattlade på i sängen att jag blev tvungen att ta upp honom för jag blev rädd att han skulle göra illa sig. Han skrek så han hostade och kräktes. :(

Jag vet att det blev värre att ta upp honom men jag klarade inte av att lyssna längre på honom. Han lugnade sig så småningom i famnen, men blev naturligtvis hysterisk genast jag lade honom igen. Mannen gick därefter in och buffade ett antal ggr och då gav han sig till sist till ro. Men då hade 2,5 h förflutit sedan han vaknade upp. :( Jag sliter mitt hår i förtvivlan och gråter blod. Jag kan inte se på min lilla älskling så ledsen, jag vill ju bara hans väl. Att han ska få kunna sova en hel natt utan problem. Eller åtminstone inte behöva skrika sig till sömns kväll efter kväll.

Att han vaknar efter en halv timme har han gjort sedan han föddes och jag vet inte hur vi ska komma från detta. Förut har vi tagit upp honom och ammat + vandrat honom till sömns (med skrik i öronen) men det resulterade bara i att jag till sist fick amma honom hela nätterna och ingen av oss sov. Och det är ju det jag vill införa för oss alla i familjen, en god natts sömn. Finns det några uppenbara fel jag gör?? Varför vaknar liten efter en halv timme och hur ska jag få bort det???

Vi bor i egen villa så inga grannar som stör med höga ljud.
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Jag tänker på tre saker som antagligen var och en för sig kan störa barnets sömn och tillsammans definitivt kan vara orskaer till att sömnen fortfarande inte sitter

1. Schemat.
Jag tycker det ser lite vanskligt ut hur lurarna är placerade och längden på dom. Hade nog rekommenderat ett standardschema. Det kanske är sant att barnet är trött på förmiddagen vilket nästan alla barn är men ju mer de sover på natten och desto bättre de generellt sover då klarar de även att vara vaken längre stunder på dagen.

2. Mat
Fortfarande väldigt lite riktig mat på schemat. Barnet kan mycket väl vara hungrigt på natten. Hur mycket gröt äter han där kl 18:30? finns aptiten där under lunchen? Ni har även ganska långt från frukost till lunch och frukosten består enbart av bröstmjölk vilket kan vara svårt att stå sig på så länge. Om jag läser rätt så är det 4 timmar och 45 minuter mellan dagens första mål (BM) och lunch. Det är på tok för länge efter en 12 timmars natt. Den lille behöver massa mat för att fylla på förrådet

3. Attityden!!!!
jag kan inte nog betona hur otroligt viktigt det är att föräldrarna visar hur skeppet ska styras. Ni kan detta, ni vet hur ni gör i varje given situation och vet ni inte det så fejkar ni att ni vet. Är ni osäkra blir barnet osäkert. Läs kapitlet om Säkerheten i SHN på sidan 57 om du har senaste upplagan

Kram Nat
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Vill bara berätta att vi fick kontakt med en härlig kurare här i vår egen stad som verkligen tog sig an oss. Med hennes hjälp (per mail) så har vi nu lyckats slutföra kurningen och liten sov 20.30-08 senaste natt utan ett enda pip! =D>

Vi fick till och med bort kvällstrasslet efter fem kvällar, och de senaste tre nätterna har jag inte behövt ramsa en endaste gång förutom vid läggningen. Gissa om vi är glada!!! I morse var liten så pigg då han väcktes så det var en härlig syn! :D Lilla gullegrynet har äntligen lärt sig sova!

Tack Anna Wahlgren för att du visade vägen! Flera av mina vänner tyckte att vi gjorde fel som började med detta, men det får de allt äta upp nu!
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Nat

Inlägg av Nat »

Strålande arbete!! :D
LilloppansMamma

Med lättnad tar också barnet emot den nya sköna ordningen i världen. Vilken gåva! SHN är fantastiskt-här är kärlek den röda tråden som leder liten in i den gudagoda sömnen. Det kan dina vänner allt få äta upp! Fördomarna frodas gott i dessa dagar :roll: , så länge man inom sig själv känner att det är rätt så är det bara att tuta och köra. :wink:

Fin läsning. Tack för att du delar med dig! Lämna gärna ett avtryck här.

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"